Μια πρόταση βημάτων επίλυσης προβλημάτων

Μια πρόταση βημάτων επίλυσης προβλημάτων

Α. Κατανόηση του προβλήματος

  1. oΜελετούμε με προσοχή το πρόβλημα.
  2. oΈχουμε λύσει ένα παρόμοιο πρόβλημα;
  3. oΕάν ναι πόσο ίδιο είναι με κάποιο που ήδη έχουμε λύσει. Τι είναι διαφορετικό;
  4. oΤι άλλα γνωρίζουμε που μπορεί να μας βοηθήσουν αλλά δεν αναφέρεται στο πρόβλημα.
  5. oΠοια είναι τα δεδομένα του προβλήματος;
  6. oΠοια είναι τα γνωστά και ποια τα άγνωστα;

Αναζητούμε:

Γνωρίζουμε:

Β. Επιλέγουμε στρατηγική ή στρατηγικές

  1. oΠώς λύσαμε παρόμοια προβλήματα στο παρελθόν;
  2. oΠοια στρατηγική θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε;
  3. oΣκεφτόμαστε νοερά -με το μυαλό μας- αν αυτή στρατηγική οδηγεί σε μια λύση του προβλήματος.
  4. oΕάν δεν οδηγεί δοκιμάζουμε νοερά και άλλες στρατηγικές.

Γ. Επιλύουμε το πρόβλημα

  1. oΕφαρμόζουμε τη στρατηγική που επιλέξαμε και εργαζόμαστε για να λύσουμε το πρόβλημα.

Δ. Ελέγχουμε τη λύση μας ή τις λύσεις μας

  1. oΞαναδιαβάζουμε το ερώτημα (ζητούμενο) ή τα ερωτήματα (ζητούμενα) του προβλήματος.
  2. oΑπαντήσαμε στο ερώτημα ή στα ερωτήματα;
  3. oΚάνουμε αναφορά στις σωστές μονάδες (μήκους – π.χ. 15 εκ., χρηματικής αξίας ? π.χ. 4 ευρώ, χρονικής περιόδου-π.χ. 6 ημέρες, κ.λπ.)
  4. oΕίναι η απάντηση στο/α ερώτημα/τα λογική/ές;

Στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων

Η επιλογή της κατάλληλης στρατηγικής είναι μέρος της επίλυσης ενός προβλήματος. Η σταδιακή εξοικείωση των μαθητών και η χρήση διαφορετικών στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων βοηθά με το πέρασμα του χρόνου σε βαθύτερη και αποτελεσματικότερη κατανόηση. Βοηθά επίσης τους μαθητές να διευρύνουν τις δεξιότητες τους στην επίλυση προβλημάτων. Την επόμενη φορά, όντας ενήμεροι για μια συγκεκριμένη στρατηγική (ρητή διδασκαλία-overtinstruction) θα είναι (πιθανόν) πιο έτοιμοι να επιλύσουν ένα παρόμοιο ή λίγο πιο απαιτητικό μαθηματικό έργο.

Μερικές από τις στρατηγικές που συναντάμε στη βιβλιογραφία είναι οι ακόλουθες

  1. Επιλέγουμε πράξη ή πράξεις.
  2. Υπολογίζουμε ή/και απλοποιούμε Χρησιμοποιούμε έναν τύπο.
  3. Κατασκευάζουμε ένα μοντέλο ή χρησιμοποιούμε αντικείμενα.
  4. Κατασκευάζουμε έναν πίνακα, ένα γράφημα.
  5. Δημιουργούμε μια λίστα.
  6. Κάνουμε μια υπόθεση/μαντεψιά (εικασία)- ελέγχουμε – προχωράμε σε βελτιώσεις.
  7. Λύνουμε μια πιο απλή περίπτωση του προβλήματος ή εργαζόμαστε αντίστροφα.
  8. Αναζητούμε μοτίβα.
  9. Αποκλείουμε πιθανές λύσεις και/ή περιττές πληροφορίες.
  10. Δημιουργούμε ένα σχέδιο.
  11. Χωρίζουμε ένα πρόβλημα σε περισσότερα μέρη/ βήματα.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://users.sch.gr/aparaske/site5/wordpress/?p=620