Ημέρα βιβλίου


Ο Απρίλης είναι αφιερωμένος στο βιβλίο με δύο ημέρες του να αναφέρονται σ' αυτό. Η 2η Απριλίου  είναι αφιερωμένη στην Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου και η 23η είναι αφιερωμένη στην Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου. Εφέτος μάλιστα η Αθήνα, σε συνεργασία με την UNESCO και το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εγκαινιάζει επίσημα το πρόγραμμα της Παγκόσμιας Πρωτεύουσας του Βιβλίου.

Παρακάτω προτείνω και παρουσιάζω μία μικρή γιορτή βιβλίου όπου συμμετέχουν όλες οι τάξεις του σχολείου και στόχους έχει την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την επαφή τους με το καλό βιβλίο. Η γιορτή πραγματοποιήθηκε περίπου έτσι στην αίθουσα εκδηλώσεων η οποία διαθέτει βιντεοπροβολέα και πανί. Απευθυνόταν αποκλειστικά στα παιδιά, είχε διάρκεια περίπου 90 λεπτά και έγινε με την ευκαιρία των εγκαινίων της καινούρια Δανειστικής Βιβλιοθήκης του σχολείου. Μετά το τέλος της γιορτής ο Πατρινός εικονογράφος Δημήτρης Κάσδαγλης παρουσίασε την τέχνη του στους μαθητές. Συγχρόνως την εβδομάδα αυτή πραγματοποιήθηκε και έκθεση βιβλίου.

Ημέρα βιβλίου

1. Για το βιβλίο: ομιλία από τον διευθυντή του σχολείου με αναφορά στα βιβλία της παιδικής του ηλικίας και τον τρόπο που αντιμετώπισε τα ίδια βιβλία μεγαλώνοντας (10΄)

2. Α΄ τάξη: Δραματοποιημένα τραγούδια: Αν ήμουνα λαγός, Ο Μπάρμπα Μπρίλιος, Το Ναυτάκι του Αιγαίου  (8΄)

3. ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ: Με ένα βιβλίο πετάω (0,30΄)

4. Β΄ τάξη: Δραματοποιημένο παραμύθι: Το ζηλιάρικο ζουζούνι (5΄) το βίντεο του παραμυθιού ΕΔΩ. ΚΑΙ Το βιβλίο κι όχι ο σκύλος είναι ο πιο καλός μας φίλος, τραγουδάκι (3΄)  

5. ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ: Άφησε ένα βιβλίο να σε μεταμορφώσει! (0:30΄)

Ημέρα βιβλίου

6. Γ΄ τάξη: Δραματοποιημένο παραμύθι: Ένας πολύ γλυκός λύκος, δραματοποίηση (7΄)

7. ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ: It’s a book (1΄)  

8. Δ΄ τάξη: Δραματοποιημένο παραμύθι "Μια φορά κι έναν καιρό…" (8΄): πρόκειται για το μήνυμα της Διεθνούς Οργάνωσης Βιβλίων για τη Νεότητα (IBBY) για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου 2016. Με μια μικρή αλλαγή στο τέλος είναι ιδανικό για μια τέτοια ημέρα. Το κείμενο στο τέλος της σελίδας.

 9.ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ: Το βιβλίο (3΄)

10. Ε2 τάξη: "Το βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί", δραματοποίηση (10΄): Πρόκειται για το ωραιότατο βιβλίο της Βασιλικής Κάργα που μπορείτε να το ακούσετε στον Μικρό Αναγνώστη, ΕΔΩ. Μπορείτε εύκολα να το μετατρέψετε σε σενάριο και να το παρουσιάσετε με την τάξη σας. Εγώ έκλεισα τη δραματοποίηση του παραμυθιού με την δραματική απαγγελία του "Ύμνου του βιβλίου" του Ευγένιου Τριβιζά (στο τέλος της σελίδας)

11. ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ: Με ένα βιβλίο (5΄) (άρεσε πολύ στα παιδιά που συμμετείχαν με ενθουσιασμό χορεύοντας και χτυπώντας παλαμάκια

13. Στ2 τάξη: "Η χελώνα και ο Ρεβυθάκης", δραματοποίηση (15΄): Πρόκειται για το παραμύθι που παρουσιάζεται στην 4η ενότητα της Γλώσσας της Στ΄ δημοτικού, τεύχος 1ο, σελ. 61.  

14. ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟ: Το βιβλίο, Πανούσης ( 2:26΄) Να σταματήσει στο 2:26 

Σύνολο 71΄ περίπου

Ημέρα βιβλίου

Ακολούθησε η παρουσίαση της δουλειάς του εικονογράφου Δημήτρη Κάσδαγλη: Πώς γράφεται ένα βιβλίο; Πώς δημιουργούνται οι εικόνες του; Εξάσκηση των μαθητών από τον εικονογράφο στη δημιουργία κόμικ.

