Εκπαιδευτικό
Λογισμικό
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
“ΛΟΓΟΝΟΣΤΗΣΗ”
Ενισχυτική Διδασκαλία
της Ελληνικής Γλώσσας
με Γλώσσα Υποστήριξης
τη Ρωσική
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Ι.Ε.Λ.
Α) ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
- Εύκολη, αν κάποιος ακολουθήσει
τις σύντομες οδηγίες του φυλλαδίου.
- Αδύνατη σε Windows 2000
- Windows NT;
Β) ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
- Ο μαθητής μπορεί να επιλέξει από
εφτά ενότητες (σ’ αυτή την έκδοση λειτουργούν οι
έξι): i. Διάλογοι, ii. Εκφράσεις, iii. Λεξικό, iv.
Συντακτικό (δε λειτουργεί σ’ αυτή την έκδοση), v.
Γραμματική, vi. Ορθογραφία, vii. Λεξιλόγιο.
- Διάλογοι:
- Ο μαθητής μπορεί να δει και να
ακούσει το κείμενο με τη μορφή κινούμενων
(ελάχιστα) σκίτσων.
- Ακόμη μπορεί να μελετήσει
(διαβάσει) το κείμενο (και να το ακούει κατά
περίοδο).
- Αν επιλεγεί η “μελέτη” του
διαλόγου ενεργοποιούνται και οι επιλογές
“Νοηματική Προσέγγιση”, “Λεξιλογική
Προσέγγιση”, “Γραμματικοσυντακτική
Προσέγγιση” και “Παράλληλα κείμενα” (ελληνικό
και ρωσικό).
- Στη “νοηματική
προσέγγιση”:
- δύο ενδιαφέρουσες ασκήσεις
(ιδίως η 2η)
- και μια αξιόλογη δραστηριότητα
(ανακύκλωση) όμως με προβληματικά γραφικά.
- Στη “λεξιλογική
προσέγγιση”:
- δύο ασκήσεις λεξιλογίου
- οικογένειες λέξεων (ομόρριζα)
- πρόσθετο λεξιλόγιο
(οπτικοποιημένο)
- άσκηση προφοράς [αν υπάρχει
συνδεδεμένο μικρόφωνο που λειτουργεί,
αναπαράγεται η ηχογραφημένη απάντηση του μαθητή,
ώστε να υπάρχει η δυνατότητα ηχητικής
αντιπαραβολής της με αυτό που λέει στη συνέχεια ο
εκφωνητής (του λογισμικού)]
- “εκφράσεις” (βλ. παρακάτω: το
ίδιο υλικό)
- Στη “γραμματικοσυντακτική
προσέγγιση”:
- Ενεργητική Φωνή Β΄ Συζυγία – Α΄
και Β΄ Τάξη (θεωρία και ασκήσεις)
- διάκριση “πως-πώς”, “που-πού”,
“ότι-ό,τι” (θεωρία και ασκήσεις)
- γραπτή και ακουστική απόδοση
του κειμένου του διαλόγου στα ελληνικά και
ρωσικά
- Εκφράσεις:
- Χρήσιμες (καθημερινές)
εκφράσεις
- ορθογραφία
- Λεξικό:
- Διαθέσιμο σε όλες τις φάσεις
(βήματα)
- Σημασίες λέξεων, παραδείγματα,
συνώνυμα – αντώνυμα (όπου υπάρχουν)
- (ρωσική μετάφραση)
- Γραμματική:
- Θεωρία, ασκήσεις και ορθογραφία
(με υπαγόρευση)
- Ορθογραφία:
- διάκριση “πως-πώς, “που-πού”,
“ότι-ό,τι” (θεωρία και ασκήσεις)
- Χάρτης:
- Επίδοση (βαθμολόγηση)
των μαθητών:
- Ιδιαίτερα “πριμοδοτημένη”
βαθμολόγηση. Είτε απαντηθεί ένα παράδειγμα μιας
ευρύτερης άσκησης σωστά, είτε περισσότερα η
βαθμολογία είναι η ίδια και αρκετά υψηλή πάντα.
Βέβαια πρέπει κάποιος να
απαντήσει σωστά σε ένα τουλάχιστον παράδειγμα
άσκησης, για να πάρει την ίδια σχεδόν (υψηλή)
βαθμολογία. που θα συμπλήρωνε και αν είχε
απαντήσει σωστά σε όλα τα παραδείγματα της
άσκησης.
Η βαθμολογία αποθηκεύεται
χωριστά για κάθε μαθητή, σε βάση δεδομένων. (Το
πρόγραμμα για να επιτρέψει την είσοδο σε έναν
χρήστη του ζητάει τον κωδικό ασφαλείας του).
