Δημήτρης Δημακόπουλος

Αιρετός ΠΥΣΔΕ Ν. Αχαΐας


Σύστημα Αναπλήρωσης Εκπαιδευτικών


Σύνταξη πινάκων και μητρώου αναπληρωτών

Προϋπηρεσία - κατάταξη

Προθεσμία - Δικαιολογητικά

Διαδικασία Πρόσληψης - Τοποθέτησης

Διορισμοί 2002

Δημακόπουλος Δημήτρης
Αιρετός ΠΥΣΔΕ Ν. ΑχαΐαςΣύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού

Γκόβας Παναγιώτης
Μέλος του Δ.Σ. ΕΛΜΕ Αχαΐας

 

Σε σημαντικές αλλαγές που διέπουν όλο το πλαίσιο για τις προσλήψεις αναπληρωτών (δασκάλων και καθηγητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) καθώς και των ωρομισθίων εκπαιδευτικών προχώρησε το ΥΠΕΠΘ με την υπ’ αριθμ. 34497/02/3-4-02 Υπουργική Απόφαση. Οι αλλαγές αφορούν:

1. στη συμμετοχή σε όλα τα στάδια του περιφερειακών διευθύνσεων εκπαίδευσης, 2 στον έλεγχο, κατά την κατάθεση και την υποβολή της αίτησης όλων των τυπικών προσόντων των υποψηφίων, 3. Στον επανέλεγχο της προϋπηρεσίας, 4) στην αποσαφήνιση των κριτηρίων για τη σειρά κατάταξης, 5) στη μείωση των δηλούμενων περιοχών πρόσληψης, 6) στην επιβολή κυρώσεων σε όσους αδικαιολογήτως δεν αποδέχονται την πρόσληψη και 7) στην εισαγωγή μηχανογραφημένου συστήματος, ώστε η όλη διαδικασία να ολοκληρώνεται έγκαιρα και έγκυρα, για να αποφεύγονται αμφιβολίες ή αμφισβητήσεις από τους υποψηφίους, ως προς την ένταξη στον οικείο κατά περίπτωση πίνακα, τη σειρά κατάταξης και την πρόσληψή τους σε συγκεκριμένες περιοχές. Με τις παραπάνω αλλαγές το ΥΠΕΠΘ προσπαθεί να θεραπεύσει τις δυσλειτουργίες που προκάλεσε με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο που ψήφισε και εφάρμοσε τον Αύγουστο του 2001 και είχε σαν αποτέλεσμα τόσο την ταλαιπωρία των αναπληρωτών όσο και τα μεγάλα προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων.

Είναι σημαντικό το γεγονός ότι από φέτος το ΥΠΕΠΘ φαίνεται ότι κατάλαβε την κρισιμότητα του προβλήματος και ξεκινά αρκετά νωρίς τη διαδικασία η οποία περιλαμβάνει δύο (2) στάδια. Το πρώτο αφορά στην υποβολή της αίτησης και των δικαιολογητικών μέσα στο μήνα Απρίλιο και το δεύτερο την υποβολή των προτιμήσεων το μήνα Μάιο. Ειδικά για φέτος η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται σε ένα και μόνο στάδιο, δηλαδή η αίτηση μαζί με τα υποβλητέα δικαιολογητικά και οι προτιμήσεις υποβάλλονται ταυτόχρονα και μέσα σε χρονικό διάστημα – προθεσμία το οποίο θα γνωστοποιηθεί εντός των αμέσως προσεχών ημερών. Η υποβολή των δικαιολογητικών άρχισε στις 22 Απριλίου 2002 και λήγει στις 8 Μαΐου 2002 στα Γραφεία και στις Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης Ν. Αχαΐας. 

Σύνταξη πινάκων και μητρώου αναπληρωτών

Στον πρώτο στάδιο οι υποψήφιοι κατατάσσονται σε τέσσερις πίνακες:

Α) Πίνακας Α΄, εντάσσονται υποψήφιοι που περιλαμβάνονται στον ενιαίο πίνακα του άρθρου 138 του Ν. 1715/99, όπως αυτό συμπληρώθηκε με το άρθρο 6 παρ. 15 του Ν. 1909/01, και με τη σειρά κατάταξης τη σειρά τους στον πίνακα του άρθρου αυτού. Οι υποψήφιοι αυτοί είναι γνωστοί και ως ‘16μηνίτες’, είχαν τουλάχιστον 16 μήνες προϋπηρεσία τον Ιούνιο του 1998, όταν έγινε ο πρώτος διαγωνισμός του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς.

