ΣΚΗΝΗ Α΄ (Η σκηνή διαδραματίζεται στην αυλή ενός σχολείου όπου κατά τη διάρκεια του διαλείμματος τα παιδιά παίζουν ένα ομαδικό παιχνίδι. Δυο παιδιά όμως, κάθονται σε μια άκρη και συνομιλούν προβληματισμένα ως τη στιγμή που αποφασίζουν να διακόψουν το παιχνίδι των υπολοίπων για να τους ανακοινώσουν κάτι σημαντικό). ΠΑΙΔΙ Α΄: Μήπως παρακολούθησες χθες στην τηλεόραση μια εκπομπή για τη ρύπανση της γης; ΠΑΙΔΙ Β΄: Τι κουφά είναι αυτά που μου λες; Χθες είχε τον τελικό κυπέλλου στο μπάσκετ. ΠΑΙΔΙ Α΄: Το ξέρω. Οι γονείς μου όμως ήθελαν να δω αυτή την εκπομπή. ΠΑΙΔΙ Β΄: Κατάλαβα … Καταπίεση γονέων, ε; ΠΑΙΔΙ Α΄: Μην το λες αυτό, γιατί τελικά μου άρεσε αυτό που είδα. Θυμήθηκα και αυτά που μας έλεγε με τόσο πάθος ο δάσκαλός μας για το θέμα αυτό και μπορώ να πω ότι η εκπομπή αυτή με προβλημάτισε αρκετά. ΠΑΙΔΙ Β΄: Το μόνο που μπορώ να πω εγώ είναι ότι εξαιτίας της έχασες τον τελικό. ΠΑΙΔΙ Α΄: Ναι, αλλά ξέρεις τι κατάλαβα; ΠΑΙΔΙ Β΄: Τι; ΠΑΙΔΙ Α΄: Πρέπει όλοι μας να προσπαθήσουμε για να φτιάξουμε τον κόσμο μας καλύτερο. ΠΑΙΔΙ Β΄: (Ειρωνικά) Πρόσεξε να μην ιδρώσεις από την προσπάθεια. ΠΑΙΔΙ Α΄: Μην κοροϊδεύεις γιατί τα περισσότερα παιδιά νομίζω ότι συμφωνούν μαζί μου. ΠΑΙΔΙ Β΄: Να βάλεις υποψηφιότητα για Πρόεδρος της Δημοκρατίας, αφού είναι έτσι. ΠΑΙΔΙ Α΄: Πάμε να ρωτήσουμε και τα υπόλοιπα παιδιά αν συμφωνούν; ΠΑΙΔΙ Β΄: Πάμε. (Τα δυο παιδιά πηγαίνουν προς τα υπόλοιπα). ΠΑΙΔΙ Α΄: Ακούστε με για δυο λεπτά γιατί έχω κάτι σημαντικό να σας ανακοινώσω. ΠΑΙΔΙ Β΄: Ναι! Ελάτε όλοι γιατί θα μοιράσει παγωτό βανίλια. ΠΑΙΔΙ Α΄: Πάψε πια να κοροϊδεύεις και να τα βλέπεις όλα αστεία. (Γυρίζοντας στα υπόλοιπα παιδιά). Λοιπόν, χθες βράδυ δεν είδα τον τελικό και είδα ένα ντοκιμαντέρ για την ρύπανση της γης. ΠΑΙΔΙ Γ΄: Ποιο, εκείνο που έδειχνε νεκρά ψάρια σε μια λίμνη κι έλεγε ότι πολλά είδη ζώων κινδυνεύουν να εξαφανιστούν; Το είδα κι εγώ. ΠΑΙΔΙ Α΄: Ακριβώς γι’ αυτό μιλάω. ΠΑΙΔΙ Δ΄: Κι εγώ το είδα και μου έκανε μεγάλη εντύπωση. ΠΑΙΔΙ Ε΄: Εγώ χθες είδα τον τελικό, αλλά έχω παρακολουθήσει πολλές φορές τέτοια ντοκιμαντέρ. ΠΑΙΔΙ Α΄: Πιστεύω ότι δεν πρέπει να είμαστε απλοί θεατές, αλλά πρέπει να κάνουμε κάτι. ΠΑΙΔΙ Β΄: Πάλι σε μπελάδες θα μας βάλει αυτή. ΠΑΙΔΙ Γ΄: Πάψε εσύ. ΠΑΙΔΙ Β΄: Να που απέκτησε και δικηγόρο. ΠΑΙΔΙ Δ΄: Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς στην ηλικία μας και ποιος θ’ ακούσει τι λένε μια χούφτα πιτσιρίκια; ΠΑΙΔΙ Ε΄: Δεν έχεις δίκαιο. Πολλά μπορούμε να κάνουμε κι εμείς τα παιδιά. Πρώτα απ’ όλα μπορούμε να πείσουμε τους γονείς μας να μη ρυπαίνουν το περιβάλλον με σκουπίδια και καυσαέρια. ΠΑΙΔΙ Γ΄: Είχα δει ένα ντοκιμαντέρ που πρότεινε τη χρησιμοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας για τη μείωση