 |
Μπορεί
η τροφή, που προσλαμβάνουν οι ετερότροφοι
οργανισμοί να αξιοποιηθεί άμεσα από
αυτούς; |
 |
Υποθέστε
ότι το σχήμα που ακολουθεί παριστάνει το
μόριο μιας πρωτεΐνης από αυτές που
περιέχονται στην τροφή μας. Κάθε κύκλος
συμβολίζει ένα από τα μικρότερα μόρια που
σχηματίζουν κάθε πρωτεΐνη, δηλαδή ένα αμινοξύ. Η
συγκεκριμένη πρωτεΐνη, έτσι όπως
φαίνεται στο σχήμα, αποτελείται από 21
αμινοξέα.

 |
Τι
θα προκύψει από την πλήρη διάσπαση της
πρωτεΐνης αυτής, στο λεπτό μας έντερο; |
 |
Τα
υλικά αυτά που θα απελευθερωθούν πού θα
μεταφερθούν και πώς; |
 |
Τα
υλικά αυτά θα τα χρησιμοποιήσει ο
οργανισμός μας για να φτιάξει τις δικές
του πρωτεΐνες. Πόσα είδη πρωτεϊνών
νομίζεις ότι μπορεί να φτιάξει χρησιμοποιώντας αυτά
τα αμινοξέα; |
|
 | Τι ονομάζουμε απέκκριση και τι
ερεθιστικότητα;
|
 | Ποιο είναι το κοινό
χαρακτηριστικό των φυτών, των ζώων και των
μικροοργανισμών;
|
 | Τι είναι το κύτταρο;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος της
κυτταρικής μεμβράνης;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος των
μιτοχονδρίων;
|
 | Πού βρίσκεται κυρίως το
γενετικό υλικό σε ένα φυτικό κύτταρο;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος του
γενετικού υλικού;
|
 | Ποιες είναι οι κυριότερες
διαφορές μεταξύ του φυτικού και του ζωικού
κυττάρου;
|
 | Τι είναι το κυτταρικό τοίχωμα
και από ποια κυρίως ουσία είναι φτιαγμένο;
|
 | Τι είναι οι χλωροπλάστες;
|
 | Έχουν όλα τα κύτταρα ενός φυτού
χλωροπλάστες; Να εξηγήσετε.
|
 | Τι ονομάζουμε ιστό;
|
 | Να αναφέρετε τα επίπεδα
οργάνωσης των ζωικών οργανισμών. Να ξεκινήσετε
από το κύτταρο και να καταλήξετε στον οργανισμό.
|
 | Πώς κινείται η αμοιβάδα;
|
 | Πώς κινείται το Paramecium και πώς η
Euglena;
|
 | Τι είδους σκελετό έχει ο
κάβουρας;
|
 | Τι είδους σκελετό έχει η
πέστροφα;
|
 | Ποιο χαρακτηριστικό
παρουσιάζει ο σκελετός των σπονδυλόζωων;
|
 | Σε ποια κατηγορία οργανισμών
ανήκει το χταπόδι; Πώς κινείται;
|
 | Ποια χαρακτηριστικά
παρουσιάζει ο σκελετός των αρθρόποδων;
|
 | Τι προσφέρει ο σκελετός στα
αρθρόποδα;
|
 | Ποιο μειονέκτημα παρουσιάζει ο
σκελετός των αρθρόποδων και πώς αντιμετωπίζεται;
|
 | Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν
στην κίνησή τους στο νερό τα σπονδυλόζωα που
μετακινούνται στο νερό;
|
 | Πώς αντιμετωπίζουν τα ψάρια τα
προβλήματα που δημιουργεί στην κίνησή τους το
νερό;
|
 | Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν
στην κίνησή τους τα σπονδυλόζωα που κινούνται
στον αέρα και πώς αντιμετωπίζονται;
|
 | Τι είναι η χειμέρια νάρκη και
τι ο χειμέριος ύπνος;
|
 | Από τι αποτελούνται τα οστά;
|
 | Τι είναι το περιόστεο, που
βρίσκεται και ποιος είναι ο ρόλος του;
|
 | Πού βρίσκεται ο ερυθρός και πού
ο ωχρός μυελός των οστών;
|
 | Τι μας προσφέρει ο σκελετός μας;
|
 | Από πόσα οστά είναι φτιαγμένος ο
σκελετός μας;
|
 | Σε ποιες ομάδες χωρίζονται τα
οστά του ανθρώπινου σκελετού, ανάλογα με τη θέση
τους στο σώμα μας;
|
 | Πώς ονομάζονται τα οστά της
σπονδυλικής στήλης και με ποιο τρόπο ενώνονται
μεταξύ τους;
|
 | Τι είναι ο μεσοσπονδύλιος
δίσκος και ποιος είναι ο ρόλος του;
|
 | Τι είναι ο σπονδυλικός σωλήνας;
|
 | Να περιγράψετε το σκελετό του
θώρακα.
