Η σωστή απάντηση κάθε ερώτησης μπορεί να
περιλαμβάνει
μία ή περισσότερες επιλογές. Στο πλαίσιο της εξέτασης μέσω ΗΥ, οι
επιλογές
αυτές μπορεί να εμφανιστούν με διαφορετική σειρά.
1 / 64
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται πολλά
εκπαιδευτικά
περιβάλλοντα τα οποία έχουν ως στόχο τους τη διευκόλυνση της
επικοινωνίας µεταξύ
των µαθητών (υπηρεσίες µετάδοσης εικόνας, ήχου, σύγχρονη ή ασύγχρονη
επικοινωνία µέσω γραπτών κειµένων, δυνατότητες συν-επεξεργασίας
κειµένων
κ.ά.). Σε ένα γενικό θεωρητικό πλαίσιο θα µπορούσαµε να ισχυριστούµε
ότι:
τα περιβάλλοντα
αυτά είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του δοµισµού
(constructivism,
θεωρίες του J. Piaget) δεδοµένου ότι επιτρέπουν τη οικοδόµηση νέων
γνώσεων,
οικοδοµηµένων πάνω σε παλιότερες, χάρη στον πλούτο των
αλληλεπιδράσεων
κάθε µαθητή µε το περιβάλλον του.
τα περιβάλλοντα αυτά
είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του L. Vygotsky,
δεδοµένου ότι
παρέχουν την υλική βάση για την ανάπτυξη ισχυρής αλληλεπίδρασης µεταξύ
των µαθητών
και γενικότερα ευνοούν τη συνεργατική µάθηση.
τα περιβάλλοντα
αυτά είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες της νοηµατικής,
προσληπτικής µάθησης
(θεωρία του D. Ausubel) δεδοµένου ότι ευνοούν την πρόσληψη νέων
πληροφοριών
και άρα νέων γνώσεων.
τα περιβάλλοντα
αυτά είναι καταλληλότερα για την
υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του συµπεριφορισµού και
της
προγραµµατισµένης διδασκαλίας δεδοµένου ότι µπορούµε πλέον να
προγραµµατίσουµε
µε µεγάλη ευκολία την αλληλεπίδραση ψηφιακών συστηµάτων και χρηστών
(µαθητών).
τα περιβάλλοντα
αυτά µπορούν να χρησιµοποιηθούν στα
πλαίσια πολλών και διαφορετικών ειδών διδασκαλίας. Ο κρίσιµος
παράγοντας στην
περίπτωση αυτή δεν είναι τόσο το λογισµικό ή το περιβάλλον που
χρησιµοποιείται, αλλά µάλλον ο τρόπος µε τον οποίο είναι οργανωµένη
η
αντίστοιχη διδασκαλία.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Μια νηπιαγωγός, προκειµένου να διδάξει στα παιδιά
προσχολικής ηλικίας της τάξης της το λεξιλόγιο των φρούτων και
λαχανικών που
συνδέονται µε τις διατροφικές συνήθειες µας, επιλέγει να ζητήσει από
τα παιδιά
αυτά να περιγράψουν την εξής κατάσταση: «ψωνίστε µαζί µε τη µαµά
από το
µανάβικο τα φρούτα και λαχανικά που χρειάζεται η οικογένειά σας γι’
αυτή την
εβδοµάδα». Η παραπάνω δραστηριότητα αποτελεί ένα παράδειγµα
εµπλαισιωµένης (αυθεντικής) µάθησης.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Οι πιο συνηθισµένες
πολυµεσικές εφαρµογές που προορίζονται για την εκπαίδευση,
περιλαµβάνουν ψηφιακό περιεχόµενο για ένα συγκεκριµένο θέµα, το οποίο
διατίθεται σε µια ποικιλία µορφών (για παράδειγµα ως κείµενο ή
υπερκείµενο, µε
µορφή βίντεο ή δυναµικών αναπαραστάσεων – animations – ως ηχητικό
ντοκουµέντο). Στις εφαρµογές αυτές δίνεται στο χρήστη η δυνατότητα
πλοήγησης –
µε πολλούς τρόπους. Οι εφαρµογές αυτές περιλαµβάνουν ακόµη και µια
σειρά
ασκήσεων κλειστού τύπου, στις οποίες ο χρήστης πληροφορείται για τις
επιδόσεις
του. Ποιο είδος διδασκαλίας θεωρείτε ότι είναι περισσότερο ασύµβατο
µε τη
διδακτική λογική που περιγράφεται παραπάνω;
διδασκαλία
οργανωµένη µε τη θεωρία της καθοδήγησης
των µαθητών και της παροχής πληροφοριών.
ανοιχτή
διδασκαλία µε βάση τα διαθεµατικά σχέδια
εργασίας (projects)
διδασκαλία που
στηρίζεται στην ανακαλυπτική µάθηση
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Στα πλαίσια ενός Ευρωπαϊκού προγράµµατος, παράγεται
ένα νέο
εκπαιδευτικό λογισµικό που απευθύνεται στην Πρωτοβάθµια
Εκπαίδευση. Το
λογισµικό αυτό προορίζεται να υποστηρίξει το µαθήµατα που σχετίζονται
µε το
Φυσικό Κόσµο και περιλαµβάνει µια σειρά ερωτήσεων προς το µαθητή
κλειστού
µάλλον χαρακτήρα. Το λογισµικό επιβραβεύει το µαθητή κάθε φορά που
αυτός
απαντάει σωστά, εµφανίζοντας ένα σχετικό µήνυµα, ενώ του εφιστά την
προσοχή
στις ενδεχόµενες λανθασµένες απαντήσεις του. Επιπλέον αξιολογεί τις
επιδόσεις
κάθε χρήστη (µαθητή) ανάλογα µε το πλήθος των ορθών απαντήσεων που
δίνει, το
βαθµό δυσκολίας κάθε ερώτησης κλπ. Το λογισµικό είναι οργανωµένο σε
ενότητες,
κάθε µια από τις οποίες περιέχει πληροφορίες που σχετίζονται µε µια
ορισµένη
υποενότητα της αντίστοιχης ύλης που πρέπει να διδαχθεί στην τάξη. Οι
πληροφορίες αυτές υφίστανται σε µια ποικιλία µορφών (κείµενο, εικόνες,
δυναµική αναπαράσταση, γραφήµατα κλπ) και έµµεσα το λογισµικό
καθοδηγεί
τον εκπαιδευτικό στη διδασκαλία του. Επιλέξτε την ορθή απάντηση Το
λογισµικό αυτό φαίνεται να :
Προωθεί τη
διερευνητική µάθηση.
Αποτελεί ένα
είδος µικροκόσµου για προσοµοιώσεις.
Εκφράζει µια
«διδακτική λογική» συµπεριφοριστικού
τύπου
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Κατά τη διαδικασία σχεδίασης ενός
εκπαιδευτικού λογισµικού για τη διδασκαλία ενός γνωστικού
αντικειµένου,
αναπτύσσονται µερικές βασικές στρατηγικές για την ανάπτυξη
συστηµάτων για
την παρουσίαση και διαχείριση των πληροφοριών και φαινοµένων του εν
λόγω
γνωστικού αντικειµένου. Ποια από τις παρακάτω στρατηγικές σας
φαίνεται
ορθότερη:
πρέπει να
αναπτυχθούν συστήµατα που θα επιτρέπουν στο
µαθητή να παρατηρεί την ανάπτυξη των φαινοµένων, όπως αυτά
εξελίσσονται στην
πραγµατικότητα. Κατά τον τρόπο αυτό ο µαθητής θα εξαγάγει τα
συµπεράσµατα του
και θα αποκτήσει τη σχετική γνώση.
