|
|
|
|
|
ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΙΣΗΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Η ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΣΚΕΨΗΣ «ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ»
Τεύχος 19
Τα τελευταία χρόνια καθίσταται όλο και πιο έκδηλη η συντονισμένη
προσπάθεια μιας ομάδας γλωσσολόγων, οι οποίοι εργάζονται σε Πανεπιστήμια
της Κύπρου και της Ελλάδας, για προαγωγή της κυπριακής διαλέκτου σε
χωριστή γλώσσα. Η προσπάθεια αυτή αποτελεί σύμπτωμα μιας γενικότερης
ιδεολογικής τάσης, η οποία στοχεύει αφενός στην αποδόμηση της εθνικής
ταυτότητας, της γλώσσας και της ιστορίας του κυπριακού ελληνισμού και
αφετέρου στην κατασκευή διακριτής κυπριακής ταυτότητας.
Πηγή:
http://www.thoukidides.com/phocadownload/deltio_typou.pdf
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 13-10-2013 |
ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Ιερά
Αρχιεπισκοπή Κύπρου
Τεύχος 19
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Μέσα στην πολύμορφη κρίση που επηρεάζει όλες τις πτυχές
της ζωής και όλα τα στρώματα του λαού κρίνουμε αναγκαίον εν όψει
της νέας σχολικής χρονιάς να απευθυνθούμε πατρικά προς
όλους, το πλήρωμα της Εκκλησίας, και να σας καταστήσουμε κοινωνούς των
ανησυχιών και των προβληματισμών μας γύρω από τη φιλοσοφία των νέων
αναλυτικών προγραμμάτων στα σχολεία μας.
Συνέχεια
...
Αναρτήθηκε στις 13-10-2013 |
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΤΟ ΝΕΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (ΝΑΠ) ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ
ΓΛΩΣΣΑΣ
Δανάη Γεωργιάδου
Τεύχος 19
Καθόλου ευοίωνες για την αποτελεσματική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας
στα σχολεία και γενικότερα για τη γλωσσική καλλιέργεια των παιδιών μας
δεν είναι οι προοπτικές, αν συνεχιστεί η εφαρμογή του Νέου Αναλυτικού
Προγράμματος (ΝΑΠ) στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, το οποίο εισήχθη
στο Κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα από την προηγούμενη Κυβέρνηση (2011).
Πηγή:
http://synodoiporia.blogspot.be/2013/08/blog-post_9841.html
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 13-10-2013 |
Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΡΘΟΤΗΤΑ ΩΣ ΑΠΕΙΛΗ
Κυριάκος Κατσιμάνης
Τεύχος 19
Η μόδα της «πολιτικής ορθότητας» έχει έρθει προ πολλού και στη χώρα μας.
Είχε ξεκινήσει πριν από μερικές δεκαετίες στις
Η.Π.Α.
ως απόπειρα καταπολέμησης των διακρίσεων απέναντι σε θεωρούμενες
ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (μαύρους, ομοφυλόφιλους, μετανάστες κτλ.) και
για το σκοπό αυτό κρίθηκε σκόπιμη η χρήση «ουδέτερων» και ανώδυνων
εκφράσεων
σχετικά με τις ομάδες αυτές (για παράδειγμα «έγχρωμος» αντί «μαύρος»).
Πηγή:
http://www.antibaro.gr/article/8434
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 13-10-2013 |
ΣΤΟΝ ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΩΤΗ
Μαρία Παν. Παναγιωτοπούλου-Μποτονάκη
Τεύχος 19
Κοιτάζω την εικόνα
σου, χιλίαρχε,
Καμωμένη όχι από
έλληνα, μα από ζωγράφο ξένο.
Διαβαίνεις το
ορμητικό ποτάμι
Κι είσαι ο ίδιος
γεμάτος ορμή
Οργή διακρίνω στο
βλέμμα σου.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 13-10-2013 |
ΠΩΣ Ο ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΣΜΟΣ ΟΔΗΓΕΙ ΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
ΣΤΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΤΙΜΙΑ
π.
Ἰωνὰς Μοῦρτος
Τεύχος 18
Ὑπάρχουν ἄρθρα σχετικὰ μὲ τὸν ἐθνοφυλετισμὸ τὴν αἵρεση τοῦ ρατσισμοῦ, ἡ
ὁποία εἶναι σὰν τὸν καρκίνο στὴν ὀρθόδοξη ἐκκλησία, ἀλλὰ τὰ περισσότερα
ἀπὸ αὐτὰ ἀντιμετωπίζουν τὸ θέμα ἀπὸ τὴν θεολογικὴ ἄποψη. Θὰ ἤθελα νὰ
συνεισφέρω ἀπὸ μία πολὺ συγκεκριμένη ἄποψη καὶ νὰ μοιραστῶ μαζί σας τὴν
πίκρα τοῦ ποιμένα καὶ τοῦ πνευματικοῦ πατέρα καθὼς καὶ τὸ πένθος
γιὰ τὶς
ψυχὲς ποὺ καταστρέφονται ἀπὸ τὸν ἐκκλησιαστικὸ ρατσισμό.
Συνέχεια ...
Μετάφραση ἀπὸ τὰ Ἀγγλικὰ Μιχ. Μανωλόπουλος
Αναρτήθηκε στις
6-4-2013 |
H ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
π. Ἰωνὰς Μοῦρτος
Τεύχος 18
«Γιατί δὲν ἔχουμε ἐδῶ μόνιμη πολιτεία, ἀλλὰ λαχταροῦμε τὴν μελλοντικὴ» (Ἑβρ
13, 14). Οἱ Χριστιανοὶ βεβαίως ἀνήκουν σὲ μία χώρα, τήν ὁποία θὰ πρέπει
νὰ τὴν ἀγαποῦν, νὰ σέβονται τοὺς νόμους καὶ νὰ προσπαθοῦν νὰ εἶναι οἱ
καλύτεροι πολίτες. Κατὰ τὴ διάρκεια τῆς Θείας Λειτουργίας ἡ Ἐκκλησία
προσεύχεται γιὰ τοὺς ἄρχοντες τῆς χώρας, ἀκόμη καὶ ἂν δὲν εἶναι
χριστιανοί, ἀκόμα καὶ ἂν διώκουν τὴν Ἐκκλησία.
Συνέχεια ...
Μετάφραση ἀπὸ τὰ Ἀγγλικὰ Μιχ. Μανωλόπουλος
Αναρτήθηκε στις
6-4-2013 |
Εθνος,
ΛαΟς, ΕκκλησΙα
Χρῆστος
Γιανναρᾶς
Ἡ καταδίκη του ἐθνοφυλετισμοῦ ἀπὸ τὴ Σύνοδο τῆς Κωνσταντινουπόλεως τοῦ
1872 μοιάζει νὰ ἔχει μεταβληθεῖ σήμερα σὲ «κεφαλὴ κριοῦ» γιὰ τὴ συντριβὴ
τῶν διαιρέσεων ποὺ ταλαιπωροῦν τοὺς Ὀρθοδόξους, ἰδιαίτερα στὴν
«διασπορά» τους.
