Εργαστήρια Δεξιοτήτων, Θεματική
«Φροντίζω το Περιβάλλον», εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη διαχείριση
και εξοικονόμηση του νερού. Απευθύνεται σε μαθητές όλων των τάξεων
Πρόκειται για το παραμύθι του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου
«Λειψυδρία στη Νεροχώρα», που αναφέρεται στην αειφορική διαχείριση του νερού. Πραγματεύεται το κορυφαίο ζήτημα της
διαχείρισης του νερού σε μια κοινωνία ανθρώπων που καλείται να πάρει
αποφάσεις για την επιβίωση της και εμπεριέχει σημαντικές αξίες όπως
κριτική σκέψη, συνεργατικότητα, αειφορία, κινητοποίηση των ενεργών
πολιτών.
Στο
συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετείχαν οι 19 μαθητές της Δ1 τάξης του
60ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας. Μέσα στην τάξη δούλεψαν άλλοτε
χωρισμένοι στις 4 ομάδες ΠΥΡΑΥΛΟΙ, ΤΙΓΡΑΚΙΑ, ΣΦΕΝΤΟΝΕΣ, ΣΑΪΝΙΑ,
άλλοτε σε ζευγάρια και άλλοτε ομαδικά.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Α΄ΜΕΡΟΣ: Από τις πρώτες σελίδες του κιόλας δίνονται αφορμές για
συζητήσεις: Τι παιχνίδια σας αρέσει να παίζετε με το νερό; Γιατί το
νερό είναι ζωή; Ακούμε πραγματικά ο ένας τον άλλον; Πώς πρέπει να
γίνεται μία συζήτηση; Τι σας αρέσει να κάνετε με την ησυχία σας;
Ποια είναι τα σημαντικά πράγματα της ζωής;
Λειψυδρία στη Νεροχώρα Β ΜΕΡΟΣ: Εκεί και τότε στη
μεγάλη πόλη
Δόθηκαν αφορμές για συζητήσεις: Τι είναι αστυφιλία; Εσείς πώς
ξυπνάτε το πρωί για να πάτε σχολείο; Κυκλοφορείτε μόνα σας
έξω; Τι φοβάστε και με τι θυμώνετε;
Λειψυδρία στη Νεροχώρα Β ΜΕΡΟΣ: Εκεί και
τότε στη μεγάλη πόλη Συνέχεια....
Στο κομμάτι
αυτό δόθηκαν αφορμές για συζητήσεις: Πώς είναι η επικοινωνία των
ανθρώπων στην πόλη; Πώς είναι ένα τυπικό χαμόγελο; Είναι απαραίτητο;
Τι σημαίνει λειψυδρία; Πού οφείλεται; Ποιοι χρειάζονται το νερό;
Γιατί λιγόστεψε το νερό στη Νεροχώρα; Τι σημαίνει ανομβρία; Ποιες
δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι;
Λειψυδρία στη Νεροχώρα Β ΜΕΡΟΣ: Εκεί και τότε στη
μεγάλη πόλη Συνέχεια....
Σε αυτό το κομμάτι δόθηκαν αφορμές για
συζητήσεις: ΕΌταν το νερό τελειώνει τι παράπονα κάνουν οι άνθρωποι;
Τι παράπονα ακούει ο υπάλληλος της ΕΥΑΝ; ΕΠώς νιώθουν οι άνθρωποι
όταν το νερό δεν είναι αρκετό; ΕΥπάρχει ηρεμία όταν το νερό λείπει;
Τι κάνουν και πώς νιώθουν οι Νεροχωρίτες;
Λειψυδρία στη Νεροχώρα Β ΜΕΡΟΣ: Εκεί και τότε στη
μεγάλη πόλη Συνέχεια....
