ΓΡΑΠΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ
ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Σύμφωνα με τον νόμο 1566/85 για τη «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης είναι:
η συμβολή στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών
η εξασφάλιση στους μαθητές της δυνατότητας πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
η επαγγελματική αποκατάσταση των μαθητών
η πρακτική αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας
Ποιος από τους παρακάτω ΔΕΝ συμπεριλαμβάνεται στους ειδικότερους σκοπούς της εκπαίδευσης, έτσι, όπως αυτοί διατυπώνονται στον νόμο 1566/85:
να ενημερώνονται και να ασκούνται οι μαθητές πάνω στη σωστή και ωφέλιμη για το ανθρώπινο γένος χρήση και αξιοποίηση του σύγχρονου πολιτισμού
να αναπτύσσουν οι μαθητές δημιουργική και κριτική σκέψη
να κατανοούν οι μαθητές τη σημασία της τέχνης
να ασκούνται οι μαθητές στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών
Στην προώθηση των σκοπών της εκπαίδευσης οι Σχολικοί Σύμβουλοι συμβάλλουν αποτελεσματικότερα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με τον εξής τρόπο:
εφαρμόζουν πρώτοι τις εγκυκλίους, φροντίζουν να τις εφαρμόζουν και οι εκπαιδευτικοί, και αποφεύγουν τις συγκρούσεις με τους εκπαιδευτικούς
διατηρούν τις καλύτερες, δυνατόν, σχέσεις με τα στελέχη της διοίκησης, υπογράφουν τα Ωρολόγια Προγράμματα, φροντίζουν να μην υπάρχουν παράπονα από τους γονείς
αναλαμβάνουν την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, εισηγούνται τρόπους εφαρμογής των Προγραμμάτων Σπουδών, ενθαρρύνουν καινοτομίες και μεριμνούν για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
συμμετέχουν στα επιμορφωτικά προγράμματα των σχολών επιμόρφωσης, ενθαρρύνουν τις ενδοσχολικές προσπάθειες επιμόρφωσης των σχολείων της αρμοδιότητάς τους, συμμετέχουν στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των μαθητών
Οι δραστηριότητες κατά την εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει κυρίως:
να επιδεικνύονται στους μαθητές μόνον με εικόνες
να πραγματοποιούνται από τους μαθητές στην τάξη ή in situ
να πραγματοποιούνται από τον εκπαιδευτικό
να προσομοιώνονται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή μόνο
Ο εκπαιδευτικός προτρέπει και ενθαρρύνει τους μαθητές του να διατυπώνουν υποθέσεις πριν από την επίλυση ή απάντηση σε κάθε πρόβλημα, κυρίως, για:
να δείξει τις αδυναμίες τους
να επικαλεσθεί τις λανθασμένες υποθέσεις και προτάσεις τους και να τους επιπλήξει μετά τη λύση ή απάντηση που αυτός έδωσε
να τους ενεργοποιήσει και να τους ενθαρρύνει στην αναζήτηση της λύσης ή της απάντησης, ώστε να μην αναμένουν παθητικά την όποια λύση ή απάντηση που αυτός θα δώσει
να προκαλέσει ανταγωνισμό
Τα «φύλλα εργασίας» του μαθητή είναι χρήσιμα και υποβοηθητικά:
για τη μεθοδολογική οργάνωση και την παρακολούθηση των βημάτων της εκπαιδευτικής διαδικασίας
για την άσκηση του μαθητή στην προσεκτική και συστηματική καταγραφή των ενεργειών του
για τον έλεγχο της προόδου και την αξιολόγηση του μαθητή
για όλους τους παραπάνω λόγους
Τα συμπεράσματα της όποιας εκπαιδευτικής διαδικασίας, τα οποία τυχόν ΔΕΝ περιλαμβάνονται στο διδακτικό εγχειρίδιο αναφοράς, αν υπάρχει, ενδείκνυται:
να προκύπτουν μετά από δραστηριότητες, δεδομένα και συζήτηση των μαθητών
να υπαγορεύονται από τον εκπαιδευτικό
να συμπληρώνονται από τους γονείς
να αντιγράφονται από παρόμοιες εκπαιδευτικές διαδικασίες
Εφαρμόζοντας ένα σχέδιο εργασίας (project) προβαίνουμε :
στην παρουσίαση ενός θέματος από τον εκπαιδευτικό δειγματικά στην τάξη
στην επεξεργασία ενός θέματος από τον μαθητή στο σπίτι
στην καταγραφή των απόψεων κάθε μαθητή για ένα θέμα
στην ανοικτή εκπαιδευτική διαδικασία κατά την οποία οι μαθητές επεξεργάζονται ενεργά ένα θέμα από διαφορετικές οπτικές και εκτελούν τις σχεδιασμένες δραστηριότητες
Με δεδομένο ότι η σύγχρονη κοινωνία αλλάζει με γοργούς ρυθμούς, το σημερινό σχολείο επιβάλλεται να φροντίσει ιδιαίτερα και κατά προτεραιότητα για τη(ν):
αξιοποίηση της πληροφορικής στην εκπαίδευση
δημιουργία τμημάτων για χαρισματικούς μαθητές
αύξηση των κατ΄ οίκον εργασιών προς εμπέδωση των όσων διδάσκονται
ανάπτυξη δεξιοτήτων, κριτικής σκέψης και συνεργασίας
Η ειδική μαθησιακή δυσκολία που αποκαλείται «δυσλεξία» είναι :
μαθησιακή δυσκολία που σχετίζεται με την ελλειμματική προσοχή
γλωσσική εξελικτική διαταραχή
μαθησιακή δυσκολία στην ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία
μαθησιακή δυσκολία στη λεκτική έκφραση
Η διδασκαλία ορίζεται ως:
σύστημα μεθοδικών ενεργειών που αποσκοπούν στη μάθηση
σύνολο από ενορατικές και αυθόρμητες ενέργειες
μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στον μαθητή
το αποτέλεσμα των αλληλεπιδράσεων εκπαιδευτικού – μαθητή
Αν θέλετε μια πληροφορία σχετικά με τα Προγράμματα Σπουδών ή το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, πού θα πρέπει να απευθυνθείτε, κατά πρώτον, τηρώντας την ιεραρχία;
Στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Στη Διεύθυνση Σπουδών του ΥΠΕΠΘ
Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην οποία ανήκετε
Στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας
Η αθροιστική αξιολόγηση:
είναι τεχνοκρατικά κατευθυνόμενη και λειτουργεί υπέρ των αδύνατων μαθητών
στοχεύει να αποτιμήσει τη συνολική επίδοση με αντικειμενικό τρόπο
αποτελεί διαδικασία σταδιακής αποτύπωσης της επίδοσης του μαθητή
στοχεύει στις βελτιωτικές παρεμβάσεις υπέρ του μαθητή
Για την αξιολόγηση του βάθους της γνώσης που κατέχει ο μαθητής σε συγκεκριμένο θέμα, αλλά και του τρόπου σκέψης και έκφρασης, προσφέρονται ιδιαίτερα οι ερωτήσεις:
ανοιχτής απάντησης
πολλαπλής επιλογής
συμπλήρωσης κενών
διάταξης δεδομένων
Για την αξιολόγηση γνώσεων επί πολλών θεμάτων, σε μικρό χρονικό διάστημα και με αντικειμενικό τρόπο βαθμολόγησης, προσφέρονται ιδιαίτερα ερωτήσεις:
ανοιχτής απάντησης
πολλαπλής επιλογής
συμπλήρωσης κενών
διάταξης δεδομένων
Η δημιουργία ομοιογενών τμημάτων καλών, μετρίων και αδύνατων μαθητών, με βάση τις σύγχρονες αντιλήψεις και πρακτικές:
κρίνεται αναγκαία προϋπόθεση για την αποτελεσματική διδασκαλία
απορρίπτεται με παιδαγωγικά, κοινωνικο - πολιτικά κριτήρια
κρίνεται ως θέμα δευτερευούσης σημασίας
είναι απορριπτέα πρακτική για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά εγκρίνεται για τη Δευτεροβάθμια
Στη δημιουργία θετικού ψυχολογικού κλίματος στη σχολική μονάδα ο Διευθυντής συμβάλλει αποτελεσματικά όταν:
τηρεί τις αναγκαίες αποστάσεις που απαιτεί η θέση του και ο ρόλος του
γνωρίζει καλά τους νόμους και προγραμματίζει έγκαιρα τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια
δίνει έμφαση στην παραγωγικότητα
εμπλέκει το διδακτικό προσωπικό στον προγραμματισμό και στις σοβαρές αποφάσεις
Τη σύνταξη των Οδηγιών Διδασκαλίας των μαθημάτων αναλαμβάνει:
η οικεία Διεύθυνση Σπουδών του ΥΠΕΠΘ
το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας
ο Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων
Με τη διαθεματική προσέγγιση διδασκαλίας επιδιώκεται, κυρίως, ο μαθητής να:
συγκροτήσει ένα ενιαίο σύνολο γνώσεων και δεξιοτήτων, μια ολιστική εν πολλοίς αντίληψη της γνώσης
εμβαθύνει σε ένα συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο
αντιμετωπίζει με επιστημονικό τρόπο πρακτικά θέματα της καθημερινότητας
αφομοιώσει όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις
Τι θα συστήνατε σε έναν πρωτοδιόριστο εκπαιδευτικό να μελετήσει κατά πρώτον, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις άμεσες διδακτικές ανάγκες;
Τα προγράμματα σπουδών και τις οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Διάφορα εγχειρίδια γενικής και ειδικής Διδακτικής
Διάφορα σχολικά βοηθήματα που κυκλοφορούν στο ελεύθερο εμπόριο και χρησιμοποιούν και οι μαθητές
Διάφορα βιβλία παιδαγωγικής κατάρτισης
ΔΕΝ αποτελούν ομάδα διδακτικών στόχων, σύμφωνα με τις γνωστές ταξινομίες:
οι γνωστικοί
οι πολιτισμικοί
οι συναισθηματικοί
οι ψυχοκινητικοί
Ο εκπαιδευτικός, για να ολοκληρώσει με επιτυχία το έργο του, χρειάζεται να έχει:
τόσο επιστημονική όσο και παιδαγωγική κατάρτιση
κυρίως επιστημονική κατάρτιση
κυρίως παιδαγωγική κατάρτιση
γνώσεις διαχείρισης της προβληματικής συμπεριφοράς των μαθητών
Ποιο από τα παρακάτω στοιχεία συμβάλλει στη μετατροπή μιας σχολικής τάξης από απλό άθροισμα ατόμων σε οργανωμένη κοινωνική ομάδα:
το ταξικό
το ηλικιακό
το συναισθηματικό
το συνεργατικό
Ο όρος «διαπολιτισμικός» χρησιμοποιείται για να δηλώσει:
διαλεκτική σχέση μεταξύ πολιτισμών
μετάβαση από τον ένα πολιτισμό στον άλλο
ενέργειες αφομοίωσης
κατάργηση της ιδιαιτερότητας
Ο σκοπός της αγωγής:
παραμένει ίδιος σε όλες τις εποχές
εξαρτάται από τις επικρατούσες σε κάθε εποχή πεποιθήσεις
διαμορφώνεται σύμφωνα με τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών
εξαρτάται από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις για τη μετά θάνατον ζωή