Πρόκειται για την άσκηση 1 του κεφ. "Ρόδα είναι και γυρίζει" της
8ης ενότητας του βιβλίου της Γλώσσας Δ΄ δημοτικού
"Ασφαλώς κυκλοφορώ". Βασικός στόχος: η
γραφή δημοσιογραφικού άρθρου.
Γράψαμε την άσκηση αυτή με μορφή δημοσιογραφικού
άρθρου και όχι απλής αφήγησης για πολλούς λόγους: Ένα τροχαίο ατύχημα είναι
εύκολο σαν θέμα, αφού συχνά βρίσκεται ανάμεσα στα βιώματα των παιδιών. Το
δημοσιογραφικό άρθρο έτσι κι αλλιώς διδάσκεται στην επόμενη ενότητα, στο κεφ. "Ο
ήρωας της Νέας Ορλεάνης" που το κείμενό του έχει αφαιρεθεί. Και τέλος κυρίως,
γιατί σκοπεύουμε με τους μαθητές μου να εκδώσουμε εφημερίδα.
Προσυγγραφικό στάδιο:
Οι μαθητές μέσα από την ενότητα "Ασφαλώς κυκλοφορώ" ήδη έχουν ευαισθητοποιηθεί
σε θέματα οδικής κυκλοφορίας. Το μόνο που έμενε ήταν να διδάξω το δομικά
στοιχεία του δημοσιογραφικού άρθρου,
για να περιγράψουν αυτά μετά ένα τροχαίο ατύχημα.
Έφερα στην τάξη εφημερίδες και παρότρυνα τα παιδιά να ασχοληθούν αρχικά με
εξωτερικά χαρακτηριστικά στοιχεία των φύλλων και των άρθρων. Εύκολα παρατήρησαν
τους τίτλους των άρθρων, τους υπότιτλους, τις εικόνες και τις λεζάντες και
φυσικά τις στήλες των άρθρων. Συζητήσαμε για τον συγγραφέα του άρθρου και τους
κανόνες που πρέπει να ακολουθεί (δημοσιογράφος-γεγονότα), σε ποιους απευθύνεται
και ποιο ύφος έχει χρησιμοποιήσει (αναγνωστικό κοινό - πληθυντικός ευγενείας),
πού δημοσιεύεται ένα δημοσιογραφικό άρθρο (έντυπος και ηλεκτρονικός τύπος -
τηλεόραση).
Ύστερα τους μοίρασα ένα δημοσιογραφικό άρθρο που είχα διαμορφώσει ειδικά για
εκείνα. Εστιάσαμε στα δομικά στοιχεία του κυρίως κειμένου.
Εισαγωγή: χωροχρόνος και γεγονός
Κυρίως κείμενο: πρόσωπα, γεγονότα, αιτίες, πηγές και μάρτυρες, συνέπειες.
Κλείσιμο: Προσωπικός σχολιασμός του γεγονότος.
Χρησιμοποίησα ως κλείσιμο τον προσωπική άποψη του δημοσιογράφου, αν και δεν
χρησιμοποιείται συχνά σε ένα πραγματικό δημοσιογραφικό άρθρο, γιατί τα παιδιά
είναι αυθόρμητα και όταν γράφουν την γνώμη τους δίνουν μια ωραία και χαριτωμένη
γεύση στο γραπτό και εντέλει στην εφημερίδα.
Αφού βρήκαμε όλα αυτά τα στοιχεία μέσα στο άρθρο που τους είχα μοιράσει, έδωσα
γενικές οδηγίες για το πώς γράφουμε ένα δημοσιογραφικό άρθρο.
Και
έτσι ήρθε η στιγμή να γράψουν το δικό τους άρθρο. Θα είχε θέμα ένα τροχαίο
ατύχημα. Τους μοίρασα φυλλάδιο για να οργανώσουν τις σκέψεις τους.
Συγγραφικό
στάδιο:
Όταν τα παιδιά
ετοιμάστηκαν προχωρήσαμε
στη συγγραφή.
Μετασυγγραφικό στάδιο:
Διάβασαν το γραπτό τους και αυτοαξιολογήθηκαν. Διόρθωσαν, συμπλήρωσαν
όπου χρειαζόταν και βελτίωσαν όσο μπορούσαν το γραπτό τους.
Ακολούθησε αξιολόγηση από μένα.
Παρατήρησα και σημείωσα τα προβληματικά σημεία. Διάλεξα το καλύτερο κείμενο της
τάξης, το τύπωσα και το χρησιμοποίησα την επόμενη μέρα στην ώρα της
αυτοδιόρθωσης για να τους δώσω να καταλάβουν πώς θα έπρεπε να μοιάζει και το
δικό τους γραπτό.
Μοίρασα λοιπόν το
κείμενο της Μελίνας και όλοι μαζί το αξιολογήσαμε. Εστιάσαμε στην περιγραφή των
γεγονότων, στη χρήση των πηγών και την καταγραφή των μαρτυριών, πράγματα στα
οποία χώλαιναν τα περισσότερα γραπτά. Όταν κατάλαβαν όλοι περάσαμε στο στάδιο
της βελτίωσης του γραπτού τους. Βοήθησα όσα παιδιά με χρειάζονταν για να
βελτιώσουν. Ένα ένα που τελείωνε πέρναγε στην αντιγραφή του κειμένου του.
Είχα φροντίσει να
τυπώσω μια σχετική εικόνα για κάθε παιδί και τους τη μοίρασα. Τα παιδιά κατά την
αντιγραφή του κειμένου την κολλούσαν και πρόσθεταν λεζάντα. Όσα παιδιά δεν
πρόλαβαν να τελειώσουν την αντιγραφή στο σχολείο την πήραν για το σπίτι.
Στην επόμενη συνάντησή
μας διάβασα τα περισσότερα άρθρα στην τάξη
σχολιάζοντας με τα
παιδιά εάν ο δημοσιογράφος είχε ακολουθήσει τις οδηγίες
και είχε πετύχει τον βασικό
στόχο και επαινώντας την προσπάθεια όλων.
Απαιτήθηκαν 5 διδακτικές ώρες. Σχολ. έτος 2019-2020.