Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού
Ρατσισμός και Διαφορετικότητα, όλοι διαφορετικοί όλοι ίσοι

Παρακάτω προτείνω και παρουσιάζω μία εκδήλωση διάρκειας περίπου δύο διδακτικών ωρών με θέμα τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα όπου συμμετέχουν όλες οι τάξεις του σχολείου και στόχο έχει την ευαισθητοποίηση των μαθητών. Πρόκειται για το πολιτιστικό τμήμα της Ημέρας Αθλητισμού και περιλαμβάνει δρώμενα, τραγούδια, διαλόγους, παρουσιάσεις και σχετικά βίντεο που επικεντρώνουν στις έννοιες της βίας, του ρατσισμού, του κοινωνικούς αποκλεισμού, της ξενοφοβίας, της διαφορετικότητας, των προκαταλήψεων. Η γιορτή πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, η οποία διαθέτει βιντεοπροβολέα και πανί,  και απευθυνόταν αποκλειστικά στα παιδιά, αν και ήταν ανοιχτή και για τους γονείς.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

1. Μικρή ομιλία: "Τιμούμε σήμερα την Πανελλήνια Ημέρα Αθλητισμού με θέμα "Ρατσισμός και διαφορετικότητα". Πριν ξεκινήσουμε τις εκδηλώσεις θα ήθελα να σας δείξω τις ζωγραφιές δυο μικρών μου φίλων. Η μία είναι αυτή και η άλλη είναι αυτή (δείχνουμε μια ζωγραφιά φτιαγμένη μόνο με μολύβι και μία πολύχρωμη). Και οι δύο είναι πολύ ωραίες παιδικές ζωγραφιές αλλά σαφώς είναι διαφορετικές. Ποια σας φαίνεται πιο διασκεδαστική; Γιατί; Αυτό ακριβώς λοιπόν ήθελε και η φύση να δημιουργήσει: πολλά και διάφορα είδη με αλλιώτικα χρώματα. Θυμηθείτε μονάχα ότι υπάρχουν χιλιάδες λουλούδια με διαφορετικά σχήματα, χρώματα και αρώματα που παρ' όλα αυτά είναι ίδια και τα αποκαλούμε ΟΛΑ λουλούδια. Σκεφτείτε τώρα ότι έτσι ακριβώς είναι και οι άνθρωποι. Υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι με διαφορετικά σχήματα (αδύνατοι - χοντροί, ψηλοί – κοντοί, με μαλλιά, χωρίς μαλλιά, με διαφορετικά χρώματα, φτιαγμένοι όμως όλοι από το ίδιο υλικό: από σάρκα και αίμα. Δυστυχώς όμως κάποιοι κάνουν διακρίσεις και έτσι δημιουργείται ο ρατσισμός. Για να δούμε λοιπόν.

 

2. Τι είναι ρατσισμός; Ορισμός από μαθητή/τρια της ΣΤ΄.

3.  Όταν γεννιέμαι: Ποίημα ποίημα που γράφτηκε από ένα παιδί από την Αφρική το 2006 και προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως το καλύτερο ποίημα της χρονιάς, ΣΤ΄

Όταν γεννιέμαι, είμαι μαύρος
Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος
Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος
Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος
Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος
Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος

 

 

Κι εσύ λευκέ άνθρωπε
Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ
Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός
Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος
Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε
Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος
Όταν αρρωσταίνεις, γίνεσαι πράσινος
Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι
Και αποκαλείς εμένα έγχρωμο...!!!

4. «Γεννηθήκαμε ελεύθεροι και ίσοι»: ΒΙΝΤΕΟ

5. Αν όλα τα παιδιά της γης: Από τη Β΄ 

6. Αδελφάκια όλου του κόσμου: Ποίημα από τη Γ΄

Αδερφάκια όλου του κόσμου μαύρα, κίτρινα, λευκά νοιώθω να φουντώνει εντός μου της αγάπης η φωτιά

Κινεζάκια με ματάκια πονηρουλικαλοξά και σγουρόμαλλα νεγράκια με κορμάκια μελαμψά

Ευρωπαίοι πιτσιρίκοι Ινδιάνοι, Αμερικάνοι σ’ όλους μας η γη ανήκει σ’ όλους το ψωμί της φτάνει

Μη δεν παίζετε όλο χάρη το κρυφτούλι σαν κι εμάς, μάνας δεν είστε καμάρι των δασκάλων σας μπελάς;

Δε σκαρώνετε αστεία, σκανδαλάκια ζαβολιές, δεν πετάτε τα βιβλία σαν μυρίζουν λιχουδιές;

Σ’ όποια μάκρη σ΄ όποια πλάση σε βορρά και σε νοτιά μαύρο ή γαλανό το μάτι μια η ανθρώπινη καρδιά

7. Τι είναι κοινωνικός αποκλεισμός; Ορισμός από μαθητή/τρια της ΣΤ΄

8. Το χαρούμενο λιβάδι: δραματοποίηση από τη Δ΄

9. Τι είναι διαφορετικότητα; Ορισμός από ΣΤ΄

10. For the Birds: ΒΙΝΤΕΟ

11. Το αλφαβητάρι του ρατσισμού από το Γ

12. Τι είναι ξενοφοβία; Ορισμός από μαθητή/τρια της ΣΤ΄

13. Μελετώντας τους Έλληνες μετανάστες, μαθαίνω να σκέφτομαι διαφορετικά. Παρουσίαση από την Ε΄ με θέμα την ξενοφοβία.

14. «Μην τους καταδικάζεις. Άκουσέ τους» ΒΙΝΤΕΟ

15. Όλα λοιπόν είναι θέμα προκαταλήψεων. Όμως τι είναι προκαταλήψεις; Ορισμός από μαθητή/τρια της ΣΤ΄.

16. Τα μπισκότα: ΒΙΝΤΕΟ

17. Πρέπει λοιπόν να εμπιστευόμαστε τις προκαταλήψεις μας; Για δείτε τι έπαθε μια Μετρίως Έξυπνη Μύγα: Δραματοποίηση από την Ε΄.

Αφηγητής (μπορεί να είναι και η δασκάλα): Μια μεγάλη αράχνη στο παλιό σπίτι έφτιαξε έναν ιστό ωραιότατο για να πιάνει μύγες.

- Τέλειος ο ιστός μου! Θα πιάνω ένα σωρό μύγες και η κοιλιά μου θα τουρλώσει!

Κάθε φορά που μια μύγα ακουμπούσε στον ιστό και παγιδευόταν πάνω του, η αράχνη την καταβρόχθιζε, έτσι ώστε όταν θα πέρναγε καμιά άλλη μύγα, να νομίζει ότι ο ιστός ήταν μέρος ασφαλές και ήσυχο, να ξεκουραστεί. (η αράχνη φορά μαύρα και έχει καρφιτσωμένα στην πλάτη της 6 πόδια από κανσόν. Με ένα πούπουλο ξεσκονίζει τον ιστό της και τρώει μύγες επιδεικτικά )

Μια μέρα μια μετρίως έξυπνη μύγα βούιζε γύρω και πάνω απ’ τον ιστό τόση πολλή ώρα, χωρίς όμως να προσγειώνεται. (η μύγα φοράει μαύρα και έχει δύο μικρά φτερά από μαύρο κανσόν στην πλάτη και δύο κεραίες στο κεφάλι. Βουίζει δυνατά και γυρνάει γύρω γύρω στη σκηνή. Η αράχνη είναι σε μια άκρη της σκηνής και την κοιτά. Μετά από λίγο πετάγεται μπροστά της και της φωνάζει:)

- Έλα μωρέ μύγα λίγο κάτω.

Αφηγητής: Η μύγα όμως ήταν αρκετή έξυπνη για τα κιλά της αράχνης και είπε:

- Ποτέ δεν προσγειώνομαι σε μέρη που δεν βλέπω να υπάρχουν κι άλλες μύγες. Και στο σπίτι σας δεν βλέπω καθόλου άλλες μύγες. (Και φεύγει)

Αφηγητής: Έτσι πέταξε μακριά μέχρι που έφτασε σε ένα μέρος που υπήρχαν πάρα πολλές μύγες. (μπαίνουν 6-7 παιδιά και κολλάνε στον τοίχο και κάνουν ότι προσπαθούν να ξεκολλήσουν. Μπαίνει πάλι η μύγα βουίζοντας) Ετοιμαζότανε να εγκατασταθεί ανάμεσά τους, όταν μια μέλισσα πετάχτηκε και της είπε (παιδί με κίτρινη ή πορτοκαλί μπλούζα και κεραίες):

- Στάσου βλάκα! Μην πας κοντά! Το χαρτί έχει κόλλα! Όλες αυτές οι μύγες είναι πιασμένες εκεί! - Μην είσαι αννόητη

Αφηγητής: είπε η μύγα

- απλώς χορεύουν!

Αφηγητής: Κατέβηκε λοιπόν κάτω και κόλλησε στη μυγοπαγίδα με όλες τις άλλες μύγες.

Συμπέρασμα; Δεν υπάρχει ασφάλεια στους αριθμούς. Τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται. Οι προκαταλήψεις μας μπορεί να μας ξεγελάσουν.

 

18. "Μπαλόνια ρατσισμού»: ΒΙΝΤΕΟ

19. Ο χορός των χρωμάτων: τραγούδι από τη Δ. Το τραγούδι ΕΔΩ.

20. Και ας σταματήσουμε πια να βλέπουμε τους άλλους αρνητικά και να τους κατακρίνουμε γιατί πολλές φορές απλά εμείς δε βλέπουμε καλά, γιατί δεν είναι καθαρά τα τζάμια μας! Το τζάμι από τη ΣΤ΄

Ο κύριος και η κυρία καθισμένοι στο τραπέζι τρώνε πρωινό.

Αφηγητής: Κάποτε ήταν ένα νέο ζευγάρι που μετακόμισε σε καινούργια γειτονιά. Καθώς έτρωγαν το πρώτο τους πρωινό στο νέο τους σπίτι, η γυναίκα κοίταξε έξω απ’ το παράθυρο και είδε τη γειτόνισσα που εκείνη την ώρα άπλωνε την μπουγάδα της.

