Γνωρίζουμε την Πολιτιστική Κληρονομιά μας
Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον
Υποθεματική: Πολιτιστική Κληρονομιά
Εργαστήρια Δεξιοτήτων,
Στ΄ τάξη
Βασικός σκοπός του
προγράμματος είναι να φέρει τους μαθητές σε επαφή με την
Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά, αλλά και με την Πολιτιστική
Κληρονομιά του τόπου τους, να τους εμφυσήσει τον σεβασμό προς
αυτήν και να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον, ώστε να μάθουν να την
διατηρούν και να την προστατεύουν.
1ο εργαστήριο:
«Τι είναι Πολιτιστική Κληρονομιά;»
Στόχοι: Οι μαθητές/τριες να εργαστούν πάνω στο
ορισμό της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και να γνωρίσουν τις
κατηγορίες της.
Δραστηριότητες:
Ορισμός: Σύμφωνα με τη παρακάτω παρουσίαση
και ξεκινώντας από τον τίτλο "Πολιτιστική Κληρονομιά" οι
μαθητές/τριες σκέφτηκαν και διατύπωσαν απόψεις για το τι
είναι αρχικά η κληρονομιά και σε δεύτερο στάδιο για το
τι είναι Πολιτιστική κληρονομιά. Κατέγραψαν
παραδείγματα.
Οι μαθητές δημιούργησαν
δύο νοητικούς χάρτες και συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας όπου
τοποθέτησαν λέξεις-κλειδιά στις τέσσερις κατηγορίες της
Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Κατηγορίες πολιτιστικής κληρονομιάς: Έμαθαν για τις
τέσσερις κατηγορίες της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και
συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας.Κατεβάστε το από
ΕΔΩ.
ΤΠΕ-Δημιουργία συννεφόλεξου: Στο μάθημα της
Πληροφορικής έφτιαξαν σχετικά συννεφόλεξα στην εφαρμογή
abcya.com.
Προσοχή: οι λέξεις πρέπει να χωριστούν μεταξύ τους
με κόμματα. Επίσης εάν θέλετε να γράψετε δύο λέξεις οι
παραπάνω λέξεις μαζί, για να μη διασπαστούν στο
συννεφόλεξο, πρέπει να τις γράψετε χωρίς διάστημα μεταξύ
τους. Απλά γράψτε την καθεμία με κεφαλαίο π.χ.
ΑκρόποληΑθήνας.
Ανακαλύψτε την ψηφιακή πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης
ΕΔΩ.
2ο εργαστήριο:
«Είναι σημαντική η προστασία και η διατήρηση της Πολιτιστικής
Κληρονομιάς;»
Στόχοι: Οι μαθητές/τριες να διατυπώσουν απόψεις σχετικά με
την προστασία και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς,
να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το έργο της
UNESCO, να ενημερωθούν για τα μνημεία που έχουν
εγγραφεί στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς, να
κατανοήσουν πότε ένα μνημείο αποτελεί «Παγκόσμια Πολιτιστική
Κληρονομιά».
Δραστηριότητες:
UNESCO: Σύμφωνα με την παρακάτω παρουσίαση οι
μαθητές διατύπωσαν τις απόψεις τους σχετικά με την
προστασία και διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και
ενημερώθηκαν για το έργο της UNESCO
και τη Σύμβαση Παγκόσμιας Κληρονομιά.
Μνημεία της
παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς:
Τα παιδιά επέλεξαν από ένα μνημείο για να το
παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης με ένα κείμενο.
3ο εργαστήριο:
«Τα μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς στον κατάλογο της
UNESCO»
Στόχοι: Οι
μαθητές να ερευνήσουν, να βρουν, να συγκεντρώσουν
πληροφορίες και εικόνες, να δημιουργήσουν ζωγραφιές ή
κατασκευές, να βρουν το μνημείο τους στο
Google Maps και να το παρουσιάσουν στην ολομέλεια. Το
αρχείο της εργασίας
ΕΔΩ.
Δραστηριότητες:
Πληροφοριακά
στοιχεία: Συγκέντρωση
πληροφοριών και φωτογραφιών. Eύρεση του μνημείου στο
Google Maps, προβολή
φωτογραφιών τουκαι
street view, προβολή κριτικών
των χρηστών.
