Τριβή:
επιθυμητή ή ανεπιθύμητη;
Φυσική Στ΄ δημοτικού
Στόχοι: Να διακρίνουν οι μαθητές περιπτώσεις στις
οποίες η τριβή είναι επιθυμητή και περιπτώσεις στις οποίες είναι
ανεπιθύμητη και να προτείνουν τρόπους με τους οποίους μπορούμε να
την αυξήσουμε ή να τη μειώσουμε.
Ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις
μπορεί να φαίνεται ανεπιθύμητη, η τριβή παίζει κρίσιμο ρόλο για
την επιβίωσή μας, αφού χωρίς τριβή, τα αντικείμενα θα
ολισθαίνανε μεταξύ τους, κάνοντας πολλές δραστηριότητες αδύνατες ή
επικίνδυνες.
Σκεφτείτε ότι χάρη στην τριβή
ο άνθρωπος κατόρθωσε να ανάψει τη φωτιά πριν από 500.000 χρόνια
περίπου. Σκεφτείτε επίσης πόσο κινδυνεύουμε, όταν μειώνεται η τριβή
στην επιφάνεια στην οποία κινούμαστε, περπατάμε ή οδηγούμε ...
Γι αυτό και κατασκευάζουμε
ειδικά προϊόντα που αυξάνουν την τριβή όταν είναι μικρή π.χ. τα
πατάκια της μπανιέρας.
Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις η
τριβή είναι ανεπιθύμητη. Για να περιορίσουμε την τριβή, όπου αυτή
είναι ανεπιθύμητη, χρησιμοποιούμε ειδικά υγρά που ονομάζονται
λιπαντικά.