ΠΡΩΤΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ¨ΤΕΧΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ¨

ΠΡΩΤΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ¨ΤΕΧΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ¨

Σε δημοσίευμα Κυριακάτικης εφημερίδας στις 28-7-2013 είδαν το φως της δημοσιότητας αποσπάσματα από το σχέδιο νόμου που πρόκειται να κατατεθεί στη βουλή και αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Στο πλαίσιο αυτό κατατίθενται οι παρακάτω πρώτες σκέψεις:

  1. H ονομασία των σχολείων της Τεχνικο-επαγγελματικής εκπαίδευσης διεθνώς έχει επικρατήσει πλέον να είναι ¨Επαγγελματικό¨ και όχι ¨Τεχνικό¨ Λύκειο διότι σηματοδοτείται η ποιοτική αναβάθμισή του και διασφαλίζεται το κύρος του. Δυστυχώς προ ημερών καταργήθηκε πολύ μεγάλο μέρος της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας καθιστώντας την ως χώρα που πραγματοποιούνται επικίνδυνοι ερασιτεχνικοί εκπαιδευτικοί πειραματισμοί.
  2. Στην Ευρώπη υπάρχει σαφής διαφοροποίηση της εκπαίδευσης από την κατάρτιση με την εκπαίδευση να προηγείται. Η κατάρτιση μέσω των Μεταγυμνασιακών ΙΕΚ (μη τυπική εκπαίδευση) θα:
  • κατακερματίσει την επαγγελματική εκπαίδευση δίνοντας πολύ χαμηλού επιπέδου προσόντα,
  • μηδενίσει τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του σχολείου οδηγώντας σε επικίνδυνους κοινωνικούς ατραπούς,
  • αυξήσει την ¨παιδική δουλεία¨ δημιουργώντας στρατιές εργατών χαμηλών προσόντων,
  • καταλύσει κάθε έννοια επαγγελματικού προσανατολισμού αφού αν υπάρξει όριο μαθητών ειδικά στα νησιά, δεν θα είναι δυνατόν οι μαθητές να ακολουθήσουν τα ¨θέλω¨ τους καθώς δεν θα δημιουργούνται πολλές ειδικότητες.
  1. Ένα Τεχνικό Λύκειο χωρίς Ειδικότητες δεν μπορεί να δίνει επαγγελματικά δικαιώματα αλλά και Πτυχίο. Έτσι δημιουργείται ένα Λύκειο δεύτερης κατηγορίας αφού ακόμη και οι ώρες παρακολούθησης εκτιμώνται γύρω στις 1288 και υπολείπεται κατά 600-800 ώρες για επαρκή φοίτηση με επαγγελματικά δικαιώματα. Αναγκάζει με αυτό το τρόπο τους αποφοίτους να παρακολουθήσουν και κύκλους σπουδών στα Μεταλυκειακά ΙΕΚ, που σημαίνει επιπλέον οικονομικό κόστος για τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
  2. Η ψήφιση του νομοσχεδίου δεν πρόκειται να γίνει πριν τις 26 Αυγούστου καθώς κλείνει η βουλή στις 2 Αυγούστου. Η εμμονή του Υπουργού Παιδείας να ξεκινήσει η εφαρμογή του σχολείου αυτού από το επόμενο σχολικό έτος θα δημιουργήσει επιπρόσθετα προβλήματα αφού:
  • Μαθητές και Γονείς θα έχουν ελλιπή ενημέρωση
  • Δεν υπάρχουν ωρολόγια, αναλυτικά προγράμματα και βιβλία
  • Οι εκπαιδευτικοί δεν θα γνωρίζουν το είδος του σχολείου στο οποίο θα εργασθούν την 1η Σεπτεμβρίου.

Ερωτήματα που επίσης τίθενται επιπροσθέτως:

  1. Σε ποιες έρευνες στηρίχθηκε η συγκεκριμένη πρόταση και πως προκρίθηκαν οι συγκεκριμένοι τομείς;
  2. Τι γίνεται με τις διεξόδους του συγκεκριμένου σχολείου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
  3. Τι γίνεται με τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα που κόστισαν εκατομμύρια ευρώ;
  4. Τι γίνεται με το προσωπικό που θα πλεονάσει και ποια η τύχη των ΕΠΑ.Σ.;
  5. Η μαθητεία θα έχει τις προϋποθέσεις που απαιτούνται και αν δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί στις επιχειρήσεις θα μπορεί να πραγματοποιηθεί στα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα των Λυκείων;

Θα κλείσουν οι πρώτες σκέψεις με τρεις σημαντικές προτάσεις:

  1. Θεωρείται απαραίτητη εκτός από τους Τομείς η ύπαρξη ειδικοτήτων στο νέο Επαγγελματικό Λύκειο με τον απαραίτητο αριθμό ωρών που απαιτούνται το οποίο θα παρέχει πτυχίο και επαγγελματικά δικαιώματα.
  2. Θεωρείται απαραίτητη η ύπαρξη του μεταλυκειακού 4ου έτους ειδίκευσης ενταγμένου στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.
  3. Αν υπάρξουν μεταγυμνασιακές σχολές αυτές θα πρέπει να είναι ενταγμένες στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και στο Υπουργείο Παιδείας και να αντικαταστήσουν τις ΕΠΑ.Σ. οι οποίες θα πρέπει να έχουν διέξοδο στο ¨Τεχνικό Λύκειο¨ αλλά και στο μεταλυκειακό 4ο έτος ειδίκευσης.

Αθήνα 1-8-2013

Mε εκτίμηση

Κωνσταντίνος-Βίκτωρ Χατζησταμάτης

Εκπαιδευτικός Τεχνολόγος Μηχανολόγος Μηχανικός ΠΕ1702

ΕΠΙΜΟΡΦΩΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ART DESIGN AND TECHNOLOGY IN THE UNIVERSITY OF MIDDLESEX