Ο πολιτισμός των Ελλήνων
Μελέτη Περιβάλλοντος, Δ΄ τάξη


Είναι από τα λίγα κεφάλαια που το ξεκινώ από το "Αξίζει να διαβάσουμε". Διδακτικοί στόχοι: Να κατανοήσουν τι είναι πολιτισμός, τις μεταβολές που συμβαίνουν με το πέρασμα του χρόνου, να συζητήσουν για τα ση΅ερινά δη΅ιουργή΅ατα του πολιτισ΅ού και να τα ταξινο΅ήσουν.

Ορμώμενη από τον τίτλο του κεφαλαίου ρώτησα τους μαθητές τι νομίζουν ότι σημαίνει πολιτισμός. Συνήθως τα παιδιά δεν μπορούν να εξηγήσουν τον όρο. Γι αυτό και ξεκινώ από το "Αξίζει να διαβάσουμε". Το διαβάσαμε λοιπόν και αρχικά καταλήξαμε στο τι είναι πολιτισμός.

Ύστερα για μεγαλύτερη επαφή με το θέμα και εμπέδωση περάσαμε στην αρχική δραστηριότητα. Οι μαθητές παρατήρησαν και σύγκριναν οριζόντια τις εικόνες που παρουσιάζονται στον πίνακα του δισέλιδου. Συζητήσαμε για την εξέλιξη της τέχνης, της αρχιτεκτονικής κλπ. στον ελληνικό χώρο. Μελετήσαμε τις εικόνες και κάθετα, τις συσχετίσαμε με την κάθε εποχή και τις αντιστοιχίσαμε με τις ανάλογες θέσεις στη γραμμή του χρόνου που έχω κολλημένη στην τάξη. Τέλος κολλήσαμε στα αδειανά κουτιά μια αντιπροσωπευτική εικόνα, της δώσαμε έναν αντιπροσωπευτικό τίτλο και συνθέσαμε κάπως τη σύγχρονη εποχή.

Ο πολιτισμός των Ελλήνων

Σε επόμενο στάδιο οι μαθητές σε ζευγάρια ασχολήθηκαν με τα εξής θέματα αντλώντας πληροφορίες από την ιστορία και τα βιώματά τους:

  • Το θέατρο παλιά και σήμερα. Εύκολο αφού από πέρυσι έχουμε επισκεφτεί και το Ρωμαικό Ωδείο και το θέατρο Απόλλων και το θέατρο Ακτ. Επίσης έχουμε ήδη μιλήσει σχετικά στην Ιστορία.

  • Η γλώσσα μας παλιά και σήμερα. Αντλούν πληροφορίες από την ιστορία και από τα δείγματα γραφής που υπάρχουν στο βιβλίο.

  • Τα σπίτια παλιά και σήμερα.

  • Το σχολείο παλιά και σήμερα.

  • Ναοί παλιά και σήμερα.

  • Η ζωγραφική παλιά και σηερα.

  • Αντικείμενα που άλλαξαν με το πέρασμα του χρόνου. Είχα φέρει γι αυτό το θέμα κάποιες φωτογραφίες. Δεν αναγνώρισαν το ψυγείο πάγου όπως και ήταν φυσικό και το κόλλησαν ανάποδα.

  • Αντικείμενα που χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.

  • Αντικείμενα που δεν υπήρχαν παλιά.

 

Όταν τα ζευγάρια ολοκλήρωσαν, παρουσίασαν την εργασία τους στην ολομέλεια της τάξης και έδειξαν τις φωτογραφίες στους υπόλοιπους. Συγχρόνως έγινε σχετική συζήτηση και οι μαθητές συμπλήρωσαν σύμφωνα με τις δικές τους εμπειρίες.

Μέχρι εδώ διάρκεια 2 διδακτικές ώρες.

Θα συνεχίσουμε τις ομαδικές εργασίες και στα επόμενα κεφάλαια της ενότητας "Πολιτισμός" και θα δημιουργήσουμε το δικό μας ομώνυμο βιβλιαράκι ή κάποιο λάπμπουκ.

 

Δημιουργός Copyright © 2019-2020,
Μυλωνάκη Δήμητρα
,
δασκάλα
All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 19/11/2024

counter free