πρέπει να
αναπτυχθούν συστήµατα δυναµικής
προσοµοίωσης τα οποία να επιτρέπουν στο µαθητή να δοκιµάζει τις
ενδεχόµενες
εικασίες που θα διατυπώσει, ακόµη και αν αυτό οδηγήσει προσωρινά σε
λανθασµένη
εξέλιξη του φαινοµένου. Τελικά ο µαθητής θα διαπιστώσει το λάθος και
θα βάλει
υπό αµφισβήτηση τις προηγούµενες γνώσεις του.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Ένας εκπαιδευτικός χρησιµοποιεί στη διδασκαλία του
τα
συνηθισµένα λογισµικά «εφαρµογών γραφείου» (όπως οι επεξεργαστές
κειµένου, τα
λογιστικά φύλλα), αλλά και λογισµικά για πλοήγηση στο ∆ιαδίκτυο.
Ισχυρίζεται
ότι τα λογισµικά αυτά τον βοηθούν πολύ στο έργο του καθώς µπορεί από
χρονιά σε
χρονιά να ξαναδίνει στους µαθητές του σηµειώσεις, τεστ και ασκήσεις
βελτιώνοντας τα κείµενα των περασµένων ετών, µπορεί να τους αναθέσει
εύκολα
συνθετικές εργασίες καθώς υπάρχει άφθονη πληροφόρηση στο ∆ιαδίκτυο για
οιοδήποτε θέµα και µπορεί να οργανώνει καλύτερα την παρουσίαση του
µαθήµατος
και των δεδοµένων που χρησιµοποιεί για να αναλύσει ένα φαινόµενο.
Επιλέξτε το
σχόλιο που θεωρείτε ως ορθότερο:
ο εκπαιδευτικός
αυτός χρησιµοποιεί σε µεγάλη έκταση τις
ΤΠΕ, µάλλον όµως τις εντάσσει σε ένα παραδοσιακό στυλ διδασκαλίας,
δασκαλοκεντρικό.
ο εκπαιδευτικός
αυτός χρησιµοποιεί σε µεγάλη έκταση και
βάθος τις ΤΠΕ και εκµεταλλεύεται τις δυνατότητες που του προσφέρουν
για να
οργανώσει ένα µάθηµα σύγχρονο, ζωντανό, µε πολλά ερεθίσµατα και
ευκαιρίες για
τους µαθητές του.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Για να διδάξετε την οργάνωση µιας διδασκαλίας στην
οποία θα
παρουσιαστούν πληροφορίες µέσα σε πολλαπλά πλαίσια εκφοράς (µε
πολλαπλές αναπαραστάσεις) σε µια επιµόρφωση, θα πρέπει να
αναπτύξετε
µια σχετική επιχειρηµατολογία προκειµένου το κοινό σας να αντιληφθεί
τα κύρια
διδακτικά πλεονεκτήµατα των πολλαπλών πλαισίων εκφοράς (πολλαπλών
αναπαραστάσεων). Τα σηµαντικότερα πλεονεκτήµατα προέρχονται από το
ότι:
(Επιλέξτε την απάντηση που φαίνεται ως η πλέον σηµαντική.)
οι πολλαπλές
αναπαραστάσεις επιτρέπουν, σε διάφορα
πλαίσια τον ταχύ και ακριβή υπολογισµό των τιµών διαφόρων παραµέτρων
του
φαινοµένου.
Επιτρέπουν
στους µαθητές να µελετήσουν διάφορες όψεις
ενός γεγονότος ή φαινοµένου και τις µεταξύ τους σχέσεις και
αλληλεπιδράσεις
Oι µαθητές
έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν εκείνη
την αναπαράσταση που τους ταιριάζει καλύτερα και άρα έχουν πιο ισχυρό
κίνητρο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Το ∆ιαδίκτυο αποτελεί µια βασική πηγή
πληροφόρησης
σχεδόν για όλα τα γνωστικά αντικείµενα. Είναι µια πηγή πρακτικά
ανεξάντλητη,
µε πρόσβαση ανοιχτή για οιονδήποτε έχει ένα βασικό ψηφιακό εξοπλισµό
και
φυσικά τη δυνατότητα διασύνδεσης. Το ∆ιαδίκτυο δεν έχει επίσης,
στις
περισσότερες περιπτώσεις τουλάχιστον, οικονοµικό κόστος για τον απλό
χρήστη.
στόσο, το ∆ιαδίκτυο χαρακτηρίζεται και από µερικά σηµαντικά προβλήµατα
τα
οποία πρέπει να αντιµετωπιστούν µέσα στα πλαίσια µιας κριτικής χρήσης
του.
Ποια από τις παρακάτω οδηγίες προς τους µαθητές θεωρείτε ως πλέον
σηµαντική
για την καλλιέργεια µιας κριτικής στάσης απέναντι στη χρήση του
∆ιαδικτύου ως
πηγής πληροφόρησης;
Προσπαθείτε να
χρησιµοποιείτε µια µηχανή αναζήτησης ή
µια βάση δεδοµένων η οποία είναι η πληρέστερα ενηµερωµένη ή είναι
εξειδικευµένη στο θεµατικό πεδίο το οποίο µελετάτε ή διερευνάτε.
Προσπαθείτε
πάντοτε να διασταυρώνετε τις πληροφορίες
που εντοπίζετε στο ∆ιαδίκτυο για ένα θέµα που µελετάτε, από 2
τουλάχιστον ή
και περισσότερες πηγές, προκειµένου να έχετε πιο αξιόπιστες
πληροφορίες.
Στην
πραγµατικότητα οι πληροφορίες στο ∆ιαδίκτυο,
εφόσον αφορούν σε επιστηµονικά γεγονότα, πρέπει να θεωρούνται έγκυρες
εκ
προοιµίου, καθώς κανείς (ή σχεδόν κανείς – εκτός από µια στατιστικά
ασήµαντη
µειονότητα ατόµων) δε θα έκανε τον κόπο να «αναρτήσει» ψευδείς
πληροφορίες για
αυτή την ιδιαίτερη κατηγορία πληροφοριών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Προκειµένου να αξιολογήσετε ένα εκπαιδευτικό
λογισµικό
καθοδήγησης και διδασκαλίας (tutorial), θέλετε να ελέγξετε τη
διεπαφή
συστήµατος-χρήστη, προκειµένου να εκτιµήσετε αν αυτή είναι διδακτικά
αποδεκτή.
Προτείνονται παρακάτω ορισµένα κριτήρια τα οποία καλείστε να εξετάσετε
και να
αποφασίσετε ποια είναι µεταξύ τους τα πλέον σηµαντικά:
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Εκτιµώντας τον τρόπο µε τον οποίο πρέπει να δοµηθεί
ένα
εκπαιδευτικό λογισµικό το οποίο θα καθοδηγεί το µαθητή στην εκµάθηση
συγκεκριµένων τεχνικών για την επίλυση προβληµάτων, καλείστε να
επιλέξετε
µεταξύ διαφόρων συγκεκριµένων «διδακτικών µεθόδων» οι οποίες µπορούν
να
ενσωµατωθούν στο λογισµικό, προκειµένου να επισηµαίνονται στο µαθητή
τα
ενδεχόµενα λάθη του, κατά την εφαρµογή της προς εκµάθηση τεχνικής. Ποια
από τις παρακάτω µεθόδους θα προτιµούσατε να ενσωµατώσετε στο
λογισµικό ώστε
να στηρίξετε ανοιχτές διδασκαλίες µάθησης.
το σύστηµα
ελέγχει διαρκώς το µαθητή, όταν αυτός
εφαρµόζει την τεχνική που πρέπει να µάθει. Μόλις το σύστηµα εντοπίσει
ένα
λάθος από την πλευρά του χρήστη (µαθητή ή µαθήτριας), επισηµαίνει το
λάθος µε
τον κατάλληλο τρόπο (µε ένα µήνυµα γραπτό, µε έναν ήχο, αποκλείοντας
κάθε
περαιτέρω ενέργεια µέχρις ότου διορθωθεί το λάθος ή µε κάποιον άλλο
τρόπο).
το σύστηµα
ελέγχει διαρκώς το µαθητή, όταν αυτός
εφαρµόζει την τεχνική που πρέπει να µάθει. Μόλις το σύστηµα εντοπίσει
ένα
λάθος, το διορθώνει γιατί έτσι δεν επιτρέπει στο µαθητή να αποκτήσει
λανθασµένες γνώσεις.
το σύστηµα
ελέγχει την εφαρµογή της τεχνικής αλλά
επιτρέπει στο µαθητή να προχωρήσει απρόσκοπτα ακόµη και αν κάνει
λάθος,
εφόσον, η λανθασµένη εφαρµογή της τεχνικής από το µαθητή θα τον
οδηγήσει σε
ένα αδιέξοδο ή σε µια προφανή αντίφαση. Ο µαθητής µπορεί να επιστρέψει
στα
προηγούµενα βήµατά του και να προβεί στις κατάλληλες διορθώσεις, ενώ ο
εκπαιδευτικός µπορεί να εκµεταλλευτεί αυτή την κατάσταση µε όποιον
τρόπο
κρίνει αυτός ως καταλληλότερο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Οι µαθητές δυο σχολείων της ίδιας περιοχής, που δεν
είναι
όµως γειτονικά αλλά σχετικώς αποµακρυσµένα µεταξύ τους, αποφασίζουν να
υλοποιήσουν από κοινού ένα σχέδιο εργασίας (project)
εκµεταλλευόµενοι
τις επικοινωνιακές δυνατότητες που διανοίγονται µε τη χρήση των ΤΠΕ.
Πιο
συγκεκριµένα, οι µαθητές πρόκειται να κάνουν µια συνδυασµένη έρευνα
που αφορά
σε ορισµένα πολιτισµικά χαρακτηριστικά της περιοχής τους και να
δηµοσιοποιήσουν τα αποτελέσµατα αλλά και όλο το πρωτογενές υλικό τους
στο
ιστοχώρο του κάθε σχολείου. Το ερώτηµα που τίθεται σχετίζεται µε τον
καλύτερο
ασύγχρονο τρόπο επικοινωνίας, ο οποίος προσφέρεται δηλαδή περισσότερο,
για την
υλοποίηση αυτού του σχεδίου εργασίας. Καλείστε να επιλέξετε εκείνο τον
τρόπο
που προσφέρεται περισσότερο, σύµφωνα µε τα όσα αναφέρονται παραπάνω.
Συνδυασµένη χρήση
επεξεργασίας κειµένου, για την
προετοιµασία ντοκουµέντων και αποστολή στην άλλη οµάδα µαθητών µε τη
χρήση
ηλεκτρονικού ταχυδροµείου.
Χρήση
συνεργατικών εργαλείων επικοινωνίας όπως τα
wikis.
Χρήση πινάκων
ανακοινώσεων ή ιστοσελίδων, σε κάθε
σχολείο, στις οποίους είναι δυνατόν να αναρτώνται τα σχετικά
ντοκουµέντα από
κάθε εξουσιοδοτηµένο µαθητή.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Έστω ότι ως επιµορφωτής καλείστε να σχεδιάσετε, να
δηµιουργήσετε και να υποστηρίξετε µιας σειρά µαθηµάτων εξ αποστάσεως
(ασύγχρονων) προκειµένου να επιµορφωθούν ορισµένοι συνάδελφοι σας σε
ένα θέµα
της ειδικότητάς σας. Οι επιµορφούµενοι συνάδελφοι θα έχουν τη
δυνατότητα να
απευθύνονται σε εσάς µέσω ηλεκτρονικών µηνυµάτων (e-mail) για να τους
βοηθήσετε. Τα µαθήµατα αυτά έχουν ορισµένα χαρακτηριστικά εξ αιτίας
ακριβώς
της ιδιαίτερης φύσης τους (εξ αποστάσεως, ασύγχρονα). Μερικά από τα
χαρακτηριστικά αυτά αναφέρονται παρακάτω. Ποια από αυτά είναι τα πλέον
σηµαντικά για µια αποτελεσµατική εξ αποστάσεως διδασκαλία; (1) Τα
µαθήµατα αυτά είναι επαναχρησιµοποιήσιµα, αφού µπορούν να
χρησιµοποιηθούν
αυτούσια, ή µε µικρές αλλαγές και µε µια άλλη οµάδα συναδέλφων που θα
θελήσουν
να επιµορφωθούν. (2) Η δυνατότητα επικοινωνίας µε εσάς επιτρέπει
την
παροχή βοήθειας επί του αντικειµένου, αλλά και την ενδεχόµενη στήριξη
των
συναδέλφων που επιµορφώνονται (3) Οι συνάδελφοι έχουν τη δυνατότητα
να
παρακολουθούν τα µαθήµατα χωρίς να µετακινούνται από τον τόπο εργασίας
ή την
κατοικία τους (4) Το διδακτικό υλικό µπορεί να εµπλουτιστεί πολύ
εύκολα
αφού είναι τεχνικά πολύ απλό να προστεθούν πληροφορίες διαθέσιµες σε
ψηφιακή
µορφή στο ∆ιαδίκτυο. (5) Οι συνάδελφοι που επιµορφώνονται έχουν τη
δυνατότητα να ακολουθούν, µέσα σε κάποια όρια, τους δικούς τους
ρυθµούς
µάθησης.
