Ο κόσμος μας, ένα στολίδι
Γ΄ τάξη

 
Πρόκειται για τη 8η Θεματική Ενότητα Θρησκευτικών Γ΄ δημοτικού «Ο κόσμος μας, ένα στολίδι»  (5 δίωρα).
Ο κόσμος μας, ένα στολίδι
 
Στόχοι της ενότητας: Οι μαθητές να περιγράψουν εμπειρίες τους από τη σχέση τους με τη φύση, να διερευνήσουν και να εντοπίσουν σε βιβλικά ή άλλα ιερά κείμενα τη σχέση των χριστιανών με τη φύση και το περιβάλλον, να διαπιστώνουν τη συμφιλίωση ανθρώπου και κτίσης στη ζωή και στην εμπειρία των Αγίων, να καλλιεργήσουν στάση σεβασμού προς την πλάση και τα πλάσματά της, να εκδηλώσουν οικολογική ευαισθησία και να προγραμματίσουν σχετικές δράσεις και παρεμβάσεις, να επισημάνουν στοιχεία της φύσης στη λατρεία του Χριστιανισμού

Δραστηριότητες που περιλαμβάνονται:

Ιδεοθύελλα με τη λέξη «κόσμος». Στο «σκοινί της μπουγάδας»: Πάνω σε ένα σκοινί «μανταλώνουμε» τις γνώμες μας για τον κόσμο

 

Πώς τα ζώα βοηθούν τους ανθρώπους; Σκεφτόμαστε διάφορα ζώα και γράφουμε τρεις τρόπους με τους οποίους το καθένα βοηθά τον άνθρωπο.

 

Χωριζόμαστε σε ομάδες (νερό, δέντρα, βουνά, ζώα, ψάρια και πουλιά), η καθεμία από τις οποίες δημιουργεί ένα κολάζ με φωτογραφίες σχετικές με το θέμα που επιλέξαμε. Στη συνέχεια τα κολλάμε το ένα δίπλα στο άλλο στον πίσω τοίχο της τάξης μας.

☼ Από το παράθυρο της τάξης ή του δωματίου μου βλέπω και καταγράφω πέντε ομορφιές της φύσης.

 

Artful Thinking («βάζοντας τίτλους»): Μπ. Πυλαρινού, Παράδεισος τώρα. Βλέπουμε τα έργα τέχνης του καλλιτέχνη και προσπαθούμε να τους δώσουμε τίτλους.

☼ Παιχνίδι: Βρίσκουμε ένα λουλούδι ή ένα ζώο για κάθε γράμμα του αλφαβήτου. Πόσα περισσότερα μπορούμε να βρούμε;

 

Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS) με θέμα: Υπάρχουν «άχρηστα» ζώα;

☼ Έχω κατοικίδιο ζωάκι; Μιλάω για αυτό στην τάξη και περιγράφω ποια είναι η σχέση μου μαζί του. Ποια συναισθήματα έχω για αυτό;

☼ Φτιάχνουμε με τα σώματά μας ένα ομαδικό γλυπτό, το οποίο παρουσιάζει το θέμα: «αγάπη για το κοινό μας σπίτι».

☼ Φτιάχνουμε έναν κύκλο συζήτησης και σχολιασμού γύρω από τον δάσκαλο ή τη δασκάλα μας, που έχει τον ρόλο του Νώε. Εμείς, που έχουμε τον ρόλο των ανθρώπων της περιοχής του, τι σκεφτόμαστε όταν τον βλέπουμε να φτιάχνει την Κιβωτό;

☼ Αναζητούμε πληροφορίες για τα ζώα που βρίσκονται σε κίνδυνο εξαφάνισης. Φτιάχνουμε ένα καρτελάκι με λίγες πληροφορίες για το καθένα και τα τοποθετούμε σε μια δική μας χαρτονένια Κιβωτό, ευχόμενοι να πάψουν να κινδυνεύουν.

☼ Εμείς τι θα μπορούσαμε να κάνουμε άμεσα για να προστατεύσουμε το περιβάλλον μας; Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι για τα δέντρα του σχολείου μας ή για τα αδέσποτα της γειτονιάς μας; Σκεφτόμαστε και προτείνουμε δράσεις.

☼ Με τη βοήθεια της δασκάλας ή του δασκάλου της Μουσικής, γράφουμε και μελοποιούμε τον δικό μας Ψαλμό που θα υμνεί τις ομορφιές της Δημιουργίας.

Επιλέγουμε ένα δημιούργημα που αναφέρεται στους δύο Ψαλμούς που διαβάσαμε. Το ζωγραφίζουμε, το κόβουμε και το συνοδεύουμε με ένα συννεφάκι με δυο λόγια για το τί μπορεί να σκέφτεται το δημιούργημα της επιλογής μας. Στο τέλος, κολλάμε όλες μας τις ζωγραφιές σε ένα χαρτόνι και φτιάχνουμε μια ιστορία.

☼ Τρία παιδιά μέσα στο καμίνι της φωτιάς (Ψλ 148) καλούν όλη την πλάση να δοξολογήσει τον Δημιουργό της: Ακούμε τον ύμνο και χωρίζουμε τα πλάσματα που αναφέρονται σ’ αυτόν σε έμψυχα και άψυχα.

☼ Παρουσιάζουμε σαν θεατρική σκηνή την ιστορία «τίποτα στη φύση δεν είναι άχρηστο».

☼ Με αφορμή το τραγούδι «Ράβε ξήλωνε», μπαίνουμε σε κύκλο και ο καθένας μας με τη σειρά του λέει τι παρέλαβε και τι θα παραδώσει, αφού βέβαια επαναλάβει όλα όσα είπαν οι προηγούμενοι στον κύκλο!

☼ Με αφορμή τη φράση «ό,τι έχω ανάγκη ξοδεύω μόνο», από το «τραγούδι της ανακύκλωσης», ομαδοποιούμε τα απολύτως αναγκαία και τα μάλλον περιττά αντικείμενα που έχουμε μαζέψει στην τσάντα ή στο δωμάτιό μας.

 

Δημιουργός Copyright © 2018-2019, Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα
All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 26/09/2022

 

 

counter free