ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ “ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ”
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Αφόρμηση για τη διαθεματική διδασκαλία αποτέλεσε το κείμενο του Μπέρτολτ Μπρέχτ “Για τον όρο μετανάστες” που ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β’ Γυμνασίου.
Ο σχεδιασμός και η οργάνωση της διδασκαλίας έγινε στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης, σύμφωνα με την οποία “οι μαθητές δουλεύουν μαζί σε μια μικρή ομάδα όπου ο καθένας μπορεί να συμμετέχει σε μια συλλογική εργασία η οποία θα έχει καθοριστεί με σαφήνεια”. Για την υλοποίησή της εφαρμόστηκε η διαθεματική προσέγγιση έτσι ώστε όχι μόνο να επιτευχθεί ο γνωστικός στόχος, αλλά ταυτόχρονα οι μαθητές μέσα από την όλη διαδικασία να ασκήσουν τη γλώσσα δυναμικά, να απολαύσουν μια ποικιλία γνώσεων, να ασχοληθούν με αντικείμενα και έννοιες που τα ενδιαφέρουν και να ανακαλύψουν και να χρησιμοποιήσουν νέες μεθόδους εύρεσης πληροφοριακού υλικού.
Το ανθολογούμενο λογοτεχνικό κείμενο, εκτός από κεντρικός άξονας διδασκαλίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το σεβασμό στην ετερότητα, αποτέλεσε εφαλτήριο ώστε οι μαθητές να προβληματιστούν και να συζητήσουν σχετικά με το θέμα των μεταναστών και των πολιτικών προσφύγων σε διαφορετικές χρονικές και ιστορικές περιόδους, σε διαφορετικούς τόπους και σε διαφορετικό κοινωνικο – πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο.
Απώτερος σκοπός της προσπάθειας υπήρξε η κατανόηση εκ μέρους των μαθητών πως ο φόβος απέναντι στον ξένο είναι στην ουσία φόβος απέναντι στον ίδιο μας τον εαυτό. Οι άλλοι είμαστε εμείς.
Λεπτομέρειες σχετικές με την οργάνωση και υλοποίηση της διαθεματικής διδασκαλίας, τα τελικά παραδοτέα του, αλλά και διδακτικό υλικό που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος μπορείτε να δείτε πατώντας το κουμπί με την ένδειξη “Προβολή”.