Βοηθώ, συνεργάζομαι, αγαπώ
Θεματική: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ
Υποθεματική: Εθελοντισμός Διαμεσολάβηση Β΄ και Ε΄ τάξεις
Δεξιότητες στόχευσης των
εργαστηρίων:
Δεξιότητες μάθησης 21ου αι., δεξιότητες κοινωνικής
ζωής, δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης,
δεξιότητες του νου.
1ο εργαστήριο:
Ευγένεια και συνεργασία
Συνάντηση 1η:
Όταν οι άνθρωποι συνεργάζονται
Παρουσίαση: Στη χώρα των
μεγάλων κουταλιών. Αναφέρεται στη συνεργασία μιας ομάδας ανθρώπων
που προσπαθούν να ταΐσουν ο ένας τον άλλο ώστε τελικά να καταφέρουν
να τραφούν όλοι. Δραματοποίηση. Ζωγραφική. Συμπέρασμα: συνεργασία
και καλοσύνη. Περισσότερα σχετικά με το συγκεκριμένο κείμενο
ΕΔΩ.
Βίντεο,
Ripple Συζήτηση: Είναι αλήθεια ότι μια πράξη
καλοσύνης μπορεί να προκαλέσει έναν ατέλειωτο κυματισμό; Πώς; Σε
ζευγάρια αναπαριστούν (παντομίμα) μία πράξη καλοσύνης. Ύστερα τη
ζωγραφίζουν σε ζευγάρια. Τέλος κόβουν δύο χάρτινες καρδιές (ΕΔΩ) και
αναλαμβάνουν μέχρι την επόμενη συνάντησή μας να κάνουν δύο καλές
πράξεις. Όταν τις κάνουν, τις γράφουν στις καρδιές.
2ο εργαστήριο:
Kαλοσύνη για όλους
Συνάντηση 1η: Οι καλές
πράξεις
Παρακολουθούν το βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=nwAYpLVyeFU σχετικά με
καθημερινές καταστάσεις βοήθειας σε συνανθρώπους μας στην πόλη και
προκαλείται συζήτηση. Στη συνέχεια, ξαναμπαίνει το βίντεο και
σταματάει στην προβληματική κατάσταση. Οι μαθητές καλούνται να
θυμηθούν πώς βοηθάει κάθε ήρωας του κάθε περιστατικού και
καταγράφουν στο τετράδιό τους τις καλές πράξεις που βλέπουν
δημιουργώντας μία λίστα. Προτείνουν κι άλλες.
Συνάντηση 2η:
Η καλοσύνη μπορεί να αλλάξει τον κόσμο;
Βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=lZinHoFok0s. Γράφουν ένα
σημείωμα καλοσύνης και κανονίζουν να το κρύψουν στην τσέπη κάποιου
μέλους της οικογένειάς τους. Δόθηκαν κρυφά σημειώματα ως και στην
καθαρίστρια του σχολείου! Παίρνουν την απόφαση να χαρίσουν στη
βιβλιοθήκη του σχολείου ένα παλιό βιβλίο τους.
Συνάντηση 3η:
Η καλυσύνη είναι η σούπερ δύναμή μου.
Βίντεο,
Kindness is My Superpower Φτιάχνουν μια ευχαριστήρια
κάρτα για τη γιαγιά ή τον παππού ή για όποιον θέλουν που να τον
ευχαριστούν για αυτά που τους προσφέρει (ΕΔΩ). Παίρνουν την απόφαση να
μαζέψουν χρήματα με τα οποία θα δείξουν καλοσύνη αργότερα.
3ο εργαστήριο:
Εθελοντισμός και προστασία του ανθρώπου
Δίνεται στους μαθητές το ποίημα «Να σκέφτεσαι τους
άλλους» του Μαχμούντ Νταρουίς. Συζήτηση και επεξεργασία του
ποιήματος. Ποιους άλλους θα πρέπει να σκεφτόμαστε; Νοητικός χάρτης.
Φύλλο εργασίας για εμπέδωση (EΔΩ).
Στόχος η αναγνώριση των ανθρώπων που έχουν ανάγκη και η δημιουργία
θετικής στάσης απέναντί τους.
