Ο αυτοκράτορας Διοκλητιανός για να διοικήσει καλύτερα την αυτοκρατορία την χώρισε σε τέσσερα τμήματα , δυο στα ανατολικά και δυο στα δυτικά .Το σύστημα αυτό ονομάστηκε :
Συναρχοντία
Τετραρχία
Δημοκρατία
Με το διάταγμα που υπέγραψαν στα Μεδιόλανα το 313 μ.Χ. ο Κων/νος και Λικίνιος άνοιξε ο δρόμος για τη διάδοση και επικράτηση του Χριστιανισμού.Το διάταγμα αυτό ονομάστηκε :
Διάταγμα της θρησκείας
Διάταγμα της πολιτείας
Διάταγμα της ανεξιθρησκίας
Διάταγμα του Χριστιανισμού
Ο Μ. Κωνσταντίνος μετέφερε την πρωτεύουσα του κράτους του από τη Ρώμη σε μια αρχαία ελληνική αποικία στην Προποντίδα, το Βυζάντιο......
γιατί αγαπούσε τους αρχαίους Έλληνες.
επειδή έτσι του είπε η μάνα του.
γιατί τον έδιωξε ο Λικίνιος από τη Ρώμη.
γιατι βρισκόταν σε στρατηγική και εμπορική θέσηκαι για να κυβερνήσει καλύτερα.
Τα στοιχεία που βοηθούσαν τους κατοίκους της ανατολικής Μεσογείου να νιώθουν ενωμένοι ήταν
η καταγωγή τους και η κοινή παράδοση τους
ο ελληνικός πολιτισμός, η ελληνική γλώσσα και ο Χριστιανισμός.
οι κοινοί εχθροί και τα κοινά συμφέροντα τους.
οι κοινές διασκεδάσεις στον ιππόδρομο.
Τα μέτρα που πήρε για το Χριστιανισμό ο Μ. Θεοδόσιος
Δεν βοήθησαν την εξάπλωση του
Αποθάρρυναν τους χριστιανούς της περιοχής.
Καταστράφηκαν πολλά έργα τέχνης .
Για τη διάδοση του Χριστιανισμού χρησιμοποιήθηκε η ελληνική γλώσσα....
γιατί σ' αυτή δίδαξε και ο Χριστός.
επειδή ήταν εύκολη.
γιατί συγγένευε με τη λατινική.
τη γνώριζε όλος ο τότε γνωστός κόσμος.
Κατάργησε τους Ολυμπιακούς αγώνες:
Ο Διοκλητιανός
Ο μέγας Κωνσταντίνος
Ο θεοδόσιος Α΄
Ο Ιουλιανός
Το ανατολικό τμήμα της Αυτοκρατορίας, κατόρθωσε να αποφύγει τις διάφορες επιδρομές, οργανώθηκε, έγινε δυνατό κράτος και :
σώζεται μέχρι σήμερα.
έδιωξε τους βαρβάρους.
έκανε πρωτεύουσα του την Αθήνα.
διατηρήθηκε περισσότερο από 1000 χρόνια με το όνομα Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
Η αυτοκράτειρα Ευδοκία, που καταγόταν από την Αθήνα, έφερε στο παλάτι τον ελληνικό τρόπο ζωής και :
έχτισε πολλούς ναούς αφιερωμένους στους αρχαίους θεούς.
επανέφερε τους Ολυμπιακούς αγώνες.
ίδρυσε στην Κωνσταντινούπολη το Πανδιδακτήριο.
βοήθησε στη διάδοση του Χριστιανισμού.
Όταν αυτοκράτειρες του Βυζαντίου ήταν ο Αρκάδιος και ο γιός του Θεοδόσιος ο ΄Β τότε:
οχύρωσαν με διπλά τείχη της Κωνσταντινούπολης .
έγιναν τα καλύτερα έργα τέχνης.
αναπτύχθηκε το εμπόριο του μεταξιού.
Ο Ο Αρχηγός των Οστρογότθων Θευδέριχος ίδρυσε :
Το γοτθικό βασίλειο της Ισπανίας με πρωτεύουσα τη Μαδρίτη .
Το γοτθικό βασίλειο της Ιταλίας με πρωτεύουσα τη Ραβέννα .
Κατέλαβε την Καρχηδόνα και ίδρυσε το βασίλειο της Καρχηδόνας .
Τις εκδηλώσεις του Ιπποδρόμου τις παρακολουθούσε και ο αυτοκράτορας και
στεφάνωνε τους νικητές .
άκουγε τα παράπονα του λαού .
συμμετείχε και ο ίδιος στους αγώνες .
Σ' όλες τις μεγάλες πόλεις της αυτοκρατορίας υπήρχαν αθλητικά σωματεία που λέγονταν:
δήμοι
αθλητικές ενώσεις
κοινότητες
Στον Ιππόδρομο υπήρχαν τα παρακάτω αθλητικά σωματεία:
Οι πράσινοι ,οι κόκκινοι ,οι Βένετοι και οι Γαλάζιοι .
Οι πράσινοι , οι μαύροι , οι Ρούσιοι και οι πορτοκαλιοί.
Οι πράσινοι , οι Βένετοι , οι Λευκοί και οι Κόκκινοι .
Τα παιδιά του σχολείου στις πιο μεγάλες τάξεις μάθαιναν απ' έξω
την αρχαία ελληνική ποίηση .
τα ποιήματα του Ομήρου και κείμενα από την Παλαιά και Καινή διαθήκη και τους μύθους του Αισώπου.
Στο Βυζάντιο δεν ήταν υποχρεωτική η εκπαίδευση . Έτσι :
Υπήρχαν μόνο ιδιωτικά και εκκλησιαστικά σχολεία.
Υπήρχαν δημόσια σχολεία και πανεπιστήμια.
Στις μεγαλύτερες τάξεις τα παιδιά μάθαιναν:
ορθογραφία , ιστορία ,λογοτεχνία , αριθμητική.
ορθογραφία , γραμματική , αριθμητική.
μαθηματικά , ανάγνωση , τραγούδι, ψαλμοί.
Την επίβλεψη της αγοράς της Κωνσταντινούπολης είχε:
Ο ίδιος ο Αυτοκράτορας
Ο αρχηγός του στρατού
Ο Έπαρχος της πόλης
Ο ύπαρχος της πόλης.
Τα σύνεργα των μαθητών που εκπαιδεύονταν ήταν:
η σάκα , τα μολύβια , οι μαρκαδόροι και η γόμα .
η πλάκα και το κοντύλι.
τα βιβλία τους.
Οι μαθητές στις δύο μικρότερες τάξεις του βασικού σχολείου μάθαιναν...
ορθογραφία , ιστορία ,λογοτεχνία , αριθμητική.
να γράφουν, να διαβάζουν και να λογαριάζουν.
μαθηματικά , ανάγνωση , τραγούδι, ψαλμοί.
Τα κορίτσια και ένας μεγάλος αριθμός αγοριών που οι γονείς τους δεν είχαν να πληρώσουν δίδακτρα,
όλη την ημέρα έπαιζαν.
βοηθούσαν τους γονείς τους στις δουλειές τους , και μάθαιναν κάποια τέχνη.
Χώρος συνάντησης και καθημερινής επικοινωνίας των Βυζαντινών ήταν ...