Εκπαιδευτική Νομοθεσία

Βασικά Νομοθετήματα

Δομή και λειτουργία της Α/θμιας Εκπαίδευσης
Ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167/1985, τ. Α΄)

Τροποποιητική Διάταξη του Νόμου
Ν. 2517/1997 (ΦΕΚ 160/1997, τ. Α΄)

Λειτουργία και οργάνωση Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων
Π.Δ. 79/2017 (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄)

Δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας
Ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26/2007, τ. Α΄)

Καθηκοντολόγιο
Φ.353.1/324/105657/Γ1/8-10-2002, (ΦΕΚ 1340/2002, τ. Β΄)

Άδειες εκπαιδευτικών
Φ.351.5/43/67822/Δ1/05-05-2014

Επιπλέον χορήγηση άδειας ασθένειας τέκνων στους μόνιμους εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης σύμφωνα με την ενημέρωση σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 31 του Ν. 4440/2016 (ΦΕΚ 224/2016, τ. Α΄)

 

Άδεια εισόδου στα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία

  • Η πρακτική άσκηση των φοιτητών των Π.Τ.Δ.Ε και Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών των Πανεπιστημίων πραγματοποιείται σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ύστερα από απόφαση του Υπουργού Παιδείας, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ΠΔ 320/1983,  (ΦΕΚ 116/1983, τ. Α΄).
  • Διεξαγωγή ερευνών καθώς και πρακτικών ασκήσεων φοιτητών και σπουδαστών πραγματοποιούνται στις σχολικές μονάδες μόνο μετά από την έγκριση των αρμόδιων Διευθύνσεων του ΥΠ.Π.Ε.Θ., σύμφωνα με την εγκύκλιο 49181/Γ2/18-5-2005.
    Για την εύρυθμη διεξαγωγή όλων των παραπάνω, απαραίτητη είναι η σύμφωνη γνώμη των Συλλόγων διδασκόντων και, όπου απαιτείται, σύμφωνη γνώμη των Σχολικών Συμβούλων, των Διευθυντών Εκπαίδευσης και των γονέων των μαθητών.
  • Για την υλοποίηση προγραμμάτων, δράσεων και εκδηλώσεων καθώς και για την παρουσία ειδικών επιστημόνων, καλλιτεχνών κλπ. στα σχολεία, στο πλαίσιο της σχολικής ζωής και του πολιτισμού, ισχύουν τα αναφερόμενα στο άρθρο 16 του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).

Είσοδος εκπροσώπων ΜΜΕ στα σχολεία

  • Αιτήματα τα οποία προέρχονται από εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης σχετικά με την πραγματοποίηση ρεπορτάζ, ταινιών κλπ σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, υποβάλλονται στη Διεύθυνση Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε. του ΥΠ.Π.Ε.Θ. Στην περίπτωση που χορηγείται από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. η σχετική άδεια, η όλη διαδικασία της καταγραφής από τα Μ.Μ.Ε οριοθετείται από τους κανόνες δεοντολογίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

 

Αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό

Δημοτικά Σχολεία

Νηπιαγωγεία

 

Αναθέσεις μαθημάτων

  • Τα διδακτικά αντικείμενα που διδάσκονται στο Δημοτικό Σχολείο από εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ70 είναι τα εξής: Θρησκευτικά, Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος, Γεωγραφία, Φυσικά, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Ευέλικτη Ζώνη.
  • Η διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων της Αισθητικής Αγωγής, της Φυσικής Αγωγής, των ΤΠΕ και της Ξένης Γλώσσας στο ωρολόγιο πρόγραμμα ανατίθεται σε εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων. Σε περιπτώσεις αδυναμίας κάλυψης του προγράμματος από εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων, η διδασκαλία των 4 γνωστικών αντικειμένων της Αισθητικής Αγωγής και της Φυσικής Αγωγής δύναται να ανατεθεί σε εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ70.
  • Η ανάθεση των μαθημάτων σε εκπαιδευτικούς γίνεται σύμφωνα με την παρ. 6, του κεφ. Α, του άρθρου 11, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Σε περιπτώσεις μη κάλυψης των διδακτικών ωρών από εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων κλάδων, τα διδακτικά αντικείμενα της Αισθητικής Αγωγής και της Φυσικής Αγωγής δύναται να ανατεθούν και σε εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων. Ειδικότερα για τα 4/θέσια και 5/θέσια Δημοτικά Σχολεία η διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ), δύναται να ανατεθεί σε εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων οι οποίοι διαθέτουν πιστοποίηση Β΄ επιπέδου στις ΤΠΕ σύμφωνα με την παρ. 7, του κεφ. Α, του άρθρου 11, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Διευκρινιστικές οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος της δεύτερης ξένης γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο περιλαμβάνονται στην εγκύκλιο Φ.52/69055/Δ1/27-4-2017.