Ανάγνωση και επεξεργασία του ποιήματος «Ανοίγω την πόρτα το
βράδυ» του Τάσου Λειβαδίτη. Ορισμοί των λέξεων «αλληλεγγύη» και
«εθελοντισμός». Συμβουλές προς τα παιδιά για το πώς θα ξεκινήσουν να
δείχνουν αλληλεγγύη.
Δημιουργία λίστας ρημάτων στον πίνακα: Βοηθώ,
προσφέρω, νοιάζομαι, φροντίζω, αγαπώ, καταλαβαίνω, προσπαθώ, δρω,
ονειρεύομαι κλπ.
Φτιάχνουν σε μια λωρίδα με ένα από τα ρήματα ένα
σύνθημα και όλοι μαζί δημιουργούν το κολλάζ του εθελοντή: Θα είμαι
κι εγώ εθελοντής. Ακούγεται το τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη «Την
πόρτα ανοίγω το βράδυ».
Συνάντηση 3η:
Εθελοντισμός
Φύλλο εργασίας για την εμπέδωση του ορισμού της
λέξης «εθελοντής» (ΕΔΩ).
Συνάντηση 2η: Ποια
ζώα χρειάζονται τη βοήθειά μας;
Βίντεο:
Ζώα υπό εξαφάνιση Bίντεο:
Ελέφαντας μια αληθινή ιστορία αγαπώ τα ζώα σέβομαι την φύση Συζήτηση- προβληματισμός. Δημιουργία ομαδικής αφίσας
(EΔΩ). Θεατρικό
παιχνίδι: Στη θέση των ζώων. Γίνονται θαλάσσιες χελώνες. Πεινάνε.
Τρώνε τσούχτρες (σακούλες), πεθαίνουν. Γίνονται ζώα του δάσους.
Πιάνει φωτιά, πεθαίνουν. Γίνονται πουλιά. Πετάνε και βλέπουν από
κάτω μικρά όμορφα σκουληκάκια. Κατεβαίνουν να φάνε, συναντάνε
σκουπιδότοπους και εργοστάσια, πεθαίνουν. Γίνονται αρκούδες σε
χειμερία νάρκη. Νυστάζουν αλλά ο θόρυβος των αυτοκινήτων δεν τα
αφήνουν να κοιμηθούν, πεθαίνουν. Γίνονται εθελοντές που προστατεύουν
τα ζώα. Μαζεύουν σκουπίδια, σβήνουν φωτιές, διαδηλώνουν κατά των
τσίρκο με ζώα κλπ., γίνονται χαρούμενα.
Συνάντηση 3η:
Εθελοντικές οργανώσεις για τα ζώα. Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε
εμείς;
Λίστα για το τι πρέπει να κάνουν αν βρουν ένα αδέσποτο ζώο:
Αν δω ένα ζωάκι μόνο του στον δρόμο:
Δεν το τρομάζω, δεν το κυνηγάω, δεν του φωνάζω.
Δεν το πλησιάζω.
Κοιτάζω να δω αν φοράει ταυτότητα.
Ενημερώνω αμέσως τους γονείς μου.
Του βάζουμε τροφή και νερό.
Αν είναι χτυπημένο το πάμε αμέσως στον κτηνίατρο.
Αν δεν μπορούμε να το φιλοξενήσουμε, ενημερώνουμε τον Δήμο και τη
φιλοζωική αμέσως.
Μαθαίνουν το ποίημα
«Ποτέ δε θα πειράξω τα ζώα τα καημένα», (EΔΩ).
5ο εργαστήριο:
Εθελοντισμός και προστασία του περιβάλλοντος
Συνάντηση 1η: Χρειάζεται
την προστασία μας το περιβάλλον;
Βίντεο:
Πλανήτης Γη & Προστασία του περιβάλλοντος. Βίντεο:
Ρύπανση του περιβάλλοντος. Λίστα ή αράχνη:
Το περιβάλλον κινδυνεύει από:
Μόλυνση της ατμόσφαιρας (αυτοκίνητα, εργοστάσια)
Μόλυνση υδάτων (πλοία, φυτοφάρμακα, σκουπίδια)
Μόλυνση εδάφους (φυτοφάρμακα)
Ατομική ενέργεια (πόλεμοι)
Καταστροφή των δασών
Φαινόμενο του θερμοκηπίου
Τρύπα του όζοντος
Το κλίμα της γης που αλλάζει (λιώσιμο πάγων)
Συνάντηση 2η: Πώς θα
μπορούσαμε εμείς να βοηθήσουμε το περιβάλλον;
1. Ανακύκλωση:
ΠΑΙΔΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΛΕ ΚΑΔΟ ΕΕΑΑ
2. Εξοικονόμηση ενέργειας:
Ενέργεια, ας την εξοικονομήσουμε
3.Ανακύκλωση
μπαταριών
4.
