Οι πιο συνηθισμένες
πολυμεσικές εφαρμογές που προορίζονται για την εκπαίδευση,
περιλαμβάνουν ψηφιακό περιεχόμενο για ένα συγκεκριμένο θέμα, το οποίο διατίθεται σε μια ποικιλία μορφών (για παράδειγμα ως κείμενο ή υπερκείμενο, με μορφή βίντεο ή δυναμικών αναπαραστάσεων – animations – ως ηχητικό ντοκουμέντο). Στις εφαρμογές αυτές δίνεται στο χρήστη
η δυνατότητα πλοήγησης – με πολλούς τρόπους. Οι εφαρμογές αυτές
περιλαμβάνουν ακόμη και μια σειρά σκήσεων κλειστού τύπου, στις οποίες ο χρήστης πληροφορείται για τις επιδόσεις του. Ποιο είδος διδασκαλίας θεωρείτε ότι είναι περισσότερο ασύμβατο με τη διδακτική λογική που περιγράφεται παραπάνω;
διδασκαλία οργανωμένη με τη θεωρία της καθοδήγησης των μαθητών και της παροχής πληροφοριών.
διδασκαλία που στηρίζεται στην ανακαλυπτική μάθηση
ανοιχτή διδασκαλία με βάση τα διαθεματικά σχέδια εργασίας (projects)
Οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση αποτελούν:
ενεργητικές μεθόδους διδασκαλίας
μεθόδους διδασκαλίας
μέσα διδασκαλίας
Επιλέξτε εκείνη την πρόταση, από αυτές που ακολουθούν, η οποία είναι σωστή:
Οι Τ.Π.Ε. εισήχθησαν σχεδόν από την αρχή στην Εκπαίδευση, ακολουθώντας το ολιστικό μοντέλο, δηλαδή ενσωματώθηκαν σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και σε όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
διεθνώς, οι Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση θεωρήθηκαν από πολύ νωρίς ως μέσα για το νέο «ψηφιακό εγγραμματισμό».
οι Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση αρχικά ενσωματώθηκαν με μεγάλη έμφαση στην τεχνολογική διάσταση των χρησιμοποιουμένων συστημάτων (όπως οι Η.Υ.), αλλά σταδιακά αναπτύχθηκε μια περισσότερο κριτική στάση στη χρήση τους.
Το
Εκπαιδευτικό Λογισμικό, γενικώς, είναι κατ’ ουσίαν ένα εργαλείο για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης. Ως τέτοιο, μπορεί
να αξιολογηθεί πλήρως από μια ομάδα ειδικών, οι οποίοι θα εκτιμήσουν
τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, το κόστος του καθώς και τη διδακτική του αξία, χωρίς να είναι απαραίτητο να ληφθεί υπόψη το γενικότερο εκπαιδευτικό πλαίσιο στο οποίο θα χρησιμοποιηθεί κάθε συγκεκριμένο εκπαιδευτικό λογισμικό.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Oι απόψεις του Jerome Bruner για τη μάθηση δεν περιλαμβάνουν:
Την ανακαλυπτική μάθηση μέσω διερεύνησης,
Tην αφομοίωση αρχών και στάσεων,
Τη ζώνη επικείμενης ανάπτυξης (zone of proximal development).
Tο σπειροειδές πρόγραμμα,
Το λογισμικό CABRI- Γεωμέτρης (ή το Geometer Sketchpad) ανήκει στην κατηγορία:
Των περιβαλλόντων που μετατρέπουν τον υπολογιστή σε δάσκαλο και υποστηρίζουν συμπεριφοριστικού τύπου διδασκαλία.
Των περιβαλλόντων που μετατρέπουν τον υπολογιστή σε περιβάλλον μάθησης και διδασκαλίας.
Των διερευνητικών μικρόκοσμων.
Η ιδέα του σπειροειδούς προγράμματος
είναι άσχετη με την αρχή του Bruner ότι «οποιοδήποτε αντικείμενο μπορεί να διδαχθεί αποτελεσματικά σε οποιοδήποτε παιδί και σε οποιαδήποτε φάση της ανάπτυξής του, αρκεί αυτό να γίνει σε κάποια κατάλληλη για το γνωστικό επίπεδο του παιδιού μορφή»
υποδηλώνει την αναγκαιότητα εφαρμογής των διδακτικών αρχών της αυτενέργειας και της εποπτείας, προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας.
είναι συμβατή με την γνωστή από την Διδακτική διάταξη των περιεχομένων διδασκαλίας κατά ομόκεντρους κύκλους, σύμφωνα με την οποία η διδασκαλία βασικών γνώσεων και δομών επανέρχεται σε ένα ανώτερο επίπεδο μάθησης και κατανόησης
συμβαδίζει με την άποψη ότι λόγω πληθώρας της διδακτέας ύλης δεν πρέπει να διδάσκουμε κάτι και να επανερχόμαστε πάλι σε αυτό
Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής μπορεί να λειτουργήσει ως:
εξειδικευμένος συνεργάτης στη διαδικασία της μάθησης
Περιβάλλον που προσφέρει αυθεντικές μαθησιακές καταστάσεις.
