Αρχική Σελίδα

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤHΝ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ

 

ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΙ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

ΡΕΣΣΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ

 

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ

 

1.  Τίτλος: Οι 4 εποχές

 

2.  Τάξη: Α’

 

3.  Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές: Μελέτη Περιβάλλοντος: Ενότητα «Ο άνθρωπος και ο χρόνος», Κεφάλαιο 4 «Πώς αλλιώς μετράω το χρόνο;», Γλώσσα, ΤΠΕ, Αισθητική Αγωγή, Ευέλικτη Ζώνη.

 

4.  Γνώσεις και πρότερες ιδέες των μαθητών: Οι μαθητές δεν γνωρίζουν ακόμη να διαβάζουν και να γράφουν. Γνωρίζουν τις εποχές, μπορούν να ανοίγουν τον υπολογιστή, να χειρίζονται το ποντίκι και το πληκτρολόγιο. Τέλος, έχουν εξοικειωθεί με το λογισμικό Kidspiration.

 

5.  Συμβατότητα: Το διδακτικό σενάριο είναι απόλυτα συμβατό με  τα ΑΠΣ και τα ΔΕΠΠΣ που αναφέρονται στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος Α’ τάξης. Σύμφωνα με αυτά βασικοί στόχοι της ενότητας «Ο άνθρωπος και ο χρόνος» είναι οι μαθητές:

1.      Να κατανοήσουν τη χρονική αλληλουχία γεγονότων και καταστάσεων

2.      Να εξοικειωθούν με τη χρήση λέξεων σχετικών με τη ροή του χρόνου.

Οι παραπάνω στόχοι επιτυγχάνονται απόλυτα με τις προτεινόμενες δραστηριότητες.

        Επίσης είναι συμβατό και με τα ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ της Γλώσσας, καθώς

ü      στη διδακτική η «πράξη» επεκτείνεται και σε ευρύτερες γλωσσικές δραστηριότητες, περιλαμβάνοντας ανάλογα είδη λόγου και τύπους κειμένων, γραπτών και προφορικών, ώστε η διδασκαλία να είναι ανάλογη του γλωσσικού υλικού κάθε μαθήματος και των κειμένων που χρησιμοποιούνται σε κάθε μάθημα

ü      όσον αφορά το λεξιλόγιο, καθώς ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου των παιδιών με λέξεις και εκφράσεις απαραίτητες για τις ανάγκες της καθημερινής τους επικοινωνίας και η χρήση βασικών λέξεων και εκφράσεων στον γραπτό και προφορικό λόγο κρίνεται απαραίτητη.

 

6.  Σκοπός και στόχοι: Σκοπός είναι να μάθουν οι μαθητές τα χαρακτηριστικά της κάθε εποχής (καιρικές συνθήκες, γιορτές, συνήθειες, έθιμα).

 

Γνωστικοί στόχοι

1.      Να μάθουν τους μήνες κάθε εποχής.

2.      Να μάθουν τα χαρακτηριστικά του καιρού κάθε εποχής.

3.      Να κατανοήσουν την έννοια του χρόνου (παρελθόν, παρόν, μέλλον) και τη χρονική αλληλουχία των γεγονότων.

4.      Να γράφουν κείμενο σε κάρτα.

5.      Να τονίζουν λέξεις.

6.      Να εξοικειωθούν με τη χρήση λέξεων σχετικών με τα καιρικά φαινόμενα.

7.      Να εξασκηθούν στην ομοιοκαταληξία των λέξεων.

 

Στάσεων

1.      Να μάθουν να συνεργάζονται.

2.      Να ασκηθούν στις αρχές του εποικοδομητικού διαλόγου.

3.       Να εκφράζουν τεκμηριωμένα τις απόψεις τους.

 

Σε σχέση με ΤΠΕ

Να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης των λογισμικών Kidspiration, Hot Potatoes και του λογισμικού της Γλώσσας Α’ – Β’ του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, καθώς και γενικότερα του Η/Υ.