Β. Πίνακας Β΄, στον οποίο εντάσσονται υποψήφιοι που περιλαμβάνονται στον πίνακα διοριστέων του ΑΣΕΠ και με τη σειρά κατάταξής την τελική σειρά τους στον πίνακα του ΑΣΕΠ.

Γ. Πίνακας Γ΄, στον οποίο εντάσσονται υποψήφιοι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν σε οποιοδήποτε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και συγκεντρώνουν τη βαθμολογική βάση, καθώς και οι εγγεγραμμένοι στους πίνακες διοριστέων του Ν. 1566/85 (επετηρίδα), και με σειρά κατάταξης που εξαρτάται από το σύνολο της υπηρεσίας τους, ως αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών. Σε περίπτωση ίσως προϋπηρεσίας μεταξύ των υποψηφίων, προηγούνται οι υποψήφιοι του τελευταίου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ που έχουν λάβει τη βαθμολογική βάση, ακολουθούν των προηγούμενων διαγωνισμών και στη συνέχεια οι εγγεγραμμένοι στους πίνακες του Ν. 1566/85 (επετηρίδα).

Δ. Πίνακας Δ΄, εντάσσονται υποψήφιοι εκπαιδευτικοί που έχουν τα τυπικά προσόντα διορισμού και δεν υπάγονται στους προηγούμενους πίνακες και με σειρά κατάταξης που εξαρτάται από το σύνολο της υπηρεσίας τους ως αναπληρωτών ή ωρομισθίων εκπαιδευτικών ή, για όσους δεν έχουν προϋπηρεσία, από την ημερομηνία λήψης του πτυχίου τους ή από το βαθμό του πτυχίου τους, για όσους συμπίπτει η ημερομηνία λήψης του πτυχίου. Σε περίπτωση ίσης προϋπηρεσίας μεταξύ των υποψηφίων ή στην περίπτωση που δεν συντρέχει τοιαύτη, προηγούνται στον πίνακα οι υποψήφιοι του τελευταίου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ που έχουν λάβει τη βαθμολογική βάση.

Οι παραπάνω πίνακες, εκτός του πίνακα Α, συντάσσονται μέσα στον Απρίλιο με την υποβολή αίτησης εκ μέρους των υποψηφίων. Οι  εν λόγω πίνακες αναμορφώνονται κάθε Απρίλιο με την ένταξη νέων υποψηφίων ή την αλλαγή πίνακα όσων αποκτούν τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια κατάταξής τους στον πίνακα αυτό. Ειδικά οι πίνακες Γ και Δ οριστικοποιούνται, ως προς τη σειρά κατάταξης των υποψηφίων, με τη λήξη του διδακτικού έτους, με την προσμέτρηση της υπηρεσίας όσων υπηρέτησαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού αυτού έτους ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι.

Γίνεται φανερό ότι:

1.  Απαραίτητη προϋπόθεση για να εργασθεί κάποιος ως αναπληρωτής είναι τουλάχιστον μία επιτυχία (βαθμολογική βάση ΑΣΕΠ ΜΟ 12) σε κάποιον από τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Επιτυχών θεωρείται όποιος συγκεντρώνει ΜΟ στα μαθήματα που διαγωνίζεται Μ.Ο. = 12. με εξαίρεση τους ανήκοντες στον πίνακα Α. και

2. πρέπει να έχει κάποια προϋπηρεσία που θα του εξασφαλίσει μια καλή σειρά κατάταξης στον πίνακα που ανήκει. Οι πιθανότητες πρόσληψης διαφέρουν από ειδικότητα σε ειδικότητα ανάλογα με τον αριθμό των υποψηφίων αλλά και των κενών που υπάρχουν στα σχολεία.

ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ – ΚΑΤΑΤΑΞΗ

Για τη σειρά κατάταξης των υποψηφίων στους πίνακες Γ΄ και Δ΄ προσμετράται η προϋπηρεσία που αποκτήθηκε: α) στα δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης., β) στα Μουσικά Σχολεία, γ) στα τμήματα Αθλητικών Διευκολύνσεων (ΤΑΔ, ΕΤΑΔ) δ) στο πρόγραμμα της ολυμπιακής εκπαίδευσης, ε) στη Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή τεχνών και επαγγελμάτων, στ) στα εκκλησιαστικά σχολεία, ζ) στα ναυτικά Λύκεια η) στα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας ή πρόσθετης διδακτικής στήριξης, θ) στα μεταλυκειακά προπαρασκευαστικά κέντρα, ι) στα ολοήμερα δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Η σειρά κατάταξης στον πίνακα Α έχει οριστικοποιηθεί και έχει ως κριτήρια την προϋπηρεσία που αποκτήθηκε μέχρι τον Ιούνιο του 98, καθώς επίσης και η σειρά κατάταξης του πίνακα β΄ έχει οριστικοποιηθεί με κριτήριο τη σειρά επιτυχίας στον ΑΣΕΠ. Πίνακα Β΄ έχουμε μόνο την πρώτη χρονιά μετά τη διενέργεια του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και αυτό γιατί τη δεύτερη χρονιά τοποθετούνται σε σχολεία όλοι οι διοριστέοι. 

ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ– ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ

1.      Οι υποψήφιοι του πίνακα Α΄ θα υποβάλλουν μόνο δήλωση προτίμησης και πιστοποιητικό υγείας

2.      Οι υποψήφιοι των πινάκων Β΄, Γ΄ και Δ΄ θα υποβάλλουν αίτηση για την ένταξή τους στον οικείο πίνακα με τα αναγκαία δικαιολογητικά (τίτλο σπουδών, βεβαίωση προϋπηρεσίας, πιστοποιητικό υγείας, πιστοποιητικό στρατολογίας για άρρενες και δήλωση προτίμησης). Τα στοιχεία των υποψηφίων, αφού ελεγχθούν για την ακρίβειά τους, δημοσιοποιούνται στο Διαδίκτυο (Internet). Με τη λήξη της προθεσμίας κάθε διεύθυνση αποστέλλει ταχυδρομικά τις αιτήσεις των υποψηφίων με τα υποβληθέντα δικαιολογητικά.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ - ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ

Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται με αποφάσεις του Υπουργού Παιδείας σε κενά που προσδιορίζονται από το ΠΥΣΔΕ στο τέλος Αυγούστου και ειδοποιούνται από την οικεία Διεύθυνσης με οποιοδήποτε πρόσφορο έγγραφο (τηλεγράφημα, fax, e-mail). Οι προσλαμβανόμενοι οφείλουν το αργότερο μέσα σε τρεις (3) εργάσιμες ημέρες να παρουσιαστούν και να αναλάβουν υπηρεσία. Όσοι υποψήφιοι δεν αποδέχονται την πρόσληψη χωρίς να υπάρχει επαρκής αιτιολόγησης, εκτός από τη διαγραφή του από τον οικείο πίνακα, δεν μπορούν να είναι υποψήφιοι για πρόσληψη και κατά το προσεχές διδακτικό έτος στην κατηγορία των αναπληρωτών και ωρομισθίων κατά περίπτωση.

Η τοποθέτηση γίνεται με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης ύστερα από δήλωση του υποψηφίου με τη σειρά προτίμησης των σχολείων, στα οποία υπάρχουν κενά. Κριτήρια για την τοποθέτηση λαμβάνονται υπόψη το σύνολο μορίων για οικογενειακούς λόγους, συνυπηρέτηση και εντοπιότητα. 

                                                    ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΚΑΙ ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΣΤΟ Ν. ΑΧΑΪΑΣ ΤΑ ΕΤΗ 2000-2001 και 2001-2002 

 

2000-2001

2001-2002

ΚΛΑΔΟΙ – ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ

ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ

ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ

ΠΕ01 (Θεολόγοι.)

7

-

7

2

ΠΕ02 (Φιλόλογοι)

52

-

47

9

ΠΕ03 (Μαθηματικοί)

421

-

27

1

ΠΕ04 (Φυσικοί, Χημικοί, Βιολόγοι)

1221

3

39

3

ΠΕ05 (Γαλλικών)

17

-

15

0

ΠΕ06 (Αγγλικών)

23

3

19

2

ΠΕ07 (Γερμανικών)

1

3

1

8

ΠΕ08 (Καλλιτεχνικών)

0

5

3

6

ΠΕ09 (Οικονομολόγοι)

15

6

18

10

ΠΕ10 (Κοινωνιολόγοι)

2

3

6

4

ΠΕ11 (Φυσικής Αγωγής)

471

2

892

3

ΠΕ12 (Πολιτ., Μηχαν., Ηλεκτρον., Ηλεκτρολ.)

18

3

5

5

ΠΕ13 (Νομικής)

1

1

3

0

ΠΕ14 (Ιατροί, Οδοντίατροι,Νοσηλευτές ΠΕ)

17

4

0

17

ΠΕ15 (Οικ. Οικονομίας)

1

1

1

1

ΠΕ16 (Μουσικής)

0

2

0

5

ΠΕ17 (Πολιτ., Μηχαν., Ηλεκτρον., Ηλεκτρολ.)