Σε αυτό το κομμάτι δόθηκαν αφορμές για
συζητήσεις: Ύ Ποιοι γίνονται περιβαλλοντικοί μετανάστες; Ύ Ποιοι
ευθύνονται για την έλλειψη νερού; Ύ Πώς είναι να φωνάζου- με όλοι
μαζί; Ύ Ποιο είναι το κοινό καλό; Ύ Τι είναι αυτό που μας κάνει
καμιά φορά να κοι- τάμε μόνο τον εαυτό μας; Ύ Τι παθαίνουν οι άνθρω-
ποι όταν ακούνε συνέχεια άσχημα νέα; Ύ Ποιο είναι το ποιο άσχη- μο
νέο που έχεις ακούσει ποτέ στη ζωή σου; Ύ Τι είναι η υπεράντληση; Ύ
Τι νιώθουν οι Νερο- χωρίτες και τι σκέφτονται ακούγοντας όλα αυτά τα
άσχημα νέα;
Λειψυδρία στη Νεροχώρα Γ ΜΕΡΟΣ: Εδώ και τώρα
δράση για την αειφορία
Με προηγούμενους
μαθητές μου της Γ΄ τάξης είχαμε δουλέψει σχετικό σχέδιο εργασίας, που αναπτύχθηκε από τεταρτοετείς φοιτητές του
Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών στα πλαίσια των πρακτικών
τους ασκήσεων, όπως φαίνεται παρακάτω:
Οι δράσεις με τις
οποίες ασχολήθηκαν οι μαθητές ήταν βιωματικές, τους προσέφεραν γνώσεις και
τους ευαισθητοποίησαν σχετικά με τη μόλυνση, την προστασία και την
εξοικονόμηση του πολυτιμότερου αγαθού του πλανήτη. Κάποιες από αυτές ήταν:
Επιτραπέζιο παιχνίδι: έπαιξαν επιτραπέζιο παιχνίδι
μέσα από το οποίο έμαθαν πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στο περιβάλλον
και πώς να προστατεύουν το πολύτιμο νερό.
Δημιουργία σταγονόδεντρου: έφτιαξαν μια πρωτότυπη
αφίσα με μηνύματα για το νερό.
Το
κυνήγι των παροιμιών του νερού: βγήκαν στη γειτονιά
του σχολείου, ρώτησαν τον κόσμο και κατέγραψαν φράσεις και παροιμίες για
το νερό. Αργότερα στην τάξη τις εικονογράφησαν.
ΣΤΟΧΟΙ ΤΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Στο
ebook που ακολουθεί μπορείτε να δείτε
τις δραστηριότητες που πραγματοποίησαντα παιδιά κατά τη διάρκεια του Προγράμματος
και μέρος της δουλειάς τους. Περιμένετε λίγο να φορτώσει η
εφαρμογή και μετά ξεφυλλίστε το. Αν θέλετε να δείτε πιο κοντά απλώς
πατήστε επάνω και μετά ξεπατήστε.
«Λειψυδρία στη Νεροχώρα»:
Σε ώρες της Θεατρικής Αγωγής συνεχίστηκε η ανάγνωση του Β΄ μέρους του παραμυθιού του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού &
Βερτίσκου «Λειψυδρία στη Νεροχώρα». Πρόκειται για ένα παραμύθι για την
αειφορική διαχείριση του νερού. Σε αυτό το κομμάτι δόθηκαν αφορμές για
συζητήσεις: Όταν το νερό τελειώνει τι παράπονα κάνουν οι άνθρωποι; Τι
παράπονα ακούει ο υπάλληλος της ΕΥΑΝ; Πώς νιώθουν οι άνθρωποι όταν το νερό
δεν είναι αρκετό; Υπάρχει ηρεμία όταν το νερό λείπει; Τι κάνουν και πώς
νιώθουν οι Νεροχωρίτες;
«Λειψυδρία στη Νεροχώρα»: Σε ώρες της Θεατρικής Αγωγής
αναγνώστηκε το Β΄ μέρος του παραμυθιού του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου.
Δόθηκαν αφορμές για συζητήσεις: Τι είναι αστυφιλία; Εσείς πώς
ξυπνάτε το πρωί για να πάτε σχολείο; Κυκλοφορείτε μόνα σας
έξω; Τι φοβάστε και με τι θυμώνετε; Πώς είναι η επικοινωνία των
ανθρώπων στην πόλη; Πώς είναι ένα τυπικό χαμόγελο; Είναι απαραίτητο;
Τι σημαίνει λειψυδρία; Πού οφείλεται; Ποιοι χρειάζονται το νερό;
Γιατί λιγόστεψε το νερό στη Νεροχώρα; Τι σημαίνει ανομβρία; Ποιες
δυσκολίες αντιμετώπιζουν οι άνθρωποι;