Παρουσίαση: Δημιουργία λάπμπουκ, παρουσίαση εργασιών
τους.
4ο εργαστήριο:
«Τα ελληνικά μνημεία στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της
UNESCO
»
Στόχοι: Οι μαθητές/τριες
να ενημερωθούν για τα
ελληνικά μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO,
να τα αναζητήσουν και να τα εξερευνήσουν στους ηλεκτρονικούς
χάρτες, να μελετήσουν και να παρουσιάσουν ένα μνημείο της
υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας τους.
To αρχείο της εργασίας
ΕΔΩ.
Δραστηριότητες:
Τα ελληνικά μνημεία: Σύμφωνα με την παρακάτω
παρουσίαση οι μαθητές ενημερώθηκαν για τα μνημεία της
πατρίδας μας που συγκαταλέγονται στον κατάλογο της
UNESCO. Συζήτησαν γι΄αυτά, για
το αν αξίζουν να βρίσκονται εκεί, για το αν θα μπορούσαν
να υπάρχουν και άλλα μνημεία δικά μας στη λίστα αυτή.
Πληροφοριακά
στοιχεία-ΤΠΕ-: Επιλογή μνημείου, συγκέντρωση
πληροφοριών και φωτογραφιών. Εύρεση του μνημείου στο
Google Maps, εύρεση διαδρομής
προς αυτό, ταξιδιωτικοί υπολογισμοί, εύρεση σημείων
ενδιαφέροντος (εστιατόρια, ξενοδοχεία).
5ο εργαστήριο:
«Τα μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Πόλης μας»
Στόχοι: Οι
μαθητές να αναζητήσουν και να εξερευνήσουν στους
ηλεκτρονικούς χάρτες, να βρουν, να συγκεντρώσουν
πληροφορίες , να μάθουν να φτιάχνουν ηλεκτρονικό κουίζ, να δημιουργήσουν ένα λάπμπουκ και να παρουσιάσουν στην ολομέλεια ένα μνημείο
της υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης τους. Το
αρχείο της εργασίας
ΕΔΩ.
Δραστηριότητες:
Τα μνημεία της πόλης μας: Πληροφοριακά στοιχεία,
επιλογή μνημείου, συγκέντρωση
πληροφοριών και φωτογραφιών.
ΤΠΕ: Δημιουργία ηλεκτρονικού κουίζ στο https://learningapps.org/createApp.php σύμφωνα
με το παρακάτω παράδειγμα και τις παρακάτω οδηγίες. Παρουσίαση των κουίζ τους.
Πριν
ξεκινήσετε να φτιάξετε το ηλεκτρονικό κουίζ, πρώτα γράψτε
τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις στο Τετράδιο Δεξιοτήτων.
Πρέπει να γράψετε 6 ερωτήσεις για το θέμα σας και κάτω από
την κάθε ερώτηση να γράψετε πρώτα τη σωστή απάντηση και μετά
τρεις λανθασμένες. Όταν τελειώσετε στο Τετράδιο Δεξιοτήτων
περνάτε στο ηλεκτρονικό κουίζ. Π.χ.
1. Πού
βρίσκεται το 60ό Δημοτικό Σχολείο Πάτρας;
Α. Στα Ζαρουχλέικα
Β. Στο κέντρο της πόλης C . Στο λιμάνι. D. Έξω από την πόλη.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Για να μην αναγκαστούν όλα τα παιδιά να ανοίξουν λογαριασμό
στην ιστοσελίδα του κουίζ, αλλά και για να μπορώ εύκολα και
σίγουρα να βρω τα κουίζ που θα φτιάξουν, δημιούργησα εγώ
έναν λογαριασμό, του οποίου τα στοιχεία έδωσα στους μαθητές,
για να μπορούν να αποθηκεύσουν. Η δημιουργία των κουίζ
διδάχτηκε στο σχολείο και δόθηκε στο σπίτι σαν
εργασία. Κατεβάστε το φύλλο εργασίας που έδωσα στους μαθητές
από
ΕΔΩ.