Συνέχεια ...
Άρθρο από το Περ. "Σύναξη" τ. 48, Οκτ. - Δεκ. 1993 Αναρτήθηκε στις
6-4-2013 |
Aρωμα
ΓυναΙκας. ΣταγΟνες απΟ
τη γυναικεΙα παρουσΙα και
δρΑση στην ευρυτανικΗ (και
Οχι μΟνο) ιστορΙα
των τρΙΩν τελευταΙων αιΩνων
Μαρία
Παν. Παναγιωτοπούλου –Μποτονάκη,
Πρεσβυτέρα, δρ. φιλολογίας, προϊσταμένη ΓΑΚ Ευρυτανίας
Τεύχος 18
Γυναίκες στο πέρασμα των αιώνων … οι πιο πολλές ανώνυμες … ζήσανε ζωές
ταπεινές κρυμμένες μέσα στην ανωνυμία του πλήθους, στην χοάνη της
Ιστορίας, στα πολύβουα σταυροδρόμια των πολιτισμών. Να έχει απομείνει
κάτι, ένα χνάρι από τη ζωή τους που να μας τις θυμίζει, πώς υπήρξαν,
έδρασαν, πάλεψαν, αγωνίστηκαν,
όπως αυτή η ανώνυμη
Αμπλιανίτισσα:
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
6-4-2013 |
ΠροσπΑθεια αναγωΓΗς της
κυπριακΗς διαλΕκτου σε γλΩσσα;
ΓλωσσολογικΗ εργασια, ιδεολογικΟ
υπΟβαθρο, κοινωνικΕς συνΕπειες
Γεώργιος
Α. Ξενής
Τεύχος 17
H αναγωγή μιας διαλέκτου σε γλώσσα – ορθότερα, σε επίσημη ποικιλία –
είναι μια διαδικασία που έχει εφαρμοστεί πολλές φορές στην πρόσφατη
ανθρώπινη ιστορία. Απαιτεί πολιτική απόφαση και συνδέεται συνήθως με την
ανάπτυξη μιας νέας εθνικής ταυτότητας. Η ίδια η διαδικασία περιλαμβάνει
τον λεγόμενο γλωσσικό σχεδιασμό (language planning), δηλαδή μια σειρά
από πρακτικές γλωσσολογικές και φιλολογικές ενέργειες που αφορούν σε
πολλούς τομείς: σύνταξη γραμματικών, συντακτικών, λεξικών, εισαγωγή στο
εκπαιδευτικό σύστημα, καλλιέργεια θετικών κοινωνικών στάσεων κτλ. Στην
παρούσα ανακοίνωση εξετάζεται το φαινόμενο αυτό σε σχέση με την κυπριακή
διάλεκτο, ερευνώνται οι ιδεολογικές παράμετροι που το καθορίζουν,
προβλέπονται οι αρνητικές κοινωνικές συνέπειες που θα προκύψουν σε
περίπτωση ανάδειξης της κυπριακής διαλέκτου σε γλώσσα, και διατυπώνεται
μια εισήγηση προς τους γλωσσολόγους που εμπλέκονται στον άτυπο (λόγω
ανυπαρξίας πολιτικής απόφασης) γλωσσικό σχεδιασμό.
Το κείμενο αποτελεί ανακοίνωση που έγινε στο πλαίσιο του συνεδρίου "Τη
γλώσσα μού έδωσαν ελληνική" το οποίο οργάνωσε ο Όμιλος Πνευματικής
Ανανεώσεως στις 5 Μαΐου 2012 στη Λευκωσία (Αίθουσα του Εκπαιδευτικού και
Πολιτιστικού Κέντρου της Λαϊκής Τράπεζας). Προσεχώς θα δημοσιευθεί και
στα Πρακτικά του εν λόγω συνεδρίου.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
15-2-2013 |
ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΗΣΑΪΑ
Αλβέρτος Νοκ Μετάφραση, Κριτικός
σχολιασμός: Ευάγγελος Γερονικόλας
Τεύχος 17
Ένα βράδυ το περασμένο φθινόπωρο, άκουγα για ώρες κάποιο Ευρωπαίο γνωστό
μου να αναπτύσσει μια πολιτικο-οικονομική θεωρία που έμοιαζε να’ ναι
στέρεα σαν καρύδι, και δεν μπορούσα να της βρω ψεγάδι. Στο τέλος, με
μεγάλη ειλικρίνεια προσέθεσε: «Έχω μια αποστολή για τις μάζες. Η αίσθησή
μου είναι ότι έχω κληθεί για να με ακούσει όλος ο κόσμος. Σ’ αυτό θα
αφιερώσω το υπόλοιπο της ζωής μου· στο να ακούσουν όλοι την θεωρία μου.
Πώς το βλέπεις;»
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
15-2-2013 |
Ενα μΗνυμα αισιοδοξΙας
σε καιροΥς απαισιΟδοξους
Ιωάννης
Β. Ζάχος
Τεύχος 17
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η κοινωνία μας περνά αυτές τις μέρες μια
βαθειά κρίση, κρίση αξιών. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και κυρίως η
τηλεόραση «φροντίζουν», όσο μπορούν, να παρουσιάσουν την εικόνα μιας
παντελώς διεφθαρμένης κοινωνίας στην οποία η συναλλαγή και η απάτη
αποτελούν τον κανόνα και αυτό γιατί η τιμιότητα, η συνέπεια και το
αίσθημα ευθύνης με το οποίο πορεύεται καθημερινά η πλειοψηφία των
συνανθρώπων μας δεν «βγάζει» ειδήσεις. Έτσι εύλογα τίθενται τα ερωτήματα
«έχει μέλλον μια τέτοια κοινωνία; Και τι είδους μέλλον μπορεί να έχει;
Τι μπορεί να περιμένει κανείς; Πως πρέπει να λειτουργεί κανείς, να
συνεχίζει να ζει έντιμα με το «σταυρό στο χέρι» ή να μιμηθεί αυτούς που
εξαπατούν ή καταπιέζουν τους συνανθρώπους τους για να αποκομίσουν οφέλη;».
Το περίεργο με τα ερωτήματα αυτά είναι ότι επιδέχονται απάντηση
επιστημονικά τεκμηριωμένη.
