ΓΚΟΤΧΟΛΤ ΕΦΡΑΙΜ ΛΕΣΙΝΓΚ “Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΟΥ”

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

Αφόρμηση για τη διαθεματική διδασκαλία αποτέλεσε το κείμενο του Γκ. Ε. Λέσινκγ “Η ιστορία του δαχτυλιδιού” που ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β’ Γυμνασίου.

Η διδασκαλίας οργανώθηκε εννοιοκεντρικά γύρω από το θέμα “Θρησκευτική ετερότητα και Λογοτεχνία” και, με βάση έννοιες που “διατρέχουν” τα εμπλεκόμενα μαθήματα ή περιοχές γνώσεων, επιχειρήθηκε η άμεση σύνδεση της σχολικής γνώσης με αυθεντικές καταστάσεις και προσωπικά βιώματα των μαθητών (Ματσαγγούρας, 2003). Οι διαθεματικές – διακλαδικές έννοιες οι οποίες προσεγγίστηκαν και με τις οποίες  ήρθαν σε επαφή οι μαθητές, ήταν η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα, το δικαίωμα, η ευθύνη, η αλληλεξάρτηση και το θείο.

Το ανθολογούμενο λογοτεχνικό κείμενο, εκτός από κεντρικός άξονας διδασκαλίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το σεβασμό στην ετερότητα, αποτέλεσε εφαλτήριο προβληματισμού και συζήτησης σχετικά με τον τρόπο προσέγγισης του θείου σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, τόπους και θρησκευτικά δόγματα.

Ο βασικός στόχος ήταν να βρουν οι μαθητές πώς η σχέση αυτή αποτυπώνεται σε διαφορετικά γραμματειακά είδη και σε διαφορετικές ιστορικές εποχές, αφού πρώτα κατανοήσουν τα κοινά στοιχεία και τις διαφορές σχετικά με τον τρόπο που κάθε θρησκεία αντιμετωπίζει τον άνθρωπο και υπόσχεται τη σωτηρία της ψυχής του. Παράλληλα, επιχειρήθηκε η ένταξη της θρησκευτικής ετερότητας στο πλαίσιο των ανθρώπινων δικαιωμάτων, αφού πρώτα διευκρινίστηκε ο όρος και πραγματοποιήθηκε μια σύντομη ιστορική αναδρομή.

Επιμέρους στόχος υπήρξε η προσπάθεια να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με την αλληγορία ως μέσο διδαχής και να εντοπίσουν τις διαφορές της από άλλα διδακτικά κειμενικά είδη. Παράλληλα, επιχειρήθηκε η ένταξη των αλληγορικών κειμένων στο συγκεκριμένο κοινωνικο – πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο.

Η δραστηριότητα δομήθηκε σε δύο διδακτικές ώρες. Οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες, συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας και συζήτησαν τα εξαγόμενα συμπεράσματα.

Λεπτομέρειες σχετικές με την οργάνωση και υλοποίηση της διαθεματικής διδασκαλίας, τα τελικά παραδοτέα του, αλλά και διδακτικό υλικό που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος μπορείτε να δείτε πατώντας το κουμπί με την ένδειξη “Προβολή”.