Πρόκειται για την 4η Θεματική Ενότητα Θρησκευτικών Γ΄ δημοτικού
"Χριστούγεννα: Ο Θεός γίνεται άνθρωπος" (4
δίωρα).
Βασικοί στόχοι:Οι
μαθητές να περιγράψουν βιώματα από γιορτές γενεθλίων (δικών τους
και άλλων), να μοιραστούν συναισθήματα, να αναγνωρίσουν στις
βιβλικές αφηγήσεις της Γέννησης του Χριστού την αξία του δώρου
και της προσφοράς, να συγκρίνουν τους τρόπους και τα έθιμα
εορτασμού των Χριστουγέννων σε όλο τον κόσμο, να περιγράψουν
εικόνες της Γέννησης, να κατανοήσουν το πραγματικό μήνυμα των
Χριστουγέννων.
Στην ενότητα περιλαμβάνονται οι εξής δραστηριότητες:
☼
Ιδεοθύελλα για τη λέξη
«Χριστούγεννα».
☼ Δημιουργία κολλάζ: Η χαρά του ερχομού ενός παιδιού στον κόσμο Πόσο
χαριτωμένα είναι τα μωρά, και πόση χαρά δίνουν στην οικογένεια με τον ερχομό
τους! Σχεδιάζουμε σε ένα μεγάλο χαρτί μία σκηνή, στην οποία η οικογένεια
υποδέχεται το νέο μέλος της. Όλοι μαζί μεταμορφώνουμε κατόπιν το σχέδιο σε
κολλάζ με πολύχρωμα αποκόμματα από περιοδικά.
☼ Σε ένα μεγάλο χαρτί φτιάχνουμε κουτάκια για τον κάθε μήνα. Εκεί,
καταγράφουμε τα γενέθλια του κάθε συμμαθητή και της κάθε συμμαθήτριάς μας.
Κρεμάμε το χαρτί στην τάξη, και φροντίζουμε να θυμόμαστε πότε πρέπει να
ευχηθούμε στους φίλους μας που γιορτάζουν.
☼
Πώς γιορτάζουμε τα γενέθλια ενός αγαπημένου μας προσώπου; Οργανώνουμε μια
φανταστική ή και πραγματική γιορτή γενεθλίων για ένα συμμαθητή ή συμμαθήτρια ή
ένα μέλος της οικογένειάς μας. Τι χρειαζόμαστε για μια επιτυχημένη γιορτή;
Παρακάτω κάναμε την εργασία ομαδικά και λίγο αλλαγμένη.
☼ Μοιραζόμαστε τις ιδέες μας πάνω στην ερώτηση: «Τι έχει περισσότερη
σημασία σε ένα δώρο: να είναι ακριβό ή να δίνεται με αγάπη;». Η δασκάλα ή ο
δάσκαλος γράφει όλες τις ιδέες μας στον πίνακα και στη συνέχεια, αφού τις
παρατηρήσουμε, συζητάμε γι’ αυτές. Ιδεοθύελλα: «Δώρα με αξία/Δώρα με αγάπη»
(στόχος η επεξεργασία της έννοιας του «δώρου» όπως εκφράζεται στην καθημερινή
ζωή).
☼
Με φιγούρες πήλινες ή πλαστικές ή ακόμα και με χαρτονένιες που θα
ζωγραφίσουμε στην τάξη, φτιάχνουμε και στολίζουμε σε μια γωνιά μία φάτνη.
Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στα πρόσωπα, στις θέσεις και στο ύφος τους. Μπορείτε
να βρείτε χάρτινες φιγούρες για κατασκευή φάτνης
ΕΔΩ.
☼
Μοιραζόμαστε ιδέες και φράσεις μας για τη λέξη «Χριστούγεννα». Ο
δάσκαλος ή η δασκάλα καταγράφει τις ιδέες μας στον πίνακα και μας βοηθάει να
συζητήσουμε και να απαντήσουμε στην ερώτηση «τι γιορτάζουμε τελικά τα
Χριστούγεννα;».
☼ Με τη βοήθεια της δασκάλας ή του δασκάλου μας, ή και του δασκάλου ή της
δασκάλας της Μουσικής, χωριζόμαστε σε μικρές ομάδες. Ετοιμάζουμε και
παρουσιάζουμε χριστουγεννιάτικη μουσική και τραγούδια που μας αρέσουν σε όλο το
σχολείο, από τάξη σε τάξη. Δίνουμε προσοχή και στην παρουσίαση: ναι στα
σκουφάκια και στα τρίγωνα, όχι στα βατραχοπέδιλα και τις κοντομάνικες μπλούζες!