Μέσο που χρησιμοποιεί τη γλώσσα σε κοινωνικοπολιτισμικές αλληλεπιδράσεις και συνεργατικές δραστηριότητες.
Όλα τα παραπάνω.
Τα τελευταία χρόνια
αναπτύσσονται πολλά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα τα οποία έχουν ως στόχο τους τη διευκόλυνση της επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών (υπηρεσίες μετάδοσης εικόνας, ήχου, σύγχρονη ή ασύγχρονη επικοινωνία μέσω γραπτών κειμένων, δυνατότητες συν- πεξεργασίας κειμένων κ.ά.). Σε ένα γενικό θεωρητικό πλαίσιο θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι:
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύμφωνων με τις θεωρίες του δομισμού (constructivism, θεωρίες του J. Piaget) δεδομένου ότι επιτρέπουν τη οικοδόμηση νέων γνώσεων, οικοδομημένων πάνω σε παλιότερες, χάρη στον πλούτο των αλληλεπιδράσεων κάθε μαθητή με το περιβάλλον του.
τα περιβάλλοντα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα πλαίσια πολλών και διαφορετικών ειδών διδασκαλίας. Ο κρίσιμος παράγοντας στην περίπτωση αυτή δεν είναι τόσο το λογισμικό ή το περιβάλλον που χρησιμοποιείται, αλλά μάλλον ο τρόπος με τον οποίο είναι οργανωμένη η αντίστοιχη διδασκαλία.
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύμφωνων με τις θεωρίες του συμπεριφορισμού και της προγραμματισμένης διδασκαλίας δεδομένιυ ότι μπορούμε πλέον να προγραμμτίσουμε με μεγάλη ευκολία τηναλληλεπίδραση ψηφιακών συστημάτων και χρηστών (μαθητών).
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύμφωνων με τις θεωρίες της νοηματικής, προσληπτικής μάθησης (θεωρία του D. Ausubel) δεδομένου ότι ευνοούν την πρόσληψη νέων πληροφοριών και άρα νέων γνώσεων.
τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύμφωνων με τις θεωρίες του L. Vygotsky, δεδομένου ότι παρέχουν την υλική βάση για την ανάπτυξη ισχυρής αλληλεπίδρασης μεταξύ των μαθητών και γενικότερα ευνοούν τη συνεργατική μάθηση.
Ποια από τις επόμενες θέσεις είναι πλέον ορθή;
Τα εκπαιδευτικά λογισμικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν με οιοδήποτε τρόπο, για παράδειγμα με τελείως μπηχεβιοριστικό ή κονστρουκτιβιστικό τρόπο, ανεξάρτητα από τον αρχικό τους σχεδιασμό, καθώς το είδος της διδασκαλίας στην οποία ενσωματώνονται είναι ο αποφασιστικός παράγοντας.
Τα εκπαιδευτικά λογισμικά μπορούν κατά κανόνα να χρησιμοποιηθούν στα πλαίσια ποικίλων τύπων διδασκαλίας, αλλά αυτό δεν είναι πάντοτε εφικτό, καθώς η σχεδίαση των εκπαιδευτικών αυτών λογισμικών μπορεί να είναι ασύμβατη με ορισμένου τύπου διδασκαλίες.
Τα εκπαιδευτικά λογισμικά κατασκευάζονται με έναν ορισμένο σχεδιασμό, ο οποίος αντανακλά μια συγκεκριμένη άποψη για την εκπαίδευση και τη μάθηση και άρα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο με συγκεκριμένους τρόπους, αυτούς που λίγο ή πολύ είναι σε συμφωνία με τις θεωρήσεις του κατασκευαστή.
Tο κοινωνιόγραμμα χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση:
Της επίδοσης του μαθητή,
Του δείκτη νοημοσύνης του μαθητή,
Της συμπεριφοράς του μέσα στην σχολική τάξη.
Των σχέσεων του μαθητή με τους συμμαθητές του,
Ουσιαστικά μια Ψηφιακή Κοινότητα Μάθησης, δημιουργείται και λειτουργεί χάρη στην ύπαρξη μιας προηγμένης τεχνολογικά «πλατφόρμας» (=ψηφιακού περιβάλλοντος εργασίας), η οποία παρέχει στο χρήστη μια
πλούσια γκάμα δυνατοτήτων επικοινωνίας και έκφρασης. Ο βασικότερος παράγοντας για μια επιτυχή λειτουργία της είναι η ενσωμάτωση εκείνων ακριβώς των δυνατοτήτων που επιτρέπουν μια πολυδιάστατη και εύκολη (από άποψη ενδιαμέσου, interface) επικοινωνία και έκφραση στους χρήστες.
