στο χώρο σας
Οι αριθμοί την εποχή των Αιγυπτίων Palette of King Narmer(for english spoken) |
ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΑΙΓΥΠΤΙΩΝ
Στην Ιεράπολη, μια πόλη της Αιγύπτου, που ήταν κτισμένη στη αριστερή όχθη του Νείλου και βρίσκεται σε απόσταση
100 χμ. από τον πρώτο καταρράκτη του, βρέθηκε ένα ρόπαλο που είχε σκαλισμένες πολλές επιγραφές.
Οι αρχαιολόγοι που το μελέτησαν κατέληξαν
ότι ανήκε στον Νάρμερ, βασιλιά που ένωσε την Άνω και Κάτω Αίγυπτο το 2.900π.χ.
Στο συμπέρασμα κατέληξαν από τα ιερογλυφικά που ήταν χαραγμένα πάνω στο ρόπαλο, βρήκαν γραμμένα φωνητικά το όνομα Νάρμερ.
Τα ιερογλυφικά δεν αποτελούνταν από γράμματα αλλά από ιδεογράμματα (εικόνες και σχήματα). Το όνομα του βασιλιά που λεγόταν Ν΄Ρ-ΜΡ
στα αιγυπτιακά γράφτηκε με την παράθεση του ιερογλυφικού ψάρι(που προφερόταν Ν΄Ρ) και του κοπαδιού (που προφερόταν ΜΡ).Όταν προφερόταν
αυτή την διαδοχή των δυο εικόνων σχηματιζόταν το όνομα του βασιλιά
Υπήρχαν ακόμα γραμμένες αριθμητικές απεικονίσεις που αντιστοιχούν στον αριθμό των ζώων και των αιχμαλώτων που υποτίθεται ότι έφερε μαζί
του ο βασιλιάς έπειτα από τις νικηφόρες εκστρατείες του. Το εύρημα αυτό αποτελεί μια από τις αρχαιότερες αρχαιολογικές μαρτυρίες της
ιερογλυφικής γραφής και αρίθμησης.
Η αιγυπτιακή αρίθμηση που στηρίζεται στο γνωστό μας δεκαδικό σύστημα διέθετε ένα ειδικό ιερογλυφικό για να υποδεικνύει την μονάδα
και κάθε μία από τις έξι επόμενες δυνάμεις του 10 (10,100,1000,100000,1000000). Το ψηφίο της μονάδας ήταν μια μικρή κάθετη γραμμή, της δεκάδας
έμοιαζε με πέταλο ανάποδα γυρισμένο, της χιλιάδας με ένα λουλούδι λοτού με το κοτσάνι του, η δεκάδα χιλιάδων με το σχέδιο ενός ανασηκωμένου
κυρτού δακτύλου. Η εκατοντάδα χιλιάδων με ένα βάτραχο γυρίνο με ουρά πολύ γερμένη, το εκατομμύριο
μ΄ ένα ΄άνδρα γονατισμένο που σηκώνει τα χέρια στον ουρανό.
Για να απεικονίσουν έναν αριθμό οι Αιγύπτιοι επαναλαμβάνουν το ψηφίο της δεκαδικής τάξης όσες φορές έπρεπε.
π.χ το 2000 παριστάνετο με δυο
λουλούδια ενωμένα συνήθως με ένα κοτσάνι. Έτσι διαβάστηκαν οι αριθμοί στο ρόπαλο που βρέθηκε. Ο βασιλιάς έφερε στην χώρα του 400000 ταύρους, 1422000 κατσίκες
και 120000 αιχμαλώτους.
Παρόμοια σύμφωνα με ανάγλυφο που βρέθηκε στο Καρνάκ στα χρόνια της βασιλείας του Τούθμοσι Γ΄ στα 29 χρόνια της βασιλείας του συγκέντρωσε 243688 λάφυρα.
PALETTE OF KING NARMER
The Narmer palette is one of the oldest surviving artifacts
from Egyptian history identified by name (c. 3000 B.C.). It is located in
the Egyptian Museum, Cario. It's height is 25" (63.5 cm).
Below you will find facts about the images on the palette.
