ΓΡΑΠΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
76.Με τα δεδομένα της σύγχρονης βιβλιογραφίας, ως σημαντικότερα κριτήρια αξιολόγησης ενός σχολικού , θεωρούνται:
η επιστημονική εγκυρότητα, η ιδεολογική ουδετερότητα και η πλούσια εικονογράφηση
η συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα, η επιστημονική εγκυρότητα, η διδακτική και μαθησιακή λειτουργικότητά του
το ευσύνοπτο του βιβλίου, η ιδεολογική ουδετερότητα και η πλούσια εικονογράφηση
η ιδεολογική ουδετερότητα, η τυπο-εκδοτική εμφάνιση και ο βαθμός αναγνωσιμότητάς του
77.Ποια από τις παρακάτω δηλώσεις εκφράζει με μεγαλύτερη ακρίβεια και πληρότητα το περιεχόμενο του όρου «ανοιχτό σχολικό κλίμα»:
οι εκπαιδευτικοί με πνεύμα συνεργασίας αποφασίζουν από κοινού να διοικήσουν τη σχολική μονάδα
ο Διευθυντής είναι δεκτικός σε αλλαγές και καινοτομίες και υιοθετεί κάθε νέα ιδέα από γονείς ή φορείς
εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές οργανώνουν ανοιχτές συναντήσεις, για να συζητήσουν και να επιλύσουν από κοινού θέματα της σχολικής μονάδας
στη σχολική μονάδα Διευθυντής και Σύλλογος διδασκόντων διαμορφώνουν σε πνεύμα συναδελφικότητας, προγραμματίζουν και υλοποιούν καινοτόμες δράσεις
78.Η σύγχρονη διδακτική θεωρεί ότι η άμεση διδασκαλία είναι ιδιαίτερα πρόσφορη για :
την ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων, στάσεων και αξιών
την ανάλυση αξιών και διλημμάτων
την ανάπτυξη στάσεων και αφηρημένων ιδεών
τη διδασκαλία γνώσεων διαδικαστικής φύσης
79.Οι εκθέσεις PISA και PIRLS εμφανίζουν τη χώρα μας χαμηλά στη διεθνή κατάταξη, διότι οι μαθητές μας:
παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά δυσλεξίας
έχουν προβλήματα (εγ)γραμματισμού
κατέχουν περιορισμένες γνώσεις
υστερούν στους ρυθμούς νοητικής ανάπτυξης
80.Κατά τη διαμορφωτική αξιολόγηση οι εκπαιδευτικοί:
διαπιστώνουν τον τελικό βαθμό επίτευξης των στόχων της διδασκαλίας
εντοπίζουν τα αδύνατα σημεία της διδασκαλίας προκειμένου να τα διορθώσουν
πληροφορούνται για την ποσότητα και την ποικιλία των γνώσεων που απέκτησαν οι μαθητές
συγκρίνουν τις επιδόσεις των μαθητών με τις αναμενόμενες από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
81.Ποιο από τα παρακάτω, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ΔΕΝ έχει σχέση με τους σκοπούς λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων:
να αποκτήσουν οι μαθητές υπευθυνότητα και άμεση αντίληψη της σημασίας του δημοκρατικού διαλόγου στη διαμόρφωση του συνειδητού και δημιουργικού πολίτη
να συμβάλουν στην ομαλή και γόνιμη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ώστε να επιτευχθεί η συστηματική μετάδοση της απαραίτητης και ουσιαστικής γνώσης
να διαμορφώσουν τη δική τους αντίληψη για τη ζωή στο πλαίσιο της σύνδεσης σχολείου και κοινωνίας, ώστε να έχουν ως νέοι τα απαραίτητα εφόδια για την παραπέρα πορεία και εξέλιξή τους.