 

ΚΕΙΜΕΝΑ
 

Μια φορά κι έναν καιρό…

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια… πριγκίπισσα; Όχι. Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια βιβλιοθήκη. Ήταν κι ένα κορίτσι που το έλεγαν Λουΐζα και πήγε πρώτη του φορά στη βιβλιοθήκη. Περπατούσε αργά, σέρνοντας μια τεράστια σάκα με ρόδες. Κοίταζε παντού τριγύρω με κατάπληξη: Ράφια κι άλλα ράφια γεμάτα με βιβλία… τραπέζια, καρέκλες, χρωματιστά μαξιλάρια, ζωγραφιές στους τοίχους και αφίσες.

«Έφερα μια φωτογραφία μου» είπε ντροπαλά στον βιβλιοθηκάριο.

«Θαυμάσια, Λουΐζα! Θα ετοιμάσω την κάρτα σου για τη βιβλιοθήκη. Στο μεταξύ, διάλεξε κάποιο βιβλίο. Μπορείς να διαλέξεις ένα και να το πάρεις στο σπίτι σου, εντάξει;»

«Ένα μόνο;» ρώτησε η Λουΐζα απογοητευμένη.

Χτύπησε το τηλέφωνο εκείνη τη στιγμή κι ο βιβλιοθηκάριος άφησε το κορίτσι μοναχό του να κάνει αυτή τη δύσκολη δουλειά, να διαλέξει μόνο ένα από τη θάλασσα εκείνη των βιβλίων στα ράφια. Η Λουΐζα έσερνε τη σάκα της τριγύρω κι έψαχνε, έψαχνε, ώσπου βρήκε την αγαπημένη της Χιονάτη. Το αντίτυπο εκείνο είχε σκληρό εξώφυλλο και πανέμορφες εικόνες. Με το βιβλίο στο χέρι, έσυρε ξανά τη σάκα και, καθώς έκανε να φύγει, κάποιος τη χτύπησε ελαφρά στον ώμο. Παρά λίγο να πέσει κάτω η Λουΐζα από την έκπληξη! Δεν ήταν άλλος παρά ο Παπουτσωμένος Γάτος με το βιβλίο του στα χέρια, ή μάλλον στα μπροστινά του ποδαράκια!

«Τι κάνεις; Πώς είσαι;» τη ρώτησε όλο ευγένεια. «Αυτές τις ιστορίες με τις πριγκίπισσες δεν τις έχεις μάθει όλες πια, Λουΐζα; Γιατί δεν παίρνεις το βιβλίο μου, τον Παπουτσωμένο Γάτο, που είναι πιο αστείο;»

Κατάπληκτη η Λουΐζα, με τα μάτια γουρλωμένα, δεν ήξερε τι να πει.

«Τι συμβαίνει; Σου έφαγε τη γλώσσα η γάτα;» αστειεύτηκε αυτός.

«Είσαι στ’ αλήθεια ο Παπουτσωμένος Γάτος;»

«Εγώ είμαι! Ολοζώντανος! Πάρε με, λοιπόν, στο σπίτι σου και θα τα μάθεις όλα για την ιστορία μου με τον Μαρκήσιο του Καραμπά.

Το κορίτσι, σαστισμένο ακόμα, συμφώνησε γνέφοντας ναι με το κεφάλι.

Ο Παπουτσωμένος Γάτος, μ’ ένα σάλτο μαγικό, ξαναμπήκε στο βιβλίο και μόλις η Λουΐζα έκανε να φύγει, κάποιος την ξαναχτύπησε ελαφρά τον ώμο. Ήταν εκείνη! «Άσπρη σαν το χιόνι, μάγουλα σαν τριαντάφυλλα και μαλλιά μαύρα σαν τον έβενο». Ξέρετε ποια ήταν;

«Η Χιονάτη!» φώναξε η Λουΐζα έκθαμβη!

«Λουΐζα, πάρε με κι εμένα! Αυτό το αντίτυπο είναι πιστή αναδιήγηση της ιστορίας που έγραψαν οι αδελφοί Γκριμ!» της είπε δείχνοντας το βιβλίο της

Έτοιμη ήταν η Λουΐζα ν’ αλλάξει πάλι το βιβλίο, μα ο Παπουτσωμένος Γάτος εκνευρίστηκε:

«Χιονάτη, η Λουΐζα έχει αποφασίσει! Γύρνα στους έξι νάνους σου!»

«Οι νάνοι μου είναι εφτά και η Λουΐζα δεν έχει αποφασίσει ακόμα τίποτα!» φώναξε η Χιονάτη, κόκκινη από θυμό.

Γύρισαν τότε και οι δύο στο κορίτσι να δουν τι θ’ απαντήσει.

«Δεν ξέρω ποιο να πάρω. Θέλω να τα πάρω όλα…»

Ξάφνου τότε συνέβη κάτι αναπάντεχο κι ολότελα παράξενο: Όλοι οι ήρωες άρχισαν να βγαίνουν από τα βιβλία τους. Η Σταχτοπούτα, η Κοκκινοσκουφίτσα, η Ωραία Κοιμωμένη, η Ραπουνζέλ… Μια παρέα από πραγματικές πριγκίπισσες…

«Πάρε με μαζί σου, Λουΐζα!» την παρακαλούσε κάθε μια τους.