☼
Παρατηρούμε με προσοχή τον πίνακα του Νικολάου Λύτρα «Τα κάλαντα".
Γράφουμε τις σκέψεις των προσώπων. Κατεβάστε το σχετικό αρχείο απόΕΔΩ.
☼
Κατασκευάζουμε και στολίζουμε όλοι μαζί ένα καραβάκι, ακούγοντας κάλαντα
από διάφορες περιοχές της Ελλάδας!
☼ Οργανώνουμε μια επίσκεψη σε ένα ίδρυμα της πόλης ή της περιοχής μας για
να πούμε τα κάλαντα (χωρίς να ξεχάσουμε το καραβάκι μας!). Ετοιμάζουμε και
παίρνουμε μαζί μας και μικρά δώρα, για να σκορπίσουμε ακόμα περισσότερη χαρά!
☼Φτιάχνουμε ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο στο ταμπλό της τάξης. Για στολίδια
κόβουμε στρογγυλά χαρτάκια και πάνω τους γράφουμε ένα συναίσθημα που μας φέρνουν
τα Χριστούγεννα. Αυτό που φτιάξαμε εμείς αποτελείται από 9 τρίγωνα τα οποία
δημιούργησαν τα παιδιά ανά ζεύγη.
☼
Φτιάχνουμε από πηλό μικρά και ελαφρά στολίδια για το χριστουγεννιάτικο
δέντρο. Αφού στεγνώσουν καλά, τα χρωματίζουμε και τα διακοσμούμε με τη βοήθεια
της δασκάλας ή του δασκάλου μας, ή και της δασκάλας ή του δασκάλου των
Εικαστικών.
☼ Αναζητούμε και παρουσιάζουμε στην τάξη χριστουγεννιάτικα έθιμα του τόπου
μας.
☼Φτιάχνουμε με πολύχρωμα υλικά όμορφες κάρτες για να ευχηθούμε «Καλά
Χριστούγεννα» στα αγαπημένα μας πρόσωπα!
☼ Παρατηρούμε προσεκτικά την εικόνα του Μεγάλου Βασιλείου. Μοιάζει καθόλου
με τις εικόνες που γεμίζουν τις τηλεοράσεις μας και πολλές βιτρίνες τα
Χριστούγεννα; Συζητώ τις παρατηρήσεις και τις ιδέες μου με όλη την τάξη.
☼ Διαβάσαμε πως ο Άγιος Βασίλειος είδε ότι οι συνάνθρωποί του βρίσκονταν
σε δύσκολη θέση και σκέφτηκε πώς θα μπορούσε η κατάσταση να είναι διαφορετική.
Σκέφτομαι: «Στη γειτονιά μου, θα ήθελα τα Χριστούγεννα να ήταν…». Κόβουμε τις
μαθηματικές βασιλόπιτες στην παρακάτω παρουσίαση.
☼ Δίνω τις δικές μου απαντήσεις για το πώς θα ήθελα να είναι η όψη, η
ατμόσφαιρα και οι άνθρωποι της γειτονιάς μου τα Χριστούγεννα, και μοιράζομαι τις
ιδέες μου με τον διπλανό ή τη διπλανή μου. Ύστερα, ανακοινώνουμε μαζί τις
καλύτερες ιδέες μας σε όλη την τάξη.
☼ Από όλα τα χριστουγεννιάτικα παραμύθια που ξέρουμε, επιλέγουμε το
αγαπημένο των περισσότερων στην τάξη και το παρουσιάζουμε σαν θεατρική
παράσταση. Στην αφίσα που θα φτιάξουμε για την παράστασή μας, γράφουμε ποιος
έγραψε το παραμύθι, από ποια χώρα είναι και γιατί το διαλέξαμε.
☼Χωριζόμαστε σε ομάδες, η καθεμιά από τις οποίες διαλέγει να παρουσιάσει
ένα από τα χριστουγεννιάτικα ήθη και έθιμα από όλο τον κόσμο που της έκαναν
εντύπωση. Προσοχή: δεν πρέπει δύο ομάδες να διαλέξουν το ίδιο έθιμο!