ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΣ

Κανόνες:

  1. Ένα σύμφωνο ανάμεσα σε δυο φωνήεντα το συλλαβίζουμε με το ακόλουθο φωνήεν.

Π.χ.  έ – να,   έ – χω πα – ρα – κα – λώ,   μά – θη – μα

  1. Δύο σύμφωνα ανάμεσα σε δυο φωνήεντα τα συλλαβίζουμε με το ακόλουθο φωνήεν όταν αρχίζει απ’ αυτά ελληνική λέξη.

Π.χ.  λά – σπη  (σπίθα),     έ – θνος  (θνητός)

Αλλιώς τα χωρίζουμε και το πρώτο πηγαίνει με το προηγούμενο φωνήεν, ενώ το δεύτερο συλλαβίζεται με το ακόλουθο φωνήεν.

Π.χ. θάρ – ρος,   ορ – γή,   δάφ – νη,   βαθ – μός

  1. Τρία σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα τα συλλαβίζουμε μαζί με το ακόλουθο φωνήεν όταν αρχίζει και από τα τρία αυτά ή τουλάχιστον από τα δύο πρώτα ελληνική λέξη.

Π.χ.  ά – στρο  (στρώνω),   ε – χθρός  (χθες)

Αλλιώς τα χωρίζουμε και το πρώτο πηγαίνει με το προηγούμενο φωνήεν, ενώ τα άλλα δύο συλλαβίζονται με το ακόλουθο φωνήεν.

Π.χ.   αν – θρω – πος,     εκ – στρα – τεί – α

  1. Οι σύνθετες λέξεις ακολουθούν τους κανόνες των απλών.

Π.χ.   συλ – λο – γι – σμέ – νος,      πα – ρα – κού – ω

  1. Τα δίψηφα φωνήεντα (ου, αι, ει, οι, υι), οι δίφθογγοι (αη, αϊ, οη, οϊ), οι καταχρηστικοί δίφθογγοι και οι συνδυασμοί (αυ, ευ), στο συλλαβισμό λογαριάζονται σαν ένα φωνήεν.

Π.χ.  τρα – γού – δι,    νε – ράι – δα,   ά – πια – στος

  1. Τα δίψηφα σύμφωνα (μπ, ντ, γκ, τσ, τζ) δε χωρίζονται στο συλλαβισμό.

Π.χ.   μπα – μπάς,   πέ – ντε,   ντα – ντά,   μου – γκρί – ζω

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ:

  1. Περιγράφω, με 5 – 6 ολοκληρωμένες, μικρές προτάσεις, την αίθουσα που κάνω μάθημα.

…………………………………………………………………………………...................

…………………………………………………………………………………...................

…………………………………………………………………………………...................

…………………………………………………………………………………...................

  1. Ξαναγράφω το παρακάτω κείμενο σε προτάσεις, βάζοντας κεφαλαίο και τελεία όπου χρειάζεται:

«Οι μαθητές περιμένουν στο ταμείο αγοράζουν τα εισιτήρια τους μπαίνουν στην αίθουσα κάθονται στις θέσεις τους η παράσταση αρχίζει τα φώτα χαμηλώνουν και οι ηθοποιοί εμφανίζονται το πρώτο χειροκρότημα ακούγεται.» ………………………………………..................................................................................

…………………………………………………………………………………...................

…………………………………………………………………………………...................

…………………………………………………………………………………...................

  1. Δημιουργώ προτάσεις με τις λέξεις:

α) μαθητής / μαθήτρια, β) σχολείο, γ) σάκα, δ) θρανίο, ε) διάλειμμα,

στ) δάσκαλος, ζ) φίλοι.

α) …………………………………………………………………………………….

β)……………………………………………………………………………………..

γ)……………………………………………………………………………………..

δ)……………………………………………………………………………………..

ε) …………………………………………………………………………………….

στ) ……………………………………………………………………………………

ζ) ……………………………………………………………………………………..

 

ΜΕΡΙΚΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

Μερικές λέξεις άλλοτε διατηρούν το τελικό (ν) και άλλοτε το χάνουν. Οι λέξεις αυτές είναι:

1.      τα άρθρα τον, την,

2.      το αόριστο άρθρο έναν,

3.      το αριθμητικό έναν,

4.      η προσωπική αντωνυμία την,

5.      τα άκλιτα μην, δεν.

  • Διατηρούν το τελικό (ν):

I.         Όταν η ακόλουθη λέξη αρχίζει από φωνήεν.

Π.χ. τον αέρα, την αυγή, δεν είδα κ.λ.π.

II.       Όταν η ακόλουθη λέξη αρχίζει από στιγμιαίο σύμφωνο (κ, τ, π, γκ, μπ, ντ, τσ, τζ).

Π.χ. έναν κόσμο, στην τρύπα, στον πάγο, τον τζίτζικα, κ.λ.π.

III.      Όταν η ακόλουθη λέξη αρχίζει από διπλό ξ, ψ.

Π.χ. τον ξένο, έναν ψαρά, κ.λ.π.

  • Χάνουν το τελικό (ν):

I.         Όταν η ακόλουθη λέξη αρχίζει από εξακολουθητικό σύμφωνο (β, γ, δ. ζ, θ, λ, μ, ν, ρ, σ, φ, χ)

           Π.χ. το βοριά, το θείο, το χτίστη κ.λ.π.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