Φυσική διδάσκονται και οι μαθητές στης Τουρκία

 

16 θέματα.

Απόδοση στα ελληνικά: Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

 

1. Bilimsel bilginin özellikleri ve bilgiye ulaşma yollariyla ilgili asagidakilderden hangisi doğrudur

A. Bilim her soruya cevap yerir

B. Bilimsel ultak gerçeklerdir

C. Kuramar dogrulnadiğinda yasakara dönüşür

D. Bilim, yaraticiliktan daha çok yöntemlere dayanir

E) Bilimsel bilgiye ulaşmak için farklı yöntemler kullanılır.

 

Ποια από τα παρακάτω είναι χαρακτηριστικά της επιστήμης:

Α) Η επιστήμη απαντά σε κάθε ερώτηση

Β) Τα επιστημονικά δεδομένα είναι η απόλυτη αλήθεια

Γ) Οι θεωρίες γίνονται νόμοι όταν επιβεβαιώνονται 

Δ) Στην επιστήμη η Μέθοδος είναι κάτι περισσότερο από δημιουργικότητα 

Ε)  Χρησιμοποιούνται διάφοροι τρόποι για πρόσβαση στην επιστημονική γνώση

 

 

 

2. Bir öğretmen adezyon ve kohezyon kuvvetleri ile yüzei gerilimini öğretmeyi amaçlamaktadir

Öğretmen bu amaçia hazirladiği ders planinda .

i. bazi böceklerin suya batmadan su üzerinde durabilmesi 

ii. dereceli silindire konan bir suyun yüzeyinin kismen eğrisel olmasi,

iii. cok büyük tonajli  bir geminin yüzmesi,

iv. tam olarak su dolu bir çay bardağina  birkaç toplu iğnenin tek tek, dikkati bir şekilde konulduğu hâlde suyun taşmamasi

 

2. Κατά τη διδασκαλία των δυνάμεων συνοχής και συνάφειας ο καθηγητής έχει σκοπό να παρουσιάσει την επιφανειακή τάση. Ο καθηγητής προετοιμάζει το μάθημα με τον σκοπό αυτό.

i. Ορισμένα έντρομα στέκονται στην επιφάνεια του νερού χωρίς να βυθίζονται.

ii. Όταν ο βαθμολογημένος κύλινδρος επιπλέει στο νερό με τον άξονά του κατακόρυφο , η επιφάνεια του νερού στο σημεία επαφής με τον κύλινδρο καμπυλώνεται .

iii. Όταν το πλοίο επιπλέει στη θάλασσα το βυθισμένο τμήμα του έχει μεγάλη χωρητικότητα

iv. Ένα φλιτζάνι τσαγιού γεμάτο με νερό και μερικές μεταλλικές βελόνες τοποθετημένες προσεκτικά επιπλέουν στην επιφάνεια

Ποια από τα παραπάνω παραδείγματα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ;

 

 

3. Birer uçlarindan sabitlenmiş şekildeki X, Y ve Z  metallerinin boylan sirasiyla  ℓ,  3ℓ/2, 2ℓ  dir. Bu metallerin her birinin sicakliği Δt kadar azaltildiğinda X metali 0,1 ℓ,  Y metali 0,15 ℓ,  ve Z metali 0,2 ℓ,  kadar kisaliyor X, Y ,  Z  metallerinin boyca uzama  katsayilari sirasiyla ax , ay, az olduguna ğöre bunlar arazindaki ilişki nedir ?