Το κουίζ του Νικόλα
για το Ρωμαϊκό Υδραγωγείο της Πάτρας
ΕΔΩ.
Το κουίζ του Στάθη για την πλατεία Γεωργίου
ΕΔΩ
Το κουίζ του
Αποστόλη για τον ’γιο Ανδρέα
ΕΔΩ.
Το κουίζ του ’γγελου για το παλαιό Πτωχοκομείο
ΕΔΩ.
Το κουίζ της Νεφέλης για το κάστρο της Πάτρας
ΕΔΩ.
Το κουίζ του Χρήστου για τη ΒούντενηΕΔΩ.
Το κουίζ της Ναταλίας για τη βίλλα ΚόλλαΕΔΩ.
Το κουίζ της Χριστίνας για το Ρωμαϊκό Ωδείο
ΕΔΩ.
Το κουίζ της Ιουλίας για το Θέατρο ΑπόλλωνΕΔΩ.
Εικαστικές
παρεμβάσεις-Παρουσίαση: Τα παιδιά δημιούργησαν σχετικό λάπμπουκ και
παρουσίασαν στην τάξη τις εργασίες τους.
6ο
εργαστήριο: «Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής μας»
Στόχοι: Οι μαθητές/τριες να εμπεδώσουν τα
στοιχεία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, να διατυπώσουν
απόψεις σχετικά με την προστασία, τη διατήρησή της και τη
χρησιμότητά της, να
ενημερωθούν για τη Σύμβαση της
UNESCO για την προστασία της
’υλης Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και για τα
εγγεγραμμένα στοιχεία του Ελληνικού Εθνικού Ευρετηρίου.
Δραστηριότητες:
Προστασία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς: σύμφωνα με την
παρακάτω παρουσίαση έγινε συζήτηση με τους μαθητές για
την προστασία της κατηγορίας αυτής, ενημερώθηκαν για τη
σχετική σύμβαση της UNESCO
και τα στοιχεία που περιλαμβάνει το Ελληνικό Εθνικό
Ευρετήριο. Περιηγήθηκαν στη σχετική ιστοσελίδα
ΕΔΩ.
Ανατέθηκε στους μαθητές να ερευνήσουν και να μάθουν
σχετικά με κάποιο στοιχείο της άυλης πολιτιστικής
κληρονομιάς του τόπου τους. Μπορείτε να κατεβάσετε το
αρχείο της εργασίας από
ΕΔΩ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η
δημιουργία της ηλεκτρονικής κρεμάλας διδάχτηκε στο σχολείο
και δόθηκε στο σπίτι σαν εργασία.
Η κρεμάλα του ’γγελου
ΕΔΩ
Οι κρεμάλες του Νικόλα
ΕΔΩ
και
ΕΔΩ. Η κρεμάλα της
Αλεξάνδρας
ΕΔΩ
Η κρεμάλα της Νεφέλης
ΕΔΩ
Η κρεμάλα του Χρήστου
ΕΔΩ
’υλη πολιτιστική κληρονομιά και επαγγέλματα:
Αφού οι μαθητές εργάστηκαν σε σχετικό φύλλο εργασίας, συνδέσαμε
ένα στοιχείο της άυλης πολιτιστικής
κληρονομιάς του τόπου μας με σχετικά επαγγέλματα και οι μαθητές κλήθηκαν να εκτιμήσουν πόσο
μπορεί να επηρεάζεται η ζωή των κατοίκων στην περίπτωση
που το στοιχείο αυτό απουσιάσει. Κατεβάστε το αρχείο από
ΕΔΩ.
Στόχοι: οι μαθητές δημιουργούν Τουριστικό οδηγό της
πόλης τους, συνοψίζουν και αξιολογούν το εργαστήριο.
Δραστηριότητες:
Δημιουργία τουριστικού οδηγού: Δόθηκε σαν ομαδική
εργασία στο σπίτι και ολοκληρώθηκε (διόρθωση,
διαμόρφωση, αξιολόγηση) στο σχολείο. Μπορείτε να
κατεβάσετε το αρχείο από
ΕΔΩ.
