ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ

89:29
Η σωστή απάντηση κάθε ερώτησης μπορεί να περιλαμβάνει μία ή περισσότερες επιλογές. Στο πλαίσιο της εξέτασης μέσω ΗΥ, οι επιλογές αυτές μπορεί να εμφανιστούν με διαφορετική σειρά.

1 / 64
  1. ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται πολλά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα τα οποία έχουν ως στόχο τους τη διευκόλυνση της επικοινωνίας µεταξύ των µαθητών (υπηρεσίες µετάδοσης εικόνας, ήχου, σύγχρονη ή ασύγχρονη επικοινωνία µέσω γραπτών κειµένων, δυνατότητες συν-επεξεργασίας κειµένων κ.ά.). Σε ένα γενικό θεωρητικό πλαίσιο θα µπορούσαµε να ισχυριστούµε ότι:
    1.   τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του δοµισµού (constructivism, θεωρίες του J. Piaget) δεδοµένου ότι επιτρέπουν τη οικοδόµηση νέων γνώσεων, οικοδοµηµένων πάνω σε
      παλιότερες, χάρη στον πλούτο των αλληλεπιδράσεων κάθε µαθητή µε το περιβάλλον
      του.
    2.   τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του L. Vygotsky, δεδοµένου ότι παρέχουν την υλική βάση για την ανάπτυξη ισχυρής αλληλεπίδρασης µεταξύ των µαθητών και γενικότερα
      ευνοούν τη συνεργατική µάθηση.
    3.   τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες της νοηµατικής, προσληπτικής µάθησης (θεωρία του D. Ausubel) δεδοµένου ότι ευνοούν την πρόσληψη νέων πληροφοριών και άρα νέων
      γνώσεων.
    4.   τα περιβάλλοντα αυτά είναι καταλληλότερα για την υποστήριξη διδασκαλιών σύµφωνων µε τις θεωρίες του συµπεριφορισµού και της προγραµµατισµένης διδασκαλίας δεδοµένου ότι µπορούµε πλέον να προγραµµατίσουµε µε µεγάλη
      ευκολία την αλληλεπίδραση ψηφιακών συστηµάτων και χρηστών (µαθητών).
    5.   τα περιβάλλοντα αυτά µπορούν να χρησιµοποιηθούν στα πλαίσια πολλών και διαφορετικών ειδών διδασκαλίας. Ο κρίσιµος παράγοντας στην περίπτωση αυτή δεν είναι τόσο το λογισµικό ή το περιβάλλον που χρησιµοποιείται, αλλά µάλλον ο τρόπος
      µε τον οποίο είναι οργανωµένη η αντίστοιχη διδασκαλία.
  2. ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Κατά τη διαδικασία σχεδίασης ενός εκπαιδευτικού λογισµικού για τη διδασκαλία ενός γνωστικού αντικειµένου, αναπτύσσονται µερικές βασικές στρατηγικές για την
    ανάπτυξη συστηµάτων για την παρουσίαση και διαχείριση των πληροφοριών και φαινοµένων του εν λόγω γνωστικού αντικειµένου. Ποια από τις παρακάτω
    στρατηγικές σας φαίνεται ορθότερη:
    1.   πρέπει να αναπτυχθούν συστήµατα που θα επιτρέπουν στο µαθητή να παρατηρεί την ανάπτυξη των φαινοµένων, όπως αυτά εξελίσσονται στην πραγµατικότητα. Κατά τον τρόπο αυτό ο µαθητής θα εξαγάγει τα συµπεράσµατα του και θα αποκτήσει τη σχετική γνώση.
    2.   πρέπει να αναπτυχθούν συστήµατα δυναµικής προσοµοίωσης τα οποία να επιτρέπουν στο µαθητή να δοκιµάζει τις ενδεχόµενες εικασίες που θα διατυπώσει, ακόµη και αν αυτό οδηγήσει προσωρινά σε λανθασµένη εξέλιξη του φαινοµένου. Τελικά ο µαθητής θα διαπιστώσει το λάθος και θα βάλει υπό αµφισβήτηση τις προηγούµενες γνώσεις του.
  3. ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Το ∆ιαδίκτυο αποτελεί µια βασική πηγή πληροφόρησης σχεδόν για όλα τα γνωστικά αντικείµενα. Είναι µια πηγή πρακτικά ανεξάντλητη, µε πρόσβαση ανοιχτή για οιονδήποτε έχει ένα βασικό ψηφιακό εξοπλισµό και φυσικά τη δυνατότητα
    διασύνδεσης. Το ∆ιαδίκτυο δεν έχει επίσης, στις περισσότερες περιπτώσεις τουλάχιστον, οικονοµικό κόστος για τον απλό χρήστη. στόσο, το ∆ιαδίκτυο χαρακτηρίζεται και από µερικά σηµαντικά προβλήµατα τα οποία πρέπει να αντιµετωπιστούν µέσα στα πλαίσια µιας κριτικής χρήσης του. Ποια από τις παρακάτω οδηγίες προς τους µαθητές θεωρείτε ως πλέον σηµαντική για την καλλιέργεια µιας κριτικής στάσης απέναντι στη χρήση του ∆ιαδικτύου ως πηγής πληροφόρησης;

