Ένα βασικό μέρος της εκπαίδευσης αποτελούν οι τέχνες.

Οι τέχνες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της αγωγής του παιδιού για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, καθώς του προσφέρουν τη δυνατότητα να αντιληφθεί καλύτερα τον εαυτό του, μέσα από μια ιστορική, πολιτισμική και αισθητική προοπτική, να γνωρίσει το περιβάλλον του και να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμο μέσα από ποικίλες νοητικές λειτουργίες. Η μουσική ως μέρος αυτής της εκπαίδευσης μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στη διαμόρφωση της ψυχικής καλλιέργειας και της νοητικής ανάπτυξης του ανθρώπου.

Καθημερινά ωστόσο ο κόσμος γύρω μας αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, οι γνώσεις πληθαίνουν, η τεχνολογία σημειώνει μεγάλη πρόοδο και όλα αυτά απαιτούν αλλαγή στον ίδιο τον άνθρωπο και στη σχέση με το περιβάλλον του. Αυτό λοιπόν επιτάσσει και τη διεύρυνση των ορίων της μάθησης και την προσαρμογή του περιεχομένου της στις ανάγκες καθώς και στον τρόπο αντίληψης της πραγματικότητας από το ίδιο το παιδί.

Σε αυτό το σκοπό σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η θέση των τεχνών στην εκπαίδευση των παιδιών.

Οι τέχνες μέσα από τις εσωτερικές διεργασίες που χαρακτηρίζουν την έκφραση και τη λειτουργία τους, δίνουν τη δυνατότητα στον άνθρωπο να αποκτήσει τις κατάλληλες δεξιότητες, που θα τον βοηθήσουν να συμβάλει με θετικό τρόπο στις εξελίξεις της σύγχρονης εποχής. Κατά τον Kessler συγκεκριμένα, ο κόσμος μας απαιτεί άτομα που θα αντιμετωπίζουν τη σύγχρονη πραγματικότητα με δημιουργικό τρόπο και προσαρμοστικότητα σε κάθε νέα αλλαγή, κάτι στο οποίο μπορούν να συμβάλουν οι τέχνες, οι οποίες οφείλουν να γίνουν το επίκεντρο της εκπαίδευσης των παιδιών, καθώς προσφέρουν ψυχοκινητικές εμπειρίες που επιτυγχάνουν ταυτόχρονο ερέθισμα των αισθήσεων και των αντιλήψεων.

Έτσι λοιπόν, για τους λόγους αυτούς, η διδασκαλία της μουσικής στην εκπαίδευση καθίσταται απαραίτητη. Στόχος του εκπαιδευτικού της μουσικής είναι να διαμορφώσει το κατάλληλο μαθησιακό περιβάλλον, το οποίο ευνοεί και ενισχύει:

  1.  την ανάπτυξη των μουσικών δεξιοτήτων και της μουσικής αντίληψης των παιδιών,
  2. τη δημιουργική τους έκφραση μέσα από τη μουσική,
  3. την καλλιέργεια της φαντασίας τους,
  4. αλλά και την ευαισθητοποίησή τους, μέσα από τη συμμετοχή τους σε ποικίλες μουσικές δραστηριότητες.

Μέσα από ένα πλήθος ερεθισμάτων, μπορεί ο μαθητής

  • να ενεργοποιηθεί,
  • να πειραματιστεί,
  • να αποκτήσει γνώσεις,
  • να αναπτύξει τις δεξιότητες της συνεργασίας και της επικοινωνίας
  • και να εκφραστεί δημιουργικά.
Η Μουσική στην Εκπαίδευση