1,2,3
2,4,5
3,4,5
2,3,5
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Προκειµένου να διδαχθεί µια ενότητα η οποία
(γνωρίζουµε
ότι) παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες κατανόησης από τους µαθητές,
µπορούµε να
επιλέξουµε ανάµεσα από διαφορετικούς τύπους λογισµικών έτσι ώστε να
οργανώσουµε ένα κατάλληλο διδακτικό σενάριο (ενδεχοµένως µε διάρκεια
µεγαλύτερη από 1 διδακτική ώρα). Η ενότητα αυτή, για µια
αποτελεσµατική της
διδασκαλία, απαιτεί υπολογιστικά εργαλεία µε τα ακόλουθα
χαρακτηριστικά:
(α) ένα περιβάλλον το οποίο να επιτρέπει την εκτέλεση εύκολων, αλλά
µεγάλου
πλήθους αριθµητικών πράξεων (β) ένα περιβάλλον το οποίο να
επιτρέπει τη
σύνταξη γραπτών αναφορών οι οποίες να είναι διαµοιράσιµες µεταξύ
πολλών
χρηστών για περαιτέρω παράλληλη επεξεργασία (γ) ένα περιβάλλον στο
οποίο
να είναι δυνατή παρακολούθηση της εξέλιξης ενός φαινοµένου, υπό τον
έλεγχο του
χρήστη (µαθητή ή µαθήτριας). φαινοµένου, υπό τον έλεγχο του χρήστη
(µαθητή ή µαθήτριας). Ποια από τα λογισµικά που ακολουθούν, σύµφωνα
µε
τις παραπάνω πληροφορίες, είναι τα καταλληλότερα για την οργάνωση µιας
αποτελεσµατικής διδασκαλίας: (1) λογισµικό επεξεργασίας κειµένου ή
κειµενογράφου (2) λογισµικό πρακτικής και εκγύµνασης (drill and
practice)
(3) λογισµικό που να επιτρέπει την ψηφιακή µεταφορά αρχείων (όπως την
επισύναψη σε ηλεκτρονικό µήνυµα) (4) υπολογιστικό φύλλο (5)
λογισµικό καθοδήγησης και µάθησης σχετικό µε την προς διδασκαλία
έννοια
(6) λογισµικό προσοµοίωσης σχετικό µε την προς διδασκαλία έννοια
1,2,3,4
2,3,4,6
2,4,5,6
1,3,4,6
1,3,4,5
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Στα πλαίσια του Πληροφορικού (ή ψηφιακού)
Γραµµατισµού,
επιθυµείτε να καλλιεργήσετε στους µαθητές σας µια κριτική στάση
απέναντι στις
ιστοσελίδες που επισκέπτονται όταν πλοηγούνται στο ∆ιαδίκτυο. Παρακάτω
αναφέρονται µερικά από τα κριτήρια µε τα οποία µπορούµε να εκτιµήσουµε
διάφορες παραµέτρους και χαρακτηριστικά ιστοσελίδων και ιστοχώρων στο
∆ιαδίκτυο. Ποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά θεωρούνται ως τα πλέον
σηµαντικά για την αξιολόγηση ενός ιστοχώρου ή µιας ιστοσελίδας; (1)
Είναι
η ιστοσελίδα/ο ιστοχώρος πρόσφατα ενηµερωµένος; Επιπλέον παρέχεται
πληροφόρηση
για την τελευταία ηµεροµηνία κατά την οποία ενηµερώθηκε; (2) Είναι
εµφανής η πηγή των πληροφοριών που παρέχονται στον ιστοχώρο/στην
ιστοσελίδα;
Είναι ο ιστοχώρος ή η ιστοσελίδα αρµόδιος για τις πληροφορίες που
παρέχονται
(π.χ. ιατρικές πληροφορίες σε προσωπικά, ανώνυµα blogs); (3) Είναι
εµφανής η ύπαρξη διαφηµιστικών µηνυµάτων (εφόσον υπάρχουν) στον
ιστοχώρο /
στην ιστοσελίδα; Ειδοποιείται ο χρήστης για την ύπαρξη διαφηµίσεων; (4)
Περιέχει ικανή ποσότητα πληροφοριών σχετικών µε το θέµα της
ιστοσελίδας του
ιστοχώρου;
1,2,3
2,3,4
1,3,4
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Συχνά στις επιµορφώσεις που σχετίζονται µε τις
εκπαιδευτικές χρήσεις των ΤΠΕ, οι επιµορφούµενοι προβάλλουν µια σειρά
αντιρρήσεων που σχετίζονται µε το τελικό διδακτικό «όφελος» από την
ενσωµάτωση
των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη. Οι επιµορφούµενοι σας ζητούν να αναφέρετε
το
ισχυρότερο κίνητρο που θα δικαιολογούσε µια τόσο σηµαντική επένδυση,
από άποψη
χρόνου και προσπάθειας. Εσείς, ως επιµορφωτής ή επιµορφώτρια, καλείσθε
να
αναφέρετε ορισµένα σηµαντικά οφέλη από την ενσωµάτωση αυτή. Από τα
παρακάτω
προτεινόµενα (ενδεχόµενα) οφέλη, επιλέξτε αυτό που θεωρείται ως το
πλέον
σηµαντικό:
Οι ΤΠΕ επιτρέπουν
στους µαθητές και τις µαθήτριες να
εκτελούν πάσης φύσεως υπολογισµούς (όχι µόνο µαθηµατικούς, αλλά και
προσδιορισµούς χηµικών ενώσεων, γλωσσικές αναλύσεις κειµένων κ.ά) µε
τρόπο
φθηνό, αξιόπιστο και αλάνθαστο. Αυτό προφανώς διευκολύνει τη µάθηση.
Οι ΤΠΕ επιτρέπουν
στον εκπαιδευτικό την εκχώρηση στον
Η.Υ. πολλών χρονοβόρων διαδικασιών που συνεπάγεται η διδασκαλία στο
σχολικό
περιβάλλον, όπως η διαχείριση των βαθµών, η αυτόµατη παραγωγή και
αναπαραγωγή
δοκιµασιών για τους µαθητές κ.ά. και έτσι του δίνουν την ευκαιρία να
ασχοληθεί
πολύ αποτελεσµατικότερα µε το καθαυτό έργο του, τη διδασκαλία.
Οι ΤΠΕ επιτρέπουν
στους µαθητές και τις µαθήτριες να
αναπτύξουν νέες δεξιότητες, να αποκτήσουν νέου είδους, πιο
ολοκληρωµένς
γνώσεις, καθώς οι ΤΠΕ µπορούν να αποτελέσουν στην πραγµατικότητα νέα
µαθησιακά
περιβάλλοντα, δηλαδή περιβάλλοντα στα οποία µπορεί να συντελεστεί η
µάθηση µε
πολύ πιο αποδοτικό τρόπο
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Στα παρακάτω ζεύγη περιγράφονται έµµεσα σχέσεις
εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Ποια από τις σχέσεις αυτές θεωρείτε ότι
αντιπροσωπεύει σε µικρότερο βαθµό τη σχέση εκπαιδευτή και
εκπαιδευόµενου
στην επιµόρφωση ενηλίκων.
καθηγητής -
µαθητής
εισηγητής –
ακροατής
σύµβουλος –
συνεργάτης
επιµορφωτής –
επιµορφούµενος
εµψυχωτής -
εκπαιδευόµενος
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Οι διάφοροι τοµείς της Εκπαίδευσης ενηλίκων
αντιστοιχούν µε
ορισµένους βασικούς σκοπούς. Επιλέξτε την ορθή αντιστοίχηση από αυτές
που
προτείνονται παρακάτω:
ΤΟΜΕΙΣ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
1. Βασική εκπαίδευση ενηλίκων 2. Επαγγελµατική εκπαίδευση ενηλίκων
3. Πολιτική και κοινωνική εκπαίδευση ενηλίκων 4. Γενική ή ελευθέρια
εκπαίδευση ενηλίκων
ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ
α. Ενδιαφέρον
για κοινωνικά προβλήµατα και βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών, π.χ.