(Είναι
χωρισμένο σε τρία μέρη, αφού τόσες ομάδες είχα στην
τάξη. Δεν περιλαμβάνονται η υλική και άυλη πολιτιστική
κληρονομιά του τόπου μας, αφού ήδη αυτές οι εργασίες
έχουν ολοκληρωθεί.). Οι εργασίες των μαθητών
διαμορφώθηκαν σε ηλεκτρονικό τουριστικό οδηγό που
ανέβηκε εδώ, αλλά και σε έντυπη μορφή, η οποία και
πουλήθηκε ως ένθετο με το 5ο φύλλο της εφημερίδας τους
"Η ΣΑΪΤΑ". (Τον ηλεκτρονικό τουριστικό οδηγό
διαμόρφωσε η δασκάλα στο e-me content,
αφού δεν υπήρχε πλέον χρόνος)
Ολοκλήρωση: Συνοψίσαμε τα όσα είδαμε, ακούσαμε
και μάθαμε στο εργαστήριο αυτό. Αναδείξαμε τα θετικά
σημεία και σχολιάσαμε τα αρνητικά. Προβληματιστήκαμε για
το αύριο και αν και κατά πόσο η κλιματική αλλαγή θα
επηρεάσει την Πολιτιστική Κληρονομιά.
Αξιολόγηση: Οι μαθητές αξιολόγησαν το εργαστήριο.
Κατεβάστε τα αρχεία από
ΕΔΩ.
Κουίζ για τις κατηγορίες
της Πολιτιστικής Κληρονομιάς
ΕΔΩ.
Κουίζ για την ’υλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Πάτρας
ΕΔΩ.
Επισκέψεις
Στα πλαίσια των εργαστηρίων
επισκεφτήκαμε το Φεστιβάλ Πριαμρόλια 2023 «Παντοπικότητες»
στην Βίλα Κόλλα.
Το
Φεστιβάλ Πριμαρόλια 2023 ταξίδεψε εφέτος στο ιστορικό
επίκεντρο των πριμαρολίων και φιλοξενήθηκε στην εμβληματική
Βίλα Κόλλα του μεγάλου σταφιδεμπόρου Μιχαήλ Κόλλα (1828),
ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα της σταφιδικής εποχής. Η μαύρη
σταφίδα, τμήμα της λίστας Παγκόσμιας ’υλης Πολιτιστικής
Κληρονομιάς ανέδειξε ένα πρώιμο παντοπικό προϊόν γεύσης και
πολιτισμού αλλά και ένα παράλληλο παντοπικό δίκτυο
αλληλεπιδράσεων στην Ευρώπη και τον κόσμο.
Οι
μαθητές πληροφορήθηκαν την ιστορία της σταφίδας και την
ύπαρξη των πριμαρολίων (τα πρώτα καράβια με την νέα σοδειά
και την καλύτερη ποιότητα μαύρης σταφίδας, που αναχωρούσαν
κατά τον 19ο αιώνα για τις αγορές της Ευρώπης, επιστρέφοντας
«με πλούτο και πολιτισμό από την Εσπερίαν»).
Επίσης
περιηγήθηκαν στο κτήριο και επισκέφθηκαν την ετήσια έκθεση
σύγχρονης τέχνης (ISAXO) Εις απάντησιν της επιστολής σας, (ACEUK)
ο καιρός είναι ευνοϊκός. Πρόκειται για νέα έργα με αφορμή
τους κώδικες της σταφίδας, την παντοπικότητα και τα ταξίδια
του καρπού δοσμένα μέσα από σύγχρονες μορφές τέχνης όπως
ψηφιακή τέχνη, τέχνη των νέων μέσων, πολυμεσικές
εγκαταστάσεις.
Τέλος
εκφράστηκαν δημιουργικά σε σχετικό εργαστήρι.
Στα
πλαίσια του εργαστηρίου αυτού επισκεφτήκαμε και το Ιστορικό
και Λαογραφικό Μουσείο του Αιγίου, που στεγάζεται "σε
ένα διώροφο πέτρινο κτίριο ηλικίας περίπου 200 ετών, πιστό
στην αρχιτεκτονική της Πελοποννήσου, με μεγάλα παράθυρα και
μια πέτρινη σκάλα στο εξωτερικό του".