Αναδημοσίευση από το Ενοριακό Δελτίο του Ι. Ν. Αγίας Μαρίνας Ηλιουπόλεος
Ιαν.-Φεβρ. 1999.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 15-2-2013 |
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, ΚΩΣΤΑ
ΒΑΡΝΑΛΗ ΚΑΙ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΕΦΕΡΗ
Ειρήνη Αρτέμη
Τεύχος 17
Στην εργασία αυτή θα μας απασχολήσει η
μελέτη τριών σημαντικών ποιημάτων του 20ου αιώνα, δηλαδή της περιόδου
της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας. Τα ποιήματα είναι «Η Αγωνία του
Ιούδα» του Κώστα Βάρναλη, «Ιερά Οδός» του Άγγελου Σικελιανού και «Ο
Δαίμων της Πορνείας» του Γεωργίου Σεφέρη. Πρόκειται για τρεις ποιητές
που αντιπροσωπεύουν ο καθένας τους ένα από τα μεγαλύτερα πνευματικά
κεφάλαια του νέου ελληνισμού.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 15-2-2013 |
Ο ΑΓΙΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Μιχαήλ
Μανωλόπουλος
Τεύχος 16
Σε άρθρο του Πασχάλη
Κιτρομιλήδη διαβάζουμε σε ένα κείμενο του 1810 ακραίων «διαφωτιστών» την
προσπάθειά τους να γελοιοποιήσουν και να διακωμωδήσουν το φαινόμενο των
νεομαρτύρων: «…Δυσχεραίνουσιν οι Άγιοι
(Αρχιερείς) όταν βλέπουσι εκδιδόμενα εις φως βιβλία επιστημονικά και
φιλολογικά, τα οποία φωτίζουσι το γένος. Ως φαίνεται, δεν εχόρτασαν
ούτοι από Συναξάρια και Μαρτυρολόγια, Νέους Παραδείσους και Όρμους
σωτηρίους, Ορθοδοξίας Πηδάλια, Λαυσαϊκά, Ασκητικά και άλλας σαπρολογίας,
με τα οποία οι μελανοφόροι και μελανόψυχοι απεζόφωσαν το γένος…». Ο
Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, κατά κόσμον Νικόλαος Καλλιβούρτζης
(1749-1809), χωρίς να αγνοεί «επιστημονικά και φιλολογικά βιβλία της
εποχής του», συγγράφει «Συναξάρια και Μαρτυρολόγια, και Ορθοδοξίας
Πηδάλια, και Ασκητικά».
Εισήγηση στο συνέδριο που έγινε τον
Νοέμβριο 2009 στη Νάξο για τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 28-10-2012 |
Ο
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Κυριάκος
Κατσιμάνης
Τεύχος 16
Η λέξη «πολιτισμός», ετυμολογικά, προέρχεται από τη λέξη «πολίτης»
και η λέξη «πολίτης», με τη σειρά της, προέρχεται
από τη λέξη «πόλις». Όταν ο Αριστοτέλης λέει ότι ο άνθρωπος είναι «πολιτικόν
ζώον», εννοεί, κατ’ αρχάς, ότι συμμετέχει στη ζωή της πόλης
και απολαμβάνει στο εσωτερικό της τα αγαθά της οργανωμένης ζωής,
όπως την ικανοποίηση των υλικών αναγκών, την ασφάλεια, την εξημέρωση των
ηθών, την εξευγενισμένη ζωή και την ευδαιμονία.
Διάλεξη που δόθηκε
στις 14/5/2012, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ένωσης Καθηγητών και
Διανοουμένων για την Προαγωγή της Φιλοσοφίας
στην Εκπαίδευση (ΕΚΔΕΦ).
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 28-10-2012 |
ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ ΤΗΣ
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ - ΑΠΟ ΤΟ
ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟ ΣΤΟ ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ
ΔΥΝΑΜΕΩΝ
Εἰρήνη
Αρτέμη
Τεύχος 16
Στὰ τέλη τοῦ
17ου αἰώνα στὴν Εὐρώπη ἔκανε τὴν ἐμφάνισή του τὸ κίνημα τοῦ Διαφωτισμοῦ.
Μὲ τὸν ὄρο «Διαφωτισμὸ» ἢ «Αἰῶνα τῶν Φώτων» ὀνομάστηκε ἡ οἰκονομική,
κοινωνική, ἐπιστημονική, πολιτικὴ καὶ γενικότερη ἰδεολογικὴ κίνηση, ποὺ
ἔθετε σκοπὸ τὴ βελτίωση τῶν συνθηκῶν τῆς ἀνθρώπινης κοινωνίας καὶ ποὺ
ἐκτείνεται χρονικὰ ἀπὸ τὸ 1688 – Ἔνδοξη Ἐπανάσταση στὴν Ἀγγλία- ἕως τὸ
1789 –ἔναρξη τῆς Γαλλικῆς Ἐπανάστασης. Βασικὰ γνωρίσματα αὐτῆς τῆς
πολύμορφης κίνησης ἦταν: α) Ἐμπιστοσύνη στὴ λογικὴ ἱκανότητα τοῦ
ἀνθρώπου, β) Κριτικὸς ἔλεγχος, ἄρνηση τῶν παραδόσεων καὶ κάθε αὐθεντίας,
γ) Ἄσκηση ἀμείλικτης κριτικῆς σὲ κάθε θεωρία γιὰ τὴ φύση, τὴ γνώση, τὴν
κοινωνία, τὴ θρησκεία, τὴν πολιτικὴ ὀργάνωση, γιὰ ὅλους τους θεσμούς.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 28-10-2012 |
Ποιμαντική και Ψυχοθεραπεία: Συνέντευξη με τον π. Βασίλειο Θερμό
Τεύχος 16
Συζητάμε με τον π. Βασίλειο Θερμό, ψυχίατρο παιδιών και εφήβων και
συγγραφέα πλήθους σημαντικών βιβλίων που σχετίζονται με την ψυχολογία
των παιδιών και των εφήβων, την πνευματική ζωή των πιστών, αλλά και τη
γενικότερη κατάσταση της σύγχρονης Εκκλησίας. Ο π. Βασίλειος πρόσφατα
συμμετείχε στη διοργάνωση του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου Ορθοδόξων
Ψυχοθεραπευτών, που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο, μεταξύ 27 και 30
Σεπτεμβρίου 2012.
Από τη Διαδικτυακή
Πύλη Πεμπτουσία :
http://www.pemptousia.gr/2012/10/43439/
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 28-10-2012 |
ΟΙ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΤΟΥ ΑΙΤΩΛΟΥ ΣΤΗ ΔΗΜΩΔΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
Μαρία
Παναγιωτοπούλου – Μποτονάκη
Τεύχος 15
Σέ καιρούς
δυσχειμέρους, ὅταν
τό παρόν φαίνεται δυσβάσταχτο καί τό μέλλον φαντάζει τόσο δυσοίωνο,
κυρίως γιά τά παιδιά
μας, μοιάζει ματαιοπονία νἀ ἀσχολεῖται κανείς μέ
τήν μελέτη τοῦ παρελθόντος, ἀνάλωση δυνάμεων καί πόρων, δαπάνη
χρόνου.