 

7.  Απαιτούμενα εκπαιδευτικά λογισμικά

Τα λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν είναι τα:

1.      Kidspiration. Πρόκειται για ένα λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης, κλειστού τύπου, το οποίο οπτικοποιεί τις σχέσεις ανάμεσα σε διάφορες έννοιες.

 

 

2.      Γλώσσα Α’ – Β’ του Παιδαγωγικύ Ινστιτούτου. Πρόκειται για ένα λογισμικό καθοδήγησης και διδασκαλίας αφενός,  καθώς στοχεύει στην παρουσίαση πληροφορίας και στην καθοδήγηση του μαθητή για την επίτευξη ενός μαθησιακού αποτελέσματος και εξάσκησης και πρακτικής αφετέρου, καθώς με ασκήσεις συμβάλλει στην ανάπτυξη και τη βελτίωση γνώσεων και δεξιοτήτων. Το συγκεκριμένο λογισμικό επιλέχθηκε καθώς η Γλώσσα είναι από τα βασικότερα μαθήματα της Α’ τάξης.

3.      Tux Paint: Πρόκειται για ένα λογισμικό, πρόγραμμα ζωγραφικής που αναπτύσσει τη δημιουργική έκφραση, αρκετά διαισθητικό στην κατανόηση και τη χρήση, που αναπτύσσει την ελεύθερη έκφραση και τη δημιουργικότητα των παιδιών.

4.      Hot Potatoes: Πρόκειται για ένα λογισμικό κλειστού τύπου, που ανήκει στα συστήματα καθοδήγησης και διδασκαλίας.

 

8.  Διάρκεια: 12 ώρες. Θα χρησιμοποιηθούν οι ώρες της Ευέλικτης Ζώνης (1 ώρα κάθε εβδομάδα, για 12 εβδομάδες).

 

9.  Οργάνωση τάξης και απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή: Το διδακτικό σενάριο θα υλοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου που διαθέτει 10 φορητούς Η/Υ. Οι μαθητές τάξης θα εργαστούν: α’ τμήμα: σε 4 ομάδες των 3 ατόμων και σε 6 ομάδες των 2 ατόμων και β’ τμήμα: σε 9 ομάδες των 9 ατόμων. Η επιλογή αυτή έγινε με βάση τα μέσα που διαθέτει το σχολείο.

 

 

 

10.              Παιδαγωγικές Θεωρίες

Το σενάριο στηρίζεται:

Ø        Σε κοινωνιογνωστικές θεωρίες μάθησης και τη θεωρία επεξεργασίας της πληροφορίας (Gagne). Η διδασκαλία που στηρίζεται στο στις θεωρίες αυτές προϋποθέτει την ενεργό συμμετοχή του μαθητή. Βασική προϋπόθεση για τη μάθηση είναι η αλληλεπίδραση του ατόμου με άλλα άτομα, σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές περιστάσεις και μέσω υλοποίησης κοινών δραστηριοτήτων.

 

 

 

Ø        Στον εποικοδομισμό και κοινωνικό εποικοδομισμό του Vygotsky. Η διδασκαλία που στηρίζεται στον εποικοδομισμό συντελείται μέσα σε συγκεκριμένα πολιτισμικά πλαίσια (γλώσσα, στερεότυπα, αντιλήψεις) και δημιουργείται από την αλληλεπίδραση του ατόμου με άλλα άτομα, σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές περιστάσεις και μέσω της υλοποίησης κοινών δραστηριοτήτων. Σύμφωνα με τη ζώνη επικείμενης ανάπτυξης του Vygotsky ο μαθητής μπορεί να δημιουργήσει τη γνώση με τη βοήθεια του περιβάλλοντος, όχι όμως ακόμη μόνος του, επομένως ο ρόλος του εκπαιδευτικού και γενικότερα του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο κινείται ο μαθητής είναι ιδιαίτερα σημαντικός.

 

 

 

 

11.              Περιγραφή φύλλων εργασίας

Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι τα φύλλα εργασίας δίνονται περιγραφικά, καθώς οι μαθητές δεν ξέρουν ακόμη να γράφουν και να διαβάζουν.

