ΗΜΕΡΙΔΑ

«ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ, ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ

ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠ/ΣΗ:

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ & ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2008

ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 1ου-2ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ & ΓΕΝ. ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ (ΠΕΣΟΝΤΩΝ ΗΡΩΩΝ 2, ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΩΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ)

 

Γ΄ Κύκλος Εισηγήσεων: «πολυπολιτισμικοτητα στη δευτεροβαθμια  εκπαιδευση»

Εισηγήτρια: Δρ. Α. Βακαλούδη, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Δυτικής Θεσσαλονίκης

Τίτλος Εισήγησης: “Διαπολιτισμική Παιδαγωγική και η συμβολή των φιλολογικών μαθημάτων”

Περίληψη Εισήγησης

Η Διαπολιτισμική Παιδαγωγική προβάλλει ως μια νέα προσέγγιση των Επιστημών της Αγωγής και εντάσσεται στη νεο-Προοδευτική Παιδαγωγική. Bασικές αρχές της αποτελούν: η αναζήτηση της ιδιαιτερότητας των ατόμων, η προσαρμογή της διδακτικής προσέγγισης στην ατομικότητα των μαθητών, στα ενδιαφέροντα και το προσωπικό στυλ μάθησης. Το σχολείο καλείται να αποδεχθεί τη διαφοροποίηση και να δημιουργήσει το απαραίτητο κλίμα ψυχολογικής αποδοχής, συνάντησης και αλληλεπίδρασης, που θα εξασφαλίζει σε όλους τους μαθητές συνθήκες ψυχολογικής ασφάλειας και οικοδόμησης θετικής αυτο-αντίληψης. Η Διαπολιτισμική Αγωγή έχει στόχους και  χρησιμοποιεί μεθόδους για να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Κομβικός θεωρείται ο ρόλος του Εκπαιδευτικού, όσον αφορά στη διδακτική του ετοιμότητα, δηλαδή, στο βαθμό ανταπόκρισής του στα σύγχρονα προβλήματα που προκύπτουν στη διδακτική πράξη από τη σύγχρονη πολυπολιτισμική πραγματικότητα. Από τις εθνοκεντρικές και μονοπολιτισμικές λογικές, που υποθάλπουν τις προκαταλήψεις στην καθημερινή πράξη της διδασκαλίας και εμποδίζουν  την επικοινωνία εκπαιδευτικού και μαθητή, ο Εκπαιδευτικός πρέπει να περάσει στον πολιτισμικό πλουραλισμό, στον επαναπροσανατολισμό των διδακτικών μεθόδων, σχέσεων και αξιών, που θα κατανοούν τις πολιτισμικές παραδόσεις των εθνοπολιτισμικών ομάδων. Τα περισσότερα από τα διδασκό΅ενα ΅αθή΅ατα των σχολικών προγρα΅΅άτων ΅πορούν, ανα΅φισβήτητα, να συ΅βάλουν σε ΅ία εκπαιδευτική διαδικασία που στοχεύει στο σεβασ΅ό και την αποδοχή της διαφορετικότητας, στην υπέρβαση στερεοτύπων και προκαταλήψεων, στην αλληλεγγύη και την επικοινωνία. Βασικά πρέπει οι εκπαιδευτικοί να προσαρμόζουν τις διδακτικές τους πρακτικές σύμφωνα με τις απαιτήσεις της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης: για παράδειγμα, να χρησιμοποιούν εναλλακτικά μοντέλα διδασκαλίας, κυρίως με τη χρήση του ομαδοσυνεργατικού, τις παιγνιώδεις μορφές διδασκαλίας, τη χρήση παραδειγμάτων από τη χώρα καταγωγής των αλλοδαπών μαθητών. Ιδιαιτέρως τα φιλολογικά μαθήματα προσφέρονται για το σκοπό αυτό. Στα μαθήματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν για την ενίσχυση της διαπολιτισμικής μαθησιακής διαδικασίας: 1) τα ερεθίσματα (αισθητηριακή αντίληψη μαθητών), 2) η χρήση ποικίλων μέσων διδασκαλίας,  3) η συναισθηματικότητα/ενσυναίσθηση και η κοινωνική μάθηση, 4) η εναλλακτική αξιολόγηση.

  HOME PAGE