|
 | Ποια οστά περιλαμβάνει ο
σκελετός των άνω άκρων;
|
 | Ποια οστά περιλαμβάνει ο
σκελετός των κάτω άκρων;
|
 | Τι ονομάζεται άρθρωση;
|
 | Τι είναι η διάρθρωση;
Παράδειγμα.
|
 | Τι είναι η συνάρθρωση;
Παράδειγμα.
|
 | Να περιγράψετε μια διάρθρωση.
|
 | Ποια είναι τα είδη των μυών του
ανθρώπινου σώματος; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά
κάθε είδους;
|
 | Ποιος οργανισμούς ονομάζουμε
αυτότροφους ή παραγωγούς;
|
 | Ποιους οργανισμούς ονομάζουμε
καταναλωτές;
|
 | Ποιος οργανισμούς ονομάζουμε
αποικοδομητές ή διασπαστές; Ποιος είναι ο ρόλος
τους;
|
 | Τι ονομάζουμε πέψη;
|
 | Τι είναι ο μεταβολισμός και τι
τα ένζυμα;
|
 | Τι χρειάζεται το φυτικό κύτταρο
για τη φωτοσύνθεση;
|
 | Τι παράγεται από τη φωτοσύνθεση;
|
 | Τι είναι η αμάρα;
|
 | Ποιες διαφορές παρατηρούμε στο
πεπτικό σύστημα ενός φυτοφάγου θηλαστικού και
ενός σαρκοφάγου θηλαστικού;
|
 | Τι περιλαμβάνει το πεπτικό
σύστημα του ανθρώπου;
|
 | Ποια είναι, με τη σειρά, τα μέρη
του γαστρεντερικού σωλήνα του ανθρώπου;
|
 | Ποιοι είναι οι προσαρτημένοι
στο πεπτικό σύστημα αδένες;
|
 | Τι είναι η γλώσσα και σε τι
χρησιμεύει;
|
 | Σε τι χρησιμεύουν τα δόντια;
|
 | Τι είναι η τερηδόνα και σε τι
οφείλεται;
|
 | Τι είναι η ουλίτιδα και σε τι
οφείλεται;
|
 | Τι περιέχει το γαστρικό υγρό και
ποιος είναι ο ρόλος του;
|
 | Τι είναι το δωδεκαδάκτυλο;
|
 | Τι συντελεί στην πέψη της
τροφής, στο λεπτό έντερο;
|
 | Τι είναι οι εντερικές λάχνες
|
 | Ποια είναι η τύχη των θρεπτικών
ουσιών που προκύπτουν από την πέψη της τροφής;
|
 | Τι είναι η αμυλάση και πώς
συντελεί στην πέψη της τροφής;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος του συκωτιού
στην πέψη της τροφής;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος του
παγκρέατος στην πέψη της τροφής;
|
 | Ποιες είναι οι σημαντικότερες
θρεπτικές ουσίες που παίρνουμε με την τροφή μας;
|
 | Ποια είναι η σημασία των φυτικών
ινών της τροφής;
|
 | Ποιοι παράγοντες καθορίζουν την
ισορροπημένη διατροφή;
|
 | Τι ονομάζουμε μονογονική
αναπαραγωγή;
|
 | Τι ονομάζουμε αμφιγονική
αναπαραγωγή;
|
 | Τι είναι οι γαμέτες και πώς
ονομάζεται ο θηλυκός και ο αρσενικός γαμέτης στα
φυτά και τα ζώα;
|
 | Τι ονομάζουμε γονιμοποίηση;
|
 | Τι είναι το ζυγωτό;
|
 | Να περιγράψετε δύο τρόπους
μονογονικής αναπαραγωγής στα φυτά.
|
 | Να περιγράψετε το θηλυκό
αναπαραγωγικό σύστημα του άνθους;
|
 | Να περιγράψετε το αρσενικό
αναπαραγωγικό σύστημα του άνθους;
|
 | Ποια άνθη ονομάζουμε: θηλυκά,
αρσενικά, τέλεια;
|
 | Ποια φυτά ονομάζουμε μόνοικα;
Παράδειγμα μόνοικου φυτού.
|
 | Ποια φυτά ονομάζουμε δίοικα;
Παράδειγμα δίοικου φυτού.