Narmer otherwise known as Menes
Narmer, wearing the White Crown, has taken a fallen enemy by
the hair and is about to slay him with a mace.
Sourcessay that Narmer's gesture must not be
taken as representing a real fight, but as ritual because the enemy is helpless from the start.
Also notice the bull's tail hanging down from his belt.
Horus in Hawk form
Horus, the local god of Upper Egypt, leads captive 6,000 prisoners of
the land of Ua.
Sandal Bearer (court official)
Narmer is followed by his sandal bearer. The bearer has Narmer's sandals
in his right hand, a sign that Narmer is on holy ground.
Fallen Foe
A foe about to be hit with the mace of Narmer. See Narmer's entry
above for a more descriptive entry.
Defeated Enemies
Two defeated enemies.
Hieroglyhs on the Palette
These are my main interest in the palette. They are some of the earliest
dated Egyptian Hieroglphs. Notice the five locations of glyphs on the slate.
1.Narmer's name on the top middle of the palette. 2.The Sandal Bearer's
glyphs.
3.The Fallen Foe's glyphs.
4.The glyph for fortified town of citadel by the defeated enemy.
5.The other glyph by the defeated enemy.
Egyptology Sources
Here they are. The ever expanding list of sources used for the
creation of my Egyptology pages. It's good to give credit where credit is due.
1.Abbate, Francesco & Fields, H. A.
•Egyptian Art (Peerage Books, 1972)
2.Aldred, Cyril
•Egypt to the End of the Old Kingdom (McGraw-Hill Book Co., 1965)
3.Breasted, James Henry, Ph.D.
•A History of Egypt (Charles Scribner's Sons, 1916)
4.Budge, E.A. Wallis
•The Mummy : A Handbook of Egyptian Funerary Archaeology (Dover Publications, 1893)
5.Emery, W.B.
•Archaic Egypt; Culture and Civilization in Egypt Five Thousand Years Ago
(Penguin Books)
6.Faulkner, Dr. Raymond
•The Egyptian Book of the Dead : The Book of Going Forth by Day,
Color illustrations from the facsimile volume produced
in 1890 under the supervision of E.A. Wallis Budge.
Με το πέρασμα από την παραδοσιακή ποίηση, η οποία έχει μέτρο και ομοιοκαταληξία, στην σύγχρονη ποίηση, η οποία χαρακτηρίζεται από το ελεύθερο στοίχο, δημιουργείται και το πρόβλημα της ποιητικής δομής. Πράγματι ενώ η παραδοσιακή ποίηση έχει εκ των προτέρων τους περιορισμούς μέτρο και ομοιοκαταληξία, έχει αυτόματα και κάποια δομή, αντίθετα η σύγχρονη δεν έχει αυτή την δομή και υποχρεώνεται να την αναζητήσει.
Ο Ελύτης έδωσε τη δικιά του λύση στο πρόβλημα της ποιητικής δομής στη σύγχρονη ποίηση και αυτή η λύση ήταν ακριβώς η δημιουργία μαθηματικής δομής η οποία εισάγεται με αριθμούς και συμμετρίες. Σκοπός του είναι να αποκτήσει με τη μαθηματική δομή μια βάση κι ένα σχέδιο με την βοήθεια των οποίων θα χτίσει το ποιητικό οικοδόμημα.
Η αταξία, η σαφής ασάφεια, η συναίρεση των αντιθέτων, είναι ακριβώς η επιτυχία και η χαρακτηριστική ιδιότητα του έργου του Ελύτη.
Η δομή, που εισάγει δεν είναι κάθε φορά η ίδια. αλλά προσαρμόζεται στις ανάγκες του έργου. Είναι δομή αυθαίρετη αλλά συγχρόνως περιοριστική και παίζει το ρόλο του κανόνα. Στα παλιά χρόνια φαίνεται ότι όσα σήμερα είναι χωρισμένα, ήταν ενωμένα στο νου του ανθρώπου.Η ποίηση πήγαινε μαζί με την επιστήμη και την φιλοσοφία. Σήμερα έχουμε δυο κατευθύνσεις θετικές και από την άλλη πλευρά θεωρητικές ή ανθρωπιστικές και οι άνθρωποι είναι ειδικοί στο ένα ή στο άλλο. Αυτό το πρόβλημα Ποίησης και Μαθηματικών συνειδητοποιεί ο Ελύτης και είχε εργαστεί προς την σωστή κατεύθυνση.
