Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας χωρίς ξεναγό
Τάξη Ε2


Στόχοι της επίσκεψης: Να συνδέσουν οι μαθητές τα ευρήματα του Μουσείου με όσα έμαθαν στην περσινή εκδρομή στη Βούντενη, να μάθουν να διαβάζουν και να αναγνωρίζουν τα εκθέματα, να ανακαλύψουν την Πάτρα των Ρωμαϊκών χρόνων, να θυμηθούν κομμάτια της Μυθολογίας και να μάθουν να ερευνούν και να ανακαλύπτουν συγκεκριμένα αντικείμενα με ευχάριστο τρόπο. Στόχος επίσης της επίσκεψης ήταν να μάθουν να σέβονται τον ιδιαίτερο χώρο ενός Μουσείου και να δουλεύουν μέσα σε αυτόν χωρίς να προκαλούν αναστάτωση.


Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας χωρίς ξεναγό

Σημείωση: Από την προηγούμενη ημέρα είχα αναθέσει σε κάποιους μαθητές να ερευνήσουν και να παρουσιάσουν την επομένη στο Μουσείο, όταν τους ρωτήσω, από έναν μύθο. Οι μύθοι που τους ανέθεσα παρουσιάζονται στα 14 ψηφιδωτά της αίθουσας του Ιδιωτικού Βίου.

Η επίσκεψη ξεκίνησε με μια μικρή παρουσίαση από εμένα σχετικά με την κατασκευή του Μουσείου. Καθισμένα στην αίθουσα υποδοχής τα παιδιά άκουσαν τις σχετικές πληροφορίες με μεγάλη προσοχή. Την παρουσίαση, που ακολουθεί παρακάτω, την είχα τυπώσει σε Α4 και την πήρα μαζί μου, οπότε τα πιτσιρίκια είχαν τη δυνατότητα να δουν και κάποιες εικόνες. Μπορείτε να την κατεβάσετε από το slideshare.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Μπήκαμε λοιπόν στην πρώτη αίθουσα του Ιδιωτικού Βίου. Εκεί μπαίνοντας συναντά κανείς 5 προθήκες με 5 μεγάλα αγγεία, αμφορείς και κρατήρες. Σταθήκαμε για λίγο και θυμηθήκαμε τη χρησιμότητα και τη χρήση τους, καθώς και τους ρυθμούς με τους οποίους τα χρωμάτιζαν οι αγγειοπλάστες (μελανόμορφος και ερυθρόμορφος). Στον διπλανό τοίχο υπήρχαν προθήκες με διάφορα και διαφορετικά αγγεία οπότε, αφού εξήγησα στα παιδιά πώς μπορούν να πάρουν πληροφορίες από τις πινακίδες του μουσείου,  συζητήσαμε γι' αυτά και τη χρήση τους.

Προχωρήσαμε και σταθήκαμε μπροστά στην αγροικία και χρησιμοποιώντας το δεύτερο μέρος της παρουσίασής μου εξήγησα την κατασκευή, τη χρήση, τον τρόπο ζωής των κατοίκων της και κατά συνέπεια μάντεψαν τι ήταν η μικρή "πισίνα" στη μέση της. Πρόκειται βέβαια για το ληνό (πατητήρι) με το υπολήνιο (δεξαμενή συλλογής του μούστου). Μετρήσαμε τις διαστάσεις για να μπορέσουν να λύσουν αργότερα την πρώτη άσκηση του τετραδίου εργασιών που είχα ετοιμάσει.

Προχωρήσαμε προς το εσωτερικό, τα ξενάγησα στην αστική κατοικία και το λουτρό και φτάσαμε πλέον στα ψηφιδωτά. Εκεί σε κάθε ψηφιδωτό που συναντούσαμε στεκόμασταν για λίγο και ο μαθητής που είχε αναλάβει την αντίστοιχη εργασία διηγείτο τον μύθο που απεικονιζόταν. Ήταν μια ωραία διαδικασία. Η παρουσίαση βρίσκεται από κάτω και μπορείτε να  την κατεβάσετε από το slideshare.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Όταν τελείωσε η ξενάγηση, τους ζήτησα να αφήσουν τις τσαντούλες τους σε μια άκρη και οι ομάδες άρχισαν το κυνήγι των χαμένων πόντων. Δηλ. έπρεπε να απαντήσουν στις ερωτήσεις του τετραδίου εργασιών που τους είχα ήδη μοιράσει. Κάθε ερώτηση έπαιρνε κάποιους πόντους ανάλογα με τη δυσκολία εύρεσης του αντικειμένου. Οι μαθητές έπρεπε να προσπαθήσουν να βρουν τα αντικείμενα που τους ζητούσαν και να απαντήσουν σε κάποια σχετική ερώτηση, χωρίς όμως να τρέχουν μέσα στου μουσείο και χωρίς να φωνάζουν. Παρακάτω βλέπετε το τετράδιο εργασιών των Αστεριών. Μπορείτε να κατεβάσετε το φύλλο εργασίας από ΕΔΩ.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Όταν ολοκλήρωσαν, προχωρήσαμε στην αίθουσα δημόσιου βίου και αργότερα στην Νεκρόπολη όπου και εδώ κυνήγησαν πόντους.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Στο σχολείο τους δόθηκε χρόνος να "ενώσουν κτερίσματα" (εικόνες Α4 που τις είχα κόψει σε κομμάτια-θραύσματα), να σχεδιάσουν το μοτίβο του θεού Νείλου, να ζωγραφίσουν τη Μέδουσα, να λύσουν το πρόβλημα με τα εμβαδά και ένα ακόμα πρόβλημα. Έγραψαν επίσης τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψή μας.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Για την επίσκεψη στο Μουσείο χρησιμοποίησα 1,5 ώρες, γιατί την ίδια μέρα παρακολουθήσαμε εκεί και μία κινηματογραφική ταινία. Γι αυτό το λόγο κάποιες εργασίες που είχα προγραμματίσει έμειναν για το σχολείο την επόμενη μέρα όπου και χρησιμοποίησα άλλες δύο διδακτικές ώρες. Βέβαια αυτό δε θα χρειαζόταν αν είχα αφιερώσει όλη τη μέρα στο Μουσείο. Παρόλα αυτά τα μικρούλια μου ευχαριστήθηκαν, εμπέδωσαν παλαιότερες γνώσεις και απέκτησαν καινούριες διασκεδάζοντας. Πάνω από όλα θαύμασαν πραγματικά τα επιτεύγματα και τον πολιτισμό των αρχαίων προγόνων τους.

 

 
Δημιουργός Copyright © 2017-2018,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 13/11/2023
counter free