να οργανώνουν και πραγματοποιούν οι μαθητές στον σχολικό χώρο εκδηλώσεις κάθε είδους
82.Από τη σχετική βιβλιογραφία που ασχολείται με το ψυχολογικό κλίμα της τάξης γνωρίζουμε ότι:
είναι μια ασταθής και ευμετάβλητη παράμετρος, που αλλάζει διαρκώς ανάλογα με τις ψυχολογικές διαθέσεις των μαθητών
ονομάζεται έτσι, διότι επηρεάζει κατ΄ αποκλειστικότητα τις ψυχολογικές διαθέσεις των μαθητών
εξαρτάται από σταθερές παραμέτρους της σχολικής ζωής, όπως είναι ο βαθμός δυσκολίας των μαθημάτων και η ένταση των ανταγωνιστικών σχέσεων
διαμορφώνεται αποκλειστικά από τον εκπαιδευτικό και γι’ αυτό βιώνεται με τον ίδιο τρόπο από όλους τους μαθητές
83.Το ψυχολογικό κλίμα της σχολικής τάξης θεωρείται θετικό, όταν συνδυάζει:
χαμηλό βαθμό δυσκολίας μαθημάτων και επιτρεπτικό στιλ συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού
υψηλό βαθμό άμιλλας, εξατομικευμένες εργασίες και κανονικούς ρυθμούς διδασκαλίας
υψηλού βαθμού συνεκτικότητα και μέτριο βαθμό δυσκολίας
χαμηλό βαθμό δυσκολίας και υψηλό βαθμό δραστηριοποίησης
84.Οι θετικές διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών – μαθητών είναι σημαντικές, κυρίως, διότι:
διευκολύνουν τους εκπαιδευτικούς να θέσουν τους «όρους» τους
διευκολύνουν τους εκπαιδευτικούς στην επικοινωνία και στη διαχείριση των κρίσεων
διευκολύνουν αποτελεσματικά την οριοθέτηση των ρόλων εκπαιδευτικού και μαθητών
συμβάλλουν θετικά στη διαμόρφωση της αυτο-αντίληψης και αυτο-εκτίμησης των μαθητών
85.Η διάλεξη του εκπαιδευτικού στην τάξη παρατείνεται όταν ο εκπαιδευτικός :
θέλει να εξοικονομήσει πολύτιμο διδακτικό χρόνο
θέλει να εξασφαλίσει τη σταθερή οπτική επαφή με τους μαθητές
θέλει να διευκρινίσει ορισμένα «σκοτεινά» σημεία της ύλης
θέλει να αποφύγει την αποσταθεροποιητική επίδραση του παραπρογράμματος
86.Ένας μαθητής παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς και εμποδίζει συστηματικά την εύρυθμη λειτουργία της τάξης. Η Σχολικός Σύμβουλος, που κλήθηκε από τη Διευθύντρια του σχολείου, κατά τη γνώμη σας, πρέπει να:
συγκαλέσει τον Σύλλογο διδασκόντων, για να αποφασίσουν από κοινού τον ενδεδειγμένο τρόπο αντιμετώπισης
συζητήσει με την εκπαιδευτικό της τάξης, προκειμένου να κατανοήσει τα αίτια της συμπεριφοράς του μαθητή
παραπέμψει χωρίς συζήτηση την υπόθεση στον Σχολικό Σύμβουλο ειδικής αγωγής
επισημάνει, παρουσία της εκπαιδευτικού της τάξης, στους γονείς του μαθητή το πρόβλημα που υπάρχει
87.Το μοντέλο της ευρετικής-ανακαλυπτικής μάθησης και διδασκαλίας δίνει ιδιαίτερη έμφαση:
στην άμεση εμπέδωση και συστηματική εφαρμογή της νέας γνώσης
στην ανάδειξη της δομής (έννοιες, γενικεύσεις και αρχές) του διδασκόμενου γνωστικού αντικειμένου
στην ανάπτυξη θετικών διαπροσωπικών σχέσεων ανάμεσα στους συνεργαζόμενους μαθητές
στην ανάδειξη της πρακτικής αξίας που έχουν οι αποκτώμενες γνώσεις
88.Σε επιμορφωτικό σεμινάριο νεοδιόριστων εκπαιδευτικών με θέμα τη βαθύτερη κατανόηση της σχολικής γνώσης ο Σχολικός Σύμβουλος με διδακτικά κριτήρια ενδείκνυται να επισημάνει, πρωτίστως και κατ’ εξοχήν, στους εκπαιδευτικούς:
να περιορίζονται στη διδασκαλία των βασικών δεδομένων
να αξιοποιούν συστηματικά την επανάληψη και εξάσκηση
να επισημαίνουν τη χρησιμότητα της διδασκόμενης γνώσης
να αναδεικνύουν τις αιτιοκρατικές, χρονικές και κάθε άλλου είδους σχέσεις που διέπουν τα δεδομένα της διδασκαλίας
89.Οι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με την ψυχολογία της παρώθησης, μπορούν να ενισχύσουν τα εσωτερικά κίνητρα των μαθητών αποτελεσματικότερα με:
την επιεική βαθμολογία και την παροχή βοήθειας, όταν οι μαθητές δυσκολεύονται
τον συνεχή έπαινο και τη συστηματική επιβράβευση
την προσαρμογή της διδασκαλίας στα ενδιαφέροντα των μαθητών
την εναλλακτική, αλλά πάντα διακριτική, χρήση ποινών και αμοιβών
90.Η σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη προκρίνει τη διδακτική προσέγγιση που αξιοποιεί τις μαθητικές μικρο-ομάδες (ομαδοσυνεργατική), διότι οι μαθητές:
μαθαίνουν γρηγορότερα και περισσότερα.