«Χρειάζομαι μόνο ένα κρεβάτι για να κοιμηθώ λιγάκι» χασμουρήθηκε η Ωραία Κοιμωμένη.

«Μόνο εκατό χρονάκια!» την κορόιδεψε ο Παπουτσωμένος Γάτος.

Η Σταχτοπούτα άρχισε να λέει «θα σου καθαρίσω και το σπίτι εγώ, μόνο που το βράδυ έχω να πάω σε χορό στο παλάτι του…»

«Του πρίγκιπα!» έβαλαν τα γέλια όλοι.

«Στο καλάθι μου έχω μία πίτα και κρασί. Θέλει κανένας λίγο;» τους πρόσφερε η Κοκκινοσκουφίτσα.

Εμφανίστηκαν τότε κι άλλοι ήρωες παραμυθιών: Το Ασχημόπαπο, Το κοριτσάκι με τα σπίρτα, Ο Μολυβένιος στρατιώτης και η μπαλαρίνα…

«Μπορούμε να έρθουμε μαζί σου; Είμαστε όλοι ήρωες του Άντερσεν» της είπε το Ασχημόπαπο, που δεν ήταν στ’ αλήθεια τόσο άσχημο.

«Είναι ζεστό το σπίτι σου;» ρώτησε το Κοριτσάκι με τα σπίρτα.

«Αχ, αν έχει τζάκι, καλύτερα να μείνουμε κοντά της…» μουρμούρισαν ο Μολυβένιος Στρατιώτης και η μπαλαρίνα.

Φάνηκε τότε ξαφνικά μπροστά τους ένας άγριος λύκος δείχνοντας τα φοβερά του δόντια! «Ο Μεγάλος κακός λύκος»!!!

«Τι μεγάλο στόμα που έχεις, Λύκε!» θαύμασε από συνήθεια η Κοκκινοσκουφίτσα.

«Θα σας προστατέψω εγώ!» είπε με γενναιότητα ο Μολυβένιος στρατιώτης,

Την ίδια στιγμή, άνοιξε ο Μεγάλος κακός λύκος το τεράστιο στόμα του και … Τους έφαγε όλους; Όχι. Απλά χασμουρήθηκε κουρασμένος και είπε ήρεμα:

«Ησυχάστε όλοι! Μια ιδέα ήθελα μόνο να σας πω. Η Λουΐζα μπορεί να πάρει το βιβλίο που θέλει, τη Χιονάτη, κι εμείς να μπούμε μες στη σάκα της, που μας χωράει όλους.

Την ιδέα του τη βρήκαν όλοι εξαιρετική!

«Μπορούμε, Λουΐζα;» ρώτησε το Κοριτσάκι με τα σπίρτα που έτρεμε από το κρύο.

«Βέβαια!» είπε εκείνη κι άνοιξε τη σάκα της.

Οι ήρωες των παραμυθιών μπήκαν στη γραμμή κι ετοιμάστηκαν.

«Πρώτα οι πριγκίπισσες!» πρόσταξε η Σταχτοπούτα.

Την τελευταία στιγμή, εμφανίστηκαν κι ένα σωρό ήρωες από βιβλία βραζιλιάνικα. Και μπήκαν μέσα όλοι.

Η σάκα με τις ρόδες ήταν τώρα πιο βαριά από ποτέ. Ήταν τόσο βαρείς οι ήρωες! Η Λουΐζα πήρε το βιβλίο, τη Χιονάτη, κι ο βιβλιοθηκονόμος το έγραψε στην κάρτα της.

Λίγο αργότερα, το κορίτσι έφτασε στο σπίτι του ευχαριστημένο και η μητέρα του ρώτησε από μέσα:

«Γύρισες, χρυσό μου;»

«Γυρίσαμε!»

Μετάφραση: Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου

 

«Ο Ύμνος του Βιβλίου» του Ευγένιου Τριβιζά

 

Πες μου κάτι, τι αξίζει πιο πολύ από φλουριά;
Πες μου κάτι, τι χαρίζει γέλιο, κέφι και χαρά;

Έλα, πες μου τι γεμίζει παρηγόρια την καρδιά;
Έλα, πες μου, τι σκορπίζει την πιο μαύρη συννεφιά;

Έλα, πες μου, τι ‘ναι εκείνο που με κάνει και δακρύζω,
Που με κάνει να γελάω, που με κάνει να ελπίζω;

Έλα, πες μου, τι ‘ναι εκείνο που με κάνει να γιορτάζω,
Που με κάνει να πετάω, στα ουράνια να καλπάζω;

Ένα βιβλίο! Ένα βιβλίο!
Ένα βιβλίο που μαγεύει, όνειρα στο νου φυτεύει
Και στο ταξίδι της ζωής, πιστά μας συντροφεύει!

 

 

Δημιουργός Copyright © 2017-2018, Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα
All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 16/09/2023

 
 
counter free