Στα πρώτα ποιήματα εμφανίζεται κυρίως ο αριθμός 7 και τα πολλαπλάσια του. Βλέπουμε τα "Επτά Νυχτερινά Επτάστιχα", "Παράθυρα προς την Πέμπτη Εποχή"," Διόνυσος-Ωρίων", αλλά και "Εφτά μέρες για την Αιωνιότητα" αποτελούνται από 7 στροφές αριθμημένες με ελληνικούς ή λατινικούς αριθμούς. Στο "Εξη και μια Τύψεις για τον ουρανό" παίζει ανάμεσα στο 6 και το 7.Το 6 εμφανίζεται στο "Η τρελή ροδιά" που έχει 6 στροφές και 6 στίχους. Ακόμη "Άσμα Ηρωικό και Πένθιμο για το Χαμένο Ανθυπολοχαγό της Αλβανίας" έχει 14 ποιήματα.
Το Άξιον Εστί έχει περιπλοκότερη δομή. Ολόκληρο το ποίημα έχει 3 μέρη. Το Μέρος 1 "Η Γένεσης¨ διαιρείται σε 7 κομμάτια. Το Μέρος 2 έχει 36 ποιήματα 3 διαφορετικών κατηγοριών (Ψαλμούς, άσματα, αναγνώσματα) με την εξής δομή ΨΨ-αΑα-ΨΨ-αΑα-ΨΨ (Ψ=Ψαλμοί ,α=άσμα ,Α=Ανάγνωσμα) με αρίθμηση κεφαλαία ελληνικά για Ψαλμούς, μικρά ελληνικά για άσματα , αραβικοί αριθμοί για τα Αναγνώσματα. Άρα κάθε ενότητα έχει 6Ψ,4α,2Α και συνολικά οι 3 ενότητες 6.3=18Ψ και 4.3=12α και 2.3=6Α.Έχουμε λοιπόν αριθμητική πρόοδο 2,4,6 και μια 6,12,18 σε όλο το Μέρος 2.
Το Μέρος 3 "Το Δοξαστικό" διαιρείται σε 3 ενότητες, όπου η 1 και η 3 έχουν δομή 6Τ-1τ-6Τ-1τ-5Τ-7Δ (Τ=Τετράστιχο ,τ=τρίστιχο, Δ=Δίστιχο) και η μεσαία 6Τ-1τ-6Τ-1τ-6Τ-1τ-5Τ-7Δ.
Το "Μονόγραμμα" αποτελεί περίπλοκη σύνθεση με βάση το 7. 7 ποιήματα αριθμημένα με λατινικούς αριθμούς και καθένα με 7 ή πολλαπλάσιους του 7 στίχους(κυρίως περιττά πολλαπλάσια).
I-II-III-IV-V-VI-VII
7-21-35-49-35-21-7
Παρατηρούμε ότι η σύνθεση αρχικά είναι αύξουσα με μεσαίο το 7.7=49 στίχους και φθίνει μετά με το ίδιο τρόπο.
Εκτός από την εξωτερική δομή έχει το ποίημα και εσωτερική.