έχουν συχνά τη δυνατότητα να εξηγούν ο ένας στον άλλον και, έτσι, να κατανοούν καλύτερα το μάθημα
που διαθέτουν αρχηγικές ικανότητες έχουν την ευκαιρία να τις αναπτύξουν
προετοιμάζονται καλύτερα για τη σύγχρονη αγορά εργασίας
91.Δραστηριότητες υπόθεσης και πρόβλεψης κατά τη σύγχρονη Διδακτική:
θεωρούνται άριστες διδακτικές επιλογές, διότι ενισχύουν τις προϋποθέσεις μάθησης
πρέπει να τις αποφεύγουν οι εκπαιδευτικοί, διότι δημιουργούν σύγχυση, αβεβαιότητα και άγχος στους μαθητές
προσφέρονται μόνο για μεγάλης ηλικίας μαθητές, που έχουν σχετικές εμπειρίες
ούτε ωφελούν, ούτε βλάπτουν, απλώς αποτελούν σπατάλη πολύτιμου χρόνου και γι΄αυτό πρέπει να τις αποφεύγουν οι εκπαιδευτικοί
92.Ο φάκελος εργασιών (portfolio) του μαθητή, που χρησιμοποιείται ως μέσον αξιολόγησης, παίρνει τη μορφή:
φακέλου που περιλαμβάνει το σύνολο των εργασιών του μαθητή
φακέλου που περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικές εργασίες του μαθητή
φακέλου που περιλαμβάνει αρχείο εργασιών θεματικά ταξινομημένων
φακέλου που περιλαμβάνει αρχείο εργασιών αξιολογημένων από δάσκαλο και μαθητή με κριτήρια που είχαν προηγουμένως από κοινού διαμορφωθεί
93.Ο τρόπος με τον οποίο τα στελέχη της εκπαίδευσης επιτελούν τον ρόλο τους, τα εντάσσει σε συγκεκριμένο τύπο «άσκησης ηγεσίας». Να εντοπίσετε ποια από τις παρακάτω δηλώσεις είναι ασύμβατη με τις σύγχρονες αντιλήψεις για τον (μετασχηματιστικό) τύπο ηγεσίας που προτείνει η βιβλιογραφία για τα στελέχη της εκπαίδευσης:
είναι προσανατολισμένα στη διεκπεραίωση του έργου και επικοινωνούν με το προσωπικό πρωτίστως σε ατομική και δευτερευόντως σε συλλογική βάση
βασίζουν στη συλλογικότητα τον προγραμματισμό, τη δράση και την εν γένει επικοινωνία στον τομέα ευθύνης τους
προωθούν μέσα από την προσωπική εμπλοκή του προσωπικού την αποστολή της εκπαίδευσης
ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για το ψυχολογικό κλίμα που επικρατεί στον τομέα ευθύνης τους
94.Οι μεταγνωστικές ερωτήσεις κατά τη μαθησιακή διαδικασία βοηθούν τους μαθητές να:
παρακολουθούν τη διαδικασία της σκέψης τους
ασκούνται σε σημαντικές μνημονικές τεχνικές
κάνουν συχνές επαναλήψεις
θυμούνται και μετά το μάθημα τα βασικά του στοιχεία
95.Οι σύγχρονες θεωρίες εκπαίδευσης διαφοροποιούνται μεταξύ τους στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τη φύση και τις εσωτερικές δυνατότητες του παιδιού. Από τις δηλώσεις που ακολουθούν, να σημειώσετε εκείνη που θεωρείται λανθασμένη:
ο Β. F. Skinner και η σχολή που εκφράζει θεωρούν ότι το παιδί δεν έχει εγγενώς την εσωτερική υποδομή για αυτορυθμιζόμενη μάθηση και ανάπτυξη
ο C. Rogers και η σχολή που εκφράζει θεωρούν ότι το παιδί δεν έχει εγγενώς την εσωτερική υποδομή για αυτορυθμιζόμενη μάθηση και ανάπτυξη
o J. Piaget και η σχολή που εκφράζει θεωρούν ότι το παιδί έχει εγγενώς την εσωτερική υποδομή για γνωστική ανάπτυξη
o A. Bandura και η σχολή που εκφράζει συγκεράζουν κατά κάποιο τρόπο τις απόψεις των B. F. Skinner και J. Piaget
96.Σύγχρονες θεωρίες για τη διδασκαλία και τη μάθηση που βασίζονται στη σχολή σκέψης του L. Vygotsky υποστηρίζουν ότι:
