Συμβουλές δημιουργικής γραφής

  1.    Γράφε ελεύθερα κι όσο γίνεται πιο γρήγορα και ποτέ μην προχωράς σε διορθώσεις, παρά μόνο αν έχεις τελειώσει.
  2.    Αν μία σκηνή ή τμήμα αυτής, σου προκαλεί προβλήματα, πήγαινε παρακάτω. Θα επιστρέψεις σ’ αυτή μετά την ολοκλήρωση της ιστορίας σου.
  3.    Αν χρησιμοποιείς διάλογο, να τον λες δυνατά ενώ γράφεις. Αυτή η συνήθεια θα σε βοηθήσει να δημιουργείς αυθεντικούς διαλόγους.
  4.     Γράψε για πράγματα που γνωρίζεις, τουλάχιστον στην αρχή. Θα είναι σαν να χρησιμοποιείς έρευνα που έχεις ήδη κάνει.
  5.    Γράψε για πράγματα που δεν γνωρίζεις. Χρησιμοποίησε τη φαντασία σου για να δημιουργήσεις νέες καταστάσεις, νέους χαρακτήρες, νέες σχέσεις ακόμη και νέους κόσμους
  6.    Διάβασε όσο περισσότερο μπορείς βιβλία που σε ενδιαφέρουν.
  7.    Μην αγχώνεσαι για το αν θα είναι το αποτέλεσμα τέλειο. Σημασία έχει να είσαι ικανοποιημένος/ικανοποιημένη πρώτα εσύ που το έγραψες.
  8.    Απόλαυσε τη διαδικασία του γραψίματος.

Δημιουργική γραφή ή δημιουργικό σβήσιμο;

Η Δημιουργική Γραφή ως διδακτικό αντικείμενο στον χώρο της εκπαίδευσης, αντιμετωπίζεται ως ελεύθερη έκφραση της προσωπικότητας του παιδιού, το οποίο τόσο γραπτά, όσο και προφορικά αποτυπώνει ιδέες, συναισθήματα και γνώσεις με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο.

Η μέχρι σήμερα εμπειρία των δραστηριοτήτων της δημιουργικής γραφής αποδεικνύει ότι καλλιεργεί πολύπλευρα το παιδί, αυξάνει την αυτοπεποίθησή του, ενώ ταυτόχρονα, δρα ως υποστήριξη σε άλλα γνωστικά αντικείμενα, βελτιώνοντας, κατά πολύ, τη γλωσσική, διανοητική και συναισθηματική εξέλιξη του μαθητή.

Από το Δημοτικό σχολείο ως και τις προπτυχιακές σπουδές, η χρήση της Δημιουργικής Γραφής ως διδακτικής προσέγγισης της Λογοτεχνίας αποδεικνύεται ωφέλιμη και επιβεβαιώνεται ότι μπορεί να υπηρετήσει πολλαπλά την ανακαλυπτική, παιδοκεντρική, βιωματική αλλά και συνεργατική μαθητεία, καθώς μετατρέπει την κατά κανόνα παθητική πρόσληψη της Λογοτεχνίας σε ενεργητική.

Παρέχει την ευκαιρία καλλιτεχνικής έκφρασης και αναδημιουργίας του πραγματικού κόσμου από τους μαθητές, εξοικειώνοντάς τους, ταυτόχρονα, με τους τρόπους και τις τεχνικές της λογοτεχνικής γραφής (συγγραφική πρακτική) και όχι με την αυστηρή της αντιμετώπιση ως διδακτέας ύλης.

Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά την αξιολόγηση των ασκήσεων της δημιουργικής γραφής, δίνεται έμφαση στην ενθάρρυνση του μαθητή καθώς αυτή είναι ωφελιμότερη από την επισήμανση των λαθών που κάνει.

Τέλος, η δημιουργική γραφή εμπεριέχει και μια πτυχή διασκέδασης, συνδέεται σαφέστατα με δεξιότητες και λειτουργίες που συναντώνται και στο παιχνίδι, όπως είναι η αίσθηση της περιπέτειας, της φαντασίας, του πειραματισμού, της περιέργειας(Καραγιάννη 2010).

Δημιουργική γραφή