I | II | III | IV | V | VI | VII | |||||||
3 | 3 | 1 | 11 | 7 | 6 | 2 | |||||||
1 | 4 | 7 | 1 | 4 | 4 | 3 | |||||||
3 | 7 | 5 | 7 | 3 | 1 | 2 | |||||||
4 | 9 | 11 | 7 | 4 | |||||||||
3 | 5 | 7 | 3 | 6 | |||||||||
7 | 1 | 4 | |||||||||||
1 | 11 | 7 |
στροφές | 3 | 5 | 7 | 7 | 7 | 5 | 3 | ||||||||
στίχοι | 7 | 21 | 35 | 49 | 35 | 21 | 7 |
Η εσωτερική συμμετρία είναι φανερή. Στο Ι κέντρο είναι το 1 και υπάρχουν 2 στροφές από 3 στίχους η κάθε μία. Στο ΙΙ το κέντρο είναι το 7 και τα λοιπά. Αλλά υπάρχει συμμετρία και ως προς τις στροφές. Το μεσαίο ποίημα έχει 7 στροφές ενώ εκατέρωθεν υπάρχουν ποιήματα των 7,5,3 στροφών. Έτσι έχουμε συμμετρία ως προς τις στροφές και τους στίχους. Βλέπουμε ότι οι ίδιοι αριθμοί 3,5,7 που εμφανίζονται στις στροφές εμφανίζονται σαν πολλαπλάσια του 7 στους στίχους. Εμφανίζεται μια τοποθέτηση του 7 με μορφή ρόμβου
7 | |||||||||||||
7 | 7 | 7 | |||||||||||
7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||
7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||
7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||
7 | 7 | 7 | |||||||||||
7 |
Στο Μαρία Νεφέλη εμφανίζεται ο αριθμός 7 αλλά και άλλοι αριθμοί όπως ο 4 και τα πολλαπλασιά του 8,12,16.
Εκτός από τα ποιήματά του ο Ελύτης προβληματίζεται και για τα ίδια τα Μαθηματικά.
Στο κείμενό του "Η Μέθοδος του Άρα" λεει:
<Ι>Τον καιρό που δεν καταλάβαινα τα Μαθηματικά μου λέγανε ότι δεν είχα παρά να μετατοπιστώ κατά ένα βήμα, σαν συλλογιστικός μηχανισμός για να διατρέξω την απέραντη και συνάμα μηδαμινή απόσταση που ένιωθα να με χωρίζει από αυτόν το χώρο.... Ι>
Σε όλο του το έργο υπάρχουν αναφορές στα Μαθηματικά. Στο Άξιον Εστί βρίσκουμε: <Ι>Αρετή με τις τέσσερις ορθές γωνίες αρμαθός και αριθμός των άκρων του σταυρού της τετρακτύος.Ι> που αποτελούν αναφορές στον Πυθαγόρα.
Μιλάει για "μια μαθηματική καθαρότητα", "τις μυστικές σχέσεις των εννοιών","αόρατη Γεωμετρία", "αφανή Γεωμετρία" όπως και για "αναγωγή στη γεωμετρική αλήθεια" και πολλά άλλα.
Πηγές: Γαβαλάς Δημήτρης "Εσωτερική διαλεκτική στη Μαρία Νεφέλη" Μπαλής Στέφανος (Ευκλέιδης 1990) "Τα μαθηματικά στη Ποίηση του Οδυσέaς Ελύτη" Γαβαλάς Δημήτρης(Ευκλείδης 1996) "Ποίηση και Μαθηματικά: το παράδειγμα του Ελύτη"
Mathimatics |
Property Name | Example | Property Equation |
Commutative Property of Addition | 4 + 5 = 5 +4 | a + b = b + a |
Commutative Property of Multiplication | 2 • 5 = 5 • 2 | a • b = b • a |
Associative Property of Addition | (3 + 7) + 2 = 3 + (7 + 2) | (a + b) + c = a + (b + c) |
Associative Property of Multiplication | (8 • 2) 3 = 8 (2 • 3) | (a • b) c = a (b • c) |
Additive Identity Property | 9 + 0 = 9; or 0 + 9 = 9 | a + 0 = a, 0 + a = a |
Multiplicative Identity Property | 3 (1) = 3; or 1 (3) = 3 | a (1) = a,1 (a) = a |
Additive Inverse Property | 8 + (-8) = 0 | a + (-a) = 0 |
Multiplicative Inverse Property | 3 • 1/3 = 1 | a (1/a) = 1 |
Distributive Property | 4 (2 +x) = 4 (2) + 4 (x) | a (b + c) = a (b) + a (c)& (b + c)a = b (a) + c (a) |
What the formula is used for | Description |
To find the Area of a rectangle. | The Area of a rectangles is equal to the Length times the Width. |
To find the Area of a triangle. | The Area of a triangle is equal to 1/2 times the length of the Base times the Height. |
To find the Area of a circle. | The Area of a circle equals Υ times the Radius squared. |
To find the Circumference of a circle. | The Circumference of a circle equals 2 times Υ times the Radius |
To find the Sides of a triangle. | The Pythagorean Theorem, where c is the length of the hypotenuse and a and b are the lengths of the legs |
To find the Perimeter of a square. | The Perimeter of a square equals 4 times the length of a Side. |