Διαχείριση απορριμμάτων
5.
Σχολείο στην Ολλανδία
6.
Δωρεάν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο Λουξεμβούργο Είναι επιτακτική η ανάγκη χρήσης οικολογικών μέσων, όπως το
λεωφορείο, το ποδήλατο, για τις καθημερινές μας αποστάσεις, ειδικά
εάν αυτές είναι κοντινές, διότι η μόλυνση της πόλης προέρχεται
σχεδόν αποκλειστικά από τα καυσαέρια που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα.
Γραφή λίστας: Τι κάνουν οι μικροί εθελοντές για το περιβάλλον.
1.
Ανακυκλώνουν τα χάρτινα, τα γυάλινα και πλαστικά
2.
Επαναχρησιμοποιούν
3.
Μειώνουν τα σκουπίδια τους
4.
Δε θέλουν τις πλαστικές σακούλες.
5.
Κλείνουν τα φώτα
6.
Έχουν λάμπες οικονομίας.
7.
Ανακυκλώνουν τις μπαταρίες
8.
Δεν αγοράζουν πλαστικά μιας χρήσης
9.
Δεν τρώνε πολύ κρέας
10.
Παίρνουν το λεωφορείο, το ποδήλατο, ή πηγαίνουν με τα πόδια.
’σκηση για το σπίτι: Αναλαμβάνουν να βρουν ένα σκουπίδι και να το
κάνουν χρήσιμο. Το φέρνουν στο σχολείο και μας το δείχνουν.
Συνάντηση 3η:
Εθελοντικές οργανώσεις για το περιβάλλον
Συνάντηση 1η:
Αναστοχασμός Συζήτηση: Ας θυμηθούμε τι κάναμε μέχρι τώρα. Τι μας άρεσε τι
όχι. Τι θυμόμαστε περισσότερο, τι μας άρεσε, τι όχι, τι μάθαμε και
θα το θυμόμαστε για πάντα; ’λλαξαν οι αρχικές ιδέες μας και πώς; Παρουσίαση της δουλειάς τους. Οι εντυπώσεις τους.
Διακόσμηση του τετραδίου τους με ζωγραφιές.
Συνάντηση 2η:
Επανάληψη ορισμών
Συζητάμε και αποσαφηνίζουμε τις έννοιες του Εθελοντισμού, της
Φιλανθρωπίας, της Αλληλεγγύης.
Εθελοντισμός: αφιερώνω ελεύθερο χρόνο και παρέχω υπηρεσίες χωρίς
αντάλλαγμα.
Φιλανθρωπία: η πράξη που κάνει κάποιος ώστε να βοηθήσει τους άλλους
ανθρώπους.
Αλληλεγγύη: βοηθά και συμπαραστέκεται ο ένας στον άλλον.
Παρουσίαση της δουλειάς τους. Οι εντυπώσεις τους.
Διακόσμηση του τετραδίου τους με ζωγραφιές.
Συνάντηση 3η: Αξιολόγηση
εργαστηρίου
Τα παιδιά δημιουργούν το δέντρο της κοινωνικής ευθύνης. Οι ρίζες
είναι οι βασικές έννοιες του εργαστηρίου. Τα φύλλα είναι οι αξίες
και τα νοήματα που πήραν από αυτό.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Αντί για
φάκελο χρησιμοποιήσαμε τετράδιο και εκεί το κάθε παιδί κολλούσε
τις εργασίες του. Μπορείτε να δείτε ένα τέτοιο τετράδιο στην
παρακάτω παρουσίαση.