γυναικείες
σπουδές, καταναλωτική εκπαίδευση, οικολογία, εκπαίδευση για την ειρήνη β.
Ανάπτυξη αξιών και ανάπτυξη της προσωπικότητας γ. Αλφαβητισµός,
γραµµατισµός και πληροφορικός γραµµατισµός δ. Εκσυγχρονισµός
επαγγελµατικών γνώσεων και αναβάθµιση προσόντων
1η
αντιστοίχιση: 1 µε Γ, 2 µε ∆, 3 µε Α, 4 µε Β
2η
αντιστοίχιση: 1 µε ∆, 2 µε Β, 3 µε Γ, 4 µε Α
3η
αντιστοίχιση: 1 µε Β, 2 µε Α, 3 µε ∆, 4 µε Γ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύµφωνα µε το µοντέλο της
ανακαλυπτικής µάθησης του Jerome Bruner η ενίσχυση έχει σχέση
µε:
Την υψηλή
βαθµολογία του µαθητή,
Την αποδοχή
του µαθητή από τους
συµµαθητές του,
Την πεποίθηση
του ότι κάθε µαθητής µε την
κατάλληλη βοήθεια είναι ικανός να λύσει κάθε πρόβληµα µόνος του,
Την υλική
ανταµοιβή του µαθητή.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ποιο από τα παρακάτω είναι λανθασµένο:
Η ψυχοδυναµική
της µάθησης είναι διαφορετική
σε µια συµβατική τάξη και στην µάθηση µέσω τηλεκπαίδευσης, αφού στην
δεύτερη
περίπτωση απαιτείται από τους µαθητές µεγαλύτερος βαθµός υπευθυνότητας
και
αυτενέργειας.
Η ψυχοδυναµική
της µάθησης είναι διαφορετική
σε µια συµβατική τάξη και στην µάθηση µέσω τηλεκπαίδευσης, αφού στην
πρώτη
περίπτωση οι µαθητές διεκπεραιώνουν µία διδακτική δραστηριότητα υπό
την άµεση
καθοδήγηση του επιµορφωτή.
Η ψυχοδυναµική
της µάθησης είναι διαφορετική
σε µια συµβατική τάξη και στην µάθηση µέσω τηλεκπαίδευσης, αφού στην
δεύτερη
περίπτωση οι µαθητές πρέπει να εργάζονται χωρίς άµεση επανατροφοδότηση
από το
περιβάλλον και χωρίς εξωτερικές ενισχύσεις.
δ. Η ψυχοδυναµική
της µάθησης είναι ίδια στην συµβατική
τάξη και στην περίπτωση της τηλεκπαίδευσης, αφού και στις δύο
περιπτώσεις
προϋποθέτει την αλληλεπίδραση των µαθητών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ένας εκπαιδευτικός που λαµβάνει υπόψη το επίπεδο
της
γνωστικής ανάπτυξης των µαθητών πριν επιλέξει διδακτικό υλικό, ώστε να
τους
επιτρέψει να αναπτύξουν τη δική τους αντίληψη για το περιεχόµενο της
διδασκαλίας, εκφράζει κατά κύριο λόγο (αλλά όχι αποκλειστικά) την
αντίληψη της
µάθησης:
του µοντέλου
επεξεργασίας των πληροφοριών
του δοµισµού
του κοινωνικού
δοµισµού
του γνωστικού
δοµισµού
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ένας εκπαιδευτικός που αρνείται να «εξετάσει» τις
«γνώσεις»
των µαθητών του διότι πιστεύει ότι η γνώση ισούται µε την ικανότητα
του ατόµου
να κατανοήσει το περιβάλλον του και να χρησιµοποιήσει την κατανόηση
που
προκύπτει για να καθοδηγήσει τις σκέψεις και τις πράξεις του,
εκφράζει
περισσότερο την αντίληψη της µάθησης:
του δοµισµού
της
εγκαθιδρυµένης µάθησης
του κοινωνικού
εποικοδοµισµού
των γνωστικών
θεωριών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής µπορεί να λειτουργήσει
ως:
Α) εξειδικευµένος συνεργάτης στη διαδικασία της µάθησης Β)
Περιβάλλον που
προσφέρει αυθεντικές µαθησιακές καταστάσεις. Γ) Μέσο που
χρησιµοποιεί τη
γλώσσα σε κοινωνικοπολιτισµικές αλληλεπιδράσεις και συνεργατικές
δραστηριότητες. Τι ισχύει από τα παραπάνω;
Το (Α)
Το (Β)
Το (Γ)
Όλα
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Η αλληλεπίδραση με το δάσκαλο, κατά τη θεωρία της
κοινωνικοπολιτιστικήςανάπτυξης, δεν είναι τόσο σημαντική στη διαδικασία της μάθησης:
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Επιλέξτε εκείνη την πρόταση, από αυτές που
ακολουθούν, η
οποία είναι σωστή:
Διεθνώς, οι
Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση θεωρήθηκαν από πολύ
νωρίς ως µέσα για το νέο «ψηφιακό εγγραµµατισµό».
Οι Τ.Π.Ε. στην
Εκπαίδευση αρχικά ενσωµατώθηκαν µε
µεγάλη έµφαση στην τεχνολογική διάσταση των χρησιµοποιουµένων
συστηµάτων (όπως
οι Η.Υ.), αλλά σταδιακά αναπτύχθηκε µια περισσότερο κριτική στάση στη
χρήση
τους.
Οι Τ.Π.Ε.
εισήχθησαν σχεδόν από την αρχή στην
Εκπαίδευση, ακολουθώντας το ολιστικό µοντέλο, δηλαδή ενσωµατώθηκαν σε
όλα τα
γνωστικά αντικείµενα και σε όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής και της
εκπαιδευτικής διαδικασίας.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Το Εκπαιδευτικό Λογισµικό, γενικώς, είναι
κατ’ ουσία
ένα εργαλείο για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της µάθησης. Ως
τέτοιο,
µπορεί να αξιολογηθεί πλήρως από µια οµάδα ειδικών, οι οποίοι θα
εκτιµήσουν τα
τεχνικά χαρακτηριστικά του, το κόστος του καθώς και τη διδακτική
του
αξία, χωρίς να είναι απαραίτητο να ληφθεί υπόψη το γενικότερο
εκπαιδευτικό
πλαίσιο στο οποίο θα χρησιµοποιηθεί κάθε συγκεκριµένο εκπαιδευτικό
λογισµικό.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Ποια από τις επόµενες θέσεις είναι πλέον ορθή;
Τα εκπαιδευτικά
λογισµικά κατασκευάζονται µε έναν
ορισµένο σχεδιασµό, ο οποίος αντανακλά µια συγκεκριµένη άποψη για την
εκπαίδευση και τη µάθηση και άρα µπορούν να χρησιµοποιηθούν µόνο µε
συγκεκριµένους τρόπους, αυτούς που λίγο ή πολύ είναι σε συµφωνία µε
τις
θεωρήσεις του κατασκευαστή.