Standard Form Ax + By = C
Slope-intercept form y = mx + b
Single Solutions | No Solutions | Infinite # of Solutions |
Consistent system | Inconsistent system | Consistent system |
Independent equations | Independent equations | Dependent equations |
Data | Name of Form | Example of Form |
Slope m and y-intercept b | Slope - intercept | y = mx + b |
Point (x1, y1) and slope m | Point - slope | y - y1 = m(x-x1) |
Two points (x1, y1) and (x2, y2) | Slope of line, Point - slope | First find m=(y2 - y1)/(x2 - x1) then use: y - y1 = m(x - x1) |
Horizontal line through (x1, y1) | y = y1 |
Vertical line through (x1, y1) | x = x1 |
Addition Property of Equality | You may add the same quantity to both sides of an equation to produce equivalent equations. |
Constant | A number. For example: 4, 7, -2, -10 |
Coordinates | The numbers written in an ordered pair. |
Exponents | Are used to write repeated multiplications. For example:73 = 7 • 7 • 7 where 7 is the base and 3 is the exponent. |
Integers | Positive integers, negative integers and 0. Whole numbers are included. |
Irrational Numbers | Numbers such as Υ, nonrepeating, nonterminating decimals, and square roots such as square of 2 |
Linear Equation | An equation which can be put in the form ax + by = c, where a, b, and c are real numbers. |
Monomial | Polynomial with 2 terms. For example: x2 -7, or 2x +5 |
Multiplication Property of Equality | You may multiply both sides of an equation by the same non-zero quantity to produce equivalent equations. |
Natural Numbers | 1,2,3,4,......... |
Number of Factors (Even) | If there are an even numbers of negative factors, the product is positive. |
Number of Factors (Odd) | If there are an odd number of negative factors, the product is negative. |
Numerical Coefficient | The number part of a term. For example: In 8a, 8 is the numerical coefficient |
Order of Operations | Parentheses, Exponents, Multiplication, Division, Addition, Subtraction. You can memorize the acronym or the expression for help. PEMDAS, or Please Excuse My Dear Aunt Sally. |
Ordered Pair | A pair of numbers written in a specific order in parentheses. |
Polynomial | An expression containing a finite sum of terms. A for example: 5x or x2 + 5x -5 |
Pythagorean Theorem | c2 = a2 + b2, where c is the length of the hypotenuse and a and b are the lengths of the legs. |
Rational Numbers | All integers, as well as fractions. Repeating decimals and terminating decimals. |
Real Numbers | Rationals and Irrational numbers are included in Real Numbers. |
Similar or Like Terms | Terms with the same variables and exponents. For example: 4y and 8y, -4rs and 4rs |
Slope | Parallel lines have equal slopes (a and 1/a, for a not equal to 0) |
Slope | Perpendicular lines have slopes that are negative reciprocals of each other (a and 1/a, for a not equal to 0) |
Slope | The measure of steepness of the line. It is calculated by the ratio vertical change/horizontal change. |
Term | A number or product of number and variable(s) raised to powers. For example: 5, 3ab, -y2 , 9x8y |
Trinomial | Polynomial with three terms. For example: x3 - 2x2 -4 |
Variable | A letter used to represent an unknown number. For example: a, b, x, y, r, s |
Whole Numbers | Include all the natural numbers as well as the number 0. |
Term | Definition | How to Find |
x-intercept | The x-coordinate where the graph crosses the x-axis | Replace y with 0 in the equation |
y-intercept | The y-coordinate where the graph crosses the y-axis | Replace x with 0 in the equation |
email:Kranas@aias.gr