A. ax  = ay = az   B. ax  < ay < az    C. az  = ay < ax    D.  az < ax < ay    E.   az < ay < ax

 

3. Οι λάμες X, Y, Z είναι μεταλλικές με μήκη αντίστοιχα ℓ,  3ℓ/2 και  2ℓ και στην ίδια θερμοκρασία. Εάν η θερμοκρασία ελαττωθεί κατά Δt , το μήκος της Χ μειώνεται κατά 0,1 ℓ,  της Υ κατά   0,15 ℓ,  και της Ζ κατά 0,2 ℓ. Αν οι αντίστοιχοι συντελεστές διαστολής είναι ax , ay, και az ποιο από τα παρακάτω είναι σωστό ;

A. ax  = ay = az         B. ax  < ay < az 

 C. az  = ay < ax            D.  az < ax < ay            E.   az < ay < ax

 

 

4. Duşey kesiti şekildeki gibi olan özdeş K, L, M silindirleri ; üzerlerine konulan X, Y, Z cisimleriyle bir  kaptaki su içinde dengededir X, Y, Z  cisimlerinin kütleleri sirasiyla mx,my, mz ,  olduğuna göre, bunlar arasindaki ilişki nedir ? ( Silindirlerdeki bölmelerin hacimleri birbirine esittir)

Α. mx = my = mz                 Β. mx < mz < my        C. mx < my < mz

D. mx = my < mz                    E. my < mx < mz

 

4. Με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που παριστάνεται στην κατακόρυφη διατομή του σχήματος, οι όμοιοι κύλινδροι Κ, L, M πάνω στους οποίους βρίσκονται τα σώματα Χ, Υ,Ζ, επιπλέουν στο νερό του δοχείου. Αν οι μάζες των X,Y,Z είναι αντίστοιχα  mx , my , mz ποια είναι η σχέση μεταξύ τους ;

( Οι όγκοι v είναι ίσοι)

Α.  mx = my = mz                      Β. mx < mz < my                 C. mx < my < mz     D. mx = my < mz                        E. my < mx < mz

 

5.  Bir yolcu uçaği, havaya göre 550 km/saat hizia, şekildeki gibi batidan doğuya doğru uçmaktadir. Rũzgâr 50  km/saat hizia doğudan batiya doğru esmektedir.

Buna göre, bu uçadin K şehrinden L şehrine gidiş-gelişi en az kaç saat sürer ?

Α.  4,4   Β.   4    C.    3,5        D. 2,4             E. 2

5. Ένα επιβατικό αεροπλάνο πετά με ταχύτητα 550 km/h από τη δύση προς την ανατολή όπως στο σχήμα. Ο άνεμος φυσά με ταχύτητα 50 km / h από την ανατολή προς τη δύση. Σύμφωνα με τα παραπάνω η πτήση από την πόλη Κ στην πόλη L με επιστροφή πόσες ώρες διαρκεί τουλάχιστον ;

Οι δύο πόλεις απέχουν 1200 km. 

Α.  4,4          Β.   4       C.    3,5      D. 2,4             E. 2

 

6. Sirasiyla 2m ve m kütieli K, L kutulariyla özdeş P,R yaylari sürtünmesiz  eğik düzlem üserinde şekildeki konumda dirmaktadir. P ve R yaylarinin dogal boylarina   gore uzama miktarlari sirasiyla Xp ve XR olduguna göre Xp /XR orani kaçtir ?

Α.  3       Β.   2       C.    1            D. ½              E.  1/3

 

6. Οι μάζες των αντικειμένων Κ και L είναι αντίστοιχα 2m και m,  και τα δύο ελατήρια P και  R είναι παρόμοια και το σύστημα ισορροπεί σε κεκλιμένο επίπεδο χωρίς τριβή, όπως στο σχήμα. Οι επιμηκύνσεις των Ρ και R, ως προς το φυσικό μήκος είναι αντίστοιχα XP και XR . Ποια είναι η τιμή του λόγου XP / XR ;

Α.  3          Β.   2            C.    1       D. ½         E.  1/3

 

 

 

7. Şekildeki dibi bir binanin yerden sirasiyla 5 m ve 45 m yukseklikteki odalarindan her birinin hizi 3 m/s olan X Y cisimleri yatay doğrultuda firlatiliyor X Y cisimleri K L noktalarina düstüğüne gore K, L, uzakliği kaç  m’ dir ?

