ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Μαντζιάρη – Μητρούδης - Μυρίσκος)
1. Θα αναζητήσετε πληροφορίες για τους δραματικούς αγώνες της αρχαιότητας (χώρο, χρόνο, διάρκεια παραστάσεων, βραβεία). Επισκεφτείτε τη σελίδα:
http://pantheon.20m.com/mdionysia.htm
Να καταγράψετε με συντομία τις σχετικές πληροφορίες σε ένα κείμενο Word.
2. Θα μεταφράσετε 10 στίχους (11-20) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Ούτσιος – Λαγούδας - Νάτσιας)
1. Επειδή σήμερα δεν ισχύουν οι ίδιοι όροι με την αρχαιότητα για το ανέβασμα και την παρακολούθηση μιας παράστασης, θα αναζητήσετε πληροφορίες για τα ισχύοντα σήμερα. Ενδεικτικό είναι το κείμενο του Δ.Ι. Ιακώβ, με τίτλο Η πολιτική Διάσταση των «Ευμενίδων» του Αισχύλου.
Να καταγράψετε σε μια στήλη τα χαρακτηριστικά του αρχαίου δράματος και σε μια άλλη στήλη τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου δράματος. Θα κάνετε δηλαδή σύγκριση ανάμεσα στο χτες και το σήμερα παρουσιάζοντας τα δεδομένα σε κείμενο Excel.
2. Θα μεταφράσετε 10 στίχους (21-30) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Λιάκου – Μητρούδη)
1. Θα ασχοληθείτε με τον παιδαγωγικό ρόλο του δράματος στην αρχαία Ελλάδα. Να αναζητήσετε πληροφορίες στη διεύθυνση:
Θα καταγράψετε σε μια παράγραφο στο Word την άποψή σας για το θέμα αυτό και θα συγκρίνετε το ρόλο του θεάτρου στην αρχαιότητα με το ρόλο του θεάτρου στη σύγχρονη εποχή.
2. Θα μεταφράσετε 10 στίχους (31-40) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Μάγου – Καραμούτα)
1. Θα ασχοληθείτε με το χώρο του θεάτρου από την οπτική της αρχιτεκτονικής και της ακουστικής. Για να έρθετε σε οπτική επαφή με ένα φυσικό χώρο, μπορείτε να δείτε βίντεο για το θέατρο της Επιδαύρου, που θεωρείται από τα καλύτερα σωζόμενα αρχαία θέατρα και με την καλύτερη ακουστική. Ενδεικτικές διευθύνσεις
http://www.youtube.com/watch?v=rwOR4y7JDrY&NR=1
ή
http://www.youtube.com/watch?v=tFn8tdy4zoQ&feature=related
και
http://www.theaterinfo.gr/abouttheatre/ancientgreektheatre/epidavrostheater/index.html από τις οποίες θα αντλήσετε στοιχεία για την ιστορία και την αρχιτεκτονική του συγκεκριμένου θεάτρου.
Επίσης μπορείτε να αντλήσετε υλικό και από την εισαγωγή του βιβλίου σας για το δράμα, καθώς και από την ηλεκτρονική διεύθυνση http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B1:Ancient_greek_theater_greek.svg
Θα περιγράψετε, με βάση το υλικό που έχετε στη διάθεσή σας, το χώρο του αρχαίου θεάτρου σε ένα κείμενο Word και στη συνέχεια μπορείτε να το σχεδιάσετε (απλό σχέδιο όπου θα αναγράφονται τα μέρη του θεάτρου) ή να ενσωματώσετε στην απάντησή σας φωτογραφικό ή άλλο οπτικό υλικό.
2. Θα μεταφράσετε 12 στίχους (41-52) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Μανωλούδη – Μηνούδη)
1. Θα ασχοληθείτε με οπτικό υλικό από την ιστοσελίδα του Βρετανικού μουσείου. Εκεί θα δείτε να ζωντανεύουν πρόσωπα και χώροι, και θα βρείτε υλικό αρκετό για μια πρώτη προσέγγιση στο θέμα.
http://www.ancientgreece.co.uk/festivals/explore/exp_set.html .