Εὔκολα μπορεῖ νά σέ κυριεύσει ὁ πειρασμός τῆς ἀμφιβολίας καί νά
ἀναρωτηθεῖς: Πρός τί ἕνα ἀκόμα συνέδριο γιά τόν
ὅσιο Εὐγένιο τόν Αἰτωλό
καί τούς περί αὐτόν; Τί τό νέο ἔχει νά προσκομιστεῖ στήν ἱστορική
ἀνάγνωση τοῦ περιρρέοντος χωροχρό-
νου, τοῦ ἱστορικοῦ γίγνεσθαι, τῶν
κοινωνκῶν καί πολιτισμικῶν συνθηκῶν; Καί μέ ποιάν άνάκαρα νἀ ἀναδιφήσεις
τό παρελθόν
ὅταν τό παρόν σέ πνίγει;
Εισήγηση στο συνέδριο που έγινε τον Οκτώβριο 2011 στο Καρπενήσι για τον
όσιο Ευγένιο από τον σύνδεσμο «Όσιος Ευγένιος ο Αιτωλός»
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
4-8-2012 |
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
Χρήστος
Χριστοδούλου
Τεύχος 15
Ορθοδοξία
δεν υπάρχει χωρίς Ορθόδοξη Εκκλησία. Ορθοδοξία σημαίνει ορθή δόξα δηλαδή
ορθή γνώμη, ορθή πίστη. Η
Ορθοδοξία δεν είναι ιδεολογία, αλλά τρόπος
ζωής:·Ασκητικός (όσον
αφορά το καθήκον του Χριστιανού προς τον εαυτό του),
Αγαπητικός (όσον αφορά τα
καθήκοντα του Χριστιανού προς τους συνανθρώπους του) και ·
Ευχαριστιακός (όσον αφορά
τα
καθήκοντα εκάστου προς τον Θεό). Αντίθετα, Ιδεολογία είναι ένα σύστημα αξιών, που αποβλέπει στην
μεταρρύθμιση
της εκπαιδεύσεως, της ηθικής και του
πολιτικού βίου, επί τη βάσει φυσιολογικών και ψυχολογικών γνώσεων και
απορρίπτει
κάθε μεταφυσική και θρησκευτική επίδραση.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
4-8-2012 |
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ “ΝΟΣΤΑΛΓΟ” ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ
ΤΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΔΩΡΑΣ ΜΑΣΚΛΑΒΑΝΟΥ “ΚΙ ΑΝ ΦΥΓΩ ...
ΘΑ ΞΑΝΑΡΘΩ”
Γιάννης
Τζιώτης
Τεύχος 15
Ὁ Μαθιός,
ἕνας νέος 18 ἑτῶν, εἶναι κρυφά ἐρωτευμένος μέ τή Λιαλιώ, μιά κοπέλα 25
ἑτῶν πού εἶναι παντρεμένη μέ ἕναν πολύ
μεγαλύτερό της ἄντρα, τόν μπαρμπα
Μοναχάκη, πού ὅπως λέει ἡ Λιαλιώ "ὅλο στόν
καφενέ περνάει τήν ὥρα του... Ὥς τά μεσάνυχτα
δέ ξεκολλάει...Ἐμένα
μ᾽ἀφήνει πάντα μοναχή μου...".
Κάποιο βράδυ ἡ Λιαλιώ ἐκφράζει τήν ἐπιθυμία νά μπεῖ σέ μιά βάρκα
καί
νά φύγει πέρα, πρός τόν τόπο καταγωγῆς της. Νοσταλγεῖ τόν τόπο της
καί δέν ἀντέχει νά ζεῖ μακριά ἀπό τούς δικούς της.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
4-8-2012 |
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
π.
Kirill Kopeikin
Τεύχος 15
Ακούστηκε εδώ, ότι η επιστήμη στον Μεσαίωνα προήλθε από την
Καθολική γλώσσα. Θα ήθελα να κάνω σαφές γιατί προέκυψε ακριβώς εκεί,
αλλά όχι στην Ορθόδοξη ανατολή. Θα ήθελα να αρχίσω με δύο αξιώματα. Ο
καθορισμός του αξιώματος είναι ένα αναγκαίο βήμα. Ήδη οι σχολαστικοί
αντελήφθησαν το άχρηστο του να ξεκινάς μια συζήτηση, πριν να καθορίσεις
τον κοινό της τόπο. Τα αξιώματα είναι δύσκολο να αναγνωρισθούν, γιατί
φαίνονται τόσο φυσικά, ώστε γίνονται ένα σύνηθες κομμάτι της σκέψεώς
μας.
Το πρώτο αξίωμα πιθανόν δεν θα εγείρει αντιρρήσεις. Ο άνθρωπος
είναι προσωπικότητα. Το γνωρίζουμε όλοι. Τι σημαίνει προσωπι-κότητα;
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
4-8-2012
Εισήγηση στο 5ο Διεθνές Συνέδριο 29-31 Αυγούστου 1994,
Ντούμπνα, Ρωσία, με θέμα Επιστήμη, Φιλοσοφία, Θεολογία: Επιστήμη στο
Χριστιανικό Κόσμο. |
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ
ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
Από το
Εορτοδρόμιον του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου
Τεύχος 14
Μέ δύο λαμπρά πράγματα ἠθέλησε νά λαμπρύνῃ τήν λαμπράν Ἀνάστασιν
τοῦ Κυρίου ἀξίως τῆς ἰδικῆς του λαμπρότητος ὁ λαμπρός τῷ βίῳ,
λαμπρότερος τῷ λόγῳ καί λαμπρότατος τήν ψυχήν Ἰωάννης· πρῶτον μέν γάρ
ἐλάμπρυνε τήν λαμπράν ἡμέραν ταύτην ὄχι μέ ἄλλον ἦχον,
ἀλλά μέ τόν πρῶτον,
διότι αὐτός εἶνε ἦχος ὅπου ἔχει τό μέλος ὀρθόν τε σύντομον καί γενναῖον.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-4-2012 |
ΕΝΑΣ ΓΕΩΡΓΙΑΝΟΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ
ΣΤΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ 9ου ΑΙΩΝΑ:
Ο ΑΓΙΟΣ ΙΛΑΡΙΩΝ Ο ΓΕΩΡΓΙΑΝΟΣ
Τεύχος 14
Eka Tchoidze
Το βιβλίο της
Eka Tchoidze
«Ένας Γεωργιανός προσκυνητής στον βυζαντινό κόσμο του 9ου
αιώνα: ο Άγιος Ιλαρίων ο Γεωργιανός», αποτελεί μια διευρυμένη μορφή
μέρους της διδακτορικής της διατριβής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Πρόκειται για τη μελέτη ενός γεωργιανού αγιολογικού κειμένου του 10ου
αιώνα (το κείμενο έχει διασωθεί σε τέσσερεις διαφορετικές παραλλαγές),