Γ) ΓΕΝΙΚΑ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
- Δυνατότητα επανάληψης κάθε
άσκησης πολλές φορές· αν δοθεί λανθασμένη
απάντηση, προβάλλεται (ή ακούγεται) η σωστή, αλλά
ο μαθητής μπορεί να ξαναπροσπαθήσει.
- Δυνατότητα δημιουργίας
(συμπλήρωσης καλύτερα μηχανιστικών) ασκήσεων από
τον διδάσκοντα (μόνο σχετικές με την Ενεργ. Β΄
συζυγία και τη διάκριση πώς-πως κ.λπ.)
Δ) ΒΑΣΙΚΟ ΑΡΝΗΤΙΚΟ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ
- Υπάρχει μόνο η 1η ενότητα
(“ομάδα ανακύκλωσης”)
- Θεωρητική στήριξη αυτού του
τρόπου μάθησης;
- Αποτελέσματα;
Ε) ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Οδηγίες παντού διαθέσιμες
προφορικά και γραπτά (με δυνατότητα επιλογής)
- Στο Λεξικό: “ωτορινολαρυγγολόγος”:
συλλαβισμός: “ω-το-ρι-νο-λα-ρυγ-γο-λό”
(οι υπόλοιπες συλλαβές δεν χωρούν να
εμφανιστούν).
- Το λεξικό δεν περιέχει όλες τις
λέξεις (π.χ. στο “αυτός” βγάζει την πρώτη
καταχωρημένη “αυτοδιοίκηση”.
Η επεξήγησή της (έτσι όπως
δίνεται) μπορεί να γίνει κατανοητή από ένα παιδί;
- “Με το θεσμό της τοπικής
αυτοδιοίκησης, οι πολίτες
παίζουν ενεργότερο ρόλο στη διαχείριση των
υποθέσεων του δήμου ή της κοινότητάς τους.”
(Λάθος στίξης - κόμμα)
- Πάντως δίνει συνώνυμες και
αντώνυμες λέξεις, όταν υπάρχουν·
π.χ. αυχένας - σβέρκος
- Σε άσκηση (κατανόησης) με
συμπλήρωση κενού σωστά δέχεται ως ορθές τόσο τη
φράση “στην Άννα” όσο και το “στην Άννα να γίνει
μέλος της ομάδας ανακύκλωσης”.
- Δε δέχεται ως σωστά τα “άΝΝΑ –
Αννα – άννα…”
ΣΤ) ΓΕΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
- Η αξιολόγηση του λογισμικού
–από εκπαιδευτική άποψη– δεν μπορεί να είναι
ολοκληρωμένη, αν δεν ολοκληρωθεί και το
λογισμικό (μόνο μία ενότητα είναι διαθέσιμη).
Σ’ αυτή την ενότητα πολλές από
τις ασκήσεις είναι αφιερωμένες σε θέματα
“δευτερευούσης σημασίας” (διάκριση “που / πού”
και “ότι / ό,τι”). Από την άλλη, βέβαια, τα ρήματα
Β΄ συζυγίας αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες
δυσκολίες όσων μαθαίνουν την ελληνική ως δεύτερη
γλώσσα.
- Από τεχνικής πλευράς είναι
φιλικό προς τον χρήστη, με σχετικά ευχάριστα
γραφικά [πολύ πιο βελτιωμένα από παλιότερα
εκπαιδευτικά λογισμικά του Ι.Ε.Λ. (αν και είναι
και αυτό φτιαγμένο με το ToolBook της Asymetrix, ενώ
παγκοσμίως –κατά κανόνα πλέον– χρησιμοποιείται
το πρόγραμμα Director της Macromedia ή Internet ShockWave Studio, από
την 8η έκδοση κ.εξ.)].
- Φαίνεται να μην είναι απολύτως
σαφής ο τρόπος αξιοποίησης και λειτουργίας του
λογισμικού. Δημιουργείται το ερώτημα αν οι
κατασκευαστές του στόχευαν στη χρησιμοποίησή
του από τον μαθητή μόνο του, με τον ρόλο του
καθηγητή να περιορίζεται απλώς σε επικουρικό και
συμβουλευτικό για την αντιμετώπιση τυχόν
δυσκολιών και (τεχνικών) προβλημάτων ή στη
χρησιμοποίησή του μέσα στην τάξη ως εργαλείου
διδασκαλίας; Βέβαια, ο καθηγητής μπορεί να
προσθέσει κάποιες δικές του (μηχανιστικές)
ασκήσεις, απλώς όμως για να αυξήσει, τον ήδη ικανό
–ειδικά στην περίπτωση των “που-πού” κ.λπ.,
αριθμό παραδειγμάτων.
|
|
|
|
|
|
|
12.I.2001 - Ανέστης Α. Σταυρίδης |
|