( Hava sürtünmezi önemsizdir ve yüseklikler ölçekli çizilmemiştir  g= 10m/s2. )

Α.  2          Β.   3       C.    6      D. 9        E.  12

 

7. Όπως φαίνεται στο σχήμα,  από το κτίριο και από ύψος 5 m και 45 m από το έδαφος εκτοξεύονται οριζόντια  δύο αντικείμενα με ίσες ταχύτητες 3 m/s και φθάνουν στο έδαφος σε σημεία Κ και L,

 

Πόσα μέτρα είναι η απόσταση KL ;

( Η αντίσταση του αέρα είναι αμελητέα. Το σχήμα δεν είναι σε κανονική κλίμακα )

 

Α.  2          Β.   3       C.    6      D. 9        E.  12

 

 

 

8. Günlük hayatta karşilaşilan bazi kuvvetlerle ilgili

I . Haraket hâlindeki bir otobüse doğru uçan sinegin otobüsün camina çarpip ezilmesi olayinda ; cam sineğe sineğin cama uyguladiğindan daha büyük bir kuvvet uygular

II . Masa üzerinde duran bir kitabin ağirliğiyla masanin kitaba uyguladiği tepki kuvveti ayni büyüklüktedir .

III . Bir çekiçle çivinin duvara çakilmasi olayinda ; çekiç çiviye,  çivinin çekiçe uyguladiğindan  daha  büyük bir kuvvet uygular

Yargilarindan  hangileri doğrudur ?

Α.  Yalniz I     Β.   Yalniz  II      C.  I  ve II      D.  II ve III     E. I, II  ve III     

 

8. Σε σχέση με ορισμένες δυνάμεις που συναντάμε στην καθημερινή ζωή .

Ι. Μία μύγα σε πτήση συγκρούεται με το παρμπρίζ ενός λεωφορείου και η δύναμη την οποία ασκεί το παρμπρίζ στη μύγα είναι μεγαλύτερη από τη δύναμη που ασκεί η μύγα.

ΙΙ . Ένα βιβλίο στο τραπέζι. Το βάρος του βιβλίου έχει το ίδιο μέτρο με την αντίδραση της δύναμης που ασκεί το βιβλίο στο τραπέζι

ΙΙΙ. Με το σφυρί καρφώνουμε ένα καρφί στον τοίχο. Η δύναμη που ασκεί το σφυρί στο καρφί είναι μεγαλύτερη από τη δύναμη που ασκεί το καρφί στο σφυρί.   Ποιο από τα παραπάνω θεωρείτε σωστό ;

Α.  Μόνο το  I          Β.  Μόνο το  II       C. Το  I  και το II  

D.  Το  IΙ  και το IIΙ                E. Το I, ΄το II  και το III     

 

9. Sürtünmesiz yatay bir ray üzernide sabit hizlarla haraket eden K, L cisimlerinin bir andaki hareket yönlerin ve komumlari Şekil I’ deki gibidir. Bu cisimler P noktasinda  çarpişiyor ve çarpişmadan sonraki bir anda hareket yönleri ve konumlari Şekil II ’ deki gibi oluyor

K’ nin hareket yönün .         L’ nin hareket yönün

K’ nin kütle mK  L’ nin kütlesi de mL olduğuna göre  mK/mL  orani kaştir ?  Raydaki bölmeler eşit araliklidir)

Α.  1/3               Β.  ½            C. ¾        D. 4/3       E. 2

 

9.Τα δύο αντικείμενα Κ και L κινούνται με σταθερές ταχύτητες πάνω σε οριζόντιο τραπέζι χωρίς τριβή, πλησιάζουν το ένα το άλλο και συγκρούονται στο σημείο Ρ. Στο σχήμα 1 παριστάνονται τα αντικείμενα σε κάποια στιγμή πριν από τη σύγκρουση, ενώ στο σχήμα 2 μετά τη σύγκρουση. Αν mK και mL είναι αντίστοιχα οι  μάζες των σωμάτων ποια είναι η τιμή του λόγου mK/mL;  ( Τα άσπρα και τα μαύρα διαστήματα πάνω στο τραπέζι είναι ίσα)

