ΓΡΑΠΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
51.Αυτενέργεια και καθοδήγηση στη μαθησιακή διαδικασία:
αυτοαναιρούνται / δεν συνδέονται
αλληλοσυμπληρώνονται / συνδέονται
εφαρμόζονται για μαθητές προεφηβικής ηλικίας
αποτελούν χαρακτηριστικά της φυσικής αγωγής
52.Για τη γνωστοποίηση των βαθμών, είναι χρήσιμο ο εκπαιδευτικός να:
ανακοινώνει τους βαθμούς στην ολομέλεια της τάξης
ενημερώνει τους μαθητές σε ατομικό επίπεδο
αναρτά τους βαθμούς στο γραφείο των καθηγητών
τίποτα από τα παραπάνω
53.Η περιγραφική αξιολόγηση του μαθητή αφορά:
στον προσδιορισμό των γνώσεων του μαθητή
στον αξιολογικό έλεγχο του Αναλυτικού Προγράμματος
στη λεπτομερή περιγραφή του συνόλου των χαρακτηριστικών του μαθητή
στην αξιολόγηση της προσπάθειας του εκπαιδευτικού
54.Παράλληλα με την κριτική σκέψη, το σχολείο επιδιώκει να αναπτύξει και τη δημιουργική. Σε αυτό συμβάλλει και η συχνή χρήση ερωτήσεων του τύπου:
συγκλίνουσας σκέψης
αποκλίνουσας σκέψης
επαγωγικού συλλογισμού
ανάκλησης και αναγνώρισης δεδομένων
55.Να σημειώσετε ποια από τις παρακάτω διδακτικές αρχές ΔΕΝ προτείνεται από τη σύγχρονη Διδακτική
η αρχή της συνεχούς επανάληψης
η αρχή της διαφοροποίησης της διδασκαλίας
η αρχή της εποπτείας
η αρχή της αυτενέργειας
56.Τα διαθεματικά προγράμματα σπουδών που ισχύουν σήμερα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της χώρας μας:
διατηρούν την αυτόνομη διδασκαλία των διδακτικών αντικειμένων
καταργούν την αυτόνομη διδασκαλία των διδακτικών αντικειμένων
δεν εμπεριέχουν διακριτά μαθήματα
δεν έχουν ειδικά μαθήματα αλλά μόνο διαθεματικές προσεγγίσεις
57.Ποιο από τα τέσσερα στοιχεία που δίνονται παρακάτω ΔΕΝ συνδέεται με τους στόχους της αξιολόγησης του μαθητή, όπως προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις;
η διαπίστωση της επίτευξης των στόχων της μάθησης
ο σχεδιασμός των επόμενων σταδίων της μάθησης
η προαγωγή της εξατομικευμένης εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης
η απόκτηση μεταγνωστικών ικανοτήτων εκ μέρους των μαθητών μέσα από τον έλεγχο και τη διαχείριση της μάθησής τους
58.Όταν ο Σχολικός Σύμβουλος διαπιστώσει ότι κάποιος εκπαιδευτικός παρουσιάζει αδυναμία άσκησης εκπαιδευτικού έργου:
εισηγείται προς την Περιφερειακή Διεύθυνση την εφαρμογή ειδικού επιμορφωτικού προγράμματος
ενημερώνει προφορικά τον Διευθυντή του Σχολείου
ζητεί να τεθεί ο εκπαιδευτικός σε διαθεσιμότητα
δεν δικαιούται να προβεί σε καμιά ενέργεια
59.Η υποχρεωτική εκπαίδευση περιλαμβάνει:
το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και το γυμνάσιο
το δημοτικό και το γυμνάσιο
το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο
το νηπιαγωγείο, το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο
60.Στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας μπορούν να φοιτήσουν όσοι:
έχουν υπερβεί το 18ο έτος της ηλικίας τους και δεν έχουν συμπληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση
έχουν υπερβεί το 20ό έτος της ηλικίας τους και δεν έχουν συμπληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση
έχουν συμπληρώσει μόνο την υποχρεωτική εκπαίδευση και έχουν υπερβεί το 20ό έτος της ηλικίας τους