Προϋπόθεση είναι η γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Θα κληθείτε να ζήσετε σε μια «εικονική» πραγματικότητα. Θα υποθέσετε ότι ζείτε στο παρελθόν και βιώνετε μια θεατρική εμπειρία. Θα αφηγηθείτε μια μικρή ιστορία με τίτλο «Μια μέρα στο Θέατρο» ακολουθώντας τα βήματα ενός αφηγηματικού κειμένου (τι, που, πότε, ποιος/ποιοι, πώς, γιατί).
Το ύφος του κειμένου θα είναι αυτό της προφορικής αφήγησης και θα μεταφέρει τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα ανθρώπων που έχουν βιώσει την εμπειρία αυτή. Μπορείτε να παρεμβάλετε και περιγραφή στην αφήγησή σας, παρουσιάζοντας κάτι που σας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση.
Το κείμενο δε θα ξεπερνά τις 10-15 γραμμές και θα είναι γραμμένο σε μορφή Word.
2. Θα μεταφράσετε 12 στίχους (53-64) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Μιχαλαίου Ελ. - Μπίσκα)
1. Θα ασχοληθείτε με την τραγωδία ως κειμενικό είδος. α) Θα επισκεφτείτε τη Βικιπαίδεια, από όπου θα αντλήσετε πληροφορίες.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%81%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B4%CE%AF%CE%B1
β) Στοιχεία θα αναζητήσετε και στην εισαγωγή του βιβλίου σας (σελ. 9-23).
Αφού μελετήσετε τις σχετικές πληροφορίες, θα φτιάξετε ένα διάγραμμα στο Inspiration.
για παράδειγμα
Για τη δραστηριότητα αυτή μπορούμε να βοηθήσουμε και εμείς. Τα βήματα που θα ακολουθήσετε στη δημιουργία του διαγράμματος είναι αυτά που υποδεικνύει το άρθρο. Δηλαδή θα ξεκινήσετε από την κεντρική ιδέα, την «τραγωδία» και τον ορισμό της και θα συνεχίσετε με τα υπόλοιπα θέματα.
2. Θα μεταφράσετε 13 στίχους (65-77) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Μιτριζάκης – Μιχαλαίου Χρ. - Λυγγερίδου)
1. Θα ασχοληθείτε με τους συντελεστές της παράστασης: τη σκηνοθεσία, τις χορηγίες, τα θεωρικά, τους υποκριτές, τα σκηνικά και τα κοστούμια. Θα αναζητήσετε στοιχεία στο διαδίκτυο για το θέμα αυτό στη Βικιπαίδεια: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%81%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B4%CE%AF%CE%B1
Σχετικό πληροφοριακό υλικό θα βρείτε στο λογισμικό "Δημόσιος Βίος στην Αρχαία Ελλάδα".
Θα παρουσιάσετε ένα γλωσσάρι θεατρικών όρων αξιοποιώντας τα στοιχεία αυτά. Το κείμενο θα γραφεί στο Word.
ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΟΡΩΝ (Αρχαίο Δράμα) |
|
όρος ...... | ........... περιεχόμενο ................... |
2. Θα μεταφράσετε 11 στίχους (78-88) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(Μωυσίδης – Μάνιμος - Παπαγεωργίου)
1. Θα ασχοληθείτε με τους δραματικούς ποιητές. Τους τρεις μεγάλους τραγικούς (Αισχύλο, Σοφοκλή, Ευριπίδη) και τον κωμωδιογράφο Αριστοφάνη. Υλικό βιογραφικό και εργογραφικό μπορείτε να αναζητήσετε στην παρακάτω σύνδεση.
http://www.theaterinfo.gr/abouttheatre/ancientgreektheatre/index.html
Με βάση τα στοιχεία της έρευνάς σας, θα παρουσιάσετε α) τα γνωρίσματα της δραματικής τέχνης των τεσσάρων ποιητών σε μορφή PowerPoint (μία διαφάνεια για τον καθένα) και β) έναν κατάλογο έργων αυτών των ποιητών σε αρχείο Excel.