Α.  1/3               Β.  ½            C. ¾        D. 4/3       E. 2

 

10. Kütleleri birbirine esit iki kişiden Ebru, Ekvator üzerindekin bir kentte . Burcu de Ankara’ da, yere göre  hareketsiz durmaktadir. Yerin donme eksenine göre

I. Ebru’nun açisal hizi Burcu’nun açisal hizindan büyüktür 

II. Ebru’nun açisal monentumu Burcu’nun açisal monentumundan büyüktür

III. Ebru’nun eylemsizlik momenti Burcu’nun eylemsizlik momentinden büyüktür.           Yargilarindan hangileri dogrudun ?

Α.  Yalniz I     Β.   Yalniz  II      C.  Yalniz  III   D.  I ve II   E.  II  ve III     

10. Δύο αντικείμενα με ίσες μάζες. Το ένα Ε βρίσκεται στον Ισημερινό, το άλλο Β στην ’γκυρα. Κατά την περιστροφή της Γης  

Ι.  Η γωνιακή ταχύτητα του Ε που  βρίσκεται στον Ισημερινό είναι μεγαλύτερη από τη γωνιακή ταχύτητα του Β

ΙΙ. Η στροφορμή του Ε που  βρίσκεται στον Ισημερινό είναι μεγαλύτερη από τη γωνιακή ταχύτητα του Β

ΙΙΙ. Η ροπή αδράνειας του Ε ως προς τον άξονα περιστροφής είναι μεγαλύτερη από τη ροπή αδράνειας του Β.

Ποια από τις προτάσεις αυτές θεωρείτε ότι δεν είναι σωστή ;

Α. Μόνο η I   Β. Μόνο η  II  C.  Μόνο η  III  D. Η  I και η  II E. Η II  και η III  

  

11.  Kütlesi 3 kg olan bir M cismi yatayla 53o açi yapacak biçimde uygulanan F kuvvetiyle şekildeki gibi hereketsiz tutuluyor . Duvar ile cisim arasindaki static sürtünme katsayisi 1/3

oduğuna göre, cismin düsmemesi için uygulanmasi gereken F büyüklüğu en az kaç N olmalidir ?

( sin 53o = cos 37o = 0,8 ;  sin 37o = cos 53o = 0,6 ;

g = 10 m/s2. )

Α.  20     Β.   30     C.  40        D.  50       E.  60     

 

11. Το σώμα έχει μάζα 3 kg. Η ασκούμενη σε αυτό δύναμη F ασκείται όπως στο σχήμα έτσι ώστε να το συγκρατεί σε επαφή με τον τοίχο.

Ο συντελεστής στατικής τριβής-  static sürtünme katsayisi-  επιφάνειας του τοίχου και σώματος είναι 1/3 .  Η ελάχιστη τιμή της δύναμης F σε νιούτον  είναι

( ημ 53o = συν 37o = 0,8 ; ημ 37o = συν 53o = 0,6 ; g = 10 m/s2 )

Α.  20          Β.   30            C.  40          D.  50            E.  60    

 

12.  Bir lunaparktaki rayili sistemde bir araç 40 m yükseklikten ilk hizsiz harekete başliyor . Bur araç yariçapi 10 m  olan çember biçimli raydaki M noktasindan şekildeki gibi geçiyor.

Buna göre,  aracin noktasindaki hizi kaç m/s olur ?

