1η θεματική ενότητα Θρησκευτικών: Οι Προφήτες της Βίβλου
Κλήση για μετάνοια και αναγγελία του ερχομού του Μεσσία
Ε΄ τάξη

 
Οι Προφήτες της Βίβλου

Σε αυτή την ενότητα θα μιλήσουμε για τη ζωή και δράση ορισμένων προφητών. Θα αναγνωρίσουμε κοινά χαρακτηριστικά στο κήρυγμά τους. Θα περιγράψουμε τον ρόλο του Θεού στη ζωή τους. Θα εντοπίσουμε στα κείμενα των προφητών χαρακτηριστικά του Θεού της Βίβλου. Θα διακρίνουμε τη σχέση των προφητών με το πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Θα συσχετίσουμε τα προφητικά μηνύματα με θέματα της σύγχρονης ζωής. 

 

Δραστηριότητες ενότητας

1. Καταιγισμός ιδεών με τη λέξη «προφήτες»:

Οι Προφήτες της Βίβλου

2. Artful Thinking «Τι σε κάνει να το λες αυτό;» [What makes you say that?] - Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ: Συλλογιστικό μοτίβο με στόχο την ερμηνεία και την αιτιολόγηση.

Περιγραφή: Υπάρχουν δύο βασικά ερωτήματα για αυτό το μοτίβο. Το πρώτο ερώτημα αφορά την ερμηνεία και το δεύτερο αναζητά την αιτιολόγηση.
Α. Τι συμβαίνει;
Β. Τι βλέπεις που σε κάνει να το λες αυτό;

Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε μικρές ομάδες ή και μεμονωμένα άτομα. Καθώς εισάγει το μοτίβο στην τάξη για πρώτη φορά ο εκπαιδευτικός, μπορεί να οικοδομήσει σταδιακά την αποδεικτική συλλογιστική μέσα από ένα πλαίσιο διαλόγου με τους μαθητές του: κάνοντας συνεχώς την ερώτηση «τι σε κάνει να το λες αυτό;» μετά από κάθε απάντηση, τοποθέτηση ή ερμηνεία του μαθητή. Με τον καιρό οι μαθητές θα αρχίσουν να υποστηρίζουν τις ερμηνείες τους, καταθέτοντας τα αποδεικτικά στοιχεία αυτόματα, ακόμη και χωρίς να τους ζητηθεί, και τελικά θα εσωτερικεύσουν τον τρόπο λειτουργίας του μοτίβου. Ακούγοντας και σημειώνοντας τις διατυπώσεις και τους συλλογισμούς των μαθητών σας, μπορεί να σας βοηθήσει να διαπιστώσετε την πρόοδό τους. Μπορείτε να αναθέσετε ομαδικές ή ατομικές εργασίες στους μαθητές που να εμπεριέχουν τη διαδικασία της τεκμηρίωσης των απόψεών τους μέσα από σχέδια, σκίτσα, ζωγραφιές, κατασκευές ή κείμενα, και τα οποία θα μπορούν να εμφανιστούν και να επανεξεταστούν μέσα στην τάξη. 

3. Artful Thinking ΒΛΕΠΩ, ΙΣΧΥΡΙΖΟΜΑΙ, ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ - ΔΙΕΡΩΤΩΜΑΙ [Ι see, Ι think, Ι wonder]- Ο ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ: Ένα μοτίβο για την εξερεύνηση έργων τέχνης και άλλων πραγμάτων με ενδιαφέρον.

Περιγραφή:  Υπάρχουν τρία βασικά ερωτήματα για αυτό το μοτίβο:
Α. Τι βλέπεις;
Β. Τι σκέφτεσαι γι’ αυτό που βλέπεις;
Γ/ Τι είναι αυτό που σε κάνει να αναρωτιέσαι;

Πώς λειτουργεί στην πράξη; Ζητήστε από τους μαθητές σας να παρατηρήσουν ένα έργο τέχνης ή ένα θέμα και συνεχίστε με το «τι νομίζουν ότι θα μπορούσε να ακολουθήσει» ή «σε τι θα μπορούσε να τους οδηγήσει αυτή τους η παρατήρηση». Ενθαρρύνετέ τους να υποστηρίξουν την ερμηνεία τους με λογικά επιχειρήματα. Το μοτίβο είναι πιο αποτελεσματικό όταν ο μαθητής απαντά χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα και τα τρία στάδια (βλέπω, νομίζω, αναρωτιέμαι). Πότε; Χρησιμοποιήστε το μοτίβο όταν θέλετε οι μαθητές σας να σκεφθούν προσεκτικά και να στοχαστούν γύρω από το «γιατί κάτι φαίνεται ή υπάρχει με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο».

4. Διαλέγουμε έναν προφήτη και αφού διαβάσουμε καλά το σχετικό κείμενο, επεξεργαζόμαστε τα παρακάτω θέματα:
??Η κλήση του από τον Θεό.
?
?Η εποχή που έζησε.
?
?Οι προφητείες του.
?
?Οι δυσκολίες που συνάντησε.
Γράφουμε τις σκέψεις μας σε χαρτάκια και όταν τελειώσουμε δημιουργούμε ένα κολλάζ.

5. Παρατηρούμε στην ομάδα μου την παρακάτω εικόνα και την περιγράφουμε. Μας βοηθάνε οι παρακάτω ερωτήσεις
äΠοιο είναι το κύριο πρόσωπο της εικόνας;
äΤι κάνει;
äΥπάρχουν και άλλα πρόσωπα; Τι κάνουν αυτά;
äΤι τίτλο θα δίνατε σε αυτή την εικόνα;
Δραματοποιήστε τη σκηνή που παριστάνεται στην εικόνα στην ομάδα σας.

6. Ψάχνουμε και βρίσκουμε στο ημερολόγιο την ημέρα που γιορτάζουν οι διάφοροι προφήτες. Γράφουμε τις ημερομηνίες με τα ονόματά τους σε χαρτόνι. Στη συνέχεια κολλάμε εικόνες τους που βρίσκουμε από το διαδίκτυο ή ζωγραφίζουμε δικές μας και το ονομάζουμε «Εορτολόγιο προφητών».

7. Δημιουργούμε ένα κολλάζ με φράσεις, εικόνες και σκίτσα με τα μηνύματα των προφητών για τον ερχομό του Μεσσία.

8. Βρίσκουμε από το διαδίκτυο και από τις εφημερίδες ανθρώπους που διαμαρτύρονται για την αδικία και καλούν τους ανθρώπους να αλλάξουν. Δημιουργούμε ένα κολλάζ με εικόνες και σύντομα κείμενα και κάθε ομάδα το παρουσιάζει στην τάξη.

9. Δραματοποιούμε τη σκηνή: Ένας προφήτης της Παλαιάς Διαθήκης και ένας ψευ-δοπροφήτης προσπαθούν να πείσουν τον κόσμο που τους ακούει. Προσέχουμε το ύφος που μιλάει ο καθένας, αν χρησιμοποιεί επιχειρήματα και ποια είναι αυτά και πώς αντιδράει το κοινό που τους ακούει.

10. Βρίσκουμε εικόνες από το διαδίκτυο για τα μεγάλα προβλήματα της εποχής όπως: πόλεμος, πείνα, φτώχεια, εκμετάλλευση, κοινωνικές ανισότητες, κ.ά. και δίπλα σε αυτές βάζουμε φράσεις από τις προρρήσεις (προφητείες) των προφητών.
 

Δημιουργός Copyright © 2017-2018, Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα
All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 25/09/2022

 
 
counter free