Δεξιότητες στόχευσης των
εργαστηρίων:
Δεξιότητες μάθησης 21ου αι., δεξιότητες κοινωνικής
ζωής, δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης,
δεξιότητες του νου.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Παρακάτω παρουσιάζω
τον τρόπο που δούλεψα εγώ το πρόγραμμα "Αγγίζοντας τον κύκλο", το
οποίο είναι δημιουργία της "ΠΡΟΤΑΣΗΣ", Κίνηση για έναν άλλο τρόπο
ζωής, του Κέντρου Πρόληψης της χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών Ν.
Αχαΐας, ISBN 960-87712-0-Χ και το οποίο το
βρήκα
ΕΔΩ.
1ο εργαστήριο:
«Ας ξεκινήσουμε λοιπόν-Ελάτε να γίνουμε ομάδα»
Συνάντηση 1η
Ονόματα και χρώματα: Οι
μαθητές σε κύκλο. Ο πρώτος λέει το όνομά του και το χρώμα που του
αρέσει. Ο επόμενο λέει τα δικά του και αυτά του προηγούμενου.
Χειραψίες: Τα παιδιά
περπατούν ελεύθερα στον χώρο και συστήνονται λέγοντας το όνομά τους
και κάνοντας χειραψία. Η δραστηριότητα επεκτείνεται καθώς οι τρόποι
χαιρετισμού μπορούν να αλλάξουν και ακόμα τα παιδιά να
αυτοσχεδιάσουν.
Πες το με μια κίνηση:
Οι μαθητές σε κύκλο. Ένας στο κέντρο λέει το όνομά του και κάνει μία
κίνηση. Οι υπόλοιποι τον μιμούνται. Συζήτηση.
Ψευδές χαρακτηριστικό:
Στις τέσσερις γωνίες ενός χαρτιού γράφουν τέσσερα χαρακτηριστικά του
εαυτού τους, το ένα από αυτά ψευδές. Ανακατεύονται στον χώρο τα
παιδιά ανταλλάσοντας χαρτιά. Τέλος κάθονται στον κύκλο. Κάθε παιδί
μπαίνει στη μέση και διαβάζει το χαρτί που του έχει τύχει.
Προσπαθούν να μαντέψουν τον κάτοχό του. Συζήτηση.
Συνάντηση
2η
Ακροστιχίδα της ομάδας:
Τα παιδιά συνεργαζόμενα δημιουργούν την ακροστιχίδα του ονόματος της
ομάδας τους. Με τις λέξεις που βρήκαν δημιουργούν μια ιστορία την
οποία παρουσιάζουν στην ολομέλεια. Αναφορά στους κανόνες και στο
συμβόλαιο της ομάδας.
Συνάντηση
3η
Αδιαφορώ ή ακούω:
Οδηγούμε έναν μαθητή έξω από την πόρτα και του ζητούμε όταν μπει
πάλι μέσα να παρουσιάσει στην ομάδα πληροφορίες για τον εαυτό του
και γι' αυτά που αγαπάει. Όσο είναι έξω δίνουμε την οδηγία στους
μαθητές που είναι μέσα να αδιαφορήσουν κατά την αφήγηση του
συμμαθητή τους. Επαναλαμβάνουμε, έχοντας δώσει την οδηγία στους μέσα
μαθητές να δείξουν αυτή τη φορά την αμέριστη προσοχή τους στην
αφήγηση του συμμαθητή τους. Συζήτηση.
Μιλάω με τα χέρια σου:
Τα παιδιά σε ζευγάρια. Ο ένας αφηγείται στην ομάδα έχοντας τα χέρια
κρυμμένα στην πλάτη και ο άλλος από πίσω του ακολουθεί την αφήγηση
κουνώντας τα χέρια ανάλογα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το συμβόλαιο
της ομάδας είχε προηγηθεί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Τους στόχους και τις λεπτομέρειες των δραστηριοτήτων θα τα βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό
του προγράμματος
ΕΔΩ.
2ο εργαστήριο: «Ο
εαυτός μου και οι άλλοι»
Συνάντηση
4η
Τα δέντρα του Ξέρω και του
Θέλω να μάθω: Γράφουν πάνω σε φύλλα αυτά που ξέρουν και αυτά που
θα ήθελαν να μάθουν. Συζήτηση.
Διαφημίζω τον εαυτό μου:
Με χαλαρή διάθεση στον κύκλο διαφημίζουν τον εαυτό τους. Το
χιούμορ είναι επιθυμητό.
Συνάντηση
5η
Ιστορία με ανθρωπάκια:
Ζωγραφίζουν χερούληδες στην ομάδα αφού συνεννοηθούν για τα
χαρακτηριστικά που θα έχει το κάθε ανθρωπάκι τους. Αφού ολοκληρώσουν
τους χαρακτήρες, δημιουργούν ένα παραμύθι που τελικά το παρουσιάζουν
στην ολομέλεια.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τους στόχους
και τις λεπτομέρειες των δραστηριοτήτων θα τα βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό
του προγράμματος
ΕΔΩ.
3ο εργαστήριο:
«Μαθαίνω για την Εξάρτηση και τις Εξαρτησιογόνες ουσίες»
Συνάντηση
6η
Η έννοια της εξάρτησης:
Προβολή εποπτικού υλικού. Τι παρατηρούν; Τι εκφράσεις έχουν τα
πρόσωπα των ηρώων; Ποιες σχέσεις υπάρχουν; Τι φανερώνουν οι κινήσεις
και οι στάσεις των σωμάτων; Τι είναι εξάρτηση; Ορισμός.
