Αρχική Σελίδα / Home
Περίοδοι της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Κάτω / Down
2η Περίοδος Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
     Βασικά Χαρακτηριστικά των Δημοτικών Τραγουδιών      Σελίδες υπό διαμόρφωση

 

1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος

10ος αι. - 1453: 1η περίοδος
πριν από την Άλωση
I. 10ος αι. - 1204 Μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους
II. 1204 - 1453 Μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους

I. 10ος αι. - 1453 Μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους

10ος αι. - 1204

Νεοελληνική Λογοτεχνία

Νεοελληνική Ιστορία

Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία και Ιστορία

9ος - 10ος αι.

Ακριτικά Τραγούδια. Βυζαντινή "δημώδης γραμματεία"

867 - 1025

Ακμή της Μακεδονικής Δυναστείας

 

 

11ος αι. αρχές

Έπος Διγενή Ακρίτα 1042 - 1054 Κωνσταντίνος Θ΄ Μονομάχος    

 

 

1071

Ήττα του Μαντζικέρτ· Οι Βυζαντινοί χάνουν την Ανατολική Μ. Ασία και τη Ν. Ιταλία.

 

 

12ος αι.

Προδρομικά. Σπανέας 1081 - 1180 Δυναστεία των Κομνηνών 1100 περίπου Chanson de Roland (Το τραγούδι του Ρολάνδου)

 

 

1096 - 1099

Πρώτη σταυροφορία

12ος αι.

Προβηγκιανή ποίηση στη Γαλλία

1159

Ποίημα Μιχαήλ Γλυκά 1192 Η Κύπρος υπό τους Λουζινιάν    
    1204 Τέταρτη σταυροφορία· κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους 1200 Roman De Renart

 

1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος1η περίοδος

10ος αι. - 1453: 1η περίοδος
πριν από την Άλωση
I. 10ος αι. - 1204 Μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους
II. 1204 - 1453 Μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους

II. 1204 - 1453 Μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους

1204 - 1453

Νεοελληνική Λογοτεχνία

Νεοελληνική Ιστορία

Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία και Ιστορία

    1204 - 1261 Λατινική Αυτοκρατορία Κωνσταντινούπολης· ελληνικό βασίλειο της Νίκαιας (1254 - 1258 Θεόδωρος Β΄ Λάσκαρις). Φραγκική κατάκτηση 1213

1235 περίπου

Ήττα των Αλβιγίων (Καθαρών)

Guillaume de Lorris, Le Roman de la Rose

    1261 Οι Βυζαντινοί ανακαταλαμβάνουν την Κωνσταντινούπολη (Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος)    
1300 περίπου Χρονικόν του Μορέως 1261 - 1453

1261

Δυναστεία Παλαιολόγων

Δεσποτάτο του Μορέως (Μιστράς)

1265 - 1321 Δάντης
14ος αι. Ιπποτικά Μυθιστορήματα. Λίβιστρος και Ροδάμνη. Ασίζες στην Κύπρο 1309 Οι ιππότες του Αγίου Ιωάννη στη Ρόδο 1304 - 1374 Πετράρχης
    1354 Απόβαση των Τούρκων στην Καλλίπολη 1313 - 1375 Βοκάκιος
1310 - 1340 Καλλίμαχος και Χρυσορόη     1338 Αρχή του Εκατονταετούς πολέμου
1364 Διήγησις παιδιόφραστος των τετραπόδων 1362 Κατάληψη της Αδριανούπολης 1359 - 1389 Μουράτ Α΄ (σουλτάνος)
1350 - 1400 Στ. Σαχλίκης, Λ. Ντελλαπόρτας 1396 Ήττα των χριστιανών από τους Τούρκους στη Νικόπολη 1389 - 1403

1390 - 1400

Βαγιαζίτ Α΄ (σουλτάνος)

Chauser, The Canterbury Tales (Οι θρύλοι του Καντέρμπουρι)

1400 - 1450 Μεταγενέστερα Μυθιστορήματα: Βέλθανδρος, Φλόριος, Βελισάριος, Αχιλληίς, Λεόντιος Μαχαιράς στην Κύπρο. Ποιήματα Μ. Φαλιέρου (Κρήτη) 1430 Οι Τούρκοι καταλαμβάνουν τη Θεσσαλονίκη και τα Ιωάννινα 1400 περίπου Froissart, Chroniques

 

  1439 Σύνοδος Φλωρεντίας· ψήφισμα για την Ένωση των Εκκλησιών    
1145 Γέννηση Ιανού Λάσκαρι 1444 Ήττα των σταυροφόρων στη Βάρνα    

1450 - 1500

Έλληνες λόγιοι στην Ιταλία. Ερωτοπαίγνια     1451 - 1481 Μεχμέτ Β΄ (Μωάμεθ Β΄ ο Πορθητής)
1452 Θάνατος Γεωργίου Γεμιστού (Πλήθωνος) 1453 Άλωση της Κωνσταντινούπολης. Ο Γεννάδιος Β΄ πατριάρχης    

 

 

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ

α) Ο λόγος --> απλός, φυσικός + ανεπιτήδευτος.
β) Ο “ποιητής” του δημοτικού τραγουδιού --> δεν εκφράζει προσωπικά συναισθήματα, αλλά συλλογικές συναισθηματικές καταστάσεις της κοινότητας.
γ) Στοιχεία της τεχνικής των δημοτικών τραγουδιών :
  1. 15σύλλαβος ιαμβικός (=πολιτικός) στίχος με την τομή (παύση) στην 8η συλλαβή, χωρίς το φαινόμενο του διασκελισμού.
  1. Παραλείπονται τα ασήμαντα και όσα εύκολα εννοούνται + έτσι η δράση προχωρεί με γοργότερο ρυθμό.
  1. Επαναλήψεις: συχνά το πρώτο ημιστίχιο επαναλαμβάνεται στο δεύτερο, ή το δεύτερο ημιστίχιο επιτείνει τη σημασία του πρώτου.
  1. Χρήση Στερεότυπων Εκφράσεων: (“τρία πουλάκια κάθονται”, “ακόμα ο λόγος έστεκε”, “πολύ του κακοφάνη” κ.λπ.)
  1. Άσκοπα ερωτήματα (“μήνα σε γάμο ρίχνονται μήνα σε χαροκόπι; Ουδέ σε γάμο ρίχνονται ουδέ σε χαροκόπι”).
  1. Υπάρχουν πολλές αντιθέσεις οι οποίες συχνά οδηγούν σε υπερβολές που ανατρέπουν τη λογική τάξη (το θέμα του αδύνατου).
  1. Η εμψυχωτική λειτουργία, που ζωντανεύει ζώα + άψυχα αντικείμενα (τολμηρές προσωποποιήσεις).
  1. Η χρήση του άμεσου λόγου ή του διαλόγου (που σπάει τη μονοτονία της αφήγησης + ενισχύει την παραστατικότητα).
    Συχνά στο διάλογο χρησιμοποιείται συμβατικό πρόσωπο για την προώθηση της δράσης ή του διαλόγου (το πουλί λ.χ. που μιλά με ανθρώπινη ομιλία αποτελεί συνηθισμένο μοτίβο των δημοτικών τραγουδιών).

 

Αρχική Σελίδα / Home
Περίοδοι της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Πάνω / Top
2η Περίοδος Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
     Βασικά Χαρακτηριστικά των Δημοτικών Τραγουδιών           04/04/2003