 

Αντιμετώπιση παιδαγωγικών θεμάτων, παιδαγωγικές συναντήσεις και ενημέρωση για θέματα αγωγής και προόδου των μαθητών και μαθητριών.

 

Αντισταθμιστικοί – Υποστηρικτικοί θεσμοί

 

Αξιολόγηση μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο / Επανάληψη τάξης

Αξιολόγηση μαθητών γενικά

Αξιολόγηση στα διδακτικά αντικείμενα (ΤΠΕ , Αγγλικά στην Α? και Β? τάξη και Θεατρική Αγωγή)

Αξιολόγηση της Β? Ξένης Γλώσσας

 

Απουσίες μαθητών

 

Απώλεια Τίτλου Σπουδών

 

Διδακτικές επισκέψεις ? εκδρομές

 

Μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών με διανυκτέρευση

Επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων

 

Διδασκαλία

Προγράμματα Σπουδών των νέων διδακτικών αντικειμένων

Διδασκαλία Β? Ξένης Γλώσσας

 

Διόρθωση προσωπικών στοιχείων μαθητών στο Βιβλίο Μητρώου και Προόδου

 

Εγγραφές

Εγγραφή στο Νηπιαγωγείο ? Δικαιολογητικά

Εγγραφή στην Α? τάξη του Δημοτικού Σχολείου ? Δικαιολογητικά

Εγγραφή αλλοδαπών μαθητών

Δικαιολογητικά εγγραφής  

 

Εγγραφή και φοίτηση Ρομά

 

Εκπρόθεσμες εγγραφές

 

Εισοδηματική ενίσχυση οικογενειών

 

Ενισχυτική Διδασκαλία ? Προγράμματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας

 

Επιλογή σημαιοφόρων

 

 Επιμορφωτικές δράσεις

 

Εφαρμογή ωραρίου σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού

 

 Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής

 

Ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση ? σχολική αποτυχία ? σχολική διαρροή

 

Καθορισμός τύπου βεβαίωσης παρακολούθησης νηπίου

 

Κατ? οίκον εργασίες

 

Κατανομή τμημάτων

  • Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα ανέρχεται στους είκοσι πέντε (25) σύμφωνα με την παρ. 2, του άρθρου 7, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Η ανάθεση των μαθημάτων σε εκπαιδευτικούς γίνεται σύμφωνα με την παρ. 6, του κεφ. Α, του άρθρου 11, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Σε περιπτώσεις μη κάλυψης των διδακτικών ωρών από εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων κλάδων, τα διδακτικά αντικείμενα της Αισθητικής Αγωγής και της Φυσικής Αγωγής δύναται να ανατεθούν και σε εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων. Ειδικότερα για τα 4/θέσια και 5/θέσια Δημοτικά Σχολεία η διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ), δύναται να ανατεθεί σε εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων οι οποίοι διαθέτουν πιστοποίηση Β΄ επιπέδου στις ΤΠΕ σύμφωνα με την παρ. 7, του κεφ. Α, του άρθρου 11, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ορίζεται ως υπεύθυνος για κάθε ένα από τα λειτουργούντα τμήματα αποκλειστικά ένας (1) εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων στον οποίο ανατίθενται κατά προτεραιότητα τα διδακτικά αντικείμενα του κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων που προβλέπονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα της τάξης του σύμφωνα με την παρ. 8, του κεφ. Α, του άρθρου 11, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Για την κατανομή των τάξεων/τμημάτων λαμβάνονται υπόψη τα κριτήρια σύμφωνα με την παρ. 10, του κεφ. Α, του άρθρου 11, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Σε περίπτωση που υπάρχουν σημαντικές διαφορές απόψεων και προκύπτουν δυσκολίες στην κατανομή των τάξεων/τμημάτων, ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος ορίζει μια έκτακτη συνεδρίαση σε μια προσπάθεια σύνθεσης των διαφορετικών απόψεων, στην οποία καλείται ο αρμόδιος Σχολικός Σύμβουλος σύμφωνα με την παρ. 11, του κεφ. Α, του άρθρου 11, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).

 

 Μαθητικά Θέματα

 Αντιμετώπιση ενδοοικογενειακής βίας

Ασφάλεια μαθητών

 Δικαιώματα παιδιών των οποίων οι γονείς βρίσκονται σε διάσταση ή είναι διαζευγμένοι και ο ένας από αυτούς ασκεί την επιμέλειά τους.