|
 | Τι ονομάζουμε επικονίαση και τι
γονιμοποίηση;
|
 | Τι είναι το φυτικό έμβρυο και
πού βρίσκεται;
|
 | Ποια φυτά ονομάζονται
δικοτυλήδονα;
|
 | Τι είναι οι κοτυληδόνες και
ποιος είναι ο ρόλος του;
|
 | Ποια είδη οργανισμών ονομάζουμε
γονοχωριστικά;
|
 | Πώς γίνεται η αναπαραγωγή στα
ψάρια;
|
 | Ποιες διαφορές παρουσιάζουν τα
νεογνά των φυτοφάγων θηλαστικών από αυτά των
σαρκοφάγων; Γιατί κατά τη γνώμη σας υπάρχουν
αυτές οι διαφορές;
|
 | Τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια
του έμμηνου κύκλου;
|
 | Τι είναι το αμνιακό υγρό και
ποιος είναι ο ρόλος του;
|
 | Τι είναι ο πλακούντας και τι ο
ομφάλιος λώρος;
|
 | Τι ονομάζουμε κύηση και τι
τοκετό;
|
 | Τι είναι το φλοίωμα και τι
μεταφέρει;
|
 | Τι είναι το ξύλωμα;
|
 | Τι ονομάζουμε διαπνοή;
|
 | Τι είναι τα στόματα των φύλλων;
|
 | Τι είναι η καρδιά και πού
βρίσκεται;
|
 | Να περιγράψετε το εσωτερικό της
ανθρώπινης καρδιάς;
|
 | Τι ονομάζουμε καρδιακό παλμό;
|
 | Ποια είναι τα συστατικά του
αίματος;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος των ερυθρών
αιμοσφαιρίων;
|
 | Τι είναι η αιμοσφαιρίνη και πού
βρίσκεται;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος των λευκών
αιμοσφαιρίων;
|
 | Ποιος είναι ο ρόλος των
αιμοπεταλίων;
|
 | Ποια αιμοφόρα αγγεία
ονομάζονται: αρτηρίες, φλέβες, τριχοειδή;
|
 | Τι ονομάζουμε μικρή κυκλοφορία
του αίματος και τι εξυπηρετεί;
|
 | Να περιγράψετε τη μικρή
κυκλοφορία του αίματος;
|
 | Τι ονομάζουμε μεγάλη κυκλοφορία
του αίματος και τι εξυπηρετεί;
|
 | Να περιγράψετε τη μεγάλη
κυκλοφορία του αίματος;
|
 | Τι είναι η αορτή;
|
 | Τι είναι οι στεφανιαίες
αρτηρίες;
|
 | Τι είναι η κυτταρική αναπνοή και
ποια είναι η σημασία της για τους οργανισμούς;
|
 | Τι χρειάζεται το κύτταρο για να
γίνει η κυτταρική αναπνοή και τι παράγεται από
αυτή;
|
 | Πώς εξασφαλίζει η αμοιβάδα το
οξυγόνο που της είναι απαραίτητο για την
κυτταρική αναπνοή και πώς αποβάλλει το διοξείδιο
του άνθρακα που παράγεται;
|
 | Πώς αναπνέει ο βάτραχος στα
διάφορα στάδια της ζωής του;
|
 | Ποιοι είναι οι αναπνευστικοί
μύες των θηλαστικών;
|
 | Γιατί πρέπει να εισπνέουμε από
τη μύτη και όχι από το στόμα;
|
 | Να περιγράψετε τη διαδρομή που
ακολουθεί ο εισπνεόμενος αέρας μέχρι να φτάσει
στις πνευμονικές κυψελίδες.
|
 | Τι είναι η επιγλωττίδα και ποιος
είναι ο ρόλος της;
|
 | Τι είναι οι φωνητικές χορδές και
πού βρίσκονται;
|
 | Να περιγράψετε τη διαδρομή του
οξυγόνου από τις πνευμονικές κυψελίδες μέχρι να
χρησιμοποιηθεί από τα κύτταρα για την κυτταρική
αναπνοή.
|
 | ποιος είναι ο ρόλος του
αναπνευστικού συστήματος του ανθρώπου;
|
 | Να περιγράψετε τις κινήσεις των
αναπνευστικών μυών κατά την εισπνοή. Ποιο είναι
το αποτέλεσμα;
|
 | Να περιγράψετε τις κινήσεις των
αναπνευστικών μυών κατά την εκπνοή. Ποιο είναι το
αποτέλεσμα;
|
 | Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην
υγεία μας από την εισπνοή μονοξειδίου του
άνθρακα και γιατί;
|