( g = 10m/s2 , sürtünmeler ve aracin boyutlan önemsenmeyecectir )

Α.  210     Β.   1010         C.  10        D.  20       E.  200  

12. To  αμαξάκι στο λούνα παρκ αφήνεται από ύψος 40 m, όπως στο σχήμα και κινείται στον κατακόρυφο οδηγό του σχήματος εκτελεί ανακύκλωση. Η ταχύτητά του στο ανώτερο σημείο Μ του κυκλικού οδηγού, είναι ίση με πόσα m/s ; ( g = 10m/s2 , η τιμή της τριβής και οι διαστάσεις του αμαξιού να θεωρηθούν αμελητέα )

Α.  210     Β.   1010         C.  10        D.  20       E.  200  

 

13. şekideki düzenekte özdes X, Y cisimleri sürtünmesiz yatay düzlemde, bu düzleme dik ve birbirine paralel olan iki metal levha arasinda durmarktadir, X’in elektrik yükü + 2q, Y’in elektrik yükü  de –q dur. Açik olan S anahtari kapatilirsa X ve Y cisimleri hangi noktada çarpişabilir ?

( Bölmeler eşit araliklidir )

Α.  K     Β.   L         C.  M        D.  N       E.  P  

 

13. Τα σώματα Χ και Υ είναι απολύτως όμοια και βρίσκονται πάνω σε τράπεζα με αμελητέα τριβή, όπως στο σχήμα , ανάμεσα σε δύο κατακόρυφες μεταλλικές πλάκες , όπως φαίνεται σε κάτοψη  στο σχήμα .

Το Χ έχει ηλεκτρικό φορτίο + 2q και το Υ έχει αρνητικό φορτίο –q.  Αν κλείσουμε τον διακόπτη S, σε ποιο σημείο θα συγκρουστούν τα σώματα  ; 

( Τα διαστήματα στο σχήμα είναι ίσα μεταξύ τους ΚL = LM = MN = NP )

Α.  K     Β.   L         C.  M        D.  N       E.  P  

 

 

 

 

 

14.  Her birinin iç direnci 1 Ω olan özsdes iki üreteç; 2 Ω’ luk R diferencine Sekil I’ deki gibi bağlandiğinda devrenden geçen akimin siddeti i1. Sekil II’ deki gibi bağlandiğinda da i2 oluor.

Buna göre i1 /i2 orani kaçtir. 

 

Α.  1/5       Β.  ½       C.  5/8     

D.  4/5      E. 5/4   

 

 

 

14. Καθεμιά από τις όμοιες ηλεκτρικές πηγές έχει εσωτερική αντίσταση 1Ω  και ο εξωτερικός αντιστάτης είναι 2Ω. Στο κύκλωμα του σχήματος 1 η ένταση του ρεύματος είναι ι1 , ενώ στο σχήμα 2 το ρεύμα που διαρρέει τον αντιστάτη R έχει ένταση ι2 . Σύμφωνα με όλα αυτά ο λόγος ι12 είναι:

Α.  1/5             Β.  ½            C.  5/8          D.  4/5         E. 5/4   

 

15. Özdeş  K, L, M siğaçlariyla (kondansatör) oluşturulan şekideki devrede K ve L siğaçlarinda depolanan enejilerin toplami E’dur. Buna göre siğacinda depolanan enerji kaç E’dur. 

Α.  1             Β.  2           C.  3          D.  ½         E. 1/3    

 

15. Τρεις όμοιοι πυκνωτές Κ, L, M έχουν φορτιστεί από την πηγή, σύμφωνα με το σχήμα. Αν είναι Ε το άθροισμα των ενεργειών που έχουν αποθηκευτεί στους πυκνωτές Κ και L, και  η ενέργεια που έχει αποθηκευτεί στον Μ είναι ΕΜ, ο λόγος ΕΜ είναι :    Α.  1             Β.  2           C.  3          D.  ½    E. 1/3    

 

16. Birbirine parallel, sonsuz uzunluktaki K, L, iletken telerinden şekilde gösterilen yönlerde iK, iL  şiddetlerinde elektrik akimi geçiyor tellerden eşit usakliktaki M noktasinda sayfa düzlemine dik ve içeriye doğru B manyetik alani oluşuyor.   Buna göre

I.   iK, nin büyüklüğünü değiştirmeden yonünü  değiştirmek

II. iL, nin büyüklüğünü değiştirmeden yonünü  değiştirmek

III. iK, nin yonünü değiştirmeden büyüklüğünü artirmak

Işlemlerinden hangileri yapilirsa B manyetik alninin hem büyüklüğü artar hem de yönü degisir ?

