ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

ΠΛΗΡΗΣ ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ

Διερεύνηση των Πρακτικών Διαδικτυακής Αναζήτησης Πληροφοριών από τους Μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

[ 10th Conference on Informatics in Education | Θεσσαλονίκη | 2 – 4 Νοεμβρίου 2018 ]

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η παρούσα εισήγηση αποτελεί καταγραφή των πορισμάτων μιας περιορισμένης σε έκταση έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ) κατά τα σχολικά έτη 2016 – 17 και 2017 – 18. Διερευνήθηκαν και μελετήθηκαν πρακτικές διαδικτυακής αναζήτησης πληροφοριών από μαθητές Γυμνασίου κατά την εκπόνηση εργασιών που τους ανατέθηκαν στο πλαίσιο της Νεοελληνικής Γραμματείας. Το ζητούμενο της έρευνας έγκειται στη κατανόηση του τρόπου αναζήτησης και αξιολόγησης διαδικτυακών πηγών, στη χρήση ή μη βέλτιστων πρακτικών και στην αξιοποίηση του επιλεγμένου υλικού. Εντοπίζονται λάθη και παραλείψεις και αξιολογείται ο βαθμός αξιοποίησης των δυνατοτήτων του Διαδικτύου. Με αφόρμηση τα ερευνητικά ευρήματα προτείνεται η σύνταξη ενός οδικού χάρτη πληροφοριακού γραμματισμού, καθώς και σχετικό υποστηρικτικό υλικό.

 

Ο ψηφιακός και πληροφοριακός γραμματισμός του μαθητή βρίσκονται σε άμεση σχέση και συνάρτηση με τον ψηφιακό γραμματισμό του εκπαιδευτικού. Επομένως, στη διδακτική πράξη δεν αρκεί μόνο η χρήση ψηφιακών μέσων και η ανάθεση εργασιών που απαιτούν την αξιοποίησή τους, αλλά και μια παράλληλη εκπαίδευση των εμπλεκομένων μερών. Η εκπαιδευτική κοινότητα οφείλει να υπερβεί στερεότυπες αντιλήψεις που συνδέουν την επαρκή κατάρτιση στις ΤΠΕ με τις θετικές επιστήμες και να συνειδητοποιήσει ότι όλα τα γνωστικά αντικείμενα μπορούν και πρέπει να παρέχουν ψηφιακό και πληροφοριακό γραμματισμό στους μαθητές. Εξάλλου, ο ψηφιακός γραμματισμός χωρίς τον πληροφοριακό γραμματισμό είναι κενό γράμμα.