΄Aλλαξε ο καιρός, αλλάζουν τα σχέδιά μας- Αφήγηση με διάλογο
Παραγωγή γραπτού λόγου, Γ΄ τάξη

Πρόκειται για την άσκηση 4 του κεφ. "Η πόλη χάθηκε στο χιόνι (συνέχεια)" της 7ης ενότητας του βιβλίου της Γλώσσας Γ΄ δημοτικού. Βασικοί στόχοι: η αφήγηση και ο διάλογος μέσα σε αυτήν. Επιμέρους στόχοι: αιτιολογικές και χρονικές προτάσεις, η παρομοίωση, τα επίθετα και τα συναισθήματα.

Άλλαξε ο καιρός, αλλάζουν τα σχέδιά μας - Αφήγηση με διάλογο

Στο προσυγγραφικό στάδιο οι μαθητές ενημερώθηκαν για το θέμα τους, την περιπέτεια μιας παρέας σε σχέση με τον καιρό και σε αρχικό στάδιο αποφάσισαν ποια είναι αυτή η παρέα και ποιος ο χωροχρόνος της ιστορίας τους. Για την συγκεκριμένη παραγωγή επιλέχτηκε η λειτουργία του κειμένου τους να έχει σχέση με το πώς επηρέασε η αλλαγή του καιρού την παρέα των ηρώων.  Ύστερα συζητήθηκαν τα δομικά στοιχεία της αφήγησης και τα θέματα-παράγραφοι με τα οποία θα έπρεπε να καταπιαστούν:

  • Πού πήγαιναν και τι έκαναν οι ήρωες λίγο πριν χαλάσει ο καιρός;

  • Πώς άλλαξε ο καιρός;

  • Τι προβλήματα παρουσιάστηκαν από την κακοκαιρία και πώς τα αντιμετώπισαν;

  • Τι έγινε στο τέλος;

Οι μαθητές κατέθεσαν τις ιδέες τους, δόθηκαν παραδείγματα σχετικά με τις αιτιολογικές, χρονικές προτάσεις, την παρομοίωση και κυρίως συζητήθηκε αναλυτικά πώς θα μπορούσαν να εντάξουν έναν μικρό διάλογο στο κείμενό τους.

Τους δόθηκε επίσης ένα μικρό σχετικό λεξιλόγιο που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για βοήθεια.

Συγγραφικό στάδιο: Όταν τα παιδιά ετοιμάστηκαν συναισθηματικά και ψυχολογικά προχωρήσαμε στη συγγραφή.

Μετασυγγραφικό στάδιο: Διάβασαν το γραπτό τους και αυτοαξιολογήθηκαν. Σημείωσαν αν δημιούργησαν τις παραγράφους που απαιτούνταν, αν χρησιμοποίησαν τις απαραίτητες λέξεις ( λέξεις-κλειδιά, Επίθετα, Συναισθήματα). Όσοι μαθητές πρόλαβαν προσπάθησαν να βελτιώσουν, αν και σε αυτήν την ηλικία είναι λίγο δύσκολο να πειθαρχήσουν, να γυρίσουν πίσω και να συμπληρώσουν ότι τους λείπει ή να επανορθώσουν.

Ακολούθησε διόρθωση και αξιολόγηση από μένα. Την επόμενη μέρα τους ζήτησα να διορθώσουν βασικά λάθη, να σβήσουν ότι δεν χρειαζόταν,  να συμπληρώσουν συναισθήματα και επίθετα. Συζήτησα με το κάθε παιδί διεξοδικά τα προβλήματα του γραπτού του και βοήθησα περισσότερο εκείνα που είχαν εκφραστικά προβλήματα.

Όποιο παιδί διόρθωνε ξεκινούσε την αντιγραφή. Όσοι δεν πρόλαβαν ολοκλήρωσαν στο σπίτι.

Διαβάσαμε στην τάξη όλα τα γραπτά κουβεντιάζοντας με τα παιδιά εάν ο συγγραφέας είχε ακολουθήσει τις οδηγίες και εστιάσαμε κυρίως στο ύφος που έπρεπε και να χρησιμοποιηθεί και στην ένταξη του διαλόγου. Φυσικά επαινέθηκαν όλα τα κείμενά τους.

Παρατήρησα τα εξής: Κάποια παιδιά δυσκολεύονται ακόμα με την παράγραφο. Τα περισσότερα χρησιμοποίησαν εύκολα την παρομοίωση. Σχεδόν όλα μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν αιτιολογικές και χρονικές προτάσεις. Τα επίθετα και τα συναισθήματα ήταν ικανοποιητικά. Κάποια παιδιά είχαν πρόβλημα με την ένταξη του διαλόγου. Επίσης κάποια δεν ανέπτυξαν αρκετά. Τα παιδιά ικανοποιήθηκαν αρκετά από τα καλά λόγια για τα γραπτά τους και υπήρξε μία ευφορία στην τάξη.

Για εξάσκηση δόθηκαν στους μαθητές ημιτελείς και εκτός λογικής σειράς φράσεις προς συμπλήρωση με στόχο την εκπαίδευσή τους στην αφήγηση και την ανάπτυξη της φαντασίας τους και του χιούμορ τους.

Άλλαξε ο καιρός, αλλάζουν τα σχέδιά μας - Αφήγηση με διάλογο

 

Κατεβάστε τα αρχεία της διδασκαλίας από ΕΔΩ.

Απαιτήθηκαν 4 διδακτικές ώρες. Σχολ. έτος 2018-2019

 

Δημιουργός Copyright © 2018-2019,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 08/01/2024

counter free