το οποίο όμως αναφέρεται σε γεγονότα του 9ου αιώνα.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-4-2012
Βιβλιοπαρουσίαση από το Μιχαήλ
Μανωλόπουλο |
ΜΕ ΤΟ
ΛΥΧΝΟ ΤΟΥ ΑΣΤΡΟΥ
Μαρία
Παναγιωτοπούλου – Μποτονάκη
Τεύχος 14
Στον ορυμαγδό των ημερών που ζούμε, ενώσαμε τις δυνάμεις μας δύο
πολιτιστικές κοιτίδες της πόλης μας η δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη
Καρπενησίου και τα Γενικά Αρχεία του Κράτους-Aρχεία
Νομού Ευρυτανίας για να προσφέρουμε στο ευγενές κοινό της πόλης ένα
σπουδαίο πολιτιστικό γεγονός.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-4-2012 |
Η ΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΒΕΝΕΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΔΥΤΙΚΟΥΣ
ΕΥΡΩΠΑΙΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟ 13ο – 18ο ΑΙΩΝΑ
Τεύχος 14
Εἰρήνη Ἀρτέμη
Τὸ
χρονικὸ διάστημα 1201-1204 γίνεται ἡ Δ΄ Σταυροφορία, κατὰ τὴ διάρκεια
τῆς ὁποίας ἔχουμε τὴν κατάληψη τῆς Κωνσταντινουπόλεως τὸ 1204 ἀπὸ τοὺς
Λατίνους Σταυροφόρους. Μετὰ τὴν ἅλωση τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἀπὸ τοὺς
Σταυροφόρους, ἡ Βενετία κυριάρχησε σὲ ἕνα ἀρκετὰ μεγάλο μέρος τῶν
βυζαντινῶν ἐδαφῶν, ἐγκαθιδρύοντας τὴν ἡγεμονία της στὰ ἐδάφη αὐτά. Ἔτσι
τὸ 1204 ἀποτελεῖ χρονιὰ ὁρόσημο γιὰ τὶς σχέσεις Βυζαντίου καὶ Βενετίας.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-4-2012 |
Η ΠΑΤΤΥ ΚΙ Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ
Σωτήρης Μητραλέξης
Τεύχος 13
Ἡ Πάττυ τοῦ Μέγκα, «ἕνα χαζοχαρούμενο κορίτσι, τραβάει 30.000 μανάδες
καὶ παιδιὰ στὸ Τάε Κβὸν Ντὸ Φαλήρου γιὰ νὰ τραγουδήσει πλέι μπάκ»,
παρατηρεῖ ὁ συνθέτης Παναγιώτης Καλαντζόπουλος στὴν (διαυγοῦς σκέψεως
σημαντικὴ) συνέντευξή του στὴν «Καθημερινή» [6.3.11]. Σιτεμένες
ἀμερικανίδες στὰρ πραγματοποιοῦν στὴν δύση -ἢ στὰ μεσάνυχτα- τῆς
καριέρας τους μιὰ περιοδεία στὴν Ψωροκώσταινα (νῦν Φορογιώργαινα) καὶ τὰ
εἰσιτήρια ἐξαντλοῦνται μέχρις ἐξαντλητικῆς ἐξαντλήσεως.
Ἀνθυποπαραστάσεις ἐκ τῆς ἀλλοδαπῆς προσελκύουν μιλιούνια θεατῶν, ἐνῷ τὰ
εἰσιτήρια δραματοποιημένων παραστάσεων τοῦ Μεγάλου Κυνὸς Σκοῦμπι-Ντοὺ
καθίστανται ἐξόχως εὐρωβόρα στὴν ἀντίστοιχη μαύρη ἀγορά.
Συνέχεια ...
Πηγή:
http://www.antibaro.gr/node/2830
Αναρτήθηκε στις
11-3-2012 |
ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ 25η ΜΑΡΤΙΟΥ
Μαρία
Παναγιωτοπούλου-Μποτονάκη
Τεύχος 13
Στον εορτασμό των εθνικών επετείων μας δίνεται η δυνατότητα, να
ανατρέξουμε στο παρελθόν, να σχολιάσουμε το παρόν και να οραματιστούμε
το μέλλον σε συνάρτηση με το τότε και το σήμερα. Επιδιώκοντας λοιπόν μια
τέτοια σύνθεση μην παραξενευτείτε αν η ταπεινή γραφίδα μου επιχειρήσει
να σας μιλήσει με όρους φαινομενικά αντιφατικούς. Στη διαδρομή του
χρόνου συχνά οι λέξεις φορτίζονται ιδεολογικά και το φορτίο αυτό
περιπλέκει τη συνείδησή μας για τη γλώσσα, την ιστορία και την
πραγματικότητα.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-3-2012 |
ΙΩΑΚΕΙΜ ΤΗΣ ΦΛΟΡΑ (ΦΙΟΡΕ) (1135-1202)
Βαγγέλης Γερονικόλας
Τεύχος 13
Κατά τον διάσημο Γερμανοαμερικανό πολιτικό φιλόσοφο
Eric
Voegelin
(1901-1985), τα σύγχρονα καταστροφικά ολοκληρωτικά καθεστώτα (Ναζισμός,
Μπολσεβικισμός), οφείλουν τις ιδεολογικές τους ρίζες σε μια μεταλλαγμένη
αναβίωση του αρχαίου Γνωστικισμού. Ως αρχή αυτής της αναβίωσης θεωρεί
τις ιδέες του Καλαβρού μοναχού Ιωακείμ της Φλόρα ή Φιόρε (Joachim
of
Fiore)
κατά τον 12ο αιώνα.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-3-2012 |
AΠΟΚΛΙΝΟΝΤΑ
ΣΤΟΙΧΕIΑ ΣΤΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΤΟY
OΡΘΟΔΟΞΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟY
ΚΑΙ
ΤΟY
IΣΛΑΜ
Τεύχος 13
Εἰρήνη Α.
Ἀρτέμη
Δύο ἀπό τίς σημαντικότερες μονοθεϊστικές θρησκεῖες τοῦ κόσμου εἶναι ὁ
Χριστιανισμός καί τό Ἰσλάμ. Οἱ θρησκεῖες αὐτές ἀριθμοῦν ἑκατομμύρια
πιστούς ἀνά τόν κόσμο. Ὁ Χριστιανισμός θεωρεῖται παλαιότερος ἀπό τήν
Ἰσλαμική θρησκεία. Ὁ Χριστός γεννήθηκε περίπου λίγο πρίν τό 4 π.Χ.,
μεταξύ 8 καί 6 π.Χ., ἐνῷ ὁ Μωάμεθ γεννήθηκε στά τέλη τοῦ 6 αἰ. μ.Χ.
Ὁρόσημο γιά τό Χριστιανισμό θεωρεῖται τό ἔτος 1 μ.Χ. κατά τό ὁποῖο
γεννήθηκε ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Ἀντίστοιχα γιά τό Ἰσλάμ θεωρεῖται
καθοριστική χρονολογία τό 622, ἀφετηρία τῆς ἰσλαμικῆς χρονολογήσεως. Τό
ἔτος αὐτό ἔλαβε χώρα ἡ φυγή τοῦ Μωάμεθ ἀπό τή Μέκκα καί ἡ ἄφιξή του στή
Μεδίνα.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-3-2012 |
ΓΙΑ
ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ...