( Yerin manyetik alani önemsenmeyecektir )

Α.  Yalniz I     Β.   Yalniz  II      C.  Yalniz  III   D.  I ve II   E.  I ve III     

doğru Β manyetik alani   =  ντογρού Β μανιετίκ αλάνι = κατεύθυνση μαγνητικού πεδίου Β

 

16. Οι δύο ευθύγραμμοι ρευματοφόροι αγωγοί Κ και L διατηρούνται παράλληλοι, όπως στο σχήμα,  ενώ διαρρέονται από ρεύματα εντάσεων iK και  iL  της ίδιας φοράς. Το μαγνητικό πεδίο σε σημείο Μ το οποίο βρίσκεται σε μία κάθετο στους παράλληλους αγωγούς και ισαπέχει από αυτούς,  έχει ένταση Β με κατεύθυνση κάθετη στο επίπεδο του σχήματος προς το εσωτερικό της σελίδας . 

 

Ι. Μεταβάλλουμε τη φορά του ρεύματος  iK χωρίς να αλλάξουμε την έντασή του

ΙΙ. Μεταβάλλουμε τη φορά του ρεύματος iL χωρίς να αλλάξουμε την έντασή του  

ΙΙΙ. Μεταβάλλουμε την ένταση του ρεύματος iK χωρίς να αλλάξουμε τη φορά του.

Ποια ή ποιες από τις παραπάνω τρεις παρεμβάσεις θα χρειαστεί να κάνουμε εάν θέλουμε να αυξηθεί η ένταση του μαγνητικού πεδίου στο σημείο Μ και συγχρόνως να αναστραφεί η κατεύθυνση του μαγνητικού πεδίου σε αυτό το σημείο

( o χώρος που εκτείνεται το μαγνητικό πεδίο κάθε ρευματοφόρου αγωγού να αγνοηθεί )  

Α.  Μόνο την  I     Β.   Μόνο την  II      C.  Μόνο την  III   D.  Την I και την II   E. Την  I και την  III     

 

 

 

 

 

Ösym  T.C. Ölşme, Seçme, ve Yerleştirme  Merkezi

LISANS Yerleştirme SINAVI-2 FISIK TESTI    22 HAZIRAN 2013 CUMARTESI

Undergraduate Placement Exam-2 Fisics TEST  SATURDAY 22 JUNE 2013

http://www.osym.gov.tr/dosya/1-69254/h/lys2fiziktesti.pdf

 

 

 

 

 

ΤΟΥΡΚΙΑ.

Αναλυτικό Πρόγραμμα

για τη διδασκαλία της Φυσικής

 

τάξη 10η   ηλικία 15-16 ετών

ώρες

Ύλη και ιδιότητές της

9

Δύναμη και κίνηση

25

Ηλεκτρομαγνητισμός

16

Κύματα

13

Σύγχρονη Φυσική

9

 

72

 

 

Ύλη και ιδιότητές της

9

Τριχοειδή φαινόμενα

 

Επιφανειακή τάση

 

Αέρια

 

Plasma

 

 

 

Δύναμη και κίνηση

25

Η έννοια δύναμη

 

Κίνηση με συνισταμένη δυνάμεων μηδέν

 

Κίνηση με συνισταμένη δυνάμεων

 

Ζεύγος δυνάμεων

 

Αδράνεια

 

 

 

 

 

Ηλεκτρομαγνητισμός

16

Στατικός ηλεκτρισμός

 

Ηλεκτρικά ρεύματα

 

 

 

Κύματα

13

Κύματα στο ελατήριο και στη χορδή

 

Κύματα στην επιφάνεια νερού

 

 

 

Σύγχρονη Φυσική

9

Εισαγωγή στη φυσική του 20ου αιώνα

 

Ειδική Σχετικότητα