ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Για τα σχέδια μαθήματος μαθητή

Πλαγιότιτλοι, περίληψη ή κάτι ενδιάμεσο;

Τα πρώτα σχέδια μαθήματος μαθητή ήταν διαρθρωμένα σαν περιλήψεις. Αυτός ο τρόπος διάρθρωσης βοήθησε πολύ τους αδύνατους μαθητές, όμως ορισμένοι μαθητές θεωρούσαν το σχέδιο μαθήματος ως ‘τα σπουδαιότερα’ και μάθαιναν μόνο αυτό. Η υποβολή ερωτήσεων που απαιτούσαν λεπτομερέστερες απαντήσεις τους ανάγκασε να διαβάζουν από το βιβλίο.

Τα τελευταία σχέδια μαθήματος μαθητή αποτελούντο από  πλαγιότιτλους. Παρατήρησα μια κάμψη της  επίδοσης των αδύνατων μαθητών. Δεν είμαι όμως βέβαιος ότι οφειλόταν στην αλλαγή των σχεδίων μαθημάτων. Συχνά την Άνοιξη παρατηρείται κάμψη στην επίδοση μερικών μαθητών. Αντίθετα όταν ρώτησα μαθητές με υψηλή επίδοση αν η αλλαγή στο σχέδιο μαθήματος τους δυσκόλεψε, απάντησαν αρνητικά.

Πιθανές παρενέργειες

Από λανθασμένη χρήση του σχεδίου μαθητή

Ανέφερα και παραπάνω ότι μερικοί μαθητές περιορίζονταν στην μελέτη του σκελετού του μαθήματος όταν είχε τη δομή περίληψης (θεωρούσαν ότι ήταν ‘τα σπουδαιότερα’). Η υποβολή ερωτήσεων που απαιτούσαν λεπτομερέστερες απαντήσεις τους ανάγκασε να διαβάζουν από το βιβλίο.   

Από λανθασμένη χρήση των ερωτήσεων

Παρατήρησα ότι ένας αριθμός μαθητών χρησιμοποιούσαν σημειώσεις στις  οποίες υπήρχαν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις τους. Για να αντιμετωπίσω το φαινόμενο αυτό υπέβαλα ερωτήσεις με διαφορετική διατύπωση και δομή.

Για τις παρουσιάσεις

Από την ευρεία χρήση εικόνων

Η χρήση πολλών εικόνων σε μια παρουσίαση ενέχει τον κίνδυνο αποπροσανατολισμού των μαθητών από τους κύριους στόχους του μαθήματος.

Πως θα διατηρηθεί η προσοχή και η συμμετοχή του μαθητή

Σ’ αυτή την ερώτηση υπάρχει έδαφος για πολλή συζήτηση. Είναι γενικότερο θέμα διδακτικής, απ’ τα σημαντικότερα και, η ανάπτυξή του ξεφεύγει από τα όρια αυτής της ανάπτυξης της πρότασής μου.

Η κίνηση που έκανα εγώ ήταν η αλλαγή των παρουσιάσεων από τη μορφή του μονολόγου καθηγητή – διαφανειών σε σειρές από ερωτήσεις, όπως περιγράφω στη σελίδα παρουσιάσεις

Προβλήματα

Το (μεγάλο) μέγεθος των παρουσιάσεων

Το μεγάλο μέγεθος των παρουσιάσεων με το Microsoft Power Point όταν περιέχουν πολλές εικόνες, κάνουν πολύ δύσκολη την διακίνησή τους μέσω του διαδικτύου. Όταν μετέτρεψα μια παρουσίαση Microsoft Power Point μεγέθους 1,2 Mb (14 διαφάνειες απ’ τις οποίες οι 9 ήταν εικόνες ) σε ιστοσελίδα το μέγεθος έγινε 3,2 Mb. Όταν τη μετέτρεψα  για να λειτουργεί σ’ όλες τις εκδόσεις των Windows το μέγεθος έγινε 11,6 Mb !!!   

 

Νομιμότητα της χρήσης εικόνων – video

Δεν γνωρίζω αν και κατά πόσο είναι νόμιμη η χρήση (σε παρουσιάσεις με το Microsoft Power Point ), εικόνων που παίρνω από εγκυκλοπαίδειες ή ‘κατεβάζω’ από το διαδίκτυο.

Συμβατότητα με τις διάφορες εκδόσεις των Windows

Όλη αυτή η πρόταση (και οι παρουσιάσεις φυσικά) είχε δημιουργηθεί αρχικά με χρήση του Microsoft office 2000 σ’ ένα Η.Υ. με λειτουργικό σύστημα Microsoft Windows Millennium. Παρατήρησα ότι κάποιες γραμματοσειρές δεν αναγνωρίζονταν από Η.Υ. με λειτουργικό σύστημα Microsoft Windows 98 ή Microsoft Windows 2000 Professional των σχολικών εργαστηρίων πληροφορικής.

 

Μπορεί , πρέπει , είναι σκόπιμο ο κάθε καθηγητής να κάνει όλη αυτή τη δουλειά;

Είναι μεγάλη σπατάλη χρόνου και μόχθου και ένδειξη ανοργανωσιάς, το να κάνει ο κάθε καθηγητής όλη αυτή τη δουλειά (σχέδια μαθήματος μαθητή, σχέδια μαθήματος καθηγητή, σχέδια πίνακα, φύλλα εργασίας και παρουσιάσεις).  Θα έπρεπε να βοηθιέται ο καθηγητής από κάποια ομάδα συγγραφής ευέλικτων και εύκολα τροποποιήσιμων διδακτικών εργαλείων. Υπάρχει αναλυτική πρόταση σε ξεχωριστή ενότητα με τίτλο ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην ένταξη των νέων τεχνολογιών στη σχολική τάξη