Νεκτάριος
Ρένος Παυλάκης
Τεύχος 13
Σε μία εποχή δύσκολη κοινωνικά, οικονομικά αλλά κυρίως ηθικά, είναι
απαραίτητη επιδίωξη εκ μέρους όλων, η διατήρηση της στοιχειώδους
παραμονής του λαού μας στις παραδόσεις οι οποίες δημιούργησαν ήθη και
αξίες στο τόπο μας. Ο λαός μας και ιδιαίτερα το σχολείο έχει ανάγκη
περισσότερο από ποτέ την εκκλησία.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
11-3-2012 |
ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
Άγιος
Νικόλαος Βελιμίροβιτς
Τεύχος 12
Αρκετές φορές
με έχετε ρωτήσει αν ο χριστιανισμός έχει τη δική του φιλοσοφία. Σας
έχουν διδάξει ότι, στην ιστορία της φιλοσοφίας, ο Descartes, o Kant, o
Leibnitz, o Berkeley, o James ή ο Soloviev θεωρούνται ως χριστιανοί
φιλόσοφοι. Έχετε μάθει ότι οι καθολικοί σχολαστικοί έχουν υιοθετήσει τον
Αριστοτέλη ως τον επίσημο φιλόσοφό τους, αν και ο Τερτυλλιανός είχε
δηλώσει ότι οι «φιλόσοφοι είναι οι πατέρες της αίρεσης». Έχετε
αναστατωθεί από τις αποκλίσεις αυτών των φιλοσόφων στα ουσιαστικά
ερωτήματα. Πως αποκαλούνται χριστιανοί φιλόσοφοι αφού δεν έχουν την ίδια
έννοια για το Θεό, τη ψυχή, τη φύση;
Συνέχεια ...
Από το βιβλίο του Αγ. Νικολάου Βελιμίροβιτς:
ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
Μετάφραση εκ του γαλλικού: Μιχαήλ Μανωλόπουλος
Αναρτήθηκε στις
6-1-2012 |
ΑΓΙΟΣ ΙΧΛΤΥΤ (SAINT ILLTUD)
Κασσιανή
Γ. Μαζαράκη
Τεύχος 12
Ὁ μεγάλος ἅγιος τῆς
Ὀρθοδόξου Δυτικῆς Ἐκκλησίας Ἴχλτυτ γεννήθηκε τὸ 450 μ.Χ. στὴ Δ. Γαλλία,
στὴ Βρεττάνη. Πατέρας του ἦταν ὁ Βισκάισιος (Biscausius ἢ Bicanu),
Ῥωμανοκέλτης στρατιωτικός, ὅπως καὶ ὁ μεγαλύτερος ἀδελφός του Σάτουρν ἢ
Σατουρνῖνος. Ἡ μητέρα του ὀνομαζόταν Ῥηγούλα (Riengulida, τὸ ἴδιο
βαπτιστικὸ ὄνομα εἶχε καὶ ἡ ἁγία Φιλοθέη). Ἡ Ῥηγούλα περιγράφεται ἀπὸ
τοὺς ἱστορικοὺς ὡς μία συνετὴ καὶ σοφὴ ἀρχόντισσα.
Συνέχεια ...
Από το βιβλίο της Κασσιανής Γ.
Μαζαράκη:
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΒΡΕΤΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΚΕΛΤΙΚΗ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΒΙΟΙ ΑΓΙΩΝ ΤΗΣ ΟΥΑΛΙΑΣ
Αναρτήθηκε στις
6-1-2012 |
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
π. Δημήτριος Κιριάνωφ
Τεύχος 12
Τι είναι
πολιτισμός; Μπορούμε να μιλάμε για το «παραπολιτισμό»; Πώς συσχετίζονται
ο πολιτισμός, οι πολιτισμικές διεργασίες, και η πνευματικότητα;
Προσφέροντας στον αναγνώστη μια απάντηση στα ερωτήματα αυτά, ο καθηγητής
της θεολογικής σχολής του Τομπόλσκ, ιερέας Δημήτριος Κιριάνωφ περιγράφει
ένα μοντέλο της παρακμής του σύγχρονου πολιτισμού και κάνει προτάσεις
για την υπέρβαση της επικρατούσας πολιτιστικής κρίσης.
Συνέχεια
...
Πηγή:http://www.bogoslov.ru/greek/text/888805.html
Αναρτήθηκε στις
6-1-2012
|
Ο ΕΝΤΑΦΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΚΑΤΑ ΤΑ ΟΜΗΡΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ
ΧΡΟΝΙΑ
Εἰρήνη Ἀ. Ἀρτέμη
Τεύχος
12
Ὁλόκληρη
ἡ
ζωή
μας
εἶναι
μία
ἀκατάπαυστη
μετάπτωση
ἀπό
τή
λύπη
στή
χαρά
καί
ἀπό
τή
χαρά
στή
λύπη.
Σημαντικό
κομμάτι
καί
ἀναπόφευκτο
στή
ζωή
κάθε
ἀνθρωπίνου
ὄντος
ἀποτελεῖ
ὁ
Θάνατος,
ὁ
ὁποῖος
γεμίζει
τήν
ψυχή
τοῦ
ἀνθρώπου
μέ
λύπη
καί
ἀγωνία
γιά
τό
τί
μέλει
γενέσθαι
μετά
τήν
ἀναχώρησή
του
ἀπό
αὐτό
τόν
κόσμο.
Ἀπό
τά
πανάρχαια
χρόνια
ὅλοι
οἱ
λαοί
προσπάθησαν
νά
βροῦν
ἀπαντήσεις
σχετικά
μέ
τό
ἐρώτημα
τί
εἶναι
στήν
πραγματικότητα
ὁ
θάνατος
καί
ἄν
ὑπάρχει
ζωή
μετά
ἀπό
αὐτόν.
Ἕνα
τέτοιο
σημαντικό
θέμα
ἦταν
ἀδύνατο
νά
μήν
ἀγγίξει
τήν
ψυχή
καί
τή
σκέψη
τῶν
ἀρχαίων
Ἑλλήνων.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις
6-1-2012
|
ΟΙ ΟΡΟΙ
ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΚΡΙΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ
Γιάννης
Τζιώτης
Τεύχος 11
Οἱ ὅροι
ρομαντικός καί ρομαντισμός ἐμφανίζονται μέ ἐξαιρετικά ὑψηλή συχνότητα
στό κριτικό ἔργο τοῦ Κωστῆ Παλαμᾶ,
ὑποσκελίζοντας
ἄλλους βασικούς ὅρους τῆς λογοτεχνικῆς ἱστορίας,
θεωρίας καί κριτικῆς.