23

14

15

21

ΠΕ18

44

17

19

46

ΠΕ19 (Πληροφορικής ΑΕΙ)

561

2

37

-

ΠΕ20 (Πληροφορικής ΤΕΙ)

4

-

4

 

ΤΕ1 (Εργαστηρίων)

10

6

12

2

ΤΕ1 (Κομμωτικής)

0

9

17

-

ΔΕ1 (Εργαστηρίων)

16

6

4

-

Σύνολο

518

90

388

143

 Πηγή: Δ/νση Β’θμιας Εκπ/σης Ν. Αχαΐας
                Τμήμα Μηχανογράφησης

1.    Τη σχολική χρονιά 2000-2001 είχαμε περισσότερους αναπληρωτές στις παρακάτω ειδικότητες  για λόγους που δεν συντρέχουν συνήθως όπως: 3 φιλολόγους, 11 μαθηματικούς, 9 φυσικούς και 20 πληροφορικής οι οποίοι αντικατέστησαν ισάριθμους καθηγητές που παρακολούθησαν προγράμματα ετήσιας επιμόρφωσης. Επίσης από τους γυμναστές οι 42 δίδαξαν στο πρόγραμμα της Ολυμπιακής εκπαίδευσης που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά

2.    Τη σχολική χρονιά 2001-2002 από τους 89 Γυμναστές. Οι 83 κάλυψαν τις ανάγκες του προγράμματος της Ολυμπιακής Εκπαίδευσης σε Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

3.    Οι κλάδος ΠΕ18 έχει τις πιο πολλές ειδικότητες όπως: Αισθητικής, Νοσηλευτικής, ΤΕΙ, Οδοντοτεχνικής, Ιατρικών Εργαστηρίων, Διοίκησης Επιχειρήσεων, Φυσιοθεραπείας, Φυτικής Παραγωγής κ.ά.

Συγκριτικά με τον αριθμό των τμημάτων και των μαθητών που φοιτούν υπάρχουν πιο πολλά κενά τα οποία όπως φαίνεται από τον πίνακα καλύπτονται από αναπληρωτές και ωρομισθίους. Το ίδιο ισχύει για όλους σχεδόν τους κλάδους των καθηγητών που εργάζονται κυρίως στα ΤΕΕ. Και αυτοί είναι: ΠΕ12, ΠΕ14, ΠΕ17 και ΠΕ19-20. Ο κλάδος ΠΕ19-20 απασχολείται στα Γυμνάσια και τα Λύκεια όμως τα πολλά κενά υπάρχουν στα ΤΕΕ.  Εάν η πολιτεία δεν προχωρήσει φέτος σε διορισμούς μονίμων καθηγητών σ’ αυτές τις ειδικότητες, εκτιμάμε ότι και φέτος θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα δυσλειτουργίας. Σημειωτέον ότι είχαν πολλά χρονιά να γίνουν διορισμοί  μονίμων σ’ αυτές τις ειδικότητες. Φέτος είχαμε κάποιους διορισμούς που δεν αντιμετώπισαν αυτό το πρόβλημα. Έχουμε επίσης ολόκληρη ειδικότητα αυτή της Κομμωτικής με το μεγαλύτερο αριθμό φοιτώντων που δεν έχει ούτε ένα μόνιμο καθηγητή. Οι θέσεις καλύπτονται μετά από πολλές εβδομάδες με ωρομίσθιους και αναπληρωτές με αποτέλεσμα να υπολειτουργεί ολόκληρη η ειδικότητα.

 

ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ Α/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΤΑ ΕΤΗ 2000-01 ΚΑΙ 2001-02

Σχ. Έτος

Α/θμια

Β/θμια

Σύνολο

2000-01

6.010

11.402

17.412

2001-02

6.517

13.347

19.918

 

Με μια πρώτη ανάγνωση του πίνακα διαπιστώνουμε ότι από το σύνολο των130.000 εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην Εκπ/σης οι 20.000 περίπου είναι αναπληρωτές, αναλογία στους 6 ο ένας είναι αναπληρωτής, με όλα τα επακόλουθα που προαναφέραμε. Επιτακτική είναι η ανάγκη να καλυφθούν αυτές οι θέσεις με μόνιμους διορισμούς. Όμως και φέτος σύμφωνα με τις δηλώσεις του ΥΠΕΠΘ θα γίνουν 5.000 διορισμοί μονίμων. Έτσι την επόμενη χρονιά θα χρειασθούν 15.000 τουλάχιστον αναπληρωτές.