το επιθυμούν ανεξαρτήτως γραμματικών γνώσεων και ορίου ηλικίας, αρκεί μόνο να το επιθυμούν
61.Ποιο από τα παρακάτω, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 1566/85, ΔΕΝ ισχύει:
στους μαθητές που κατοικούν μακριά από την έδρα του σχολείου μπορεί να καταβάλλεται μηνιαίο επίδομα
στους μαθητές των λυκείων και των τεχνικών- επαγγελματικών σχολών μπορεί να χορηγούνται κρατικές υποτροφίες
τις δαπάνες ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης για μαθητές που έπαθαν ατύχημα κατά την άσκηση σε εργαστήριο καλύπτει το Δημόσιο
στους μαθητές μπορεί να χορηγείται χρηματικό βραβείο για την επίδοσή τους στα μαθήματα
ο χρόνος που προβλέπεται για την Ευέλικτη Ζώνη είναι κατά περίπτωση διαφορετικός
καλύπτει δέκα περίπου ώρες του σχολικού έτους
64.Η ενίσχυση της πολιτισμικής και γλωσσικής ταυτότητας:
αναιρεί την πολυπολιτισμική διάσταση της εκπαίδευσης
συνιστά έναν από τους σκοπούς της εκπαίδευσης
αντίκειται στις προδιαγραφές ενός σύγχρονου Αναλυτικού Προγράμματος
δεν είναι αποδεκτή από την Παιδαγωγική επιστήμη
65.Όσοι παιδαγωγοί πιστεύουν ότι το παιδί δεν έχει εσωτερικές δυνατότητες αυτορρύθμισης της κοινωνικής και μαθησιακής συμπεριφοράς του, καταφεύγουν συχνά στη χρήση έμμεσων ποινών. Με παιδαγωγικά κριτήρια σημειώστε ποια από τις παρακάτω έμμεσες ποινές θεωρείται περισσότερο αποδεκτή:
αξιολόγηση του μαθητή με κακή βαθμολογία
ανάθεση στον μαθητή περισσότερων και δυσκολότερων εργασιών
στέρηση κεκτημένων προνομίων από τον μαθητή
επίπληξη του μαθητή ενώπιον των συμμαθητών του
66.Σημειώστε με ποιον τρόπο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιτύχουν αποτελεσματικότερα την τόνωση του αυτοσυναισθήματος των μαθητών τους:
όταν τονίζουν πόσο σημαντικό είναι να έχει αυτοπεποίθηση ο άνθρωπος
όταν κάνουν αντικειμενικές συγκρίσεις ανάμεσα στους μαθητές, για να τους παρακινήσουν σε άμιλλα
όταν δείχνουν εμπιστοσύνη στις ικανότητες των μαθητών και αναγνωρίζουν την αξία τους
όταν με ακρίβεια και αντικειμενικότητα αναδεικνύουν όχι μόνο τα δυνατά αλλά και τα αδύνατα στοιχεία των μαθητών, χωρίς όμως συγκριτικές αναφορές
67.Σύμφωνα με την ψυχολογία της παρώθησης, όταν λείπει το ενδιαφέρον των μαθητών για μάθηση, ο εκπαιδευτικός:
καλεί τους γονείς των παιδιών για ενημέρωση
αναπτύσσει διδακτικές προσεγγίσεις που δραστηριοποιούν τα κίνητρά τους
προσφεύγει κατά περίπτωση σε επιπλήξεις και μείωση της βαθμολογίας ή σε επαίνους και πριμοδότηση της βαθμολογίας
χρησιμοποιεί συμβουλές και νουθεσίες
68.Η δημιουργία οικείων διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών αποτελεί σημαντική παράμετρο της διδακτικής διαδικασίας, διότι:
ενεργοποιεί τα κίνητρα των μαθητών για μάθηση
καθιστά ευκολότερο τον έλεγχο των μαθητών
αυξάνει την ανεκτικότητα του εκπαιδευτικού στα λάθη των μαθητών
καθιστά πιο ευέλικτη την υλοποίηση του Αναλυτικού Προγράμματος
69.Η σύγχρονη παιδαγωγική άποψη θεωρεί ότι οι αυστηρές ποινές:
είναι αναγκαίες και αναπόφευκτες
καθιστούν τους μαθητές λιγότερο ικανούς για αυτοκαθορισμό
εκριζώνουν αποτελεσματικά τις έμφυτες τάσεις του παιδιού προς την παρεκτροπή
