ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ “ΟΤΑΝ ΕΦΥΓΑΝ ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ”

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ

Το εν λόγω σενάριο μαθήματος εφαρμόστηκε το σχολικό έτος 2015 – 2016 στην Β’ Γυμνασίου και αφορά την αξιοποίηση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων στο γνωστικό αντικείμενο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Οι βασικοί λόγοι που με ώθησαν στην επιλογή αξιοποίησης ολόκληρων λογοτεχνικών έργων σε αντίθεση με αποσπάσματα είναι οι ακόλουθοι:

[ 1 ] Η μελέτη ενός αποσπάσματος ενός μεγαλύτερου έργου οδηγεί σε μια επιφανειακή προσέγγιση της λογοτεχνίας, συχνά οδηγώντας σε παρανοήσεις.

[ 2 ] Περιορίζεται η δυνατότητα διδασκαλίας βασικών συστατικών της λογοτεχνικής γραφής (πλοκή, εξέλιξη χαρακτήρων, κτλ).

[ 3 ] Η μελέτη ενός αποσπάσματος ενός μεγαλύτερου έργου στερεί τους μαθητές από την αναγνωστική απόλαυση.

[ 4 ] Πιο ουσιαστική κατανόηση της τέχνης και της τεχνικής της συγγραφής.

[ 5 ] Η μελέτη ολόκληρων λογοτεχνικών έργων προωθεί την φιλαναγνωσία.

Εδώ θα βρείτε υλικό σχετικό με την αξιοποίηση του εξαιρετικού βιβλίου της Αγγελικής Δαρλάση “Όταν έφυγαν τα αγάλματα” στην διδακτική πράξη.

Το συγκεκριμένο έργο επιλέχθηκε τόσο λόγω της πολυδιάστατης παιδαγωγικής αξίας του (μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για την μελέτη τόσο της σύγχρονης, όσο και της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, καθώς πραγματεύεται μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αληθινή ιστορία, γνωστή σε λίγους), όσο και λόγω της  πολυδιάστατης συγγραφικής του αξίας (κινείται εξαιρετικά ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, ενώ ταυτόχρονα αξιοποιεί πολλαπλά επίπεδα αφήγησης).

Το σενάριο μαθήματος παρουσιάστηκε στην επίσημη παρουσίαση του βιβλίου από την συγγραφέα στο Βιβλιοπωλείο Ιανός στην Θεσσαλονίκη τον Μάιο του 2016. Στο πάνελ της παρουσίασης, πέραν της συγγραφέως, συμμετείχαν ο κ. Ανδρέας Καρακίτσιος, Καθηγητής στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και η κ. Έλενα Αρτζανίδου, εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων.