Το ημερολόγιό μου
Παραγωγή γραπτού λόγου, Α΄ τάξη


Πρόκειται για την άσκηση 3 του Τ.Ε. του κεφαλαίου "Το ημερολόγιο της Μαρίνας". Στόχοι: να δημιουργήσουν κείμενο με περισσότερες παραγράφους. Να μάθουν να απαντούν ολοκληρωμένα σε ερωτήσεις, να γράφουν τις προτάσεις συνεχόμενα και όχι την καθεμία σε καινούρια σειρά.

ΠΡΟΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ

Συζητήσαμε για τα ημερολόγια. Έχουν τα ίδια; Έχουν ημερολόγιο τα μεγαλύτερα αδέρφια τους; Τι μπορεί να γράψει κανείς σε ένα ημερολόγιο; Τι πρέπει να γράψει κάποιος πρώτο και τι δεύτερο για να είναι ημερολόγιο; Παρατηρήσαμε τα δομικά στοιχεία στο ημερολόγιο της Μαρίνας. Τους έδειξα άλλο ένα παράδειγμα ημερολογίου και παρατηρήσαμε και εκεί τα δομικά στοιχεία. Χωρίσαμε επίσης 4 παραγράφους και τόνισα ότι και τα ίδια στο δικό τους ημερολόγιο θα πρέπει να βάλουν 4 "δαχτυλάκια". Αποφασίσαμε τι θέμα θα έχει η κάθε παράγραφος.

ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ: ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Έγινε συζήτηση σχετικά με τις εικονιζόμενες παραγράφους. Κάποια παιδιά πρώτα απαντούσαν προφορικά προσφέροντας τις ιδέες τους. Ύστερα προχωρούσαν στη συγγραφή της κάθε παραγράφου. Περίμενα πρώτα να ολοκληρώσουν όλα τα παιδιά την πρώτη παράγραφο και ύστερα πηγαίναμε στην επόμενη.

Πρόβαλα στον πίνακα το τετράδιο με τις γραμμές για να τους δείξω πώς και πού θα βάλουν το δαχτυλάκι της κάθε παραγράφου. Πραγματικά τα βοήθησε πάρα πολύ.

Ήταν πιο εύκολο αυτή τη φορά να γράφουν τη μία πρόταση μετά την άλλη και όχι σε καινούρια γραμμή. Τους ζήτησα να γράψουν τουλάχιστον δύο προτασούλες για κάθε παράγραφο.

Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ικανοποιητικά.

 

ΜΕΤΑΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ

Προβάλλοντας το φυλλάδιο της αξιολόγησης στον πίνακα την κάναμε μαζί σιγά σιγά. Ένα παιδί διάβαζε την ερώτηση και είχαν κάποιο χρόνο για να βάλουν το σωστό σημάδι. Ήταν η πρώτη φορά που κάναμε αυτοαξιολόγηση στην τάξη και αν και μερικά παιδιά χρειάστηκαν βοήθεια στο να ανατρέξουν στο κείμενό τους, σε γενικές γραμμές τα πήγαν αρκετά καλά.

Μετά την αυτοαξιολόγησή τους πέρασα στην αξιολόγηση του δασκάλου. Όλα τα παιδιά είχαν γράψει σωστά σχετικά με τα δομικά στοιχεία του ημερολογίου, αφού και η επίβλεψή μου ήταν ισχυρή. Οπότε πέρασα άμεσα στη διόρθωση των ορθογραφικών λαθών. Αυτή τη φορά δε βρήκα μαζί με το κάθε παιδί τα λάθη του, αλλά υπογράμμισα εγώ τα πιο σημαντικά. Εστίασα στα ρήματα, στα αρσενικά, θηλυκά, ουδέτερα, στα ονόματα.  Μετά έδινα το κείμενο στον μαθητή που διόρθωνε μόνος του. Μπορώ να πω ότι τα περισσότερα διόρθωσαν τα υπογραμμισμένα λάθη αρκετά εύκολα. 

Στην ώρα των εικαστικών εικονογράφησαν το κείμενό τους. Tους ζήτησα να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους να γράφει στο ημερολόγιο και τους έφτιαξα ένα παράδειγμα στον πίνακα. Από ότι είδα τα περισσότερα ακολούθησαν πιστά τις οδηγίες μου.

Τους αρέσει ιδιαίτερα αυτό το κομμάτι και ζωγράφισαν όλα πολύ ωραία. Το θεωρώ κι εγώ πολύ σημαντικό, αφού τους αρέσει να ζωγραφίζουν με ένα θέμα και η παρέμβαση του δασκάλου δεν είναι τόσο μεγάλη όσο στην παραγωγή του γραπτού λόγου.

Όταν ολοκλήρωσαν, η δασκάλα διάβασε στον πρωινό κύκλο τα κείμενά τους και έδειξε τις ζωγραφιές τους. Επαινέθηκαν όλοι.

Για το σπίτι έδωσα ως εργασία το παρακάτω φύλλο, το οποίο την επόμενη μέρα το διορθώσαμε όλοι μαζί στην τάξη.

Κατεβάστε τα αρχεία από ΕΔΩ.

Απαιτήθηκαν σχεδόν τέσσερις διδακτικές ώρες σε δύο διαφορετικές ημέρες.

 

Δημιουργός Copyright © 2020-2021,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 28/04/2024

counter free