2. Θα μεταφράσετε 11 στίχους (89-99) και θα γράψετε τη μετάφραση στο PowerPoint.
3. Σε μία παράγραφο στο Word να πάρετε θέση πάνω στο ηθικό πρόβλημα που θέτει το έργο: «ποιο είναι το χρέος των ζωντανών προς τους νεκρούς τους με βάση τις αντιλήψεις της εποχής εκείνης για την ταφή των νεκρών».
Μπορείτε να αναζητήσετε υλικό σχετικά με τις ηθικές αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων στα ομηρικά κείμενα.
Με βάση το υλικό του βιβλίου σας για την εισαγωγή στο αρχαίο δράμα και τις πληροφορίες που έχετε συλλέξει κατά τη διάρκεια της αναζήτησης πληροφοριών να καταρτίσετε ένα γλωσσάρι όρων του αρχαίου δράματος.
Η διαδικασία
Σε πρώτη φάση θα συγκεντρώσετε όσες λέξεις θεωρείτε ότι πρέπει να περιέχει ένα γλωσσάρι για το αρχαίο δράμα με κριτήριο τι θέλετε να γνωρίζετε σχετικά με το θέμα.
Στη συνέχεια θα κατατάξετε το υλικό σας με κριτήριο θεματικό ή αλφαβητικό.
Τέλος θα παρουσιάσετε σε έναν πίνακα τα στοιχεία που έχετε συγκεντρώσει για κάθε όρο.
Ανάλογα με τον αριθμό των λέξεων που έχουν συγκεντρωθεί κάθε μαθητής θα επιλέξει τρεις όρους τους οποίους θα περάσει στο συγκεντρωτικό πίνακα.
οι κΥκλοι των εργασιΩν ΚΛΕΙΝΟΥΝ
Ενας Ενας
Θα παρουσιάσετε τις εργασίες σας:
Ø Τα στοιχεία που αναφέρονται στο αρχαίο δράμα - και ως γραμματειακό είδος και ως «δράση» - και την εξέλιξή του στη σύγχρονη εποχή.
Ø Τη μετάφραση των αποσπασμάτων.
Μπορείτε μέσω της Πύλης για την ελληνική γλώσσα να έχετε ένα δείγμα μετάφρασης της Αντιγόνης.
http://www.greeklanguage.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?m=1&t=559
Θα επεξεργαστείτε από κοινού το κείμενο της μετάφρασης και θα παρουσιάσετε το τελικό προϊόν σε μορφή PowerPoint στον προτζέκτορα.
Ø Τα σχόλια για τους χαρακτήρες και τη δράση.
Θα εστιάσετε στα δύο κεντρικά πρόσωπα που εμφανίζονται στον Πρόλογο, την Αντιγόνη και την Ισμήνη.
Οι θεματικοί άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθείτε είναι α) η ηθική συγκρότηση των δύο κοριτσιών, τα κοινά τους σημεία και τα στοιχεία του χαρακτήρα τους που θα τα οδηγήσουν στη σύγκρουση, β) η απόφαση του Κρέοντα για την τύχη των νεκρών αδελφών τους και το ηθικό ζήτημα που δημιουργεί, γ) η ψυχική και συναισθηματική κατάσταση των δύο κοριτσιών τη δεδομένη στιγμή και δ) η «αντίδραση» του κοινού, τόσο της εποχής του Σοφοκλή όσο και η δική σας, που λειτουργείτε και ως μελετητές και ως θεατές που «μετέχουν» στα δρώμενα.
Ø Το Γλωσσάρι όρων για το Αρχαίο Δράμα.
Τώρα θα παρακολουθήσετε μια ολοκληρωμένη εικόνα για το αρχαίο δράμα μέσα από μια παρουσίαση που θα παρακολουθήσουμε όλοι μαζί με τη βοήθεια ενός προτζέκτορα. Η παρουσίαση είναι στα αγγλικά.