Τό γεγονός παρουσιάζει ἐνδιαφέρον ἐπειδή οἱ συγκεκριμένοι ὅροι δέν
παρουσιάζονται μέ αὐτήν τή συχνότητα μόνο στά κείμενα ἐκεῖνα τοῦ Παλαμᾶ
πού πραγματεύονται κατ᾿ ἀποκλειστικότητα ἤ κατά προτεραιότητα τό
ρομαντισμό ὡς φαινόμενο,
ἱστορική περίοδο,
τεχνοτροπία ἤ σχολή,
ἀλλά διατρέχουν τό σύνολο τοῦ κριτικοῦ ἔργου τοῦ ποιητῆ.
Β´
Διεθνές Συνέδριο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ ΕΞΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ
Πρακτικά τόμος Β´ Αθήνα
2006
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 24-8-2011 |
Η
ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΑΣΩΜΑΤΩΝ ΠΕΤΡΑΚΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Εἰρήνη
Ἀρτέμη
Τεύχος 11
Ἡ
Ἱερὰ Μονὴ Ἀσωμάτων Πετράκη ἀποτελεῖ ἕνα σημαντικὸ
χριστιανικὸ
ἀρχαιολογικὸ
μνημεῖο
στὸ
κέντρο
τῶν
Ἀθηνῶν.
Ὁ
ἐπισκέπτης
της
ἔχει
τὴ
δυνατότητα
νὰ
ζήσει
ἔστω
καὶ
λίγο,
σὲ
μία
ἀτμόσφαιρα
παραδεισένια
πού
τὸ
φυσικὸ
στοιχεῖο
ἑνώνεται
μὲ
τὸ
ὑπερφυσικὸ
δημιουργῶντας
ἕνα
σκηνικὸ
παρμένο
ἀπὸ
τὶς
ἀφηγήσεις
τῆς
Γενέσεως
γιὰ
τὴν
Ἐδέμ.
Μέσα
στὸ
πράσινο
καὶ
τὴν
ἀπόλυτη
ἡσυχία
ποὺ
κυριαρχεῖ
στὸν
προαύλιο
χῶρο
τῆς
Μονῆς
ὁ
ἄνθρωπος
μπορεῖ
νὰ
ἀντιληφθεῖ
τὴ
μεγαλοσύνη
τοῦ
Θεοῦ
καὶ
νὰ
νιώσει
τὸ
μεγαλεῖο
τοῦ
Χριστιανισμοῦ.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 24-8-2011 |
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Ιστορικό
του μοναστηριού
Τεύχος 11
Βρίσκεται στην περιοχή των Μεγάλων Άλπεων
σε ένα απομονωμένο πλάτωμα,
περίπου σε
χίλια μέτρα υψόμετρο και
περιβάλλεται από
κορυφές που φτάνουν μέχρι δύο χιλιάδες μέτρα. Το μοναστήρι χτίστηκε από
τους ίδιους τους μοναχούς,
με τη βοήθεια πολλών φίλων πάνω στα ερείπια ενός παλιού οικισμού της
"Παναγίας
του Beauchaine,"
που χρονολογείται από το 1183.
Αυτός ο οικισμός,
ήταν
μέχρι την Επανάσταση,
ένα αγρόκτημα, σήμερα ερείπια, του Durbon,
στην
πλαγιά μιας γειτονικής κορυφής την οποία οι παλιοί
ονόμαζαν "Durbonas”.
Πηγή:
http://www.monasterelafaurie.org/index.html
Συνέχεια
... Μετάφραση:
Μιχαήλ Μανωλόπουλος
Αναρτήθηκε στις 24-8-2011 |
ΤΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Πνευματικότητα,
μοναχικός
βίος
Τεύχος 11
Το μοναστήρι του Αγίου Νικολάου στο Dalmerie της Γαλλίας είναι
προσαρμοσμένο στις ανάγκες των Δυτικών που επιθυμούν να εκπληρώσουν τη
μοναστική τους κλίση μέσα στην ορθόδοξη παράδοση.
Το
απαραίτητο άνοιγμα στη διδασκαλία της Αγίας Ορθόδοξης Εκκλησίας
και στην πνευματική της κληρονομιά δεν μπορεί να γίνει σε βάρος της
ανθρώπινης ταυτότητας και του πολιτισμού.
Πηγή:
http://www.dalmerie.com/
Συνέχεια
...
Μετάφραση:
Μιχαήλ Μανωλόπουλος
Αναρτήθηκε στις 24-8-2011 |
ΕΙΝΑΙ Η ΓΙΟΓΚΑ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ (ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ);
Χρήστος
Ταγαράκης
Τεύχος 11
Η Ευρώπη [των
τελευταίων 3.000 ετών] και ο αθλητισμός γεννήθηκαν στην Ελλάδα.
"Η
Ευρώπη ήρθε από την Μικρά Ασία, στην ηπειρωτική Ελλάδα. "Αυτή ήταν η
στιγμή κατά την οποία γεννήθηκε η ελληνιστική Ευρώπη" (Weitz 1997, 22),
η οποία έγινε στην συνέχεια το κέντρο του τότε Ευρωπαϊκού κόσμου (περίπου
1.000 προ Χριστού). Με αυτόν τον τρόπο
[η Ελλάδα]
έγινε ο αρχικός πυρήνας της σημερινής Ευρώπης.
Επίσης
σε αυτόν τον
χώρο γεννήθηκε και ο αθλητισμός.
Κατά συνέπεια, η Ελλάδα μπορεί να χαρακτηριστεί με διπλή έννοια, ως η
γεννέτειρα
των σημερινών
σύγχρονων εξελίξεων [Ευρώπη - αθλητισμός]."
Συνέχεια
...
http://www.antibaro.gr/node/563 το
κείμενο κυκλοφορεί και σε έντυπη μορφή: http://www.antibaro.gr/node/1321
Αναρτήθηκε στις 24-8-2011 |
Ο ΦΟΒΟΣ ΣΤΗΝ ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ,
Ο ΛΑΟΣ Ο ΚΑΘΗΜΕΝΟΣ ΕΝ ΣΚΟΤΕΙ ΚΑΙ ΣΚΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ
π.
Ιωνάς Μούρτος
Τεύχος 10
Ζώντας στην Ταϊβάν στο ξεκίνημα της ορθόδοξης εκκλησίας, η αγάπη μου για
τους Κινέζους έγινε μεγαλύτερη. Βέβαια είχε αρχίσει από τα φοιτητικά
χρόνια και τώρα έδωσε η χάρη του Θεού να βρίσκομαι εδώ να τελώ την Θεία
Λειτουργία και έτσι η χάρη και η αγάπη του Θεού να γίνονται αισθητά στην
Ταϊβάν.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε στις 22-6-2011 |
Η
ΓΕΝΕΣΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΤΗΣ ΥΠΑΤΙΑΣ
Γ.