    1.   Προσπαθείτε να χρησιµοποιείτε µια µηχανή αναζήτησης ή µια βάση δεδοµένων η οποία είναι η πληρέστερα ενηµερωµένη ή είναι εξειδικευµένη στο θεµατικό πεδίο το οποίο µελετάτε ή διερευνάτε.
    2.   Προσπαθείτε πάντοτε να διασταυρώνετε τις πληροφορίες που εντοπίζετε στο ∆ιαδίκτυο για ένα θέµα που µελετάτε, από 2 τουλάχιστον ή και περισσότερες πηγές, προκειµένου να έχετε πιο αξιόπιστες πληροφορίες.
    3.   Στην πραγµατικότητα οι πληροφορίες στο ∆ιαδίκτυο, εφόσον αφορούν σε επιστηµονικά γεγονότα, πρέπει να θεωρούνται έγκυρες εκ προοιµίου, καθώς κανείς (ή σχεδόν κανείς – εκτός από µια στατιστικά ασήµαντη µειονότητα ατόµων) δε θα έκανε τον κόπο να «αναρτήσει» ψευδείς πληροφορίες για αυτή την ιδιαίτερη κατηγορία πληροφοριών.
  4. ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Εκτιµώντας τον τρόπο µε τον οποίο πρέπει να δοµηθεί ένα εκπαιδευτικό λογισµικό το οποίο θα καθοδηγεί το µαθητή στην εκµάθηση συγκεκριµένων τεχνικών για την επίλυση προβληµάτων, καλείστε να επιλέξετε µεταξύ διαφόρων συγκεκριµένων «διδακτικών µεθόδων» οι οποίες µπορούν να ενσωµατωθούν στο λογισµικό, προκειµένου να επισηµαίνονται στο µαθητή τα ενδεχόµενα λάθη του, κατά την εφαρµογή της προς εκµάθηση τεχνικής.
    Ποια από τις παρακάτω µεθόδους θα προτιµούσατε να ενσωµατώσετε στο λογισµικό ώστε να στηρίξετε ανοιχτές διδασκαλίες µάθησης.
    1.   το σύστηµα ελέγχει διαρκώς το µαθητή, όταν αυτός εφαρµόζει την τεχνική που πρέπει να µάθει. Μόλις το σύστηµα εντοπίσει ένα λάθος από την πλευρά του χρήστη (µαθητή ή µαθήτριας), επισηµαίνει το λάθος µε τον κατάλληλο τρόπο (µε ένα µήνυµα γραπτό, µε έναν ήχο, αποκλείοντας κάθε περαιτέρω ενέργεια µέχρις ότου διορθωθεί το λάθος ή µε κάποιον άλλο τρόπο).
    2.   το σύστηµα ελέγχει διαρκώς το µαθητή, όταν αυτός εφαρµόζει την τεχνική που πρέπει να µάθει. Μόλις το σύστηµα εντοπίσει ένα λάθος, το διορθώνει γιατί έτσι δεν επιτρέπει στο µαθητή να αποκτήσει λανθασµένες γνώσεις.
    3.   το σύστηµα ελέγχει την εφαρµογή της τεχνικής αλλά επιτρέπει στο µαθητή να προχωρήσει απρόσκοπτα ακόµη και αν κάνει λάθος, εφόσον, η λανθασµένη εφαρµογή της τεχνικής από το µαθητή θα τον οδηγήσει σε ένα αδιέξοδο ή σε µια προφανή αντίφαση. Ο µαθητής µπορεί να επιστρέψει στα προηγούµενα βήµατά του και να προβεί στις κατάλληλες διορθώσεις, ενώ ο εκπαιδευτικός µπορεί να εκµεταλλευτεί αυτή την κατάσταση µε όποιον τρόπο κρίνει αυτός ως καταλληλότερο.
  5. ΕΝΟΤΗΤΑ 2 & 7 - Ποια θεωρία υποστηρίζει τη γνωστική µαθητεία στην επαγγελµατική εκπαίδευση;
    1.   Θεωρία των όρων µάθησης
    2.   Εποικοδοµιστική θεωρία
    3.   Θεωρία της κοινωνικοπολιτιστικής ανάπτυξης
    4.   Κοινωνικογνωστική θεωρία
  6. ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Από τις παρακάτω αντιστοιχίσεις ανάµεσα σε κατηγορίες προγραµµάτων και µεθόδων διδασκαλίας µε την αντίστοιχη θεωρία µάθησης: συµπεριφορισµό (Σ) ή κονστρουκτιβισµό (Κ), εντοπίστε την ορθή:
    1.   1η αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία µε τη Βοήθεια Υπολογιστή (Κ), Οπτικοποίηση (Κ), Εικονική πραγµατικότητα (Κ), Πρόγραµµα εξάσκησης και πρακτικής (Σ), Προγραµµατισµένη ∆ιδασκαλία (Σ).
    2.   2η αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία µε τη Βοήθεια Υπολογιστή (Σ), Οπτικοποίηση (Κ), Εικονική πραγµατικότητα (Κ), Πρόγραµµα εξάσκησης και πρακτικής (Σ), Προγραµµατισµένη ∆ιδασκαλία (Κ).
    3.   3η αντιστοίχιση: ∆ιδασκαλία µε τη Βοήθεια Υπολογιστή (Σ), Οπτικοποίηση (Σ), Εικονική πραγµατικότητα (Σ),Πρόγραµµα εξάσκησης και πρακτικής (Κ), Προγραµµατισµένη ∆ιδασκαλία (Κ)
  7. ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Ποιο από τα παρακάτω ισχύει για την εκπαίδευση ενηλίκων:
    1.   Η εκπαίδευση ενηλίκων αφορά συγκεκριµένες ηλικιακές οµάδες.
    2.   Οι ενήλικοι εµπλέκονται ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
    3.   Η εκπαίδευση ενηλίκων είναι υποχρεωτική.
    4.   Η εκπαίδευση ενηλίκων δεν αποτελεί πρωταρχικό σκοπό του εκπαιδευτικού συστήµατος.