της ρύπανσης ατμόσφαιρας και την εξοικονόμηση ενέργειας. ΠΑΙΔΙ Δ΄: Δηλαδή τι εννοείς; ΠΑΙΔΙ Β΄: Εννοεί την ηλιακή, την αιολική και την υδάτινη ενέργεια που μπορούμε να εκμεταλλευτούμε και για τις οποίες μας μιλούσε, με τόση μανία, ο δάσκαλός μας για δυο βδομάδες. ΠΑΙΔΙ Γ΄: Ακριβώς. Θα πρότεινα ακόμη να γράφαμε μια λίστα με λύσεις που σκεφτόμαστε ή είδαμε στην τηλεόραση και να τις δίναμε στο δήμαρχο της πόλης μας. ΠΑΙΔΙ Ε΄: Ωραία ιδέα! Παίρνω χαρτί και μολύβι και γράφω. ΠΑΙΔΙ Δ΄: Θα πρότεινα να βάλει ο δήμαρχος ηλιακούς θερμοσίφωνες σε όλα τα δημόσια κτίρια και στις εργατικές κατοικίες. ΠΑΙΔΙ Γ΄: Να ενημερωθούν οι πολίτες γύρω από αυτά τα προβλήματα. ΠΑΙΔΙ Β΄: Να αγοράσει ο δήμος ηλεκτρικά λεωφορεία που γεμίζουν τις μπαταρίες τους από τον ήλιο. Το είδα στην τηλεόραση και μου άρεσε πολύ. ΠΑΙΔΙ Α΄: Εγώ είδα, στο χθεσινό ντοκιμαντέρ, ένα ηλιακό πάρκο. ΠΑΙΔΙ Β΄: Ηλιακό πάρκο; ΠΑΙΔΙ Α΄: Ναι. Είναι ένα μεγάλο πάρκο με πολλούς ηλιακούς συλλέκτες που δίνουν ζεστό νερό σε μια ολόκληρη πόλη, όλο το χρόνο, για θέρμανση ή για τις προσωπικές ανάγκες των ανθρώπων. ΠΑΙΔΙ Ε΄: Εγώ προτείνω να πάμε στην αίθουσα και να ζητήσουμε από τον κύριο να μας βοηθήσει να ολοκληρώσουμε τον πίνακα και να κλείσει ένα ραντεβού με το δήμαρχο. ΣΚΗΝΗ Β΄ (Η σκηνή αυτή διαδραματίζεται στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου όπου ο δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο συζητούν σχετικά με τις προτάσεις των μαθητών κι εκεί δέχονται και εκπροσώπους φορέων της πόλης). ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Μαζευτήκαμε απόψε εδώ για να συζητήσουμε τις προτάσεις των μαθητών του δημοτικού σχολείου και να εξετάσουμε αν μπορούμε να τις υλοποιήσουμε. Όπως σας έκανα ήδη γνωστό, από χθες που σας κάλεσα, πριν από δυο μέρες με επισκέφτηκαν εκπρόσωποι των μαθητών στο γραφείο μου και μου έδωσαν τις προτάσεις που σας μοίρασα. Επειδή νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικές αλλά και συγκινητικές, σας κάλεσα εδώ για να τις συζητήσουμε. Α΄ ΜΕΛΟΣ: Είναι πραγματικά συγκινητικές οι προτάσεις των μαθητών αλλά αυτό δεν φτάνει. Αν προσπαθήσουμε να τις υλοποιήσουμε θα βρούμε αντίθετους πολλούς και σημαντικούς ανθρώπους της πόλης μας, που πολλοί από αυτούς μας βοήθησαν στον προεκλογικό μας αγώνα. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Προέχει το συμφέρον των πολιτών και γενικότερα της πόλης μας και όχι το συμφέρον κάποιων ανθρώπων. Β΄ ΜΕΛΟΣ: Πολύ σωστά. Χθες βράδυ μελέτησα στο σπίτι μου τις προτάσεις των παιδιών και βρίσκω ότι πολλές απ’ αυτές είναι πρωτότυπες και πραγματοποιήσιμες. Το πιο σπουδαίο όμως απ’ όλα είναι ότι τα μικρά παιδιά, οι αυριανοί ενεργοί πολίτες της πόλης μας, έχουν τέτοιες