Πρόκειται για την Ιστορία του Δράματος και την εξέλιξη του είδους μέσα στο χρόνο.
http://www.youtube.com/watch?v=xlP3IEInowM
http://www.youtube.com/watch?v=rkaMaeHNSR8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UIZqHEy_z5g&feature=related
ΚΑΙ ΑΝΟΙΓΕΙ Ο ΤΕΛΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
Α. Θα επιμεληθείτε μια ενιαία έκδοση των εργασιών σας σε ηλεκτρονική μορφή. Η έκδοση προϋποθέτει α) οργάνωση θεματική του υλικού που έχετε συγκεντρώσει και β) παρουσίαση αισθητική, τόσο ως προς το εξώφυλλο και οπισθόφυλλο όσο και εσωτερικά με την προσθήκη οπτικού υλικού.
Για το λόγο αυτό:
Θα ασχοληθείτε με ειδικές εργασίες: τίτλος, ταξινόμηση υλικού, επιμέλεια εξώφυλλου και οπισθόφυλλου, εισαγωγή στην έκδοση, περιεχόμενα, συγγραφική ομάδα.
Θα επιμεληθείτε καλλιτεχνικά την έκδοση της εργασίας σας: οπτικό υλικό (σχέδια, φωτογραφίες, εικονογράφηση, διάκοσμος), χρώματα, γραμματοσειρά/ές.
Το τελικό προϊόν θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα και θα έχει τη χρήση ενός ηλεκτρονικού βιβλίου με τίτλο: "....................................................."
Μια εναλλακτική πρόταση για τον πρόλογο της Αντιγόνης του Σοφοκλή.
Μετάφραση: Μητρούδη - Λιάκου
Εισαγωγή στο δράμα: Μιχαλαίου Χρ.- Μητριζάκης - Μητρούδης
Ηθικές αντιλήψεις: Μάγου
Σχόλια:
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Ούτσιος - Λαγούδας
Εικονογράφηση: Μηνούδη
Οργάνωση: Μαντζιάρη - Λυγγερίδου
Βιβλιογραφία - Δικτυογραφία: Μυρίσκος - Μανωλούδη
Περιεχόμενα: Μιχαλαίου Ελ. - Μπίσκα
Εισαγωγή στην έκδοση: Μωυσίδης - Μάνιμος - Παπαγεωργίου
Β. Από κοινού θα «στήσετε» μια παράσταση του Προλόγου της Αντιγόνης.
Σ’ αυτή τη δράση:
Θα μοιραστείτε μεταξύ σας ρόλους: Σκηνοθεσία, Σκηνογραφία , Μουσική , Κοστούμια, Κίνηση (χορογραφία), Διανομή ρόλων (Αντιγόνη, Ισμήνη).
Θα ετοιμάσετε μία αφίσα, ένα δελτίο τύπου και όποιο άλλο έντυπο ή ηλεκτρονικό ενημερωτικό υλικό θεωρείτε αναγκαίο για να διαφημίσετε τη δράση σας.
Θα σας απασχολήσουν πολλά θέματα σχετικά με το κείμενο: ο σκηνικός χρόνος, η ψυχική κατάσταση και η κλιμάκωση των συναισθημάτων των δύο κοριτσιών κ.α. Επίσης θα συζητήσετε σχετικά με τον τρόπο ανάγνωσης του αρχαίου κειμένου, τις παύσεις, το χρωματισμό της φωνής, τους επιτονισμούς, τις κινήσεις, το στήσιμο πάνω στη σκηνή κ.α. Τέλος θα συνεργαστείτε για τα καλλιτεχνικά ζητήματα, τα σκηνικά, την ενδυμασία, τις μάσκες κ.α.
Χρήσιμο όμως θα ήταν, πριν ξεκινήσετε, να έχετε τη γνώμη ενός ανθρώπου που αφιέρωσε την καλλιτεχνική του δραστηριότητα στο Αρχαίο Δράμα μέσω του Θεάτρου Τέχνης, του Καρόλου Κουν.
http://www.theatro-technis.gr/ancient.html
Θα υποβάλετε την πρότασή σας με τη μορφή παρουσίασης και με όλο το υποστηρικτικό υλικό που κρίνετε αναγκαίο στο Υπουργείο Πολιτισμού, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την παράστασή σας και να την εντάξει στο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος.