Ψυκτικό ρευστό R–134a


Το ψυκτικό μέσο (υγρό) που πλέον χρησιμοποιείται για τον κλιματισμό των αυτοκινήτων είναι το R–134a (C 2 H 2 F 4 ) και είναι φιλικό προς το περιβάλλον.

   Τα χαρακτηριστικά του R–134a είναι τα εξής:
  1. Μπορεί να αναμειχθεί μόνο με συνθετικά λιπαντικά και όχι με ορυκτέλαια.
  2. Δεν προσβάλλει (οξειδώνει) τα μέταλλα.
  3. Προσβάλλει ορισμένα πλαστικά και γι’ αυτό πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο ειδικές τσιμούχες στα επιμέρους εξαρτήματα των κλιματιστικών, που λειτουργούν με το συγκεκριμένο ψυκτικό υγρό.
  4. Δεν είναι δηλητηριώδες.
  5. Απορροφά εύκολα την υγρασία.
  6. Δεν είναι εύφλεκτο.
  7. Σε αέρια κατάσταση είναι βαρύτερο από τον αέρα και συνεπώς σε περίπτωση διαρροής συγκεντρώνεται κοντά στο πάτωμα και δεν διαχέεται στην ατμόσφαιρα με ό,τι θα συνεπαγόταν κάτι τέτοιο.
  8. Είναι άοσμο.
    Το ψυκτικό μέσο (ρευστό) R–134a είναι αποτέλεσμα πολυετών ερευνών από εταιρείες κατασκευής των ψυκτικών μέσων (Dupont, Atochem, ICI, κ.λπ.) και κυκλοφόρησε στο εμπόριο το 1990 προς αντικατάσταση του R–12. Το R–134a ή C 2 H 2 F 4 (τετραφθοροαιθάνιο) είναι ένα ψυκτικό μέσο που περιέχει κυρίως υδροφθοράνθρακες και δεν προκαλεί καταστροφή του όζοντος. Με ιδιότητες παραπλήσιες με αυτές του R-12, μπορεί να αντικαταστήσει το R-12 ως ψυκτικό μέσο, αφού τα θερμοδυναμικά του χαρακτηριστικά είναι σχεδόν ίδια, με λίγο μεγαλύτερες πιέσεις στις υψηλές
    θερμοκρασίες. Απορροφά την υγρασία ευκολότερα από το R–12. Προσβάλλει τα διάφορα
    στεγανωτικά υλικά (φλάντζες, τσιμούχες) του συμπιεστή που χρησιμοποιούνταν για το R–12.
    Για το λόγο αυτό το R–134a δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί σε συμπιεστή που λειτουργούσε
    με R–12. Σε περίπτωση που χρησιμοποιηθεί θα προκαλέσει την καταστροφή του συμπιεστή.
    Οι πρώτες εφαρμογές ως ψυκτικό μέσο ξεκίνησαν από τα συστήματα κλιματισμού αυτοκινήτων και κατόπιν χρησιμοποιήθηκε και σε άλλα ψυκτικά συστήματα (εκτός οχημάτων).
    Βασικά χαρακτηριστικά
  9. Μπορεί να αναμειχθεί μόνο με συνθετικά λιπαντικά και όχι με ορυκτέλαια.
  10. Δεν οξειδώνει τα μέταλλα.
  11. Προσβάλλει ορισμένα πλαστικά και γι’ αυτό πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο ειδικές τσιμούχες στα επιμέρους εξαρτήματα των κλιματιστικών αυτοκινήτων.
  12. Δεν είναι δηλητηριώδες.
  13. Απορροφά εύκολα την υγρασία.
  14. Δεν είναι εύφλεκτο.
  15. Σε αέρια κατάσταση είναι βαρύτερο από τον αέρα και συνεπώς σε περίπτωση διαρροής συγκεντρώνεται κοντά στο πάτωμα.
  16. Είναι άοσμο.
  17. Σε ατμοσφαιρική πίεση ατμοποιείται (βράζει) στους –26.3 0 C.

Από τον abareta

Μπαρέτας Ντουντούς Αντώνιος Εργοδηγός Τεχνικός Μηχανικός Εφαρμογών