1η διδακτική ώρα

Η διδασκαλία πραγματοποιείται στο εργαστήριο πληροφορικής, όπου υπάρχουν 10 φορητοί υπολογιστές με εγκατεστημένο το πρόγραμμα Kidspiration. Επίσης υπάρχει και ένας κεντρικός Η/Υ συνδεδεμένος με προτζέκτορα τον οποίο χειρίζομαι εγώ. Οι μαθητές θα δημιουργήσουν τον εννοιολογικό χάρτη του έτους με τις εποχές και τους μήνες παράλληλα με εμένα που θα φτιάχνω κι εγώ το δικό μου χάρτη στον κεντρικό Η/Υ.

 

Φύλλο εργασίας 1

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα Kidspiration.     

2.      Γράψτε στην κεντρική φουσκαλίτσα τη λέξη «Έτος».

3.      Χρησιμοποιείστε την εντολή Add Symbol   για να δημιουργήσετε 4 φουσκαλίτσες με τις λέξεις «Άνοιξη», «Καλοκαίρι», «Φθινόπωρο» και «Χειμώνας».

4.      Με την ίδια εντολή δημιουργήστε 3 φουσκαλίτσες σε κάθε εποχή με τις λέξεις «Μάρτιος», «Απρίλιος» και «Μάιος» για την άνοιξη, «Ιούνιος», «Ιούλιος» και «Αύγουστος» για το καλοκαίρι, «Σεπτέμβριος», «Οκτώβριος» και «Νοέμβριος» για το φθινόπωρο και «Δεκέμβριος», «Ιανουάριος» και «Φεβρουάριος» για το χειμώνα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2η διδακτική ώρα

Τη δεύτερη ώρα οι μαθητές θα κάνουν τη δραστηριότητα «Το γλωσσάρι της βροχής» από την ενότητα «Φθινόπωρο» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που θα εμπλουτίσει το λεξιλόγιο των μαθητών.

 

Φύλλο εργασίας 2

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

 

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές».

 

3.      Πατήστε το κίτρινο βελάκι κάτω αριστερά.

 

 

4.      Επιλέξτε Φθινόπωρο.

 

 

 

5.      Επιλέξτε «Το γλωσσάρι της βροχής».

 

6.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

 

7.      Συμπληρώστε τους πίνακες «Ουρανός, Γη, Οι άνθρωποι προστατεύονται με» με λέξεις από τη γιάλα.

 

3η διδακτική ώρα

Την τρίτη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη δραστηριότητα «Το ποίημα της βροχής» από την ενότητα «Φθινόπωρο» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Πρόκειται για μια ευχάριστη δραστηριότητα κατά την οποία οι μαθητές θα γίνουν ποιητές και θα δημιουργήσουν το δικό τους ποίημα.

 

Φύλλο εργασίας 3

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

 

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές».

 

3.      Πατήστε το κίτρινο βελάκι κάτω αριστερά.

4.      Επιλέξτε Φθινόπωρο.

 

5.      Επιλέξτε «Το ποίημα της βροχής».

6.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

7.       Γράψτε ένα ποιηματάκι.

 

4η διδακτική ώρα

Την τέταρτη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη δραστηριότητα «Χειμώνας ή καλοκαίρι;» από την ενότητα «Χειμώνας» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Οι μαθητές εδώ θα εξασκηθούν στη χρήση χρόνων του ρήματος.

 

 

Φύλλο εργασίας 4

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

 

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές»

3.      Επιλέξτε Χειμώνας.

 

4.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

5.      Επιλέξτε το κοριτσάκι.

 

6.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

7.       Συμπληρώστε τα κενά.

 

 

 

 

 

5η διδακτική ώρα

Την πέμπτη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη δραστηριότητα «Το γράμμα» από την ενότητα «Χειμώνας» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Εδώ θα εξασκηθούν στην επιλογή λέξεων που αναφέρονται στον χειμωνιάτικο καιρό.

 

Φύλλο εργασίας 5

 

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

 

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές»

.