ιδέες και δείχνουν τόσο μεγάλη σοβαρότητα για τα θέματα αυτά. Παράτησαν το παιχνίδι τους και ήρθαν να προτείνουν αλλά και να πείσουν για τις προτάσεις τους. Γ΄ ΜΈΛΟΣ: Εγώ δε συμφωνώ μ’ όλα αυτά και δε μου το βγάζει κανείς απ’ το μυαλό ότι εκείνος ο δάσκαλος με τις ιδέες του τους πήρε τα μυαλά. Να μου το θυμηθείτε ότι θα μας δημιουργήσει προβλήματα αυτός. Από τη μέρα που πάτησε το πόδι του στην πόλη μας όλο ξεσηκώνει τα παιδιά για διάφορα θέματα και δεν τα μαθαίνει να προσέχουν μόνο τα βιβλία τους και τα μαθήματά τους. Δ΄ ΜΕΛΟΣ: Δεν έχετε δίκαιο. Οι προτάσεις των παιδιών είναι πολύ ενδιαφέρουσες. Πιστεύω ότι πολλές από αυτές τις λύσεις που προτείνουν τα παιδιά θα οδηγήσουν το δήμο μας αλλά και τους συμπολίτες μας σε μια άνοδο οικονομική και βιοτική. Τα παιδιά μίλησαν απλά και υπολόγισαν μόνο το κοινωνικό συμφέρον, χωρίς να υπολογίσουν ενδιάμεσους παράγοντες. Ίσως αυτό να είναι το γεγονός που κάνει τις προτάσεις τους έξυπνες και αξιόλογες. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Από τις τοποθετήσεις σας κατάλαβα ότι το δημοτικό σχολείο έχει διχάσει το δημοτικό συμβούλιο και γι’ αυτό επειδή περίμενα μια τέτοια εξέλιξη θ’ ακούσουμε τις γνώμες διαφόρων εκπροσώπων φορέων που κάλεσα για το σκοπό αυτό. ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Ο προϊστάμενος των οικονομικών θεμάτων του δήμου. ΠΡΟΪΣΤΑΜ.: Καλημέρα σας! Ο κύριος δήμαρχος μου ανέθεσε να εξετάσω αν οι προτάσεις των μαθητών είναι οικονομικά συμφέρουσες. Από έναν πρόχειρο υπολογισμό που πρόλαβα να κάνω διαπίστωσα ότι το κόστος για να γίνουν όλα αυτά που απαιτούν οι προτάσεις των μαθητών είναι πολύ μεγάλο … Α΄ ΜΕΛΟΣ: Είδατε που σας τα έλεγα! ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Ησυχία, παρακαλώ. Συνεχίστε, κύριε προϊστάμενε. ΠΡΟΪΣΤΑΜ.: Το κόστος, λοιπόν, είναι μεγάλο αλλά οι υπολογισμοί μου λένε ότι η απόσβεσή του θα γίνει πολύ γρήγορα αφού η πρώτη ύλη που απαιτείται, δηλαδή ο ήλιος, προσφέρεται δωρεάν. Άρα με λίγα λόγια κρίνω οικονομικά συμφέρουσες τις προτάσεις των μαθητών. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Ευχαριστούμε πολύ. ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Ο εκπρόσωπος των πολιτών. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Καλώς ορίσατε, κύριε εκπρόσωπε. ΕΚΠΡ. ΠΟΛ.: Καλώς σας βρήκα, κύριε δήμαρχε. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος για την επίσκεψή μου αυτή και θέλω να σας πω ότι με ιδιαίτερη χαρά δέχτηκα την πρόσκλησή σας. Έρχομαι, λοιπόν, να σας πω ότι οι πολίτες της πόλης μας, υποστηρίζουν με θέρμη τις προτάσεις των μαθητών για τρεις βασικούς λόγους. Πρώτον, επειδή οι μαθητές είναι τα παιδιά τους. Δεύτερον, είναι πεπεισμένοι ότι θα ωφεληθούν οικονομικά αφού θα πληρώνουν μικρότερους λογαριασμούς και τρίτον και βασικότερο θα γλιτώσουν σύντομα από τα καυσαέρια που ταλαιπωρούν αυτούς και τα παιδιά τους. Γ΄ ΜΕΛΟΣ: Μήπως σας επηρέασε ο νοικάρης σας ο δάσκαλος; ΕΚΠΡ. ΠΟΛ.: Όχι αυτά που σας είπα τα πιστεύει το μεγαλύτερο ποσοστό των συμπολιτών μας.