Μορφές εξάρτησης:
Σύμφωνα με το εποπτικό υλικό συζητούν την ιστορία, τη μορφή
εξάρτησης. Δραματοποίηση, συζήτηση. Κι άλλες μορφές εξάρτησης.
Νόμιμες και παράνομες
εξαρτησιογόνες ουσίες: Ποιες γνωρίζουν. Χωρισμός τους σε δύο
ομάδες. Πού μπορεί να τις βρει κανείς; Επικέντρωση στις νόμιμες εξαρτησιογόνες ουσίες.
Συνάντηση
7η
Βλάβες από τη μακροχρόνια
χρήση τσιγάρου: Οι βλάβες που προκαλούνται στον
οργανισμό. Εποπτικό υλικό "Ας δούμε τι συμβαίνει μέσα μας".
Έρευνα για το κάπνισμα:
Μοιράζουν ερωτηματολόγιο στους καπνιστές που γνωρίζουν. Σε δεύτερη
φάση επεξεργασία των αποτελεσμάτων και εξαγωγή συμπερασμάτων.
Συζήτηση.
Συνάντηση
9η
Αλκοολούχα ποτά: Τι
περιέχουν τα ποτά που μεθάνε τους ανθρώπους; Ποια ποτά γνωρίζουν;
Ποτά από απόσταξη, ποτά από ζύμωση. Οι αλκοολικοί βαθμοί.
Η σχέση των ανθρώπων με το
ποτό: Οι τρεις κατηγορίες ανθρώπων με βάση τη σχέση τους με
το ποτό. Χρήση και κατάχρηση.
Βλάβες από τη μακροχρόνια
χρήση αλκοόλ: Οι βλάβες που προκαλούνται στον
οργανισμό. Εποπτικό υλικό "Ας δούμε τι συμβαίνει μέσα μας".
Αιτία έναρξης της χρήσης
εξαρτησιογόνων ουσιών: Συζητάμε τους λόγους για του οποίους
πιστεύουν ότι οι άνθρωποι αρχίζουν το κάπνισμα ή το ποτό. Aνατρέχουμε
στην έρευνα που κάναμε για το κάπνισμα. Προβολή βίντεο
"΄Ακου να μαθαίνεις (Ποτό, αλκοολισμός)",
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τους στόχους
και τις λεπτομέρειες των δραστηριοτήτων θα τα βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό
του προγράμματος
ΕΔΩ.
4ο εργαστήριο: «Η
παρέα μας»
Συνάντηση 12η
Συζήτηση σε
ζευγάρια: Τι κάνουν οι άλλοι σε μένα που με ενοχλεί; Τι κάνω εγώ
στους άλλους που μπορεί να τους ενοχλεί; Συζήτηση.
Από το εποπτικό υλικό. Αιτίες σύγκρουσης. Πώς
εκφράζεται από τον καθένα; Προβληματισμός και σκέψη. Πώς
αντιμετωπίζεται μια διαφωνία μεταξύ φίλων; Η δύναμη της ευγένειας
και της συγγνώμης. Τρόποι αντιμετώπισης.
Ο Ιάκωβος
και ο φίλος του: Ιστορία από το εποπτικό υλικό. Θα επηρεαστεί
τελικά ο Ιάκωβος; Συζήτηση. Δραματοποίηση. Συζήτηση.
Ο Ιάκωβος
στο πάρτι: Ιστορία από το εποπτικό υλικό. Θα επηρεαστεί τελικά ο
Ιάκωβος; Συζήτηση. Δραματοποίηση. Συζήτηση.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τους στόχους
και τις λεπτομέρειες των δραστηριοτήτων θα τα βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό
του προγράμματος
ΕΔΩ.
5ο εργαστήριο:
«Κατανοώ τη διαφήμιση και τα μηνύματα της»
Συνάντηση 14η
Διαφημίσεις: Τι, πώς,
γιατί;: Τι είναι διαφήμιση; Ποιοι τις φτιάχνουν; Για ποιον λόγο;
Τι μέσα χρησιμοποιούν για να τις φτιάξουν; Μπορεί να είναι χρήσιμες
οι διαφημίσεις; Διαφημίσεις που συνδέουν το αλκοόλ και το τσιγάρο με
τη διασκέδαση, τη χαρά, την αγάπη και διάφορα όμορφα συναισθήματα.
Διαφημίσεις με κοινωνικά μηνύματα.
Συνάντηση 15η
Εναλλακτικές διαφημίσεις:
Συνέχεια παραπάνω παρουσίασης. Φτιάχουν και τα παιδιά
διαφημίσεις με κοινωνικά μηνύματα για κάπνισμα και αλκοόλ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τους στόχους
και τις λεπτομέρειες των δραστηριοτήτων θα τα βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό
του προγράμματος
ΕΔΩ.
6ο εργαστήριο:
«Ας δούμε τι κερδίσαμε»
Συνάντηση 16η
Πριν
ολοκληρώσουμε ας συζητήσουμε λίγο και αυτό:
Αξιολόγηση- Ανασκόπηση:
Οι μαθητές συμπληρώνουν σχετικό ερωτηματολόγιο. Ακολουθεί η μελέτη
των απαντήσεών τους και ανασκόπηση όλου του προγράμματος.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τους στόχους
και τις λεπτομέρειες της δραστηριότητας θα τα βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό
του προγράμματος
ΕΔΩ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Αντί για
φάκελο χρησιμοποιήσαμε τετράδιο και εκεί το κάθε παιδί κολλούσε
τις εργασίες του. Μπορείτε να δείτε ένα τέτοιο τετράδιο στην
παρακάτω παρουσίαση.