ΛΑΘΟΣ
ΣΩΣΤΟ
Στα πλαίσια ενός Ευρωπαϊκού προγράμματος, παράγεται ένα νέο εκπαιδευτικό λογισμικό που απευθύνεται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Το λογισμικό αυτό προορίζεται να
υποστηρίξει το μαθήματα που σχετίζονται με το Φυσικό Κόσμο και
περιλαμβάνει μια
σειρά ερωτήσεων προς το μαθητή κλειστού μάλλον χαρακτήρα. Το λογισμικό
επιβραβεύει το μαθητή
κάθε φορά που αυτός απαντάει σωστά, εμφανίζοντας ένα σχετικό μήνυμα, ενώ του
εφιστά την προσοχή στις ενδεχόμενες λανθασμένες απαντήσεις του. Επιπλέον
αξιολογεί τις επιδόσεις
κάθε χρήστη (μαθητή) ανάλογα με το πλήθος των ορθών απαντήσεων που δίνει, το
βαθμό δυσκολίας κάθε ερώτησης κλπ. Το λογισμικό
είναι οργανωμένο σε ενότητες, κάθε μια από τις οποίες
περιέχει πληροφορίες που σχετίζονται με μια ορισμένη υποενότητα της αντίστοιχης ύλης που πρέπει να διδαχθεί στην τάξη. Οι
πληροφορίες αυτές υφίστανται σε μια ποικιλία μορφών (κείμενο, εικόνες, δυναμική αναπαράσταση, γραφήματα κλπ) και
έμμεσα το λογισμικό καθοδηγεί τον εκπαιδευτικό στη διδασκαλία του. Επιλέξτε την ορθή απάντηση Το λογισμικό αυτό:
Μάλλον εκφράζει μια «διδακτική λογική» συμπεριφοριστικού τύπου
Μάλλον προωθεί τη διερευνητική μάθηση.
Μάλλον αποτελεί ένα είδος μικροκόσμου για προσομοιώσεις.
Ο Vygotsky στη θεωρία μάθησης του πρεσβεύει ότι ο εκπαιδευτικός στη διδασκαλία του:
Καθοδηγεί τους μαθητές με την υποβοηθούμενη ανακάλυψη.
Επιλέγει ασκήσεις δύσκολες, αλλά προσιτές στη γνωστική ικανότητα των παιδιών.
Επιλέγει ασκήσεις, στις οποίες μπορεί να απαντήσει σωστά το σύνολο της τάξης.
Επιλέγει όλα τα παραπάνω.
Στα παρακάτω ζεύγη περιγράφονται έμμεσα
σχέσεις εκπαδευτικού χαρακτήρα. Ποια από τις σχέσεις αυτές θεωρείτε ότι αντιπροσωπεύει σε
μικρότερο βαθμό τη σχέση εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου στην επιμόρφωση ενηλίκων;
εισηγητής – ακροατής
επιμορφωτής – επιμορφούμενος
εμψυχωτής - εκπαιδευόμενος
καθηγητής - μαθητής
σύμβουλος – συνεργάτης
Ένας νηπιαγωγός, προκειμένου να διδάξει στα παιδιά προσχολικής ηλικίας της τάξης της το λεξιλόγιο των φρούτων και λαχανικών που συνδέονται με τις διατροφικές συνήθειες μας, επιλέγει να ζητήσει από τα παιδιά αυτά να περιγράψουν την εξής κατάσταση: «ψωνίστε μαζί με τη μαμά από το μανάβικο τα φρούτα και λαχανικά που χρειάζεται η οικογένειά σας γι’ αυτή την εβδομάδα». Η παραπάνω δραστηριότητα αποτελεί ένα
παράδειγμα εμπλαισιωμένης (αυθεντικής) μάθησης.
ΛΑΘΟΣ
ΣΩΣΤΟ
Σύμφωνα με τη θεωρία της
υποβοηθούμενης ανακάλυψης, ο καθηγητής πρέπει:
Να μειώνει σταδιακά τη βοήθεια προς το μαθητή.
Να διατηρεί τη βοήθεια προς το μαθητή σταθερή.
Να αυξάνει σταδιακά τη βοήθεια προς το μαθητή.
Οι ΤΠΕ είναι αποτελεσματικές όταν υπάρχουν στο σχολείο κυρίως
υλικοτεχνικές υποδομές
όταν υπάρχει καλό υλικό μαθητών
όταν ο εκπαιδευτικός γνωρίζει πως που και πότε να τις χρησιμοποιεί