Στόχοι:Να διαπιστώσουν οι μαθητές
πειραματικά ότι ο ήχος παράγεται από την ταλάντωση της ηχητικής
πηγής, ότι ο ήχος διαρκεί όσο και η
ταλάντωση της ηχητικής πηγής, να κατανοήσουν εντέλει πώς παράγεται ο
ήχος και να συνδέσουν την έννοια «ταλάντωση» με τις καθημερινές
έννοιες «επαναλαμβανόμενη κίνηση», «παλμική κίνηση».
Τα σώματα που παράγουν ήχο
ονομάζονται ηχητικές πηγές. Υπάρχουν φυσικές και τεχνητές πηγές. Οι
ήχοι δημιουργούνται από την ταλάντωση των ηχητικών πηγών. Την
ταλάντωση αυτή δεν μπορούμε πάντα να την αντιληφθούμε εύκολα.
Ο ήχος της φωνής μας. Πώς
λειτουργούν οι φωνητικές χορδές;
Γνωρίστε τη βιβλιοθήκη
Macaulay με ήχους της φύσης
ΕΔΩ.
Μπορείτε να ακούσετε ήχους από
πουλιά και ζώα, αλλά μπορείτε να ανεβάσετε και τους δικούς σας
ήχους.
Ένας διαγωνισμός ήχων. Ακούστε
τον νικητήριο ήχο
ΕΔΩ.
Ο ήχος της βροχής
Τα τροπικά δάση στον Ισημερινό
ονομάζονται δάση της βροχής. Οι συχνές καταρρακτώδεις βροχές
δημιουργούν και συντηρούν την πολύ πυκνή βλάστηση με τα πανύψηλα
δέντρα. Τα δάση αυτά κινδυνεύουν σήμερα από ανθρώπους, που τα
εκμεταλλεύονται χωρίς να έχουν συνειδητοποιήσει τη σημασία τους. Οι
ιθαγενείς των περιοχών αυτών εμπνεύστηκαν από τον ήχο που κάνει η
βροχή, καθώς πέφτει στο πυκνό φύλλωμα των δέντρων κι έφτιαξαν ένα
μουσικό όργανο, που ο ήχος του μοιάζει με τον ήχο της βροχής.
Μπορείς να φτιάξεις και εσύ
ένα όργανο με ήχους της βροχής, αν ακολουθήσεις τις οδηγίες που
υπάρχουν στο Βιβλίο του Μαθητή της Φυσικής σου.
10 μουσικά όργανα που δε θα
πιστεύετε πως υπάρχουν!