ο δάσκαλος μέσα από διαδικασίες διαμεσολάβησης διατηρεί τον διδακτικό του ρόλο
ο δάσκαλος περιορίζεται δραστικά σε ρόλους διευκόλυνσης της μάθησης
ο δάσκαλος και το σχολείο δεν διαδραματίζουν και σπουδαίο ρόλο στη μάθηση και την ανάπτυξη, οι οποίες τελικά καθορίζονται κατά κύριο λόγο από εξωσχολικές παραμέτρους, κοινωνικής φύσης
ο δάσκαλος μπορεί να κάνει λίγα πράγματα, σε περιορισμένο βαθμό και σε συγκεκριμένους τομείς
97.Η σύγχρονη διδακτική θεωρεί ότι οι κατηγοριοποιήσεις, διατάξεις και ιεραρχήσεις:
αποτελούν δραστηριότητες που ενεργοποιούν λειτουργίες της κριτικής σκέψης και ως τέτοιες πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στην καθημερινή διδασκαλία
αποτελούν δραστηριότητες του παραδοσιακού σχολείου και πρέπει να τις αποφεύγει ο σύγχρονος εκπαιδευτικός
είναι καλές για τις μικρές ηλικίες, αλλά χάνουν το νόημά τους για τους μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας
σε όλες τις ηλικίες τυποποιούν τον τρόπο θεώρησης των πραγμάτων και πρέπει να τις αποφεύγουν οι εκπαιδευτικοί
98.Η (νεο-) βυγκοτσκιανή σχολή σε σχέση με την μπιχεβιοριστική σχολή και με την ανθρωπιστική (=ουμανιστική) σχολή:
σχεδόν ταυτίζεται με τη μπιχεβιοριστική
σχεδόν ταυτίζεται με την ανθρωπιστική
παίρνει ενδιάμεση θέση (συνδυαστική) με κλίση προς τη μπιχεβιοριστική
παίρνει ενδιάμεση θέση (συνδυαστική) με κλίση προς την ανθρωπιστική
99.Οι εκπαιδευτικοί με τις διδακτικές επιλογές τους συμβάλλουν περισσότερο ή λιγότερο στην επιδιωκόμενη «μεταφορά της μάθησης». Να σημειώσετε τη διδακτική επιλογή που θεωρείτε αποτελεσματικότερη στον τομέα αυτό:
όταν χρησιμοποιούν στο καινούργιο μάθημα ίδιες ή παρόμοιες διαδικασίες επεξεργασίας δεδομένων που οι μαθητές έμαθαν και χρησιμοποίησαν σε ανάλογη περίπτωση προηγούμενου μαθήματος
όταν εποπτεύουν συστηματικά τις ασκήσεις εμπέδωσης του νέου μαθήματος που ακολουθούν μετά την παράδοση
όταν υπενθυμίζουν τις γνώσεις που έχουν οι μαθητές αποκτήσει σε προηγούμενες τάξεις και τις συμπληρώνουν με νέα και λεπτομερέστερα στοιχεία
όταν παρέχουν στους μαθητές τη δυνατότητα να μεταφέρουν το μάθημα στη δική τους γλώσσα, δηλαδή να το πουν με «δικά τους λόγια»
100.Οι σύγχρονες θεωρίες εκπαίδευσης διαφοροποιούνται μεταξύ τους στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται την αποστολή του σχολείου και, βέβαια, ανάλογα διαμορφώνουν τα Αναλυτικά Προγράμματα που προτείνουν. Από τις δηλώσεις που ακολουθούν να σημειώσετε εκείνη που θεωρείται λανθασμένη:
Τα προγράμματα ανθρωπιστικού προσανατολισμού είναι ατομοκεντρικά προσανατολισμένα και αποβλέπουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη του προσώπου
Τα προγράμματα Κριτικής Παιδαγωγικής είναι κοινωνιοκεντρικά προασανατολισμένα και αποβλέπουν στην ανασυγκρότηση της κοινωνίας
Τα προγράμματα κοινωνιογνωστικού προσανατολισμού συγκεράζουν τα ανθρωπιστικά με τα Κριτικής Παιδαγωγικής προγράμματα
Τα γνωστικού προσανατολισμού προγράμματα συγγενεύουν με τα ανθρωπιστικά αλλά είναι μερικότερης έκτασης