3.      Επιλέξτε Χειμώνας.

 

 

4.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

5.      Επιλέξτε το γράμμα.

 

6.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

7.       Συμπληρώστε τα κενά.

 

 

 

6η διδακτική ώρα

Την έκτη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη δραστηριότητα «Κάρτα για τη μητέρα» από την ενότητα «Άνοιξη» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Εδώ θα εξασκηθούν στην γραφή ευχετήριας κάρτας καθώς και στην εκτύπωσή της.

 

 

Φύλλο εργασίας 6

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

 

 

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές».

 

3.      Επιλέξτε Άνοιξη.

 

4.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

5.      Επιλέξτε το φάκελο.

 

6.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

7.       Γράψτε ένα κείμενο με ευχές.

 

 

 

8.      Με τα κουμπιά από τη γραμμή εργαλείων κάτω μεγαλώστε ή μικρύνετε τα γράμματα.

 

 

9.      Επιλέξτε περίγραμμα, χρώμα και από τον κατάλογο δεξιά προσθέστε μια εικόνα.

10. Εκτυπώστε την κάρτα.  

 

 

 

7η διδακτική ώρα

Την έβδομη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη δραστηριότητα «Η χελιδόνα» από την ενότητα «Άνοιξη» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Εδώ θα εξασκηθούν στον τονισμό λέξεων, στη δημιουργία κάρτας με ευχές και στην εκτύπωσή της.

 

 

Φύλλο εργασίας 7

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

 

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές».

 

3.      Επιλέξτε Άνοιξη.

 

4.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

5.      Επιλέξτε τη χελιδόνα.

 

 

6.      Επιλέξτε το γράμμα στο οποίο πρέπει να μπει τόνος.

 

7.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

8.       Χρωματίστε τη χελιδόνα.

 

 

9.      Γράψτε πάνω της ευχές.

 

10. Εκτυπώστε την κάρτα.

 

8η διδακτική ώρα

Την όγδοη διδακτική ώρα οι μαθητές θα δημιουργήσουν μία ανοιξιάτικη ζωγραφιά με το πρόγραμμα Tux Paint. Αρχικά στον κεντρικό υπολογιστή θα δείξω τις δυνατότητες του προγράμματος (σχήματα, στάμπες, σβηστήρας, μαγικά, χρώμα κ.λπ.) και κατόπιν οι μαθητές θα επιλέξουν τα στοιχεία που τους αρέσουν για να φτιάξουν τη ζωγραφιά τους.

 

Φύλλο εργασίας 8

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

2.      Με τα διάφορα εργαλεία δημιουργήστε την εικόνα που σας αρέσει.

3.      Εκτυπώστε τη ζωγραφιά.

 

 

 

 

9η διδακτική ώρα

 

Την ένατη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη δραστηριότητα «Δευτέρα» από την ενότητα «Καλοκαίρι» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Εδώ θα εξασκηθούν στην ανάγνωση και στην τοποθέτηση γεγονότων στη σειρά (χρονική αλληλουχία).

 

Φύλλο εργασίας 9

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές».

 

3.      Πατήστε το κίτρινο βελάκι κάτω αριστερά.

4.      Επιλέξτε καλοκαίρι.

 

 

 

 

 

5.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

6.      Επιλέξτε το ημερολόγιο κάτω δεξιά.

 

 

7.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

8.       Συμπληρώστε τα κενά.

 

9.      Εκτυπώστε το ημερολόγιο.

 

10η διδακτική ώρα

Τη δέκατη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη δραστηριότητα «Πέμπτη» από την ενότητα «Καλοκαίρι» του λογισμικού της Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Εδώ θα εξασκηθούν στην χρονική αλληλουχία.

 

 

Φύλλο εργασίας 10

 

 

1.      Ανοίξτε το πρόγραμμα.

2.      Επιλέξτε «Ο Λύκος και οι 4 εποχές»

 

 

.

3.      Πατήστε το κίτρινο βελάκι κάτω αριστερά

 

.

4.      Επιλέξτε καλοκαίρι.

 

 

 

 

 

5.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

6.      Επιλέξτε την Πέμπτη.          

 

 

7.      Ακούστε τις οδηγίες.

 

 

8.       Τοποθετήστε τις κάρτες με τη σωστή σειρά.

 

11η διδακτική ώρα

 

Την ενδέκατη ώρα οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη συμπλήρωση του σταυρολέξου του καλοκαιριού. Πρόκειται για ένα σταυρόλεξο που έχει δημιουργηθεί με το πρόγραμμα Hot Potatoes J Cross και βρίσκεται αποθηκευμένο στην επιφάνεια εργασίας καθενός υπολογιστή.

 

Φύλλο εργασίας 11

1.      Ανοίξτε το αρχείο.

 

2.      Διαβάστε τους ορισμούς και συμπληρώστε τις λέξεις ανάλογα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12η διδακτική ώρα

Τη δωδέκατη ώρα οι μαθητές θα ελέγξουν τις γνώσεις τους με μία δραστηριότητα δημιουργημένη με το λογισμικό Hot Potatoes J Quiz. Η δραστηριότητα αυτή περιλαμβάνει 10 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και βρίσκεται αποθηκευμένη στην επιφάνεια εργασίας καθενός υπολογιστή.

 

 

Φύλλο εργασίας 12

 

1.      Ανοίξτε το αρχείο.

 

 

2.      Διαβάστε τις ερωτήσεις και επιλέξτε τη σωστή απάντηση.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.              Αξιολόγηση

            Η αξιολόγηση θα γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του διδακτικού σεναρίου και θα περιλαμβάνει:

1.      αξιολόγηση ως προς τους γνωστικούς στόχους: οι μαθητές θα πρέπει να μάθουν τους μήνες κάθε εποχής, τα χαρακτηριστικά του καιρού κάθε εποχής, να κατανοήσουν την έννοια του χρόνου (παρελθόν, παρόν, μέλλον) και τη χρονική αλληλουχία των γεγονότων, να γράφουν κείμενο σε κάρτα, να τονίζουν λέξεις, να εξοικειωθούν με τη χρήση λέξεων σχετικών με τα καιρικά φαινόμενα και να εξασκηθούν στην ομοιοκαταληξία των λέξεων.

2.     αξιολόγηση ως προς ΤΠΕ: οι μαθητές θα πρέπει να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης των λογισμικών Kidspiration, Hot Potatoes και του λογισμικού της Γλώσσας Α’ – Β’ του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, καθώς και γενικότερα του Η/Υ.

3.      αξιολόγηση ως προς τη συνεργασία:  οι μαθητές θα πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται, να ασκηθούν στις αρχές του εποικοδομητικού διαλόγου και να εκφράζουν τεκμηριωμένα τις απόψεις τους.

Επίσης θα αξιολογηθεί το πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές στα προτεινόμενα φύλλα εργασίας καθώς και το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.

Οι παραπάνω παρατηρήσεις θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να γίνει βελτιωμένη εφαρμογή του σεναρίου στο μέλλον.

 

 

Βιβλιογραφία

 

1.      Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ΠΕ 70 στα  Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, τεύχος 1, γενικό μέρος, Β’ έκδοση.

2.      Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ΠΕ 70 στα  Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, τεύχος 2α, Β’ έκδοση.

3.      ΑΠΣ – ΔΕΠΠΣ Γλώσσας, Μαθηματικών, Μελέτης Α’ Δημοτικού.

4.      Βιβλία δασκάλου Γλώσσας, Μαθηματικών, Μελέτης Α’ Δημοτικού.

 

 

 

 

 

                     Δικτυογραφία

1.      Ιστοσελίδα Νικόλαου Μπαλκίζα

                     http://users.sch.gr/nikbalki/epim_kse/edu_scenarios.htm

 

2.      Ιστοσελίδα Γιάννη Γουμενάκη

                      http://www.e-matter.gr/lib/

 

3.      Ιστοσελίδα Γρηγόρη Τσαμάνδουρα

                      http://blogs.sch.gr/gregory/