Δημήτρης Δημακόπουλος

Αιρετός ΠΥΣΔΕ Ν. Αχαΐας


Δημακόπουλος Δημήτρης
Αιρετός ΠΥΣΔΕ Ν. Αχαΐας
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού

Γκόβας Παναγιώτης
Μέλος του Δ.Σ. ΕΛΜΕ Αχαΐας

Ιούνιος 2003

ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ 11ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΟΛΜΕ:

ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

 

          Στις 28/6-1/7/2003 διεξάγεται το 11ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ σε μια κρίσιμη πολιτική, κοινωνική και οικονομική συγκυρία. Ένα συνέδριο το οποίο καλείται να υπερβεί τις αδυναμίες τους, τους δογματισμούς και τους στείρους αρνητισμούς του παρελθόντος και να διαμορφώσει μια σύγχρονη προοδευτική πολιτική πρόταση για το δημόσιο σχολείο. Για να πετύχει κάτι τέτοιο πρέπει να καταθέσει στον κλάδο αλλά και στην κοινωνία μια σειρά από καίριες, στρατηγικής σημασίας, διεκδικήσεις που θα απαντούν στο ερώτημα: ‘Τι δημόσιο σχολείο θέλουμε;’

          Μιλάμε λοιπόν

α)  για ένα σχολείο που θα υπηρετεί την κοινωνία της γνώσης και της μάθησης.

β) για ένα σχολείο – κομμάτι του κοινωνικού κράτους που θα αντίκειται σε οποιαδήποτε τάση ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης

γ) για ένα ανθρωπιστικό σχολείο σε αντιπαράθεση με το σχολείο και το Πανεπιστήμιο της ‘Αγοράς’

          Άρα ως κύριο, πρώτο και βασικό πολιτικό μας πρόσταγμα πρέπει να έχουμε τη ‘ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΧΩΡΙΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ’. Και σ’ αυτό το σημείο εστιάζεται η προσπάθεια να εξακολουθήσει το δημόσιο σχολείο να είναι ανταγωνιστικό και επαρκές.

          Πως μπορεί να γίνει αυτό; Τί απαιτείται για την κατάκτηση αυτού του στόχου;

·   Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ. Αυτό θα έχει σα συνέπεια ανάμεσα στα άλλα τη συνεχή βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων. Η κατάργηση της διπλοβάρδιας με τη δημιουργία σύγχρονων και λειτουργικών σχολείων, τα εξοπλισμένα εργαστήρια, τα αμφιθέατρα, οι βιβλιοθήκες και οι αθλητικοί χώροι θα συμβάλλουν καθοριστικά στη βελτίωση της παρεχόμενης γνώσης.

·   Εφαρμογή μέτρων για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού. Αυτό θα γίνει μέσα από τη συστηματική εκπαίδευση των παλιννοστούντων, των προσφύγων και των οικονομικών μεταναστών. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να αναδείξουμε το διαπολιτισμικό χαρακτήρα και την ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης.

·   Συνέχιση των προγραμμάτων Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης στα Λύκεια και της Ενισχυτικής Διδασκαλίας στα Γυμνάσια και κατοχύρωσή της και μέσα από εθνικούς πόρους. Οι θεσμοί αυτοί αποτελούν στοίχημα για όλο το οικοδόμημα της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας και ουσιαστικό εργαλείο που μπορεί να χτυπήσει την παραπαιδεία.

·   Διέξοδοι και δραστηριότητες που ανοίγουν νέους ορίζοντες όχι μόνο στη γνώση αλλά και στα ενδιαφέροντα των παιδιών μας που από τη μια βομβαρδίζονται από τα σύγχρονα ‘τηλεοπτικά φρούτα’ και από την άλλη συνθλίβονται στις μυλόπετρες ενός αβέβαιου μέλλοντος. Σ’ αυτή την κατεύθυνση θα αναφέρουμε νέα αναλυτικά προγράμματα, νέα βιβλία, προγράμματα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής υγείας, μαθητικούς, καλλιτεχνικούς αγώνες κλπ.

·   Τέλος αναγνώριση του πιο σημαντικού συντελεστή στην εκπαίδευση που είναι ο εκπαιδευτικούς. Πρέπει να σταματήσει αμέσως η μίζερη και ‘λογιστική’ αντιμετώπισή του. Η οικονομικής του αναβάθμιση και η ποιοτική του βελτίωση μέσα από την επιμόρφωση θα τον αναδείξουν ως τη σημαντικότερη εν δυνάμει μορφωτική πηγή για τη νεολαία μας.

Το 11ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ καλείται ΤΩΡΑ να απαντήσει στις προκλήσεις της εποχής μας. Να διαμορφώσει μια ΟΛΜΕ διεκδικητική, παρεμβατική, δημιουργική. Να παλέψει για ένα δημόσιο σχολείο που θα προετοιμάζει τη νέα γενιά να βγει στην κοινωνία με όλα τα όπλα που θα τη βοηθήσουν ν’ αντισταθεί στην κοινωνία της ‘αρπαχτής’ , στην κοινωνία της ‘ευκολίας’, της μιζέριας και της αδράνειας.

Και αυτό είναι ευθύνη όλων μας….