(Φεύγει από τη σκηνή). ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Ο πρόεδρος των εργαζομένων στη Δ.Ε.Η. ΠΡ. Δ.Ε.Η: Καλημέρα σας! Δε σας κρύβω ότι είμαι πολύ αναστατωμένος και δεν ξέρω αν έκανα καλά που δέχτηκα την πρόσκλησή σας. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Γιατί το λέτε αυτό, κύριε πρόεδρε; ΠΡ. Δ.Ε.Η: Σαν άνθρωποι και πολίτες αυτής της πόλης, εμείς οι εργαζόμενοι στη Δ.Ε.Η. συμφωνούμε απόλυτα με τις προτάσεις των παιδιών που αναστάτωσαν την πόλη μας. Ο μοναδικός λόγος που μας κάνει διστακτικούς είναι ο φόβος για να μη χάσουμε τη δουλειά μας. Αν πραγματοποιηθούν οι προτάσεις των μαθητών, η επιχείρηση στην οποία εργαζόμαστε θα αναγκαστεί να μειώσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αφού η κατανάλωσή της θα μειωθεί κι έτσι η εταιρία θα απολύσει έναν μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Αυτό είναι το δίλημμα που έχουμε. (Αποχωρεί). ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Ο εκπρόσωπος των υδραυλικών και των πωλητών ηλιακών θερμοσιφώνων. ΕΚΠΡ. ΥΔΡ.: Γεια σας. Η χαρά μας είναι μεγάλη. Επιτέλους άρχισαν οι πολίτες να καταλαβαίνουν τα μηνύματά μας. Η ζωή όλων μας θ’ αλλάξει.(Σε ύφος εμπιστευτικό). Και εδώ που τα λέμε θα δουν και τα μαγαζιά μας πελάτες. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Δηλαδή το μόνο που σας ενδιαφέρει είναι το πώς να γεμίσετε τις τσέπες σας; ΕΚΠΡ. ΥΔΡ.: Όχι, κύριε δήμαρχε, με παρεξηγήσατε. Εγώ άλλα ήθελα να πω … ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Αρκετά, πηγαίνετε. Καταλάβαμε και το ύφος σας και τις προθέσεις σας. ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Οι εκπρόσωποι βενζινοπωλών και ιδιοκτητών βυτιοφόρων. ΕΚΠΡ. ΒΕΝΖ: Απορώ πώς κάθεστε και συζητάτε σοβαρά πέντε παιδικές σαχλαμάρες που σας έφεραν αυτά τα άμυαλα. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Σας παρακαλώ να μιλάτε πιο όμορφα. ΕΚΠΡ. ΒΥΤ.: Τι πιο όμορφα κύριε δήμαρχε; Καταστρεφόμαστε. Έχουμε επενδύσει πάρα πολλά στα βυτία μας και κινδυνεύουμε να φαλιρίσουμε. ΕΚΠΡ. ΒΕΝΖ: Πολύ σωστά. Εκατοντάδες εκατομμύρια έχουν επενδυθεί από εμάς και την πετρελαϊκή εταιρεία για να φτιαχτούν διυλιστήρια στον τόπο μας και αντί να τους ευχαριστούμε που προσέλαβαν τόσους εργάτες από την πόλη μας, εσείς προσπαθείτε να κλείσετε τα διυλιστήρια, να αφήσετε χωρίς δουλειά αρκετούς οικογενειάρχες και εμείς να αναγκαστούμε να κλείσουμε τα μαγαζιά μας. ΕΚΠΡ. ΒΥΤ.: Μήπως τα ίδια δε θα κάνουν και σε μας; Δεκάδες ιδιοκτήτες βυτίων κινδυνεύουν όχι μόνο να μείνουν χωρίς δουλειά, αλλά και να πουλήσουν όσο όσο τα βυτία τους για να ζήσουν. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Παρακαλώ, ησυχάστε. Τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι όπως τα παρουσιάζετε. Θα ήθελα να συναντηθούμε πάλι αύριο στο γραφείο μου για να συζητήσουμε, αλλά θα σας παρακαλούσα να ησυχάσετε πρώτα και να σκεφτείτε τι μεγάλο κακό προξενούν στον οργανισμό των παιδιών μας τα καυσαέρια. ΕΚΠΡ. ΒΥΤ.: Φεύγουμε τώρα αλλά να είστε σίγουροι ότι αυτό δε θα περάσει έτσι. Και αύριο που θα έρθουμε δε θα αλλάξει τίποτε σ’ αυτά που πιστεύουμε. ΕΚΠΡ. ΒΕΝΖ: Αύριο θα είμαστε περισσότερο μαχητικοί. (Φεύγουν βιαστικά). ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Ο πρόεδρος των οικολογικών οργανώσεων. ΠΡΟΕΔ. ΟΙΚ.:Επιτέλους. Θα έπρεπε να το καταλάβουν τα παιδιά και μετά εμείς οι μεγάλοι; Οι λόγοι που οι οργανώσεις μας υποστηρίζουν αυτές τις προτάσεις είναι φανεροί και δε θα τους αναλύσω. Το μόνο που θα σας πω είναι ότι αυτή τη συγκεκριμένη μέρα που τα παιδιά σάς έφεραν τις προτάσεις τους θα πρέπει, από εδώ και πέρα, να την τιμούμε και να την γιορτάζουμε κάθε χρόνο ώστε να τιμούμε τους σωτήρες της πόλης μας. ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Να είστε σίγουρος ότι η πρότασή σας θα μελετηθεί. ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Ο εκπρόσωπος των καταστηματαρχών. ΕΚΠΡ. ΚΑΤ.: Καλημέρα σας! Δυο λόγια ήρθα και εγώ να σας πω. Οι καταστηματάρχες της πόλης μας υποστηρίζουμε τις προτάσεις των παιδιών μας, αλλά θα θέλαμε να σας παρακαλέσουμε τα έργα που θα γίνουν για να υλοποιηθούν οι προτάσεις των μαθητών να γίνουν γρήγορα ώστε να μη μειωθεί και η κίνηση των πελατών στα μαγαζιά μας. (Φεύγει). ΔΗΜΑΡΧΟΣ: Μετά από όλα αυτά που ακούσαμε, κύριοι, ας αποσυρθούμε για να βγάλουμε την απόφασή μας. (Κλείνει η σκηνή και ο κλητήρας βγαίνει μπροστά από τη σκηνή). ΚΛΗΤΗΡΑΣ: Και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα … Μη νομίζετε όμως ότι θα σας αποκαλύψω το τέλος της ιστορίας. Σε όλο το έργο ήμουν ο πιο σπαστικός, έτσι; Το ίδιο θα κάνω και τώρα. Εσείς που είστε μεγαλύτεροι από μένα θα θυμάστε την εκπομπή της τηλεόρασης «εσύ αποφασίζεις». Μας μίλησε γι’ αυτή ο δάσκαλός μας. Δεν μπορούμε όμως να την αναβιώσουμε γιατί δεν έχω τηλέφωνο. Το καλύτερο όμως θα ήταν να μαντέψετε μόνοι σας το τέλος της ιστορίας μας και να τη συζητήσετε με τον εαυτό σας. Φεύγω τώρα γιατί αν καταλάβει ο δάσκαλός μου ότι σας είπα το φινάλε της ιστορίας, θα φωνάζει κι εγώ δεν μπορώ καθόλου τις φωνές. (Ανοίγει η σκηνή και όλα τα παιδιά υποκλίνονται).
ΤΕΛΟΣ
|