Εμβολιασμός μαθητών

Ενημέρωση μαθητών για το περιεχόμενο ανακοινώσεων ? προσκλήσεων

Επιτήρηση μαθητών -Εφημερία

Ρυθμίσεις επιτήρησης μαθητών

  • Για τη ρύθμιση των ζητημάτων όπως για τον ορισμό του αριθμού των εφημερευόντων εκπαιδευτικών λαμβάνονται υπόψη η οργανικότητα του σχολείου, ο αριθμός των μαθητών, η έκταση και η ιδιομορφία του σχολικού χώρου και εν γένει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχολείου ισχύει η παρ. 2, του άρθρου 12,  του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Από την υποχρέωση άσκησης της εφημερίας απαλλάσσονται ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής σύμφωνα με την παρ. 4, του άρθρου 12, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Έκτακτη αντικατάσταση ή αναπλήρωση εφημερεύοντος εκπαιδευτικού και αλλαγή της ημέρας εφημερίας γίνεται μόνο από τον Διευθυντή ή τον Υποδιευθυντή του σχολείου. Οποιαδήποτε αντικατάσταση, αναπλήρωση και αλλαγή εφημερίας τεκμηριώνεται και καταγράφεται στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής σύμφωνα με την παρ. 5, του άρθρου 12, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Υπεύθυνος για την επιτήρηση των μαθητών κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας είναι ο εκπαιδευτικός που διδάσκει τη συγκεκριμένη ώρα. Ο εκπαιδευτικός εισέρχεται στην αίθουσα μαζί με τους μαθητές και μετά το τέλος του μαθήματος εξέρχεται από αυτή όταν έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές, συνοδεύοντας τους μαθητές στο προαύλιο σύμφωνα με την παρ. 9, του άρθρου 12, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).
  • Η αποχώρηση των μαθητών πραγματοποιείται με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου της τάξης. Αποχώρηση μαθητή από το σχολείο πριν τη λήξη του διδακτικού ωραρίου γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλειά του (ενημέρωση και σύμφωνη γνώμη γονέων ή κηδεμόνων, εξασφάλιση συνοδείας μαθητών με ευθύνη των γονέων) σύμφωνα με την παρ. 10, του άρθρου 12, του ΠΔ 79/2017, (ΦΕΚ 109/2017, τ. Α΄).

 Μεταφορά σχολικής τσάντας μαθητών

Συμμετοχή ετερόδοξων μαθητών στην πρωινή προσευχή, εκκλησιασμό και στο μάθημα των Θρησκευτικών

Φαρμακευτική αγωγή μαθητών εντός σχολικού ωραρίου

Μεταφορά μαθητών

Πιστοποιητικά γέννησης μαθητών

Πρωινή προσευχή ? ανάρτηση σημαίας

Πρωινή Προσευχή.

Ανάρτηση σημαίας.

Χρήση κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών συσκευών

 

Συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων ? Παιδαγωγικές συναντήσεις  – Έλεγχος προόδου ? Συνεργασία με τους γονείς

 

Συνεργασία στελεχών ? Επιμορφωτικές συναντήσεις ? Εκθέσεις απολογισμού

 

Ωράριο εκπαιδευτικών

  • Όλοι οι εκπαιδευτικοί, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντών και υποδιευθυντών, εφαρμόζουν και τηρούν το προβλεπόμενο από το άρθρο 9 του Ν.2517/1997, (ΦΕΚ 160/1997 τ. Α?) διδακτικό τους ωράριο.
  • Αυτό, σε καμία περίπτωση, δεν παραβιάζει τη σχετική διάταξη της παρ. 8, του άρθρου 13, του Ν. 1566/85, (ΦΕΚ 167/1985 τ. Α?), σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός δεν υποχρεούται να παραμείνει στο σχολείο πέραν των 6 ωρών.
  • Η διαδικασία συμπλήρωσης ωραρίου των εκπαιδευτικών γίνεται σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 33 του Ν. 4386/2016, (ΦΕΚ 83/2016, τ . Α?).
  • Επισημαίνεται ότι οι Δ/ντές των σχολικών μονάδων φροντίζουν ώστε όλοι οι εκπαιδευτικοί να καλύπτουν πλήρως το διδακτικό τους ωράριο εντός του προβλεπόμενου 6ώρου.

 

Ωρολόγια Προγράμματα

Δημοτικών Σχολείων

Ωρολόγιο πρόγραμμα για ολιγοθέσια σχολεία (1/θ και 2/θ και 3/θ)

Ωρολόγιο πρόγραμμα για 4/θ και άνω Δημοτικά Σχολεία

Νηπιαγωγείων