Τα brain brakes μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να επαναφέρουν, να
εστιάσουν και να προετοιμαστούν για τη μάθηση.
Τα διαλείμματα εγκεφάλου είναι γρήγορακαι δομημένα διαλείμματα. Μπορούν να γίνουν ατομικά από
κάποιον μαθητή που το έχει ανάγκη, αλλά και από ολόκληρη την τάξη.
Διαφορετικοί εγκέφαλοι χρειάζονται διαφορετικά είδη διαλειμμάτων.
Για παράδειγμα, οι μαθητές που δυσκολεύονται με την εστίαση, την
προσοχή και την υπερκινητικότητα μπορεί να χρειάζονται περισσότερα
δυναμωτικά διαλείμματα.
Ανεξάρτητα από το είδος ή τη μορφή, τα διαλείμματα εγκεφάλου
απαιτούν μόνο λίγα λεπτά εκπαιδευτικού χρόνου. Δίνουν στους μαθητές
μια σύντομη ξεκούραση από αυτό που κάνουν. Και αυτό βοηθά τον
εγκέφαλό τους να αλλάξει την εστίαση και να επιστρέψει έτοιμος να
εργαστεί και να μάθει.
Τις περισσότερες φορές, ένα διάλειμμα εγκεφάλου είναι μια μικρή
άσκηση που ζητά από τα παιδιά να σηκωθούν και να κουνηθούν για λίγα
λεπτά, πράγμα που κάνει το αίμα να ρέει γύρω από το σώμα, και
κυρίως, στον εγκέφαλο. Μελέτες έχουν δείξει ότι αυτές οι μικρές
ασκησούλες έχουν θετική επίδραση στη μάθηση και μειώνουν το στρες
και το άγχος. Αυτό διευκολύνει την εστίαση. Να θυμάστε ότι καθένας
είναι διαφορετικός. Αν κάποιος μαθητής δεν μπορεί να κάνει
μία κίνηση, ας κάνει κάτι παρόμοιο, γιατί το ζητούμενο εδώ δεν είναι
η άσκηση.
Ωστόσο, η κινητική άσκηση δεν είναι η μόνη επιλογή για μια
δραστηριότητα διακοπής εγκεφάλου. Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να
χρησιμοποιήσει μικρή δραστηριότητα γιόγκας, την ανάγνωση μιας μικρής
ιστορίας, την ακρόαση ενός κομματιού ηρεμιστικής μουσικής, τη λύση
ενός εύκολου γρίφου ή ενός νοητικού παιχνιδιού.
Χρήσιμο είναι κατά το διάλειμμα ο/η εκπαιδευτικός να ρυθμίζει ένα
χρονόμετρο, ώστε οι μαθητές να μπορούν να δουν τον χρόνο που
απομένει. Να θυμάστε ότι το διάλειμμα πρέπει να διαρκεί μόνο ένα έως
πέντε λεπτά.
Αν οι μαθητές είναι υπερβολικά ενεργητικοί, το διάλειμμα μπορεί
να είναι χαλαρωτικό, να ακούσουν μια ήρεμη μουσική ή να δουν ένα
χαλαρωτικό βίντεο. Ας μην υποτιμάτε και τη δύναμη της ακινησίας.
Όταν η ενέργεια αυξηθεί λίγο και είναι ώρα για όλη την τάξη να κάνει
μια παύση, βάλτε τα να αφήσουν τα πάντα και να κολλήσουν τα μάτια
τους σε μια όμορφη εικόνα για δύο λεπτά.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος να δίνονται προφορικές
υπενθυμίσεις για το πόσος χρόνος απομένει π.χ, «Θα επιστρέψουμε στο
μάθημα σε δύο λεπτά».
Στα παρακάτω βίντεο μπορείτε να πάρετε μερικές ιδέες: