Είδη συμπιεστών

Παλινδρομικός συμπιεστής
Πρόκειται για τον κλασικό εμβολοφόρο συμπιεστή ο οποίος λειτουργεί παρόμοια με τον
εμβολοφόρο κινητήρα που συναντούμε στα αυτοκίνητα.
Λειτουργεί σε δύο χρόνους όπου στον πρώτο χρόνο, της εισαγωγής ή αναρρόφησης,
αναρροφά το χαμηλής πίεσης ψυκτικό αέριο, ενώ στο δεύτερο χρόνο, κατάθλιψης ή συ-
μπίεσης, συμπιέζει το αέριο με αποτέλεσμα να εξέρχεται προς το συμπυκνωτή με αυξημέ-
νη πίεση. Ο τύπος αυτός συμπιεστή δεν έχει σήμερα εφαρμογή στα αυτοκίνητα λόγω του
μεγάλου του όγκου και των μεγάλων απαιτήσεων σε ισχύ για τη λειτουργία του.
Περιστροφικός συμπιεστής μεταβλητού όγκου
Πρόκειται για περιστροφικό συμπιεστή με πέντε έως επτά κοίλα έμβολα της αμερικανικής
εταιρείας Sanden που χρησιμοποιείται στα περισσότερα αυτοκίνητα.
Ο όγκος συμπίεσης του ψυκτικού υγραερίου μπορεί και μεταβάλλεται από 30% έως
100% ανάλογα με τις απαιτήσεις σε ψύξη του συστήματος. Στη χαμηλή απαίτηση η δια-
δρομή του εμβόλου είναι ελάχιστη, ενώ στο μέγιστο της απόδοσης χρησιμοποιείται ολό-
κληρη.
Περιστροφικός συμπιεστής μεταβλητού όγκου χωρίς μαγνητικό συμπλέκτη εξωτε-
ρικά ελεγχόμενο
Πρόκειται για ένα νέου τύπου περιστροφικό συμπιεστή με 5 έως 7 κοίλα έμβολα Η καινοτομία του είναι ότι περιστρέφεται συνεχώς όσο λειτουργεί ο κινητήρας και μια
εξωτερική ηλεκτροβαλβίδα ελέγχει την πίεση και τη ροή του ψυκτικού από το συμπιεστή.
Η ηλεκτροβαλβίδα επιτρέπει στο συμπιεστή να λειτουργεί σε όλη την περιοχή απόδοσής
του από 2% – 98% και ρυθμίζεται συνεχώς από τον εγκέφαλο του κλιματιστικού
Οι περισσότεροι κατασκευαστές συμπιεστών χρησιμοποιούν σήμερα διαφορετικούς
λυό­μενους τύπους «εξωτερικά» ελεγχόμενοι. Εδώ αναφέρονται οι πιο συνηθισμένοι τύποι
της αγοράς που χρησιμοποιούνται σχεδόν από όλους τους κατασκευαστές οχημάτων.
«Εξωτερικά ελεγχόμενοι» σημαίνει ότι ο κυβισμός του συμπιεστή καθορίζεται σε σχέση
με διάφορες παραμέτρους του συστήματος, όπως η εξωτερική / επιθυμητή θερμοκρασία,
η υψηλή / χαμηλή πίεση, ο αριθμός στροφών, το φορτίο κινητήρα, μέσω μιας ενσωματω-
μένης βαλβίδας ρύθμισης ελεγχόμενης από το σύστημα κλιματισμού. «Χωρίς συμπλέκτη»
σημαίνει ότι ο συμπι­εστής δεν διαθέτει πια έναν ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη. Αυτό σημαί-
νει ότι ο συμπιεστής κινείται συνεχώς από την τροχαλία ιμά­ντα και λειτουργεί ακόμα και
όταν το σύστημα κλιματισμού είναι απενεργοποιημένο.
Η μονάδα τροχαλίας ιμάντα του συμπιεστή αποτελείται, π.χ., από ένα σύνδεσμο και την
ίδια την τροχαλία ιμάντα Η τροχαλία συνδέσμου αποτελείται από ένα ελαστικό στοιχείο και αποτελεί τη σύνδεση μεταξύ της τροχαλίας ιμάντα και του άξονα συμπιεστή. Από τη μία λειτουργεί ως ένας αποσβεστήρας κραδασμών και από την άλλη προστατεύει το συμπιεστή και τα άλλα κινούμενα συγκροτήματα από την υπερφόρτωση και τις βλάβες. Εάν ο συμπιεστής, π.χ. μπλοκάρει,
αυξάνονται πολύ οι δυνάμεις μετάδοσης στην περιοχή του ελαστικού στοιχείου μεταξύ της
τροχαλίας ιμάντα και της τροχαλίας συνδέσμου. Ανάλογα με τον κατασκευαστή συμπιε-
στών και τον τύπο η σύνδε­ση διακόπτεται από την παραμόρφωση του ελαστικού στοιχείου
ή την ενεργοποίηση της «ασφάλειας υπερφόρτωσης». Η τροχαλία ιμάντα λειτουργεί μόνο
άδεια. Επομένως, αποτρέπεται μία βλάβη του ιμάντα ή άλλων συγκροτημάτων που κινού-
νται μέσω αυτού.
Η βαλβίδα ρύθμισης βρίσκεται στο συμπιεστή και λαμβάνει παλμικά διαμορφωμένα σήματα (ΡWM) από τη μονάδα ελέγχου κλιματισμού. Το ρεύμα, που οδηγείται από τη μονάδα ελέγχου στη βαλβίδα ρύθμισης και σε τελική ανάλυση καθορίζει την απόδοση του συμπιεστή, μπορεί να εμφανιστεί με τη βοήθεια μιας συσκευής διάγνωσης ως ομάδα τιμών μέτρησης .

Από τον abareta

Μπαρέτας Ντουντούς Αντώνιος Εργοδηγός Τεχνικός Μηχανικός Εφαρμογών