Τα εκπαιδευτικά
λογισµικά µπορούν να
χρησιµοποιηθούν µε οποιοδήποτε τρόπο, για παράδειγµα µε τελείως
µπηχεβιοριστικό ή κονστρουκτιβιστικό τρόπο, ανεξάρτητα από τον αρχικό
τους
σχεδιασµό, καθώς το είδος της διδασκαλίας στην οποία ενσωµατώνονται
είναι ο
αποφασιστικός παράγοντας.
Τα εκπαιδευτικά
λογισµικά µπορούν κατά κανόνα να
χρησιµοποιηθούν στα πλαίσια ποικίλων τύπων διδασκαλίας, αλλά αυτό δεν
είναι
πάντοτε εφικτό, καθώς η σχεδίαση των εκπαιδευτικών αυτών λογισµικών
µπορεί να
είναι ασύµβατη µε ορισµένου τύπου διδασκαλίες.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Επιλέξτε την σωστή απάντηση: Η ιδέα του
σπειροειδούς προγράµµατος:
Είναι άσχετη µε
την αρχή του Bruner ότι
«οποιοδήποτε αντικείµενο µπορεί να διδαχθεί αποτελεσµατικά σε
οποιοδήποτε
παιδί και σε οποιαδήποτε φάση της ανάπτυξής του, αρκεί αυτό να γίνει
σε κάποια
κατάλληλη για το γνωστικό επίπεδο του παιδιού µορφή»
Είναι συµβατή
µε την γνωστή από την ∆ιδακτική
διάταξη των περιεχοµένων διδασκαλίας κατά οµόκεντρους κύκλους, σύµφωνα
µε την
οποία η διδασκαλία βασικών γνώσεων και δοµών επανέρχεται σε ένα
ανώτερο
επίπεδο µάθησης και κατανόησης
Συµβαδίζει µε
την άποψη ότι λόγω πληθώρας της
διδακτέας ύλης δεν πρέπει να διδάσκουµε κάτι και να επανερχόµαστε πάλι
σε αυτό
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Επιλέξτε την σωστή απάντηση: Το
κοινωνιόγραµµα χρησιµοποιείται για την αξιολόγηση:
Των σχέσεων του
µαθητή µε τους συµµαθητές του,
Της επίδοσης
του µαθητή,
Του δείκτη
νοηµοσύνης του µαθητή,
Της
συµπεριφοράς του µέσα στην σχολική τάξη.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Ο Vygotsky στη θεωρία µάθησής του πρεσβεύει
ότι ο
εκπαιδευτικός στη διδασκαλία του:
Καθοδηγεί τους
µαθητές µε την υποβοηθούµενη
ανακάλυψη.
Επιλέγει
ασκήσεις "δύσκολες", αλλά προσιτές στη
γνωστική ικανότητα των παιδιών.
Επιλέγει
ασκήσεις, στις οποίες µπορεί να απαντήσει
σωστά το σύνολο της τάξης.
Ισχύουν όλα
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Οι
απόψεις του
Jerome Bruner για τη µάθηση δεν περιλαµβάνουν:
Το σπειροειδές
πρόγραµµα.
Την αφοµοίωση
αρχών και στάσεων.
Την ανακαλυπτική
µάθηση µέσω διερεύνησης.
Τη ζώνη
επικείµενης ανάπτυξης (zone of proximal
development).
∆ίνονται επίσης τα
ονόµατα
βασικών «εκπροσώπων» θεωριών µάθησης. Α. Piaget B. Skinner Γ.
Vygotsky ∆. Βruner
1η
αντιστοίχιση: 1 µε Α, 2 µε Γ, 3 µε ∆, 4 µε Β
2η
αντιστοίχιση: 1 µε Β, 2 µε Α, 3 µε ∆, 4 µε Γ
3η
αντιστοίχιση: 1 µε ∆, 2 µε Β, 3 µε Α, 4 µε Α
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Το λογισµικό
CABRI- Γεωµέτρης (ή το Geometer Sketchpad) ανήκει στην
κατηγορία:
Των
διερευνητικών µικρόκοσµων.
Των
περιβαλλόντων που µετατρέπουν τον υπολογιστή
σε δάσκαλο και υποστηρίζουν συµπεριφοριστικού τύπου διδασκαλία.
Των
περιβαλλόντων που µετατρέπουν τον υπολογιστή σε
περιβάλλον µάθησης και διδασκαλίας.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση αποτελούν:
Μέσα διδασκαλίας
Μεθόδους
διδασκαλίας
Ενεργητικές
µεθόδους διδασκαλίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Οι ΤΠΕ είναι αποτελεσµατικές όταν υπάρχουν στο
σχολείο
κυρίως:
Υλικοτεχνικές
υποδοµές
Όταν υπάρχει
καλό υλικό µαθητών
Όταν ο
εκπαιδευτικός γνωρίζει πως που και πότε να τις
χρησιµοποιεί
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής µπορεί να λειτουργήσει
ως:
Εξειδικευµένος
συνεργάτης στη διαδικασία της µάθησης
Περιβάλλον που
προσφέρει αυθεντικές µαθησιακές
καταστάσεις.
Μέσο που
χρησιµοποιεί τη γλώσσα σε
κοινωνικοπολιτισµικές αλληλεπιδράσεις και συνεργατικές δραστηριότητες.
Όλα τα παραπάνω
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύµφωνα µε τη θεωρία του
Ausubel οι νέες έννοιες που διδάσκονται πρέπει να συνδέονται µε
τις ήδη
υπάρχουσες γνώσεις, που είναι αποθηκευµένες στις γνωστικές δοµές του
µαθητή.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - O Vygotsky, σε αντίθεση µε τον
Piaget, δίνει έµφαση στις κοινωνικές και πολιτιστικές
επιδράσεις στη
γνωστική ανάπτυξη του ατόµου:
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Ποιες από τις παρακάτω εκπαιδευτικές δραστηριότητες
δεν
καλύπτονται από τον όρο Εκπαίδευση Ενηλίκων;
Σχολές γονέων
Τριτοβάθµια
εκπαίδευση
Επιµόρφωση
εκπαιδευτικών
Συνεχιζόµενη
κατάρτιση ανέργων
Ενδοεπιχειρησιακή
εκπαίδευση
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Στα παρακάτω, δίπλα σε κάθε κατηγορία λογισµικού
σηµειώνεται αν είναι µάλλον
«συµπεριφοριστικού τύπου» (Σ) ή µάλλον
«εποικοδοµιστικού τύπου» (Ε). Εντοπίστε την ορθή
αντιστοίχιση
ανάµεσα στις προτεινόµενες:
1η
αντιστοίχιση: Λογισµικό κλειστού τύπου (Σ),
∆ιερευνητικό λογισµικό (Ε), Παρουσίαση Πληροφορίας, (Σ), Γνωστικό
εργαλείο
(Ε), Μετάδοση γνώσης (Σ), Λογισµικό καθοδήγησης. (Σ), Λογισµικό
ανοικτού τύπου
(Ε).
