Πόσος χρόνος είναι “πολύς χρόνος” στην οθόνη για ένα παιδί;
H χρήση οθονών από παιδιά μικρότερα των 2 ετών σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής θα πρέπει να αποφεύγεται. Οι συμβουλές ναι μεν είναι σαφής άρα θεωρητικά εύκολο να ακολουθηθούν, στην πράξη όμως τα πράγματα αλλάζουν. Τι κάνει ένας γονιός όταν οι παππούδες θέλουν να μιλήσουν με το εγγόνι τους μέσω διαδικτύου ή όταν τα παιχνίδια που έχει ένα μωρό δεν έχουν οθόνη αλλά συνδέονται με το Διαδίκτυο; Πώς ένας γονέας μπορεί να ανταπεξέλθει στο γονικό του ρόλο έχοντας να αντιμετωπίσει αυτό το νέο ψηφιακό περιβάλλον που πλέον κυριαρχεί στη ζωή μας;
Οι γονείς σήμερα ακούν και διαβάζουν για τις επιπτώσεις του εθισμού στον τεχνολογικό τομέα και πόσο καταστροφικά μπορεί να επηρεάσει τη ζωή ενός παιδιού. Από την άλλη πλευρά τα παιδιά ενθαρρύνονται ολοένα και περισσότερο να εμπλέξουν την εκπαιδευτική διαδικασία με την τεχνολογία ενώ όλοι παραδέχονται ότι στο μέλλον όλες οι πτυχές της ζωής μας , πόσο μάλλον η επαγγελματική, θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τον ψηφιακό κόσμο.
Οι γονείς μπερδεύονται και αναζητούν καθοδήγηση από τους ειδικούς: Ποιο είναι το σημείο εκείνο που ο χρόνος στην οθόνη για ένα παιδί είναι πολύς και απαιτείται εξωτερική παρέμβαση;
Στο πρόσφατο συνέδριο FOSI Briefs the Hill στο Kids, Screen Time & “Tech Addiction” οι ειδικοί του panel εξέτασαν τη χρήση της τεχνολογίας και τις επιπτώσεις της στην ανάπτυξη των παιδιών. Ο Dr. Michael Rich, Κέντρο για τα Μέσα και την Παιδική Υγεία του Χάρβαρντ, μίλησε ειδικά για τον όρο “εξάρτηση από την τεχνολογία”. Υπενθύμισε στο κοινό ότι η συγκεκριμένη φράση χρησιμοποιείται ναι μεν «χαλαρά» στην κοινωνία αλλά πλέον έχει πραγματικό νόημα στην ιατρική κοινότητα. Εξήγησε ότι ένας προτιμητέος όρος είναι “προβληματική χρήση διαδραστικών μέσων”.
Οι ειδικοί των ομάδων συζήτησαν επίσης την ανάγκη για ισορροπία στις δραστηριότητες των παιδιών και τον τρόπο με τον οποίο ορισμένα παιδιά οδηγούνται στο να επιλέξουν να περάσουν περισσότερο χρόνο στον αθλητισμό παρά στις δραστηριότητες στο διαδίκτυο. Υπήρξε συναίνεση ότι δεν υπάρχει σωστή απάντηση στο ερώτημα πόσο χρόνο πρέπει να δαπανούν τα παιδιά στο Διαδίκτυο.
Εν κατακλείδι ομόφωνα αποφασίστηκε ότι υπάρχει ανάγκη για περισσότερη έρευνα. Αυτός άλλωστε είναι ένας απίστευτα νέος χώρος… Στην πραγματικότητα η σημερινή γενιά παιδιών είναι η πρώτη γενιά που γεννιέται σε έναν online κόσμο όπου ένα αρκουδάκι έχει τη δυνατότητα να διαβάζει ιστορίες, μπορούν να συνδεθούν με οικογενειακά ή φιλικά πρόσωπα που βρίσκονται στην άλλη πλευρά του κόσμου και τους προσφέρονται ευκαιρίες να ταξιδέψουν και να εξερευνήσουν διαφορετικές χώρες από τη συσκευή στην τσέπη τους. Οι συνέπειες στη γνωστική, συμπεριφορική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών από αυτή τη νέα κατάσταση δεν έχουν ακόμη καθιερωθεί και διερευνηθεί.