διδάσκουν εμπράκτως τους μαθητές ότι στη ζωή τα λάθη τιμωρούνται
70.Σημειώστε ποιοι είναι οι ρόλοι ενός σύγχρονου (αναλυτικού) Προγράμματος Σπουδών:
λειτουργεί ως πυξίδα, η οποία καθοδηγεί και συμβουλεύει τον εκπαιδευτικό στον σχεδιασμό, στην πραγματοποίηση και στην αξιολόγηση της διδασκαλίας του
αναφέρεται στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί μέσα στη σχολική χρονιά
προδιαγράφει με κάθε δυνατή λεπτομέρεια την πορεία την οποία πρέπει να ακολουθήσει ο εκπαιδευτικός κατά τη διδασκαλία του
συμπληρώνει το περιεχόμενο του βιβλίου του μαθητή με πρόσθετες πληροφορίες, ώστε να αποκτήσει ο εκπαιδευτικός μια πληρέστερη εικόνα του θέματος κάθε διδακτικού κεφαλαίου
71.Στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών, το Δ.Ε.Π.Π.Σ., η οριζόντια διασύνδεση ανάμεσα στα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται αυτοτελώς επιδιώκεται συστηματικά:
με την παράλληλη διδασκαλία θεμελιωδών διαθεματικών εννοιών
με μεθόδους διδασκαλίας που προσιδιάζουν στη διεπιστημονικότητα
με την ενιαιοποίηση της ύλης μέσα από διαθεματικές διασυνδέσεις
με την ενοποίηση της ύλης με διεπιστημονικές προσεγγίσεις
72.Διδασκαλία σε ένα γνωστικό αντικείμενο με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ) σημαίνει κυρίως:
διδασκαλία του αντίστοιχου σχολικού βιβλίου μαθητή και του τετραδίου εργασιών
διδασκαλία με βάση τους σκοπούς, τους επιμέρους στόχους και τις ενότητες του γνωστικού αντικειμένου, όπως προβλέπονται στο αντίστοιχο Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ
κατάργηση του σχολικού βιβλίου μαθητή και διαμόρφωση αυτοσχέδιων ενοτήτων από τον εκπαιδευτικό με την αξιοποίηση σχεδίων εργασίας
διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου με την αξιοποίηση ποικίλων μέσων και μεθόδων, για την επίτευξη στόχων που έχει επιλέξει ο εκπαιδευτικός
73.Το σχολικό εγχειρίδιο αποτελεί εκπαιδευτικό μέσον που επιτελεί πολλές λειτουργίες. Οι τέσσερις βασικότερες από αυτές είναι:
διδακτική, μαθησιακή, γνωσιακή και ιδεολογικο-κοινωνική
καθοδηγητική, μαθησιακή, οικονομική και αισθητική
μαθησιακή, αισθητική, τυπο-εκδοτική και κοινωνική
διδακτική, πληροφοριακή, κανονιστική, και οικονομική
74.Η κυρίαρχη άποψη για το «παραπρόγραμμα» (ή άτυπο/κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα) είναι ότι:
έπαψε να λειτουργεί από τη στιγμή που «αποκαλύφθηκε»
ήταν πάντα «αμελητέο μέγεθος»
είναι πάντα «παρόν» και συχνά λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα
αποδείχθηκε μια άνευ περιεχομένου ιδέα, που ήδη εγκαταλείπεται
75.Τα καινοτόμα προγράμματα, τα οποία, κατά τον νόμο, καλούνται οι Σχολικοί Σύμβουλοι να στηρίξουν, έχουν τα εξής χαρακτηριστικά:
εισάγουν τη νέα τεχνολογία στο εκπαιδευτικό σύστημα
αναδιαρθρώνουν ριζικά τη δομή, το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό ολόκληρου του εκπαιδευτικού συστήματος
εμπλουτίζουν και αλλάζουν τις πρακτικές, τις νοοτροπίες και τους ρόλους που αφορούν ευρύτερες πλευρές του εκπαιδευτικού συστήματος
εμπλουτίζουν το περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος με στοιχεία τοπικού ή επικαιρικού ενδιαφέροντος