Κυρία: «Α, τα ρούχα δεν είναι και πολύ καθαρά. Η γειτόνισσα δεν ξέρει να πλένει καλά. Μάλλον χρειάζεται να χρησιμοποιεί περισσότερο απορρυπαντικό».

Ο σύζυγος κατεβάζει την εφημερίδα που διαβάζει, κοιτάζει πέρα μακριά την μπουγάδα δε λέει τίποτα και ξαναγυρίζει στην εφημερίδα.

Αφηγητής: Μετά από δυο-τρείς μέρα, ξανά στο πρωινό η κυρία ξανακοιτάζει έξω, ξαναβλέπει την μπουγάδα της γειτονίσσας και….

Κυρία: «Ποπό! Η μπουγάδα της γειτόνισσας έχει πάλι τα χάλια της. Μα στην ηλικία της να μην ξέρει πλένει!

Ο σύζυγος τα ίδια.

Αφηγητής: Κάθε φορά λοιπόν που η γειτόνισσα άπλωνε την μπουγάδα της, η γυναίκα έκανε τα ίδια σχόλια. Έναν μήνα αργότερα όμως, ένιωσε μεγάλη έκπληξη όταν είδε ότι τα ρούχα που είχε απλώσει η γειτόνισσα, ήταν πιο καθαρά. Είπε τότε στον άντρα της:

Κυρία (δείχνει πέρα έκπληκτη): «Βρε, βρε, για δες! Πεντακάθαρα τα ρούχα της γειτόνισσας! Αστράφτουν! Έμαθε επιτέλους να πλένει! Αναρωτιέμαι ποιος την έμαθε».

Αφηγητής: Τότε ο άντρας της άφησε κάτω την εφημερίδα και γύρισε και της είπε:

Σύζυγος: «Ξέρεις, αγάπη μου; Ξύπνησα νωρίς σήμερα το πρωί και καθάρισα τα τζάμια μας!»

Συμπέρασμα; Έτσι συμβαίνει συχνά και στη ζωή. Ο τρόπος που βλέπουμε τους άλλους εξαρτάται από το πόσο καθαρά είναι τα «τζάμια μας» και από τον αν έχουμε θετική στάση στη ζωή ή όχι.

21. "Όπου υπάρχει αγάπη": Τραγούδι από τη Γ

22. Ας θυμόμαστε λοιπόν ότι ΟΛΟΙ ΜΑ ΟΛΟΙ και εμείς αλλά και οι άλλοι που έχουμε απέναντί μας, έχουμε δικαιώματα που πρέπει να τα σεβόμαστε: Τα δικαιώματά μας από την Α.

Όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι και ίσοι.
Όλοι έχουμε δικαίωμα στη ζωή.
Όλοι έχουμε δικαίωμα στην ασφάλεια.
Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μας κάνει κακό.
Όλοι έχουν δικαίωμα να προστατεύονται από το νόμο.
Ο νόμος είναι ίδιος για όλους.
Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μπαίνει στο σπίτι μας χωρίς την άδειά μας.
Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να ανοίγει τα γράμματά μας.
Έχουμε δικαίωμα να πηγαίνουμε όπου θέλουμε στη χώρα μας.
Εάν φοβόμαστε ότι θα μας φερθούν άσχημα στη χώρα μας, έχουμε δικαίωμα να φύγουμε για μια άλλη χώρα όπου θα είμαστε ασφαλείς.
Οι άντρες και οι γυναίκες είναι ίσοι.
Έχουμε δικαίωμα να πιστεύουμε όπου θέλουμε.
Έχουμε δικαίωμα να λέμε ελεύθερα τη γνώμη μας.
Έχουμε δικαίωμα να ζούμε όπως θέλουμε.
Όλοι έχουμε δικαίωμα στη φροντίδα.
Έχουμε δικαίωμα να απολαμβάνουμε τις τέχνες και τον αθλητισμό.
Έχουμε όλοι το δικαίωμα να συναντάμε τους φίλους μας.
Όλοι έχουμε δικαίωμα να ζούμε σε σπίτι και να έχουμε χρήματα.
Έχουμε δικαίωμα να έχουμε γιατρό όταν αρρωσταίνουμε.
Κάθε μεγάλος έχει δικαίωμα να εργάζεται.
Όλοι έχουμε δικαίωμα να ξεκουράζομαστε από τη δουλειά.
Όλοι έχουμε δικαίωμα να πηγαίνουμε σχολείο.
Όλοι έχουμε δικαίωμα σε μια καλή ζωή.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ: Κανείς δεν μπορεί να μας στερήσει τα δικαιώματα και τις ελευθερίες μας.

23. "Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο": μουσικό δρώμενο από την Α΄.

24. Χέρια σαν κι αυτά: τραγούδι-χορευτικό από την Ε΄

25. Έκθεση ζωγραφικής σχετική με το θέμα.
 

 

Δημιουργός Copyright © 2017-2018, Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα
All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 16/09/2023

 
 
counter free