Κ. Τσέντος
Τεύχος 10
Ἡ πρόσφατη κινηματογραφική ταινία μέ θέμα τή φιλόσοφο Ὑπατία καί
τήν ἀποτρόπαια δολοφονία της στήν Ἀλεξάνδρεια Agora,
παραγωγή
2009 καί ἔναρξη
προβολῆς στήν Ἑλλάδα 28 Ἰανουαρίου
2010,
ταινία τοῦ Alejandro Amenábar
μέ μιά ἐξαιρετική
Rachel Weisz
στόν πρωταγωνιστικό ρόλο γέννησε σέ πολλούς πολλά καί
καίρια ἐρωτήματα: Ποιά εἶναι αὐτή ἡ Ὑπατία; Τί εἶναι πάλι αὐτή ἡ νέα
ἐπίθεση ἐνάντια στήν Ἐκκλησία; - νέα ἐπίθεση,
καθώς φαίνεται σέ πολλούς, ἀλλά
βεβαίως κινούμενη φανερά πάνω στό παλαιό,
δοκιμασμένο μοτίβο: τό μοτίβο τοῦ γκρεμίσματος τῶν μύθων τοῦ
Χριστιανισμοῦ, τό μοτίβο τῆς ἀποκάλυψης τῆς
ἐπιμελῶς κρυμμένης γιά πολλούς αἰῶνες ἀλήθειας ...
Συνέχεια ...
Από: Περ.
"ΑΚΤΙΝΕΣ" Μάιος 2010, αρ. 711 Αναρτήθηκε στις 22-6-2011 |
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
π.
Γεώργιος Μεταλληνός
Τεύχος 10
Σεβασμιώτατε, σεβαστοί πατέρες, κ. πρόεδρε του δημοτικού
συμβουλίου κ. πρέσβη, κύριοι καθηγητές, κύριε πρόεδρε, αγαπητοί φίλοι.
Θα ήθελα ν’ αρχίσω ρεαλιστικά μ’ ένα ρεαλισμό επιβαλλόμενο από την
σοβαρότητα του θέματος για το οποίο ομιλούμε. Η πρώτη γνωριμία με την
σχεδιαζόμενη ακόμη Ενωμένη Ευρώπη, την παλαιά ΕΟΚ της δικής μου γενιάς,
ήταν δυστυχώς ανώμαλη. Το 1959 ως ελέχθη άρχισαν οι πρώτες διεργασίες
για την ένταξη της Ελλάδος σ’ αυτό το χώρο και από τότε άρχισαν, ο τότε
πρωθυπουργός και ο τότε υπουργός Παιδείας, αιωνία τους η μνήμη, να
λέγουν συνεχώς ότι τώρα πια δεν χρειαζόμεθα παπάδες ή θεολόγους αλλά
χρειαζόμαστε μηχανικούς και γεωπόνους.
Συνέχεια ...
Ομιλία που έγινε στο Παν/μιο Πειραιά στις 31-3-2001. Αναρτήθηκε στις 22-6-2011 |
ΑΓΙΟΣ ΑΡΤΕΜΙΟΣ ΚΥΝΙΔΑΡΟΥ ΜΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΕ ΔΙΣΥΠΟΣΤΑΤΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ
Ι.
Κ. Τουμπακάρης
Τεύχος 10
Μετά τήν ἀποτυχία τῆς γνωστῆς ὡς
“Ὀρλωφικά”
ἐξέγερσης τοῦ 1770 καί τήν
καταστολή τοῦ ἐπαναστατικοῦ κινήματος τῶν Σφακιανῶν ὑπό τόν
Δασκαλογιάννη μέ τό μαρτυρικό τέλος τοῦ πρωταγωνιστῆ του,
οἱ Ἕλληνες, σέ κάθε γωνιά τῆς
Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας, βίωναν ἕνα καθεστώς
πλήρους ἀνασφάλειας. Τήν ἐποχή αὐτή,
ἐπίσης, βρισκόταν σέ ἐξέλιξη ἡ
λεγόμενη “ἔρις
τῶν κολλύβων”
ἡ ὁποία, ἀπό τό 1754,
ἔτος κατά τό ὁποῖο ἐκδηλώθηκε,
δημιοῦργουσε σοβαρή ἀναταραχή στούς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας καί ἐξανάγκασε
μερίδα μοναχῶν νά ἀναχωρήσουν ἀπ᾿ τίς μονές τῆς μετανοίας των στό Ἅγιον
Ὄρος καί νά διασπαροῦν σ᾿ ὁλόκληρον τόν Ἑλλαδικό χῶρο καί τά νησιά τοῦ
Ἀρχιπελάγους.
Συνέχεια:
Μέρος 1ο ...,
Μέρος 2ο ...,
Μέρος 3ο
...,
Σχέδια-Εἰκόνες
...
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΟΥ Β΄
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ "Η ΝΑΞΟΣ ΔΙΑ ΜΕΣΟΥ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ" ΧΑΛΚΙ 4-7
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1997
Αναρτήθηκε στις 22-6-2011 |
Ἑκατό χρόνια ἀπό τήν κοίμηση τοῦ Ἀλέξανδρου Παπαδιαμάντη,
ἑκατόν ἐξῆντα ἀπό τή γέννησή του
Η ΑΣΥΝΕΙΔΟΣ ΜΗΤΡΙΚΗ «ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ» ΣΤΟΝ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
Σοφία Δ. Κανταράκη
Τεύχος 10
......λέγουν ότι οι κατάρες εκείνων των γυναικών πιάνουν, αίτινες
σπανίως καταρώνται ...
Ο Παπαδιαμάντης προβάλλει μέσα από τον τόπο της καθ
'ημάς ανατολής. Γι' αυτό και καταθέτει μια ζωντανή εμπειρία και αλήθεια
ζωής. Είναι κομμάτι δικό μας, κομμάτι κάθε οικογένειας και κάθε
κοινωνίας. Την τέχνη του, όπως είπε και ο καθ. κ. Δημητρακόπουλος σε
ημερίδα για τον πεζογράφο, δεν πρέπει να προσπαθούμε να την
καταλάβουμε αλλά να την αισθανθούμε. Το μεγαλείο του λόγου
του δεν κρύβεται μόνο στο ερωτικό, πολιτικό, κοινωνικό κύτταρο που
μπορεί να συνθέτει τον κόσμο του, αλλά και στα στοιχεία εκείνα, που
υποσυνείδητα αφήνουμε αχαρακτήριστα, ακατανόητα και συχνά τα
προσπερνάμε. Τέτοιας απόχρωσης είναι το θέμα με τις αρές και βλαστήμιες
που εκτοξεύονται περιέργως από μητρικά χείλη προς το ίδιο τους το αίμα.
Συνέχεια ...
Αναρτήθηκε και στη διεύθυνση:
http://errosotamala.blogspot.com/2011/03/blog-post_13.html
Αναρτήθηκε στις 22-6-2011 |
|