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 & 7 - Ποια θεωρία υποστηρίζει τη γνωστική
µαθητεία στην
επαγγελµατική εκπαίδευση;
Θεωρία των όρων
µάθησης
Εποικοδοµιστική
θεωρία
Θεωρία της
κοινωνικοπολιτιστικής ανάπτυξης
Κοινωνικογνωστική
θεωρία
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Από τις παρακάτω αντιστοιχίσεις ανάµεσα σε
κατηγορίες
προγραµµάτων και µεθόδων διδασκαλίας µε την αντίστοιχη θεωρία µάθησης:
συµπεριφορισµό (Σ) ή
κονστρουκτιβισµό (Κ), εντοπίστε την ορθή:
1η
αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία µε τη Βοήθεια Υπολογιστή
(Κ), Οπτικοποίηση (Κ), Εικονική πραγµατικότητα (Κ), Πρόγραµµα
εξάσκησης και
πρακτικής (Σ), Προγραµµατισµένη ∆ιδασκαλία (Σ).
2η
αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία µε τη Βοήθεια Υπολογιστή
(Σ), Οπτικοποίηση (Κ), Εικονική πραγµατικότητα (Κ), Πρόγραµµα
εξάσκησης και
πρακτικής (Σ), Προγραµµατισµένη ∆ιδασκαλία (Κ).
3η
αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία µε τη Βοήθεια Υπολογιστή
(Σ), Οπτικοποίηση (Σ), Εικονική πραγµατικότητα (Σ),Πρόγραµµα εξάσκησης
και
πρακτικής (Κ), Προγραµµατισµένη ∆ιδασκαλία (Κ)
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Η θεωρία της
Ζώνης Επικείµενης Ανάπτυξης
του Vygotsky προτείνει ότι οι δάσκαλοι θα πρέπει:
Να επιτρέπουν
στους µαθητές να συνεργάζονται για να
λύνουν τα προβλήµατα
Να αφήνουν τους
µαθητές να λύνουν τα προβλήµατα µόνοι
τους
Να περιµένουν
µέχρι να δείξουν ενδιαφέρον για ένα θέµα
οι µαθητές, πριν το διδάξουν
Να λένε τις
απαντήσεις στους µαθητές
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύµφωνα µε τη θεωρία του
Vygotsky, η γλώσσα αποτελεί το
σηµαντικότερο συµβολικό εργαλείο που παρέχει η κοινωνία στα
µέλη της
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Οι βασικές αλλαγές οι οποίες έχουν συντελεστεί στον
τοµέα
της ανθρώπινης µάθησης µε την ευρύτατη διάδοση του διαδικτύου είναι:
Α.
Από τη γραµµική µάθηση στη µάθηση µε υπερµέσα Β. Από τη σχολική
εκπαίδευση στη δια βίου µάθηση Γ. Από τη δασκαλοκεντρική στη
µαθητο-κεντρική παιδαγωγική ∆. Από την εκπαίδευση/διδασκαλία στην
οικοδόµηση/ανακάλυψη της γνώσης Από τα παραπάνω ισχύει:
Το (Α)
Το (Β)
Το (Γ)
Το (∆)
Ε. Όλα τα
παραπάνω
ΣΤ. Κανένα από
τα παραπάνω
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 -
Ποιος από τους ακόλουθους ισχυρισµούς είναι
λανθασµένος;
Στην δόµηση της
γνώσης από το παιδί παίζει σηµαντικό
ρόλο η αλληλεπίδραση του ατόµου µε το περιβάλλον, αφού η µάθηση είναι
το
αποτέλεσµα µιας διαδικασίας, κατά την οποία το άτοµο συµµετέχει στην
απόκτηση
των γνώσεων σε διάδραση µε το περιβάλλον του
Ο δοµισµός
βρίσκεται σε αντίθεση προς τον
συµπεριφορισµό, αφού ο δοµισµός τονίζει την αποκλειστική σχεδόν
επίδραση του
περιβάλλοντος επί του ατόµου
Ο δοµισµός
βρίσκεται σε αντίθεση προς το µοντέλο της
επεξεργασίας πληροφοριών, το οποίο τοποθετεί την εστία της µάθησης στο
µυαλό
του ατόµου και δίνει πολύ λίγη σηµασία στα συγκείµενα µέσα στα οποία
λαµβάνει
χώρα
Το µοντέλο της
κοινωνιο-γνωστικής µάθησης δέχεται ότι
το άτοµο µαθαίνει από τα λάθη του, καθώς µετά τη διαπίστωση ενός
λάθους, το
άτοµο διορθώνει και βελτιώνει τις γνώσεις του.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Τι είδους ασκήσεις µπορούµε να δηµιουργήσουµε µε το
Hot Potatoes (µια µόνο επιλογή);
Α. Ανοικτού
τύπου
Β. Κλειστού
τύπου
Γ. Ανοικτού και
κλειστού τύπου
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Ποιες από τις παρακάτω τυπολογίες ασκήσεων µπορούν
να
δηµιουργηθούν µε το
Hot Potatoes (σηµειώστε όσες απαντήσεις θεωρείτε σωστές);
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Εντοπίστε τη
λανθασµένη πρόταση ανάµεσα στις παρακάτω
Μία εφαρµογή
λογισµικού θεωρείται γνωστικό
εργαλείο όταν δεν περιλαµβάνει συγκεκριµένο περιεχόµενο (συγκεκριµένη
«ύλη»),
αλλά προσφέρει ένα περιβάλλον για µάθηση
Μία εφαρµογή
λογισµικού θεωρείται γνωστικό εργαλείο
όταν χρησιµοποιείται κατά κύριο λόγο για να παρουσιάσει πληροφορίες
Μία εφαρµογή
λογισµικού θεωρείται γνωστικό
εργαλείο όταν είναι ανοιχτό µαθησιακό περιβάλλον.
Μία εφαρµογή
λογισµικού θεωρείται γνωστικό
εργαλείο όταν µπορεί να χρησιµοποιηθεί για διερευνητικές
δραστηριότητες.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Επιλέξτε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις αποτελούν
παράγοντες, σύµφωνα µε τα δεδοµένα της ελληνικής πραγµατικότητας
σήµερα, που
συνηγορούν στην άµεση ένταξη των ΤΠΕ στην πρωτοβάθµια εκπαίδευση.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Παρακάτω προτείνονται ορισµένα χαρακτηριστικά που
ανήκουν
στην τεχνοκεντρική (Τ), πραγµατολογική (Π) ή ολιστική (Ο) προσέγγιση
ένταξης
των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία σε αντιστοιχίσεις µε απόψεις που
αφορούν
τον τρόπο χρήσης τους. Εντοπίστε την ορθή αντιστοίχιση:
1η
αντιστοίχιση: οι ΤΠΕ ως µέσο έκφρασης
διαθεµατικής προσέγγισης (Τ), συνδυασµός δύο προσεγγίσεων (Ο), η
Πληροφορική
ως γνωστικό αντικείµενο (Π), η Παιδαγωγική αξιοποίηση του υπολογιστή
(Π),
Απόκτηση δεξιοτήτων στη χρήση του υπολογιστή (Ο)
2η
αντιστοίχιση: οι ΤΠΕ ως µέσο έκφρασης
διαθεµατικής προσέγγισης (Ο), συνδυασµός δύο προσεγγίσεων (Π), η
Πληροφορική
ως γνωστικό αντικείµενο (Τ), η Παιδαγωγική αξιοποίηση του υπολογιστή
(Ο),
Απόκτηση δεξιοτήτων στη χρήση του υπολογιστή (Τ)
3η
αντιστοίχιση: οι ΤΠΕ ως µέσο έκφρασης διαθεµατικής
προσέγγισης (Π), συνδυασµός δύο προσεγγίσεων (Τ), η Πληροφορική ως
γνωστικό
αντικείµενο (Ο), η Παιδαγωγική αξιοποίηση του υπολογιστή (Τ), Απόκτηση
δεξιοτήτων στη χρήση του υπολογιστή (Π)
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Με ποια από τις παρακάτω προτάσεις θεωρείτε ότι
περιγράφεται πληρέστερα η έννοια του ενήλικου, µε βάση τις
προσεγγίσεις της
Εκπαίδευσης Ενηλίκων:
Έχει ηλικία
µεγαλύτερη των 25 ετών
Έχει το
δικαίωµα το εκλέγειν
Έχει ηλικία
µεταξύ 25 και 64 ετών
Θεωρείται
ενήλικος στην κοινωνία που ανήκει και ο
ίδιος αντιλαµβάνεται τον εαυτό του ως ενήλικο αναλαµβάνοντας σχετικούς
ρόλους
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Ποιο από τα παρακάτω ισχύει για την εκπαίδευση
ενηλίκων:
Η εκπαίδευση
ενηλίκων αφορά συγκεκριµένες
ηλικιακές οµάδες.
Οι ενήλικοι
εµπλέκονται ενεργά στην εκπαιδευτική
διαδικασία.
Η εκπαίδευση
ενηλίκων είναι υποχρεωτική.
Η εκπαίδευση
ενηλίκων δεν αποτελεί πρωταρχικό σκοπό
του εκπαιδευτικού συστήµατος.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Με τι από τα παρακάτω δε γίνεται
ασύγχρονη επικοινωνία.
Μετωπική
διδασκαλία.
Ηλεκτρονικός
πίνακας ανακοινώσεων.
∆ιαδίκτυο.
Ηλεκτρονικό
ταχυδροµείο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Στην εξ αποστάσεως ασύγχρονη εκπαίδευση, τι
δεν
ισχύει από τα παρακάτω:
Απαιτείται η
άµεση καθοδήγηση του επιµορφωτή.
Οι
εκπαιδευόµενοι δέχονται εξωτερικές ενισχύσεις
κατά τη µάθηση.
Απαιτείται από
τους εκπαιδευόµενους µεγαλύτερος
βαθµός υπευθυνότητας και αυτενέργειας.
Οι
εκπαιδευόµενοι εργάζονται απερίσπαστα.
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ - Στην ηλεκτρονική µάθηση τι από τα
παρακάτω ισχύει
συνήθως:
∆ίνεται έµφαση
περισσότερο στην κατασκευή της γνώσης
και λιγότερο στη διδασκαλία.
Ο εκπαιδευτής
ενεργεί περισσότερο ως καθοδηγητής
και λιγότερο ως διευκολυντής ή διαµεσολαβητής.
∆ίνεται έµφαση
στην ατοµική προσπάθεια του µαθητή.
Η ποσότητα της
ύλης καθορίζεται από τον µαθητή.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Ποιο από τα παρακάτω είναι λανθασµένο; Η χρήση
των
ΤΠΕ στην εκπαίδευση ενηλίκων:
Υποκαθιστά τη
συµβατική διδασκαλία.
∆ιευρύνει και
βελτιώνει τις δυνατότητες µάθησης
ενηλίκων.
Αποδεσµεύει τη
µάθηση από χώρο και χρόνο και
επιτρέπει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Επιτρέπει την
οργάνωση της διδασκαλίας και µάθησης µε
διαφορετικό τρόπο από τη συµβατική διδασκαλία.
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Οι «ψηφίδες» στο
Αβάκιο E-Slate µπορούν να: (επιλέξτε όλες τις σωστές
απαντήσεις)
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ - Ποιο ή ποια από τα παρακάτω
χαρακτηριστικά
αντιστοιχεί στο βασικό χαρακτηριστικό της µάθησης;
Η παγίωση της
συµπεριφοράς
Η µεταβολή της
συµπεριφοράς
Η εξάλειψη της
συµπεριφοράς
Η διόρθωση της
συµπεριφοράς
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Η επανατροφοδότηση γίνεται
Μέσω θετικών
ενισχύσεων
Μέσω αρνητικών
ενισχύσεων
Μέσω θετικών
και αρνητικών ενισχύσεων
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Τα «φύλλα εργασίας» του µαθητή είναι χρήσιµα και
υποβοηθητικά: α) για τη µεθοδολογική οργάνωση και την παρακολούθηση
των
βηµάτων της εκπαιδευτικής διαδικασίας β) για την άσκηση του µαθητή
στην
προσεκτική και συστηµατική καταγραφή των ενεργειών του γ) για τον
έλεγχο
της προόδου και την αξιολόγηση του µαθητή
Α
Β
Γ
Όλα τα παραπάνω
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Εφαρµόζοντας ένα σχέδιο εργασίας (project)
προβαίνουµε :
Στην παρουσίαση
ενός θέµατος από τον εκπαιδευτικό
δειγµατικά στην τάξη
Στην
επεξεργασία ενός θέµατος από τον µαθητή στο
σπίτι
Στην καταγραφή
των απόψεων κάθε µαθητή για ένα θέµα
Στην ανοικτή
εκπαιδευτική διαδικασία κατά την
οποία οι µαθητές επεξεργάζονται ενεργά ένα θέµα από διαφορετικές
οπτικές και
εκτελούν τις σχεδιασµένες δραστηριότητες
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Με δεδοµένο ότι η σύγχρονη κοινωνία αλλάζει µε
γοργούς
ρυθµούς, το σηµερινό σχολείο επιβάλλεται να φροντίσει ιδιαίτερα και
κατά
προτεραιότητα για τη(ν):
Αξιοποίηση της
πληροφορικής στην εκπαίδευση
Δηµιουργία
τµηµάτων για χαρισµατικούς µαθητές
Αύξηση των κατ΄
οίκον εργασιών προς εµπέδωση των όσων
διδάσκονται
Ανάπτυξη
δεξιοτήτων, κριτικής σκέψης και
συνεργασίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύγχρονες θεωρίες για τη διδασκαλία και τη µάθηση
που
βασίζονται στη σχολή σκέψης του
L. Vygotsky υποστηρίζουν ότι:
Ο δάσκαλος µέσα
από διαδικασίες διαµεσολάβησης
διατηρεί τον διδακτικό του ρόλο.
Ο δάσκαλος
περιορίζεται δραστικά σε ρόλους
διευκόλυνσης της µάθησης.
Ο δάσκαλος και
το σχολείο δεν διαδραµατίζουν και
σπουδαίο ρόλο στη µάθηση και την ανάπτυξη, οι οποίες τελικά
καθορίζονται κατά
κύριο λόγο από εξωσχολικές παραµέτρους, κοινωνικής φύσης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Σύμφωνα με τη θεωρία της υποβοηθούμενης ανακάλυψης,
ο
καθηγητής πρέπει: