Η περίπλοκη μελωδία του «Come Together» γράφτηκε από τον Λένον αρχικά για να στηρίξει την προεκλογική εκστρατεία του γκουρού των ψυχεδελικών ουσιών, Τίμοθι Λίρι όταν κατέβηκε υποψήφιος κυβερνήτης της Καλιφόρνια το ,69 με αντίπαλό του τον Ρόναλντ Ρέιγκαν, μετέπειτα πρόεδρο των ΗΠΑ. Ενώ η μελαγχολική ελεγεία του «Let It Be» ήταν η έκφραση της απόγνωσης του Πολ Μακ Κάρτνεϊ και η αποδοχή της μοίρας του καθώς έβλεπε την ιστορική μπάντα να βαδίζει προς τη διάλυση.

Ο βρόμικος ροκ θόρυβος του «Helter Skelter» που κυκλοφόρησε το ,68 ήταν το τραγούδι που σύμφωνα με τον παράφρονα Τσαρλς Μάνσον προειδοποιούσε τις ΗΠΑ για έναν φυλετικό πόλεμο, γι' αυτό και έστειλε και τους πιστούς του να σφάξουν τη Σάρον Τέιτ και τα υπόλοιπα θύματα. Όμως ο Πολ Μακ Κάρτνεϊ το είχε γράψει ως παιγνιώδη απάντηση στους διθυράμβους που έγραφαν τότε οι κριτικοί για το άγριο επικό ροκ των νεόκοπων Who. Φυσικά το δυσερμήνευτο «Lucy In The Sky with Diamonds» δεν γράφτηκε για τη μύηση του Λένον στον κόσμο του LSD, αλλά προήλθε ως ιδέα από μια ζωγραφιά του τετράχρονου γιου του, Τζούλιαν, που είχε ζωγραφίσει μια συμμαθήτριά του, τη Λούσι, «στον ουρανό με τα διαμάντια».

Τους εξόργισε

Και το «Back In The USSR», που εξόργισε τους Ρεπουμπλικάνους στις ΗΠΑ του ,68, ήταν ένα εκλεπτυσμένο αστείο των Beatles προς τους Beach Boys. Ο Μακ Κάρτνεϊ έπαιξε με τον πατριωτικό ύμνο του Τσακ Μπέρι το «Back In The USA» και σκάρωσε ένα τραγούδι παρωδία που μιλούσε για τη Σοβιετική Ένωση και τα όμορφα κορίτσια της, με τον τρόπο που οι Beach Boys τραγουδούσαν για τα κορίτσια της Καλιφόρνια και την ανέμελη ζωή στις παραλίες της.

Το «Α Hard Day's Write - Οι ιστορίες πίσω από τα τραγούδια των Beatles» (εκδόσεις Bell - μετάφραση Σαμάνθα Κωνσταντέα) είναι μια εξαντλητική καταγραφή των ιδεών και των γεγονότων που γέννησαν τα τραγούδια των τεσσάρων Σκαθαριών, από τον Στιβ Τέρνερ.

Ο Βρετανός δημοσιογράφος και ποιητής, που παρακολουθεί εδώ και τέσσερις δεκαετίες τη μουσική σκηνή, ήταν ο πρώτος που έγραψε για τους Sex Pistols, πριν ο Τύπος ανακαλύψει το σκάνδαλο του πανκ, έκανε δεκάδες συνεντεύξεις με αστέρες της ροκ, από τον Ντέιβιντ Μπάουι και τον Λου Ριντ μέχρι τον Φρανκ Ζάπα, και έγραψε τις βιογραφίες του μπίτνικ συγγραφέα Τζακ Κερουάκ, του Ιρλανδού μπλούζμαν Βαν Μόρισον και του θρύλου της σόουλ Μάρβιν Γκέι.

Γι' αυτό το λεύκωμα έκανε μια τεράστια έρευνα, μαζεύοντας υλικό από παλιές συνεντεύξεις των Beatles, συζητώντας με παλιούς τους συνεργάτες που ήταν παρόντες στις ηχογραφήσεις ή με τους ανθρώπους που στάθηκαν έμπνευση για τους στίχους και ψάχνοντας όλες τις ιστορίες πίσω από τα διακόσια οκτώ τραγούδια που άφησε πίσω της η θρυλική τετράδα από το Λίβερπουλ.

Για πλάκα

Έτσι όπως σημειώνει ο Τέρνερ, ο Μακ Κάρτνεϊ έγραψε τους στίχους του «All My Loving» για πλάκα ένα πρωινό καθώς ξυριζόταν και το «Don't Bother Me» ανήκει στον Χάρισον που το έγραψε, ενώ ήταν στο κρεβάτι ενός ξενοδοχείου και δεν ήθελε να τον ενοχλήσουν. Καταγράφοντας τέτοια συμβάντα, η μελέτη του Τέρνερ είναι απολαυστική καθώς διάφοροι μύθοι καταρρέουν γύρω από τη σημασία των στίχων γνωστών τραγουδιών των Σκαθαριών.

Παράλληλα, αποκαλύπτονται πρόσωπα που αναφέρονται στα τραγούδια, όπως η Ελεανόρ Ρίγκμπι ή η Τζουντ, αλλά και τοποθεσίες όπως το Strawberry Fields. Τα «λιβάδια με τις φράουλες» για το οποία δόθηκαν τόσες ερμηνείες δεν ήταν παρά ένα ορφανοτροφείο κοντά στο σπίτι της θείας του Τζον Λένον, που στα παιδικά του μάτια φάνταζε ένα μυστηριώδες σπίτι.


07/10/2006
Δημήτρης Αναστασόπουλος

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Λίστα όλων των άρθρων